werken in het onderwijs13 Recente acties ONDER woensdag 17 maart 2010 gjj H Lidmaatschap van een vakbond achterhaald? Niet voor leraren! Zij zijn een van de beroeps groepen met de hoogste orga nisatiegraad van Nederland. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat 33 procent van alle leraren lid is van een vakbond. Sinds oktober 2009 is er zelfs een nieuwe vakbond voor leraren actief: Leraren in Actie (LIA). door Stella Verkroost LIA komt op voor de belangen van onderwijzend personeel in het voort gezet onderwijs. Dit in tegenstelling tot de traditionele bonden die zich richten op het hele onderwijsveld. Peter Althuizen, voorzitter van Lera ren in Actie: "Wij vinden dat de be staande bonden een te zeer versnip perd aandachtsveld hebben. Dit leidt tot compromis na compromis en dat is uiteindelijk zeer schadelijk voor het hele onderwijs. Daarnaast staan de huidige bonden veel te ver van de on derwijspraktijk af, waardoor veel lera ren de bonden niet geloofwaardig vin den." De opzet van LIA wijkt daarom af van de traditionele bonden. Het richt zich alleen op het voortgezet onderwijs en wordt bestuurd door leraren. Althui zen: "Een bond voor leraren door lera ren bestond nog niet. Wij staan alle maal voor de klas en weten dus waar de problemen liggen." ONTSTAAN Leraren in Actie is voortgekomen uit een actiegroep die in 2008 een aantal onderwijsacties onder het motto 'Tijd voor kwaliteit' organiseerde. De oprichters waren bezorgd over de kwaliteit van het onderwijs, het ge voerde onderwijsbeleid en het toene mende lerarentekort. Hiernaast zagen zij steeds meer onbevoegde mensen voor de klas. Dit was voor hen reden om zich te organiseren en de strijd aan te gaan om deze punten te verbe teren. De actiegroep werd in oktober 2009 omgezet in een vakbond. KWALITEIT Waar staat het LIA nu precies voor? Peter Althuizen: "LIA is opgezet door leraren uit het voortgezet onderwijs, die niet langer passief wilden toekij ken bij de verdere uitholling van het onderwijs en van het beroep van do cent. Wij vinden dat goed onderwijs valt of staat met de kwaliteit van de docent. Dit betekent niet alleen dat docenten goed opgeleid moeten zijn en over goede vakkennis en didacti sche- en pedagogische kennis moeten beschikken, maar betekent ook dat docenten de ruimte moeten krijgen om kwaliteit te leveren. Zeker dit laat ste punt laat veel te wensen over. Ne derlandse docenten geven gemiddeld veel meer lesuren aan veel meer leer lingen dan hun collega's uit andere Eu ropese landen." LERARENTEKORT Doordat de werkdruk door leraren als hoog wordt ervaren en de beloning in vergelijking tot het bedrijfsleven laag ligt, kiezen steeds minder jongeren voor een carrière in het onderwijs. Door het uittreden van oudere docen ten dreigt het leraren tekort de ko mende jaren fors op te lopen. LIA zet zich in om het vak van leraar aantrekkelijker te maken door zich hard te maken voor goede arbeids voorwaarden, werkdrukverlaging en goede werkomstandigheden. Zo ho pen zij nieuwe hoogopgeleide leraren aan te trekken en te behouden. "Maar", zegt Althuizen: "LIA wil meer! Het gaat ons uitdrukkelijk om de kwa liteit van het voortgezet onderwijs in zijn totaal. Daarom strijden wij voor kleinere klassen en minder lesuren. De lerarenopleidingen en de leraren- begeleiding moeten beter, de kwali teit en het zeggenschap van de leraar moet omhoog. En kwaliteit moet ge waardeerd en beloond worden. Goe de (start)salarissen zijn daarbij onont beerlijk." TOEKOMST Sinds de oprichting hebben zich al 400 leraren uit het hele land aangeslo ten bij de nieuwe vakbond. LIA ver wacht dat dit er tegen het einde van het jaar duizend of meer zullen zijn. Volgend jaar hopen zij dan ook aan te schuiven bij de nieuwe Cao-onderhan delingen naast de Algemene Onder wijs Bond, het CNV Onderwijs en de overheid. JANUAR11998 Landelijke stakingen tegen de hoge werkdruk en voor arbeidsduurverkorting voor onderwij zend personeel in het voortgezet onderwijs. Het aantal lesuren werd hierop verkort van 28 naar 26 uur per week JANUAR11999 Estafette staking voor loonsverhoging voor onderwijzend personeel MAART 2001 Er werd drie keer een halve dag gestaakt voor meer geld vóór het voortgezet ónder wijs. De acties dit leidde tot een betere CAO. SEPTEMBER 2002 Werkonderbrekingen uit protest tegen de bezuinigingen op het onderwijs. OKTOBER 2008 Acties voor loonsverhoging en verlaging van de werkdruk voor leraren in het voortgezet onderwijs. De acties begonnen in den Haag o.Lv. Leraren in Actie. Na onderhandelingen was er in september een akkoord, maar hier bestonden interpretatieverschillen over. Hier op volgde landelijk estafettestakingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 73