de Sahara voor goed doel □FINSTRAL 25 Dethon scoort ondanks crisis met duurzaamheid met Finstral kilometerkosten bij elkaar voor de Amsterdam-Dakar Challenge Na 8 eeuwen uit de kist Zeeuws-Vlaamse restaurants scoren hoog Nieuwe kozijnen nodig? PAC Zonweringen in Vlissingen is dé specialist op het gebied van Finstral kozijnen, deuren, serres en schuifpuien. Voor scherpe voor jaarsacties zie www.finstral-nederland.nl/PAC woensdag 17 maart 2010 PHILIPPINE - Zeeuws-Vlaamse res taurants hebben hoog gescoord tij dens een publieksverkiezing van online restaurantgids DiningCi- ty.com. De top drie uit de regio Zeeland kwam helemaal uit Zeeuws-Vlaanderen. Auberge des Moules uit Philippine won, voor La Trinité uit Sluis en De Kromme Watergang in Hoofd- plaat.Bezoekers kregen het ver zoek hun ervaringen online door te geven. In Zeeland deden 48 restaurants meewaarvan 19 in Zeeuws-Vlaan deren. Landelijk ging het om 1250 eetgelegenheden. De hoogste score van alle regio's samen ging naar Antichic in Rotterdam. door Eugène Verstraeten terneuzen - Ondanks de economi sche crisis in het bedrijfsleven, en met name de elektronicasector, heeft het arbeidsreïntegratiebedrijf Dethon projecten op het gebied van duurzaamheid binnen kun nen slepen. Zo produceert Dethon Electronica al een tijdje wekelijks 5000 specia le connectoren voor zonnepanelen en sinds eind vorig jaar energiezui nige lichtarmaturen voor benzine stations. Gisteren werd tijdens een bescheiden plechtigheid het dui zendste lichtarmatuur door alge meen directeur Edwin van de Berghen afgemonteerd.„Ondanks het economisch gure klimaat, heb ben we 2009 met een bescheiden winst afkunnen sluiten", zegt Van den Berghen. „Speerpunt was het verhogen van de activiteiten in de dienstverlening in de regio. Voorts wilden we aansluiting vinden bij de ontwikkelingen rond duur zaamheid, waar de armaturen en de connectoren een goed voor beeld van zijn." Bedrijfsmanager Gijs van den Berg: „We hebben flink geïnves teerd in apparatuur, maar ook in de opleiding van mensen. Dit loont als je ziet dat we deze projec ten hebben binnen gehaald." meter gaat volbrengen; de drie zijn op zoek naar een auto. Conform de richtlijnen van de organisatie mag het vehikel niet meer kosten dan vijfhonderd euro én er mag voor maximaal 250 euro aan ver sleuteld worden. Daar is nog even tijd voor. Over ze ven maanden, op zaterdag 6 no vember, moet er een solide voer tuig aan de start staan. Beladen met reserveonderdelen, extra ban den, gereedschap, tent, voedsel en water, vooral veel water. Op de website van het team 'Zon, Zand en Zeeuw' staat een lange, ui termate gedetailleerde lijst van wat de challengeauto allemaal bergen moet. Met het verzoek te helpen zorgen dat de spullen er ook ko men. Om de reis te maken, heeft het trio sponsors nodig: in geld en in natura. Al te veel kruisjes staan er nog niet bij bemachtigde beno digdheden: een ijzerzaag en een set steriele naalden. Twee weken geleden besloten Peter, Roy en Bart de tocht te ondernemen. „Au torijden is gewoon mooi, we hou den wel van een uitdaging en er is Otte in 's-Heer Arendskerke naar een geschikte, maar goedkope auto voor foto Ronald den Dekker het goede doel", vat Bart de moti vatie samen. „Dat goede doel is voor ons team de bouw van water putten in Gambia. We willen niet het eerste zijn om te eindigen in Dakar in de Challenge, maar we willen wel het meeste geld opha len voor het goede doel." Dat is een klus in tijden van com merciële schaarste. Al reageerden hun eigen werkge vers - TNT Pakketpost bij Peter, Be ver Zwerfsport bij Bart en het Roosendaalse reclamebureau waar Roy stage loopt - heel toeschiete lijk. „Mijn baas zei direct: 'Hoe kan ik je helpen?' Maar andere be drijven waar je komt met je ver haal gedragen zich erg gereser veerd", merkt Peter. „Daarom zijn we ook kilometers gaan verkopen. Dat klinkt vriendelijker. Voor een euro per zevenhonderd meter kun je als bedrijf een deel van het tra ject op je naam zetten", legt Roy uit. Wie steun wil geven, hoeft niet uit sluitend van de grote bedragen te zijn. Het Zeeuwse team is ook blij met een rol ducttape. Aan het einde van de drie weken durende tocht willen de drie op het vliegtuig naar huis stappen met weinig meer dan de kleren die ze aanhebben. „Na de finish in Dakar rijden we door naar Banjul in Gambia. Daar wordt een veiling gehouden waar de challenge-auto's worden ge veild. De opbrengst is weer een extra bijdrage voor het goede doel", vertelt Roy. „Voor de gereed schappen die we bij ons hebben, willen we ter plekke een ambachts school voor vinden. Onderweg wil len we ook spullen uitdelen. Ons is verteld dat balpennen heel ge wild zijn bij kinderen. Als bedrij ven pennen met hun merkopdruk willen meegeven, graag." Pennen nemen ook prettig weinig ruimte in beslag. Het team hoopt van ploegen die de challenge eerder aflegden wat wijzer te worden met tips en trucs. Dat je een vastgelopen auto uit het zand kunt krijgen door iets lucht uit de banden te laten lopen, bijvoorbeeld. „Dat werkt goed!" Informatie over het Zon, Zand Zeeuw-team staat op www.royvanwit- sen.nl. De challenge staat beschreven op de site: www.amsterdamda- kar.com. MIDDELBURG - Acht eeuwen geleden werd deze Middelburger begraven naast de Westmonsterkerk. Gisteren, rond het middaguur, werd de deksel van zijn grafkist geopend en kwamen zijn (of haar) beenderen tevoorschijn. Archeologen van SOB Research hebben de afgelopen dagen een bouwput aan de rand van de Markt onderzocht. Gisteren werd de diepste laag be reikt en werden graven uit de dertiende en veertiende eeuw gevonden, waaronder enkele kindergraven. De beenderen worden gebruikt voor DNA-onderzoek naar de herkomst van de vroege inwoners van Walcheren. foto Ruben Oreel zie ook video's op www.pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 27