werken in het onderwijs n
m hQb
onaQrwiJS
Rixt Scheffer (39), Bruinisse
Pabo-studente/stagiaire OBS de Meerpaal
Tere van Rooijen (33), viissingen
woensdag 17 maart 2010
Waarom kiest u voor
het onderwijs?
Ik vind werken met kinderen erg inspi
rerend. Onderwijs is een vak dat conti
nu in beweging is waardoor je ook be
zig blijft met je eigen ontwikkeling.
Wat is uw opleiding?
Voor wat voor specialisatie hebt u ge
kozen? Ik heb gekozen voor het wer
ken met jongere kinderen en richting
zorg. Van daaruit heb ik weer gekozen
voor educatieve kinese.
Wat is educatieve kinese?
Wanneer je het lichaam in beweging
zet, gaan er impulsen van en naar de
hersenen. Daar kunnen blokkades ont
staan. Die kun je opheffen door ver
schillende oefeningen ofwel brain-
gym.
Hoe ga je hiermee binnen het
onderwijs aan de slag?
Ik doe bewegingsoefeningen; oppep
pers om eventuele blokkades op te
heffen. Die oefeningen bevorderen
een positieve integratie tussen de lin
ker en rechter hersenhelft. Dit kan zo
wel preventief als voor kinderen met
problemen zoals van de motoriek of
ADHD.
Wat is het leuke van uw vak?
Kinderen vinden de bewegingsoefe
ningen erg leuk. Zelf vind ik het inte
ressant omdat je duidelijke vooruit
gang ziet. Het onderwijs op zichzelf
vind ik boeiend omdat kinderen zo
puur zijn. Ze hebben nog geen dubbe
le agenda's. Ik vind het bovendien
een fijn gevoel om maatschappelijk
gezien iets nuttigs te doen en dat je
voor kinderen iets kunt betekenen.
Wat zijn de minder leuke kanten?
Eerlijk gezegd zou ik die niet weten.
Hebt u nog verdere ambities?
We hebben een restaurant. Ik kies
echter voor het onderwijs. Misschien
dat ik in de toekomst iets kan combi
neren. Bijvoorbeeld iets met kinde
ren, voeding en smaak.
Docente Nederlands Scheldemond College afdeling VMBO
Waarom een baan in het onderwijs?
Hier heb ik niet bewust voor gekozen.
Ik was geïnteresseerd in talen en ging
daardoor Nederlands studeren.
Tijdens mijn stage kwam ik in aanra
king met leerlingen. Toen was er plots
die klik!
Wat voor opleiding hebt u gedaan?
Na de HAVO de Lerarenvariant Fontys
waar ik de tweede graad bevoegdheid
richting Nederlands behaalde.
Wat maakt uw werk zo leuk?
De veelzijdigheid, de omgang met col
lega's en de open en goede sfeer op
school. Maar vooral natuurlijk het con
tact met leerlingen. De leerlingen le
ren van mij maar ik leer ook van de
leerlingen. Een interessante wisselwer
king!
Wat is minder leuk?
Het vele nakijkwerk, het vele avond
werk en de vele vergaderingen. En te
genwoordig moet alles maar op pa
pier, er komt steeds meer administra
tieve rompslomp bij kijken. Dit gaat
ten koste van het vak en de leerlin
gen.
Over onderwijs heeft altijd wel iemand iets te zeggen. Het maatschappelijk belang is dan ook
groot. Vanzelfsprekend houdt het leerlingen en ouders bezig, maar ook bijvoorbeeld de politiek
bemoeit zich ermee als het verkiezingstijd is. Maar wat drijft de vakmensen die het werk doen?
Hoe zijn zij in het onderwijs terechtgekomen en wat willen ze bereiken? We vroegen het aan
mensen uit de meest uiteenlopende richtingen van het onderwijs. door Monique Meeuwisse
Vindt u dat ook?
Absoluut niet! Voor mij is dit het
meest nobele beroep. Je moet veel in
vesteren maar je krijgt er ook veel
voor terug. De openheid en eerlijk
heid van leerlingen, ook als je die op
straat tegenkomt, is erg leuk. En die
enkele leerlingen die je met speciale
hulp kunt helpen geven veel voldoe
ning.
Wat vinden andere mensen
van uw werk?
Je hoort vaak: leraren hebben veel va
kantie. Bovendien vinden mensen het
gewaagd en gedurfd om les te geven
op een VMBO.
Is het werk zo leuk als u
aanvankelijk dacht?
Alleen maar leuker. In het begin is het
vallen en opstaan maar je leert steeds
bij. Door dit werk blijf je erg up to da
te.
Hebt u nog andere ambities?
Mijn ambities liggen op school echt
bij het lesgeven, maar daarbuiten ben
ik een fanatiek hockeyster.