de Sahara voor goed doel
□FINSTRAL
25
Dethon scoort ondanks
crisis met duurzaamheid
met Finstral
kilometerkosten bij elkaar voor de Amsterdam-Dakar Challenge Na 8 eeuwen uit de kist
Zeeuws-Vlaamse
restaurants
scoren hoog
Nieuwe kozijnen nodig?
PAC Zonweringen in Vlissingen
is dé specialist op het gebied van
Finstral kozijnen, deuren, serres
en schuifpuien. Voor scherpe voor
jaarsacties zie
www.finstral-nederland.nl/PAC
woensdag 17 maart 2010
PHILIPPINE - Zeeuws-Vlaamse res
taurants hebben hoog gescoord tij
dens een publieksverkiezing van
online restaurantgids DiningCi-
ty.com. De top drie uit de regio
Zeeland kwam helemaal uit
Zeeuws-Vlaanderen.
Auberge des Moules uit Philippine
won, voor La Trinité uit Sluis en
De Kromme Watergang in Hoofd-
plaat.Bezoekers kregen het ver
zoek hun ervaringen online door
te geven.
In Zeeland deden 48 restaurants
meewaarvan 19 in Zeeuws-Vlaan
deren. Landelijk ging het om 1250
eetgelegenheden. De hoogste score
van alle regio's samen ging naar
Antichic in Rotterdam.
door Eugène Verstraeten
terneuzen - Ondanks de economi
sche crisis in het bedrijfsleven, en
met name de elektronicasector,
heeft het arbeidsreïntegratiebedrijf
Dethon projecten op het gebied
van duurzaamheid binnen kun
nen slepen.
Zo produceert Dethon Electronica
al een tijdje wekelijks 5000 specia
le connectoren voor zonnepanelen
en sinds eind vorig jaar energiezui
nige lichtarmaturen voor benzine
stations. Gisteren werd tijdens een
bescheiden plechtigheid het dui
zendste lichtarmatuur door alge
meen directeur Edwin van de
Berghen afgemonteerd.„Ondanks
het economisch gure klimaat, heb
ben we 2009 met een bescheiden
winst afkunnen sluiten", zegt Van
den Berghen. „Speerpunt was het
verhogen van de activiteiten in de
dienstverlening in de regio. Voorts
wilden we aansluiting vinden bij
de ontwikkelingen rond duur
zaamheid, waar de armaturen en
de connectoren een goed voor
beeld van zijn."
Bedrijfsmanager Gijs van den
Berg: „We hebben flink geïnves
teerd in apparatuur, maar ook in
de opleiding van mensen. Dit
loont als je ziet dat we deze projec
ten hebben binnen gehaald."
meter gaat volbrengen; de drie zijn
op zoek naar een auto. Conform
de richtlijnen van de organisatie
mag het vehikel niet meer kosten
dan vijfhonderd euro én er mag
voor maximaal 250 euro aan ver
sleuteld worden.
Daar is nog even tijd voor. Over ze
ven maanden, op zaterdag 6 no
vember, moet er een solide voer
tuig aan de start staan. Beladen
met reserveonderdelen, extra ban
den, gereedschap, tent, voedsel en
water, vooral veel water.
Op de website van het team 'Zon,
Zand en Zeeuw' staat een lange, ui
termate gedetailleerde lijst van wat
de challengeauto allemaal bergen
moet. Met het verzoek te helpen
zorgen dat de spullen er ook ko
men. Om de reis te maken, heeft
het trio sponsors nodig: in geld en
in natura. Al te veel kruisjes staan
er nog niet bij bemachtigde beno
digdheden: een ijzerzaag en een
set steriele naalden. Twee weken
geleden besloten Peter, Roy en
Bart de tocht te ondernemen. „Au
torijden is gewoon mooi, we hou
den wel van een uitdaging en er is
Otte in 's-Heer Arendskerke naar een geschikte, maar goedkope auto voor
foto Ronald den Dekker
het goede doel", vat Bart de moti
vatie samen. „Dat goede doel is
voor ons team de bouw van water
putten in Gambia. We willen niet
het eerste zijn om te eindigen in
Dakar in de Challenge, maar we
willen wel het meeste geld opha
len voor het goede doel."
Dat is een klus in tijden van com
merciële schaarste.
Al reageerden hun eigen werkge
vers - TNT Pakketpost bij Peter, Be
ver Zwerfsport bij Bart en het
Roosendaalse reclamebureau waar
Roy stage loopt - heel toeschiete
lijk. „Mijn baas zei direct: 'Hoe
kan ik je helpen?' Maar andere be
drijven waar je komt met je ver
haal gedragen zich erg gereser
veerd", merkt Peter. „Daarom zijn
we ook kilometers gaan verkopen.
Dat klinkt vriendelijker. Voor een
euro per zevenhonderd meter kun
je als bedrijf een deel van het tra
ject op je naam zetten", legt Roy
uit.
Wie steun wil geven, hoeft niet uit
sluitend van de grote bedragen te
zijn. Het Zeeuwse team is ook blij
met een rol ducttape.
Aan het einde van de drie weken
durende tocht willen de drie op
het vliegtuig naar huis stappen
met weinig meer dan de kleren
die ze aanhebben.
„Na de finish in Dakar rijden we
door naar Banjul in Gambia. Daar
wordt een veiling gehouden waar
de challenge-auto's worden ge
veild. De opbrengst is weer een
extra bijdrage voor het goede
doel", vertelt Roy. „Voor de gereed
schappen die we bij ons hebben,
willen we ter plekke een ambachts
school voor vinden. Onderweg wil
len we ook spullen uitdelen. Ons
is verteld dat balpennen heel ge
wild zijn bij kinderen. Als bedrij
ven pennen met hun merkopdruk
willen meegeven, graag." Pennen
nemen ook prettig weinig ruimte
in beslag.
Het team hoopt van ploegen die
de challenge eerder aflegden wat
wijzer te worden met tips en
trucs. Dat je een vastgelopen auto
uit het zand kunt krijgen door iets
lucht uit de banden te laten lopen,
bijvoorbeeld. „Dat werkt goed!"
Informatie over het Zon, Zand
Zeeuw-team staat op www.royvanwit-
sen.nl. De challenge staat beschreven
op de site: www.amsterdamda-
kar.com.
MIDDELBURG - Acht eeuwen geleden werd deze Middelburger begraven
naast de Westmonsterkerk. Gisteren, rond het middaguur, werd de deksel
van zijn grafkist geopend en kwamen zijn (of haar) beenderen tevoorschijn.
Archeologen van SOB Research hebben de afgelopen dagen een bouwput
aan de rand van de Markt onderzocht. Gisteren werd de diepste laag be
reikt en werden graven uit de dertiende en veertiende eeuw gevonden,
waaronder enkele kindergraven. De beenderen worden gebruikt voor
DNA-onderzoek naar de herkomst van de vroege inwoners van Walcheren.
foto Ruben Oreel
zie ook video's op www.pzc.nl