werken
in het
onderwijs 17
Carolien Boot (45), Burgh-Haamstede
Leerkracht groepen 1 en 2
van CBS Onder de Wieken
André Koster (52), Zierikzee
Directeur basisschool Theo Thijssenschool
i/1 hGb
onaerwiüs
woensdag 17 maart 2010
Waarom hebt u voor het onderwijs
gekozen?
Dat was geen bewuste keuze want
aanvankelijk wilde ik de zorg in. Na
wat stages bleek dat ik hier toch min
der voor voelde. Omdat ik als kind al
tijd gezegd had dat ik later kleuterjuf
frouw wilde worden, dacht ik dit maar
eens te proberen. Het bleek echt mijn
ding te zijn.
Wat voor opleiding hebt u gehad?
Omdat ik alleen MAVO had gedaan,
kon ik niet naar de PA. Gelukkig kon
ik nog de oude kleuteropleiding
doen. Ik heb daarna wel een extra jaar
gedaan om in alle klassen les te mo
gen geven.
Waarom uitgerekend kleuterjuf?
Die kleintjes zijn nog zo heerlijk onbe
vangen en enthousiast
Wat is het leuke van uw werk?
Het werken met kinderen is sowieso
leuk maar met kleuters in het bijzon
der. Die willen nog echt leren en
staan overal voor open. Doordat er
bovendien steeds nieuwe dingen en
nieuwe methodes komen waardoor
kleuters zich breed kunnen ontwikke
len, ben je steeds met vernieuwingen
Wat zijn de minder leuke dingen?
Dat je alles moet noteren en registre
ren. De administratieve rompslomp is
wel erg groot geworden. Sommige
dingen zijn wat overdreven maar er
zitten er ook goede kanten aan. Ik
zou de vele tijd toch liever aan de
kleuters besteden.
Is uw beroep zwaar?
Dat is een groot woord maar het is
wel intensief. Ik werk officieel halfti
me maar ben zeker in mijn hoofd wel
full time bezig. Het werk geeft echter
veel voldoening en het is op school
erg gezellig.
Hoe kijken andere mensen tegen
uw werk aan?
Je hoort altijd zeggen dat we lekker
veel vakantie hebben. De mensen heb
ben niet altijd in de gaten dat ik bui
ten het lesgeven veel tijd kwijt ben
aan voorbereidingen, vergaderingen
en dergelijke. De woensdagmiddag bij
voorbeeld zijn de kinderen wel vrij
maar ik ben op school!
bezig. Dat houdt het werk interes
sant.
Waarom een baan in het onderwijs?
Al aan het eind van de basisschool
wist ik dat ik het onderwijs in wilde.
Het werken met kinderen heeft me al
tijd erg aangesproken.
Wat omhelst uw functie?
In 2001 werd ik directeur op de Theo
Thijssenschool die deel uitmaakt van
Stichting Obase, de koepelorganisatie
van het Openbaar Onderwijs op
Schouwen-Duivenland. Binnen Obase
heb ik met de algemeen directeur en
collega directeuren zitting in het ma
nagementteam.
Wat is uw opleiding?
Na de Havo heb ik de Pedagogische
Academie gedaan. Vervolgens ben ik
in 1978 gestart op 't Kofschip en heb
ik op alle Zierikzeese basisscholen ge
werkt.
Is het zwaar om een school aan te
sturen en ook les te geven?
Directeur van een basisschool is so
wieso een zware baan waar momen
teel de mensen niet voor in de rij
staan. Er komt veel op je af. Ik geef
met veel plezier één dag per week les
in groep 7/8.
Over onderwijs heeft altijd wel iemand iets te zeggen. Het maatschappelijk belang is dan ook
groot. Vanzelfsprekend houdt het leerlingen en ouders bezig, maar ook bijvoorbeeld de politiek
bemoeit zich ermee als het verkiezingstijd is. Maar wat drijft de vakmensen die het werk doen?
Hoe zijn zij in het onderwijs terechtgekomen en wat willen ze bereiken? We vroegen het aan
mensen uit de meest uiteenlopende richtingen van het onderwijs. door Monique Meeuwisse
Wat is het leuke van uw werk?
Mijn huidige functie is erg afwisse
lend. Ik heb veel contacten met
ouders/verzorgers en er zijn veel over-
legmomenten met externe organisa
ties. Ik vind het een uitdaging om
met een ambitieus team sturing te ge
ven aan de ontwikkeling van onze
school.
Wat is minder leuk?
Op het bordje van onderwijs wordt
veel maatschappelijke problematiek
gelegd waardoor basisvaardigheden
als rekenen, taal, lezen en schrijven in
de knel komen. Gelukkig focust het
ministerie tegenwoordig weer meer
op de basisvaardigheden. Daarnaast
moeten scholen met steeds minder fi
nanciële middelen rond komen.
Geeft het onderwijs u de voldoe
ning die u ervan verwacht had?
Ja, ik voel me als een vis in het water.
Jammer dat er, vooral vanuit het mi
nisterie, steeds meer zaken bijkomen
die weinig van doen hebben met het
onderwijs. Als je niet oppast, krijg je
steeds minder tijd voor diegenen om
wie het eigenlijk draait: de kinderen.