werken in het onderwijs 13 Extra investering nodig voor ondfi 7/10/11/15 - T woensdag 17 maart 2010 tLT J» De kwaliteit van het onderwijspersoneel en de beschikbaarheid van leerkrachten. Dat zijn de twee grootste problemen waarmee de onderwijsarbeidsmarkt op dit moment kampt. Volgens Freddy Weima, directeur van de Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO), dreigt de situatie op de lange termijn nog veel zorgelijker te worden. Hij pleit dan ook voor forse investeringen. door Ina Kuik KENNISECONOMIE Het SBO is een kennis - en expertise centrum voor de onderwijsarbeids markt, midden jaren negentig opge richt door werkgevers en werknemers in de sector. Het SBO geeft gevraagd en ongevraagd advies en brengt het belang van onderwijs regelmatig on der de aandacht van de politiek. Het geeft signalen af en draagt oplossin gen aan. Het heeft waardering voor de motie Hamer, waarin de Tweede Kamer in het najaar 2009 het doel heeft vastgelegd om Nederland in de top 5 van kenniseconomieën te krij gen. „Dat betekent bij de basis begin- Werkgelegenheid onderwijs Aantal personen werkzaam in het primair onderswijs Aantal personen werkzaam in het primair onderswijs mu Percentage werkzaam in het primair onderwijs 19,7% 80,3% Percentage werkzaam in het voorgezet onderwijs 151,2% 48,8% Mannen Vrouwen bron www stamos nl (2008) nen, die moet op or de. Daarvoor zijn extra investeringen nodig. Maar het cfoel blijft, als de politiek het onderwijs se rieus neemt, ook in een tijd van bezui nigingen overeind staan." VERGRIJZING HOOFDOORZAAK Onderwijs is de pijler van de samenle ving en vereist een hogere kwaliteit. Die kun je bewerkstelligen door aan trekkelijker te zijn voor academici, een hogere kwaliteit van de lerarenop leidingen, door onbevoegde en an- dersbevoegde leraren hun bevoegd heid te laten halen en door continue professionalisering van het onderwijs personeel. Naast de noodzakelijke aan dacht voor kwaliteit dreigt er ook kwantitatief, vooral in het voortgezet onderwijs, een groot lerarentekort. De vergrijzing is de hoofdoorzaak. De behoefte aan leerkrachten op de basis scholen is in de Randstad veel groter dan in regio's als West-Brabant en Zeeland. Onderwijzend personeel blijft liever in de regio wonen en wer ken. In Zeeland is zelfs een krimp te zien in het aantal leerlingen, zodat daar geen personeelstekort is. Het le rarentekort in het voortgezet onder-* wijs is het grootst in de exacte vak ken, Duits en economie. De eerste twee vakken leiden aan een imagopro bleem. Mensen met economische ta lenten kiezen bij een beroepskeuze eerder voor het bedrijfsleven. LANGE ADEM Het roer moet om, aldus Weima: „We willen niet zo maar iemand voor de klas. We willen goede lera ren. Niet alleen inhoudelijk goed, maar ook inspirerend en pedagogisch. Het is hoog tijd dat de politiek het vak nog serieuzer neemt. De aan dacht voor meer kwaliteit van onder wijzers, leraren en per definitie dus ook van de opleidingen, moet vooral doorgaan. Misschien moet je ook wat met de beloningen doen, hoewel de startsalarissen helemaal niet beroerd zijn. Excellent onderwijs, daar moeten we voor gaan. Daarvoor is een lange adem nodig, in één kabinetsperiode gaat dat niet lukken." DIVERSITEIT Het primair onderwijs heeft minder problemen bij het invullen van onder- wijsvacatures. Daar is het echter weer moeilijk om voldoende directieleden te vinden. Ook de scheefgroei in het verhouding tussen vrouwen en man nen, de zogenaamde feminisering, is een zorg. „Voor de klas staan bijna alleen juffen, de directeur is bijna zon der uitzondering een man." De verwachting is, volgens Weima, dat de feminisering ook doorzet in het voortgezet onderwijs, waar de verhouding nu nog ongeveer fifty-fifty is. „Het brengt nieuwe proble men met zich mee, bijvoorbeeld het feit dat dames vaker in deeltijd willen werken." Weima breekt een gepassio neerde lans voor een grotere diversi teit in het onderwijs. „In schoolbestu ren en schooldirecties is het percenta ge vrouw laag, in het onderwijs in het algemeen zijn allochtone directeuren en leraren ondervertegenwoordigd. Er is voldoende allochtoon talent, maar het wordt onvoldoende aangeboord. Jammer, want de groep allochtone leerlingen heeft eigen rolmodellen no dig." Beroepsrendementen Hoeveel afgestudeerden aan PABO en lerarenopleiding hebben na een halfjaar een baan van 12 uur of meer in het onderwijs? Basisonderwijs 84% 84% 77% Voortgezet onderwijs 75% I 69% 87% I Landelijk Zeeland I West- en midden Brabant bron www.stamos.nl en loopbaanmonitor (2009) COLOFON Werken in het Onderwijs is een commerciële uitgave van het advertentiebedrijf van BN/DeStem|PZC Vormgeving/graphics: Angela van Eek Fotografie: Kees Bennema Productcoördinatie: Dennis Willems Herbert Kats Sales: 076-531 22 77 segmentteam® bndestem.nl Vanaf 1 april tot en met 13 mei kunnen bevoegde leraren in het pri mair en voortgezet onderwijs, de bve en het hoger beroepsonderwijs weer een lerarenbeurs voor scho ling aanvragen. OCW start op 1 maart 2010 de communicatiecam pagne voor deze nieuwe aanvraag- termijn. De campagne is van 1 maart tot 13 mei. Met de Lerarenbeurs kunnen lera ren en docenten hun professionele Lerarenbeurs aanvragen? niveau verhogen, hun vakkennis ver breden of zich specialiseren. Hier door wordt de kwaliteit van de les sen verder verbeterd en worden le raren breder inzetbaar. Bovendien vergroot het hun loopbaanmogelijk heden en draagt het bij aan een be ter imago van het leraarsberoep. El ke leraar kan gedurende zijn loop baan één keer in aanmerking ko men voor de lerarenbeurs. Met de beurs kan een korte opleiding (van maximaal één jaar) of een bache lor- of masteropleiding gevolgd worden. Er zijn voor deze nieuwe aanvraagtermijn geen wijzigingen in de regeling doorgevoerd. Dit jaar is er voor de lerarenbeurs 23 miljoen gereserveerd. Dienst Uitvoering Onderwijs(DUO) De uitvoerder van de regeling, de Informatie Beheer Groep (IBG), is met ingang van 1 januari 2010 met Cfi samengaan in DUO, de Dienst Uitvoering Onderwijs. DUO is de nieuwe uitvoeringsorganisatie voor het onderwijs. Dit heeft in 2010 geen gevolgen voor de indiening en behandeling van aanvragen: dit blijft hetzelfde als vorig jaar. DUO/IBG zorgt op zijn website voor een goede informatievoorzie ning over de regeling en de nieuwe aanvraagtermijn voor de leraren beurs. Hier kunnen leraren ook de voorwaarden vinden. Meer informatie over DUO? Kijk op de website: www.ocwduo.nl. 5 - -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 63