werken in hel onderwijs 15 woensdag 17 maart 2010 Joke Hermes de mythe van de roeping overboord. Maak er een 'gewoon' beroep van en zorg dat je voldoende coacht en bege leidt. Zorg dat je starters inwerkt in het flexibel omgaan met vakinhoudelij ke, administratieve en organisatori Leraar willen zijn, is een roeping. Deze mythe, per defini tie iets dat niet waar is, moet het liefst met onmiddellij ke ingang de wereld uit. Het kan een belangrijke stap zijn in het terugdringen van het lerarentekort. Dat is de theo rie van InHolland-lector Joke Hermes. „Want de werkelijk heid is vele malen gecompliceerder." Ga je uit van een roeping, dan kun je starters hun eigen weg laten zoeken. Ze zijn immers 'gemaakt' voor het on derwijs. Je hoeft er niet, zoals in iede re andere beroepsgroep, in te investe ren op het gebied van coaching en be- geleidng. „Mythes hebben dus een groot voordeel, ze schelen geld!" MOEILIJKER DAN GEDACHT De mythe zorgt ervoor dat een per centage starters al vroeg ernstig te leurgesteld raakt. Het is veel moeilij ker en gecompliceerder dan zij dach ten. Leerlingen, kinderen, blijken aanzien lijk lastiger volk dan gedacht. Daar naast zijn ze terecht bang om overla den te worden met taken en haken af. Sommige scholen stellen starters vrij van administratieve en organisatori sche taken. „Dat is chic maar fout", al dus Hermes. „Het onderwijs heeft ook goede organisatoren nodig." Wat wel te doen? „Ik snap dat het las tig is, maar eerlijkheid is geboden. Zet sche taken. Beoordeel startende lera ren op kwaliteiten als functioneren in een team, contact met de klas of om gaan met probleemouders. Zorg er voor dat leraren zich kunnen blijven ontwikkelen, net als in andere be roepsgroepen." BETWETERS Hoe is de mythe ontstaan? De grond slag ligt waarschijnlijk in het feit dat le raren in het verleden weliswaar de wijsheid in pacht moesten hebben maar dat die wijsheid nooit werd om gezet in klinkende munt. De beroeps groep werd niet goed betaald en moest het hebben van maatschappe lijk aanzien. Roeping is dan een fijne dekking voor een lastige lading. Je moet welhaast een heilige zijn en bijzonder gek op kinderen om al dat werk te verrichten zonder een bijzondere beloning te ver wachten. Inmiddels worden leraren beter be taald en begint het besef door te drin gen dat het gaat om bijzondere professionals in een gewoon be roep met al zijn problemen en uitdagingen. Blijft alleen nog het hardnekki ge beeld overeind dat docen ten betweters zijn. Hermes: „Dat zijn leraren ook. Ze weten het altijd beter. Gelukkig begint de leraar die naast praten ook goed kan luisteren, steeds meer ter rein te winnen. Humor heb ben kan geen kwaad, de lol inzien van jeugdige over moed is ook nuttig. Graag kennis willen overbrengen is een pré. De wijsheid in pacht hebben, daar kom je niet ver mee. Want, zo luidt een Amerikaanse uitdrukking: If you're so smart, why ain't you rich?" voor oogkleppen, ook naar het team toe. Orde houden is niet iets dat elke le raar gegeven is. Maar het is voor een deel aan te leren, voor een deel kun nen er in teamverband afspraken ge maakt worden over de gelden regels in de klas. Ook schoolleiders gaan in hun aanna mebeleid nog te veel uit van de my the. Zij gaan nog steeds op zoek naar startende docenten met een roeping. Dat is vooral makkelijk. door Ina Kuik Leraren houden van kinderen. Dat is de kern van de mythe. Natuurlijk is het prachtig als het zo is. Maar het is allerminst de allesomvattende voor waarde om een succesvolle leraar te worden. Daar komt veel meer bij kij ken. Naast vakkennis is bijvoorbeeld organi satietalent belangrijk. Een leraar moet ook een beetje lef hebben, stevig in zijn schoenen staan, goed kunnen luis teren en de jeugd serieus nemen. Hij durft in debat te gaan met de jeugd. In plaats van het erin stampen van parate kennis leert hij de leerlingen leren. Waar haal je kennis vandaan, hoe werk je projectmatig in een groep, dat soort dingen. Een leraar is ook een psycho loog, een pedagoog, een ad ministrateur en ga zo maar door. Het is een extreem zwaar beroep. MYTHE SCHEELT GELD De mythe, het is genoeg om van kinderen te hou den en ze te willen bege leiden, stelt beginnende leraren niet in staat om echt leraar te worden in alle facetten. Het zorgt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 65