werken in het onderwijs 17 Carolien Boot (45), Burgh-Haamstede Leerkracht groepen 1 en 2 van CBS Onder de Wieken André Koster (52), Zierikzee Directeur basisschool Theo Thijssenschool i/1 hGb onaerwiüs woensdag 17 maart 2010 Waarom hebt u voor het onderwijs gekozen? Dat was geen bewuste keuze want aanvankelijk wilde ik de zorg in. Na wat stages bleek dat ik hier toch min der voor voelde. Omdat ik als kind al tijd gezegd had dat ik later kleuterjuf frouw wilde worden, dacht ik dit maar eens te proberen. Het bleek echt mijn ding te zijn. Wat voor opleiding hebt u gehad? Omdat ik alleen MAVO had gedaan, kon ik niet naar de PA. Gelukkig kon ik nog de oude kleuteropleiding doen. Ik heb daarna wel een extra jaar gedaan om in alle klassen les te mo gen geven. Waarom uitgerekend kleuterjuf? Die kleintjes zijn nog zo heerlijk onbe vangen en enthousiast Wat is het leuke van uw werk? Het werken met kinderen is sowieso leuk maar met kleuters in het bijzon der. Die willen nog echt leren en staan overal voor open. Doordat er bovendien steeds nieuwe dingen en nieuwe methodes komen waardoor kleuters zich breed kunnen ontwikke len, ben je steeds met vernieuwingen Wat zijn de minder leuke dingen? Dat je alles moet noteren en registre ren. De administratieve rompslomp is wel erg groot geworden. Sommige dingen zijn wat overdreven maar er zitten er ook goede kanten aan. Ik zou de vele tijd toch liever aan de kleuters besteden. Is uw beroep zwaar? Dat is een groot woord maar het is wel intensief. Ik werk officieel halfti me maar ben zeker in mijn hoofd wel full time bezig. Het werk geeft echter veel voldoening en het is op school erg gezellig. Hoe kijken andere mensen tegen uw werk aan? Je hoort altijd zeggen dat we lekker veel vakantie hebben. De mensen heb ben niet altijd in de gaten dat ik bui ten het lesgeven veel tijd kwijt ben aan voorbereidingen, vergaderingen en dergelijke. De woensdagmiddag bij voorbeeld zijn de kinderen wel vrij maar ik ben op school! bezig. Dat houdt het werk interes sant. Waarom een baan in het onderwijs? Al aan het eind van de basisschool wist ik dat ik het onderwijs in wilde. Het werken met kinderen heeft me al tijd erg aangesproken. Wat omhelst uw functie? In 2001 werd ik directeur op de Theo Thijssenschool die deel uitmaakt van Stichting Obase, de koepelorganisatie van het Openbaar Onderwijs op Schouwen-Duivenland. Binnen Obase heb ik met de algemeen directeur en collega directeuren zitting in het ma nagementteam. Wat is uw opleiding? Na de Havo heb ik de Pedagogische Academie gedaan. Vervolgens ben ik in 1978 gestart op 't Kofschip en heb ik op alle Zierikzeese basisscholen ge werkt. Is het zwaar om een school aan te sturen en ook les te geven? Directeur van een basisschool is so wieso een zware baan waar momen teel de mensen niet voor in de rij staan. Er komt veel op je af. Ik geef met veel plezier één dag per week les in groep 7/8. Over onderwijs heeft altijd wel iemand iets te zeggen. Het maatschappelijk belang is dan ook groot. Vanzelfsprekend houdt het leerlingen en ouders bezig, maar ook bijvoorbeeld de politiek bemoeit zich ermee als het verkiezingstijd is. Maar wat drijft de vakmensen die het werk doen? Hoe zijn zij in het onderwijs terechtgekomen en wat willen ze bereiken? We vroegen het aan mensen uit de meest uiteenlopende richtingen van het onderwijs. door Monique Meeuwisse Wat is het leuke van uw werk? Mijn huidige functie is erg afwisse lend. Ik heb veel contacten met ouders/verzorgers en er zijn veel over- legmomenten met externe organisa ties. Ik vind het een uitdaging om met een ambitieus team sturing te ge ven aan de ontwikkeling van onze school. Wat is minder leuk? Op het bordje van onderwijs wordt veel maatschappelijke problematiek gelegd waardoor basisvaardigheden als rekenen, taal, lezen en schrijven in de knel komen. Gelukkig focust het ministerie tegenwoordig weer meer op de basisvaardigheden. Daarnaast moeten scholen met steeds minder fi nanciële middelen rond komen. Geeft het onderwijs u de voldoe ning die u ervan verwacht had? Ja, ik voel me als een vis in het water. Jammer dat er, vooral vanuit het mi nisterie, steeds meer zaken bijkomen die weinig van doen hebben met het onderwijs. Als je niet oppast, krijg je steeds minder tijd voor diegenen om wie het eigenlijk draait: de kinderen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 67