werken in het onderwijs13
Recente acties
ONDER
woensdag 17 maart 2010
gjj H
Lidmaatschap van een vakbond
achterhaald? Niet voor leraren!
Zij zijn een van de beroeps
groepen met de hoogste orga
nisatiegraad van Nederland. Uit
onderzoek van het CBS blijkt
dat 33 procent van alle leraren
lid is van een vakbond. Sinds
oktober 2009 is er zelfs een
nieuwe vakbond voor leraren
actief: Leraren in Actie (LIA).
door Stella Verkroost
LIA komt op voor de belangen van
onderwijzend personeel in het voort
gezet onderwijs. Dit in tegenstelling
tot de traditionele bonden die zich
richten op het hele onderwijsveld.
Peter Althuizen, voorzitter van Lera
ren in Actie: "Wij vinden dat de be
staande bonden een te zeer versnip
perd aandachtsveld hebben. Dit leidt
tot compromis na compromis en dat
is uiteindelijk zeer schadelijk voor het
hele onderwijs. Daarnaast staan de
huidige bonden veel te ver van de on
derwijspraktijk af, waardoor veel lera
ren de bonden niet geloofwaardig vin
den."
De opzet van LIA wijkt daarom af van
de traditionele bonden. Het richt zich
alleen op het voortgezet onderwijs en
wordt bestuurd door leraren. Althui
zen: "Een bond voor leraren door lera
ren bestond nog niet. Wij staan alle
maal voor de klas en weten dus waar
de problemen liggen."
ONTSTAAN
Leraren in Actie is voortgekomen uit
een actiegroep die in 2008 een aantal
onderwijsacties onder het motto
'Tijd voor kwaliteit' organiseerde. De
oprichters waren bezorgd over de
kwaliteit van het onderwijs, het ge
voerde onderwijsbeleid en het toene
mende lerarentekort. Hiernaast zagen
zij steeds meer onbevoegde mensen
voor de klas. Dit was voor hen reden
om zich te organiseren en de strijd
aan te gaan om deze punten te verbe
teren. De actiegroep werd in oktober
2009 omgezet in een vakbond.
KWALITEIT
Waar staat het LIA nu precies voor?
Peter Althuizen: "LIA is opgezet door
leraren uit het voortgezet onderwijs,
die niet langer passief wilden toekij
ken bij de verdere uitholling van het
onderwijs en van het beroep van do
cent. Wij vinden dat goed onderwijs
valt of staat met de kwaliteit van de
docent. Dit betekent niet alleen dat
docenten goed opgeleid moeten zijn
en over goede vakkennis en didacti
sche- en pedagogische kennis moeten
beschikken, maar betekent ook dat
docenten de ruimte moeten krijgen
om kwaliteit te leveren. Zeker dit laat
ste punt laat veel te wensen over. Ne
derlandse docenten geven gemiddeld
veel meer lesuren aan veel meer leer
lingen dan hun collega's uit andere Eu
ropese landen."
LERARENTEKORT
Doordat de werkdruk door leraren als
hoog wordt ervaren en de beloning in
vergelijking tot het bedrijfsleven laag
ligt, kiezen steeds minder jongeren
voor een carrière in het onderwijs.
Door het uittreden van oudere docen
ten dreigt het leraren tekort de ko
mende jaren fors op te lopen.
LIA zet zich in om het vak van leraar
aantrekkelijker te maken door zich
hard te maken voor goede arbeids
voorwaarden, werkdrukverlaging en
goede werkomstandigheden. Zo ho
pen zij nieuwe hoogopgeleide leraren
aan te trekken en te behouden.
"Maar", zegt Althuizen: "LIA wil meer!
Het gaat ons uitdrukkelijk om de kwa
liteit van het voortgezet onderwijs in
zijn totaal. Daarom strijden wij voor
kleinere klassen en minder lesuren.
De lerarenopleidingen en de leraren-
begeleiding moeten beter, de kwali
teit en het zeggenschap van de leraar
moet omhoog. En kwaliteit moet ge
waardeerd en beloond worden. Goe
de (start)salarissen zijn daarbij onont
beerlijk."
TOEKOMST
Sinds de oprichting hebben zich al
400 leraren uit het hele land aangeslo
ten bij de nieuwe vakbond. LIA ver
wacht dat dit er tegen het einde van
het jaar duizend of meer zullen zijn.
Volgend jaar hopen zij dan ook aan te
schuiven bij de nieuwe Cao-onderhan
delingen naast de Algemene Onder
wijs Bond, het CNV Onderwijs en de
overheid.
JANUAR11998
Landelijke stakingen tegen de hoge werkdruk
en voor arbeidsduurverkorting voor onderwij
zend personeel in het voortgezet onderwijs.
Het aantal lesuren werd hierop verkort van
28 naar 26 uur per week
JANUAR11999
Estafette staking voor loonsverhoging
voor onderwijzend personeel
MAART 2001
Er werd drie keer een halve dag gestaakt
voor meer geld vóór het voortgezet ónder
wijs. De acties dit leidde tot een betere CAO.
SEPTEMBER 2002
Werkonderbrekingen uit protest tegen
de bezuinigingen op het onderwijs.
OKTOBER 2008
Acties voor loonsverhoging en verlaging van
de werkdruk voor leraren in het voortgezet
onderwijs. De acties begonnen in den Haag
o.Lv. Leraren in Actie. Na onderhandelingen
was er in september een akkoord, maar hier
bestonden interpretatieverschillen over. Hier
op volgde landelijk estafettestakingen.