werken in het onderwijs n m hQb onaQrwiJS Rixt Scheffer (39), Bruinisse Pabo-studente/stagiaire OBS de Meerpaal Tere van Rooijen (33), viissingen woensdag 17 maart 2010 Waarom kiest u voor het onderwijs? Ik vind werken met kinderen erg inspi rerend. Onderwijs is een vak dat conti nu in beweging is waardoor je ook be zig blijft met je eigen ontwikkeling. Wat is uw opleiding? Voor wat voor specialisatie hebt u ge kozen? Ik heb gekozen voor het wer ken met jongere kinderen en richting zorg. Van daaruit heb ik weer gekozen voor educatieve kinese. Wat is educatieve kinese? Wanneer je het lichaam in beweging zet, gaan er impulsen van en naar de hersenen. Daar kunnen blokkades ont staan. Die kun je opheffen door ver schillende oefeningen ofwel brain- gym. Hoe ga je hiermee binnen het onderwijs aan de slag? Ik doe bewegingsoefeningen; oppep pers om eventuele blokkades op te heffen. Die oefeningen bevorderen een positieve integratie tussen de lin ker en rechter hersenhelft. Dit kan zo wel preventief als voor kinderen met problemen zoals van de motoriek of ADHD. Wat is het leuke van uw vak? Kinderen vinden de bewegingsoefe ningen erg leuk. Zelf vind ik het inte ressant omdat je duidelijke vooruit gang ziet. Het onderwijs op zichzelf vind ik boeiend omdat kinderen zo puur zijn. Ze hebben nog geen dubbe le agenda's. Ik vind het bovendien een fijn gevoel om maatschappelijk gezien iets nuttigs te doen en dat je voor kinderen iets kunt betekenen. Wat zijn de minder leuke kanten? Eerlijk gezegd zou ik die niet weten. Hebt u nog verdere ambities? We hebben een restaurant. Ik kies echter voor het onderwijs. Misschien dat ik in de toekomst iets kan combi neren. Bijvoorbeeld iets met kinde ren, voeding en smaak. Docente Nederlands Scheldemond College afdeling VMBO Waarom een baan in het onderwijs? Hier heb ik niet bewust voor gekozen. Ik was geïnteresseerd in talen en ging daardoor Nederlands studeren. Tijdens mijn stage kwam ik in aanra king met leerlingen. Toen was er plots die klik! Wat voor opleiding hebt u gedaan? Na de HAVO de Lerarenvariant Fontys waar ik de tweede graad bevoegdheid richting Nederlands behaalde. Wat maakt uw werk zo leuk? De veelzijdigheid, de omgang met col lega's en de open en goede sfeer op school. Maar vooral natuurlijk het con tact met leerlingen. De leerlingen le ren van mij maar ik leer ook van de leerlingen. Een interessante wisselwer king! Wat is minder leuk? Het vele nakijkwerk, het vele avond werk en de vele vergaderingen. En te genwoordig moet alles maar op pa pier, er komt steeds meer administra tieve rompslomp bij kijken. Dit gaat ten koste van het vak en de leerlin gen. Over onderwijs heeft altijd wel iemand iets te zeggen. Het maatschappelijk belang is dan ook groot. Vanzelfsprekend houdt het leerlingen en ouders bezig, maar ook bijvoorbeeld de politiek bemoeit zich ermee als het verkiezingstijd is. Maar wat drijft de vakmensen die het werk doen? Hoe zijn zij in het onderwijs terechtgekomen en wat willen ze bereiken? We vroegen het aan mensen uit de meest uiteenlopende richtingen van het onderwijs. door Monique Meeuwisse Vindt u dat ook? Absoluut niet! Voor mij is dit het meest nobele beroep. Je moet veel in vesteren maar je krijgt er ook veel voor terug. De openheid en eerlijk heid van leerlingen, ook als je die op straat tegenkomt, is erg leuk. En die enkele leerlingen die je met speciale hulp kunt helpen geven veel voldoe ning. Wat vinden andere mensen van uw werk? Je hoort vaak: leraren hebben veel va kantie. Bovendien vinden mensen het gewaagd en gedurfd om les te geven op een VMBO. Is het werk zo leuk als u aanvankelijk dacht? Alleen maar leuker. In het begin is het vallen en opstaan maar je leert steeds bij. Door dit werk blijf je erg up to da te. Hebt u nog andere ambities? Mijn ambities liggen op school echt bij het lesgeven, maar daarbuiten ben ik een fanatiek hockeyster.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 71