cultuur 115 'Ik schrijf steeds over dat wat ik vrees' agenda woensdag 17 maart 2010 JOHN IRVING Gevierde Amerikaanse schrijver over zijn nieuwe boek De laatste nacht in Twisted River De Amerikaanse schrijver John Irving is vandaag in Middelburg. De Nederland se vertaling van zijn nieuwe boek, De laatste nacht in Twisted River, is net uit. door Rolf Bosboom Het kan bijna geen toeval zijn. Onder zijn vest is nog net een shirt van een worstelclub zicht baar, met een beer in het logo. Een beer! Een boek van John Irving (68) is vrijwel ondenkbaar zonder. Zijn jongste roman vormt daarop geen uitzondering. Toch is het geen bewuste kleding keuze geweest, verzekert de au teur. „Mijn zoon zei vanmorgen: 'Ik dacht dat je genoeg had van al die beer-vragen?' 'Dat heb ik ook', zei ik, 'hoezo?' 'Heb je dan al naar je shirt gekeken?', vroeg hij. Dat had ik dus niet gedaan. Het is echt een garderobe-ongelukje." 'De laatste nacht in Twisted River' is uw twaalfde boek. Wat was de kiem cel van deze roman? „Dit boek had ik al zeker twintig jaar in gedachten,'langer dan welk boek dan ook. Een groot deel van het verhaal stond vast Ik wist dat het ging over een kok en een zoon die op de vlucht waren vanwege iets gewelddadigs dat de zoon had gedaan, ik wist dat het zich nabij de Canadese grens afspeelde, ik wist hoe oud de jongen (Danny) was en ik wist - het belangrijkste - dat hij schrijver zou worden. Alles wat hij meemaakte moest bijdra gen aan zijn schrijverschap. Aan het eind van het boek moest blij ken dat dit verhaal het boek was dat de jongen, dan inmiddels een volwassen man, zou schrijven." Waarom heeft het toch zo lang ge duurd voordat u het schreef? John Irving Geboren in Exeter, New Hampshire in Verenigde Staten, 2 maart 1942. Zijn eerste roman schreef hij in 1968: Setting free the bears. Zijn grote doorbraak kwam eind ja ren zeventig met The world accor ding to Cjprp. Irving publiceerde tot nu tot twaalf romans. John Irving: „Ik ben nooit een modieuze schrijver geweest, maar juist een ouderwetse." „Ik begin nooit voordat ik de laat ste zin heb en die was in dit geval moeilijk te vinden. Ondertussen ben ik aan andere boeken begon nen die ik minder lang in gedach ten had, maar waarvan ik al wél de laatste zin had. Bovendien wist ik dat in dit boek een derde man voorkwam, Ketchum, die van de kok en de zoon houdt. Maar ik wist nog niet genoeg van hem. Ik kon niet beginnen voor ik net zo veel van hem wist als van de vader en de zoon. Hij is de belangrijkste figuur in deze roman. Er zijn veel Ketchums in de Vere nigde Staten, mensen die boos zijn en zich compleet afgesneden voelen van de rest van het land. Ik wilde die anarchistische, libertijn- Zijn bekendste boeken zijn De re gels van het Ciderhuis (1985) en Bid den wij voor Owen Meany (1989). Diverse van Irvings boeken zijn ver filmd. Voor het scenario van The Ci der House Rules (1999) won hij een Oscar. Irving woont zowel in de staat Ver mont (VS) als in Toronto (Canada). se groep een stem geven, al lang voordat die Tea Party-maniakken opkwamen en de hele Sarah Pa- lin-verering begon. Het is niet dat ze geen goede red'en hebben om kwaad te zijn - volgens mij heb ben ze daar juist heel veel goede re denen voor - maar het probleem is dat ze geen oplossing hebben." Vertrouwde thema's uit uw oeuvre keren terug in 'De laatste nacht in Twisted River'. Wat maakt het boek toch anders dan de andere? „Ik denk soms dat als je maar lang genoeg leeft en romans publiceert, je op een gegeven moment reali seert dat je eigenlijk telkens hetzelf de boek schrijft, dat je steeds weer aanpast en verfijnt. Als schrijver ben je je heel goed bewust van de keuzes die je maakt. Voordat ik be gin aan een boek, weet ik dan ook precies wat er gaat gebeuren. Maar waar ik me - totdat het boek af is - minder van bewust ben, is hoe al die persoonlijke obsessies zich blij ven herhalen, soms zelfs tegen mijn zin. Dit is mijn derde boek waarin een hoofdpersoon een schrijver is. Een van de dingen die nu anders zijn, is dat ik via hem zo getrouw moge lijk mijn schrijfproces laat zien. Danny is erg gemodelleerd naar mijn schrijverschap. Ik heb hem zelfs mijn biografie als schrijver ge geven. Maar onbewust gaf ik hem tegelijkertijd het tegenovergestelde van mijn leven, namelijk het leven dat ik vreesde te leiden, het leven dat ik niemand toewens. Alles waar Danny bang voor is, gebeurt ook: zijn vader wordt vermoord, hij verliest zijn enige zoon, hij trouwt niet met de enige vrouw van wie hij écht houdt. Ik schrijf keer op keer over dat wat ik vrees." Dit boek kent opnieuw veel uitwei dingen, bijvoorbeeld over allerlei culi naire kwesties. Waarom zijn dat soort details zo belangrijk? „Dat heeft te maken met mijn ge hechtheid aan i9e-eeuwse schrij vers, zoals Dickens, Melville, Har dy en Hawthorne. Toen ik een tie ner was, zorgden zij ervoor dat ik schrijver wilde worden. Hun boe ken zitten vol met aanschouwelij ke en leerzame details. Mijn boe ken zijn misschien dik, maar niet naar i9e-eeuwse maatstaven. Ik ben nooit een modieuze schrijver geweest, maar juist een ouderwet se. Als je dan, zoals in dit boek, over het houthakkerswerk in de ja foto Ronald den Dekker ren vijftig schrijft, kun je er maar beter voor zorgen dat alle details kloppen, hoe overweldigend dat misschien ook is. En als je de lezer ervan wil overtuigen dat de vader écht weet wat hij in de keuken doet, moet je laten zien hoe hij te werk gaat, hoe hij bijvoorbeeld pre cies een marinadesaus maakt." U bent een veelgelezen en veelgepre zen schrijver. Hoe moeilijk is het om aan de steeds hogere verwachtingen van de lezers te voldoen? „Ik heb misschien het voordeel ge had dat mijn eerste vier boeken - vóór De wereld volgens Garp - juist niet veel lezers hadden. Ik was nog geen bekende schrijver, er waren geen vertalingen. Lange tijd ging ik ervan uit dat ik vooral voor mijn eigen plezier schreef Ik kom bovendien uit een theateromge ving. Daardoor had ik altijd het idee op te treden voor een klein publiek. Schrijven was acteren, ro mans waren toneelstukken. Nog steeds lees ik mijn boeken, voordat ze worden gepubliceerd, voor aan een klein aantal mensen die veel me betekenen. Daardoor is het pro ces van schrijven niet wezenlijk veranderd. Het voelt nog steeds in tiem en persoonlijk." Meer agenda- en filmnieuws op de website van deze krant. OP PAD Arnemuiden Lezing De luchtslag om de Schelde, door Corstiaan Prince. Restaurant vliegveld Midden-Zeeland, 19.30 uur. Bruinisse Open oefenavond brandweer, 19.30 uur. Middelburg IVN-bomenwandeling in de binnenstad. Loskade bij de Statiönsbrug, 14.00 uur. Terneuzen Op uitnodiging van de Alliance Fran^aise houdt Pierre Burlaud een lezing over het Frans binnen de Europese Unie. Porgy en Bess, aanvang 20.00 uur. PODIUM Goes Orkest, zangers en dansers geven eerbe toon aan The Beach Boys. De Mythe, 20.00 uur. Middelburg Meidenband Girls Wanna Have Fun- brengt pop en rock. Stadsschouwburg, 20.00 uur Terneuzen Het Scapino Ballet presenteert twee nieu we dansstukken van de choreografen Marco Goecke en Goerg Reischl. Scheldetheater, 20.00 uur Vlissingen Olga Zuiderhoek en Michiel van Erp spe len 'De Caracal' van Judith Herzberg, waarin wordt gewacht op een telefoon tje. Arsenaaltheater, 20.15 uur *Paul Clifton brengt liedjes. Grand-café De Schutterij, 14.30 uur. FILMS GOES 't Beest, Nothing personal: 20.30 uur. Merral, Percy Jackson: 19.00 uur; The book of Eli: 21.30 uur; The wolfman: 21.15 uur; Valentine's day: 19.00 uur; Al- vin en de Chipmunks: 13.00 en 15.30 uur. MIDDELBURG Schuttershof, Millennium 2: 20.00 uur; A serious man: 20.00 uur. OOSTBURG Ledeltheater, Astro Boy: 13.00 en 15.00 uur. TERNEUZEN View, Alice in Wonderland (3d ov):19.00 en 21.00 uur; Alice in Wonderland (3d nl)14.30 uur;The Wolfman: 21.15 uur; Dear John: 19.00 uur; The spy'next door: 14.30 en 19.15 uur; Chloe: 21.00 uur; De prinses en de kikker: 14.30 uur. ZIERIKZEE Anubis: 14.00 uur. WERELD IN BEELD De mooiste foto's uit binnen- en bui tenland vindt u in ons album 'Wereld in beeld': pzc.nl/wereldinbeeld STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Niet in de krant, wel op de site: onze weblogs! www.pzc.nl/blogs

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 15