Juweeltje van Judith Herzberg
ultuur E13
Dat Bert bij ons
werkt is goed voor
hem én voor ons.
agenda
Selectie finale
voor Eastman
Muziekprijs
dinsdag 16 maart 2010
Volg de PZC op Twitter:
twitter, com/pzcredactie
SOLO-VOORSTELLING Olga Zuiderhoek met De Caracal
door Ton Ouwehand
Een caracal is een katachtig
roofdier. Maar wat voor
rol het beest in het gelijk
namige toneelstuk speelt?
Olga Zuiderhoek kan er ook wei
nig meer van zeggen dan dat het
in elk geval een mooi woord is. Zij
staat met de solo-voorstelling De
Caracal morgenavond in het Arse
naaltheater in Vlissingen.
Zuiderhoek speelt een vrouw die
de hele avond aan de telefoon zit.
Ze wordt gebeld. Ze belt zelf Ze
wacht op een telefoontje. Wat
haar verschillende gesprekpartners
zeggen, moet de toeschouwer aflei
den uit de reacties van het persona
ge. En zo ontvouwt zich ook lang
zaam het verhaal.
„iedereen kent het wel: iemand zit
te telefoneren. Je wordt nieuwsgie
rig naar wat er aan de andere kant
van de lijn wordt gezegd. En dan
bedoel ik niet onbekenden die in
de tram of de trein staan te bellen.
Nee, mensen die je kent. Die je
hoort zeggen: '|a dat zal ik doen.
Dat beloof ik'. Dan wil je toch we
ten wat er wordt beloofd?", aldus
Zuiderhoek (1946). Ze heeft het
stuk ooit, een kleine twintig jaar
geleden gezien, gespeeld door Mar-
jon Brandsma, voor wie Judith
Herzberg het stuk destijds schreef
„Ik vond het heel goed, wilde het
zelf ook graag spelen." Dat gebeur
de veel later toen ze documentaire
maker en regisseur Michiel van
Erp ontmoette. Toen hij voorstel
de samen een voorstelling te ma
ken, kwamen ze op De Caracal. Ze
ven jaar terug stonden ze daarmee
in Klein Bellevue in Amsterdam.
„Goede recensies, we waren snel
uitverkocht. We wilden een ver
volg, met de voorstelling het land
in. Maar een kleine-zaalproductie
is niet rendabel."
Dat het er nu toch van komt, heeft
- met een omweg - te maken met
het succes van Who's Afraid of Vir
ginia Woolf dat ze samen speelde
met onder meer Porgy Franssen.
„We kregen de vraag of we het een
paar maal in Carré wilden spelen.
Olga Zuiderhoek in de solo-voorstelling De Caracal, een toneelbewerking van het gelijknamige boek van Judith
Herzberg. foto Ben van Duin
Ik piekerde er niet over. Dan zit je
met geluidsversterking. Moeten er
vier karakters uitversterkt worden.
Het kost weken om dat goed in ba
lans te krijgen. Toen we daarover
spraken, riep iemand dat De Cara
cal veel gemakkelijker in Carré te
spelen was. Dan zat je tenslotte
maar naar één personage te kijken.
Toen dacht ik: natuurlijk, met De
Caracal naar grote of middenzaal."
Voor de nieuwe versie kwamen er
bewegende beelden bij, gemaakt
door regisseur Michiel van Erp.
Van Judith Herzberg had ze snel
toestemming. Ze vindt dat men
sen hun gang moeten kunnen
gaan met wat ze heeft geschreven.
Voor de muziek putte Zuiderhoek
uit het oeuvre van haar partner
Willem Breuker. „Willem heeft
zich er zelf niet mee bemoeid. Ik
moest maar kijken wat ik gebruik
te, hij vond het best."
Zuiderhoek is in Assen geboren.
„Mijn vader was dokter, maar hij
wilde geen huisarts worden. Daar
om ging hij de lepra bestrijden in
Indonesië. Maar mijn moeder
vond toch dat de meisjes in Neder
land naar school moesten. Mijn va
der bleef daar. Ze zijn kort na de
oorlog gescheiden. Ik heb een leu
ke jeugd gehad in Assen, maar ik
ben gewoon een stadsmens. Ik
had last van het fatsoen in zo'n
klein provinciestadje. Ik wilde niet
anders zijn dan de anderen, maar
dat was ik wel, omdat ik zonder va
der opgroeide. Ik werd erom uitge
scholden op de lagere school. Ter
wijl ik er zelfhelemaal geen last
van had. Het was heel gezellig bij
ons thuis. Maar ik wilde naar het
anonieme van de grote stad. Ik
wist altijd wel dat ik bij het toneel
wilde, maar in de eerste plaats
naar Amsterdam. Ik realiseerde me
dat je afgewezen kon worden,
maar dan zou ik het niet in Arn
hem of Maastricht proberen. Dan
zou ik iets met kostuums gaan
doen, als het maar in Amsterdam
was." Zuiderhoek is niet alleen to
neelactrice, ze werkt ook graag
mee aan films en tv-series. „De af
wisseling vind ik leuk. Het is grap
pig dat een film de bioscoop in
gaat en je er verder niet meer naar
om hoeft te kijken. Althans, dat
was leuk bij Abel van Warmer
dam. Dat was een succes. Maar
voor hetzelfde geld sta je in een
film die je niet interesseert of die
niet is gelukt. Dan kun je daar
niets meer aandoen. Bij toneel
ben je dan nog in de gelegenheid
door te werken tot het in elk geval
een beetje de moeite waard is."
Woensdag 17 maart, Arsenaaltheater
Vlissingen, 20.15 uur.
Meer agenda op onze website.
OP PAD
Schouwen Duiveland
Open oefenavond brandweerin Haamste
de, Oosterland en Renesse, 19.00 uur
Zierikzee
Literaire avond met journaliste-schrijfster
Conny Braam. FiZi, 20.00 uur.
Open oefenavond brandweer, 19 uur.
PODIUM
Goes
Scapino Ballet presenteert nieuwe stuk
ken van Marco Goecke en Coerg Reischl.
De Mythe, 20.00 uur
Vlissingen
Muziektheatervoorstelling van Louis van
Beek over het leven van Mathilde Willink.
Arsenaaltheater, 20.00 uur.
FILMS
GOES
't Beest, Nothing personal: 20.30 uur;
Merral, Alice in Wonderland (ov): 20 u.;
Dear John: 20 u.; Valentine's day: 20 u.;
MIDDELBURG
Schuttershof, A serious man: 20.00 uur;
OOSTBURG
Ledeltheater, Partir: 20.00 uur
TERNEUZEN
View, Alice in Wonderland:1-9 en 21 u.;
Wolfman: 21.15 u; Dear John: 19 u.; Spy
next door: 19.15 u.; Chloe: 21.15 u.;
VLISSINGEN
CineCity, The road: 14, 19.30 uur; Alice
in W'land (3D ov): 16.15, 19.15, 21.45
u.; Alice in W. (3D nl): 13.45 u.; Avatar:
16.15, 20.15 u.; Bad L'tenant: 16.15,
21.45 u.; Chloe: 14 en 22 u.; Dear John:
16.30, 19.15, 21.45 u.; Cangsterboys:
16.45 u.; Het regent gehaktballen: 14 u;
lep!: 13.45 u; Percy Jackson: 14 uur; Shut
ter island: 15.45, 18.45, 21.45 uur; Book
of Eli: 16.30,19.15 en 22 uur; The lovely
bones: 19 u.; Valentine's day: 13.45 uur.'
MOOISTE POSTER
PZC en Zeeuwse Bibliotheek zoeken
de mooiste poster van 2009. Stem
ook op: www.pzc.nl/wehangen.
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
MIDDELBURG - Uit de veertig deel
nemers aan de presentaties voor
de Eastman Muziekprijs voor de
Zeeuwse jeugd zijn inmiddels de
kandidaten voor de finale geselec
teerd. Deze finale wordt gehouden
de Zeeuwse Concertzaal in Middel
burg op zaterdag 27 maart.
De finalisten zijn:
In de categorie A (tot en met 15
jaar): Martijn Wijsman, piano;
Leon Westerweel, hobo en Mir
jam van der Ploeg, piano. In de ca
tegorie B (16 t/m 19 jaar): Femke
Nijsse, harp; Ianthe Piscaer, piano
en Nathalie Verburg, klarinet
De professionele jury tijdens de fi
nale bestaat uit: Willem Smit, di
recteur Zeeuwse Muziekschool;
Christian Blaha, componist en
toetsenist; Willem Kniknie, direc
teur Muziekpodium Zeeland; Rob
van der Meule, zangleraar en Els
Millenaar, lid van Het Zeeuws Or
kest.
wajongwerkt.nl
Door zijn psychische beperking raakt Bert snel het overzicht kwijt.
Maar binnen de relatief kleine afdeling Geveltechniek van Kolf Molijn
heeft hij daar minder last van. Bert Voogd doet er dan ook met veel
plezier zijn werk. En zijn werkgever Gerd Weijs krijgt een forse premie
korting omdat hij Bert in dienst heeft. Een echte win-winsituatie dus
voor allebei.
UWV WERKbedrijf helpt mensen met een arbeidshandicap en bedrijven
om elkaar te vinden. Door advies, matching en begeleiding in nauwe samen
werking met re-integratiebedrijven. En door financiële ondersteuning op
grond van de gunstige regelingen die de overheid daarvoor heeft ingesteld.
Wilt u daar meer over weten? Kijk dan op wajongwerkt.nl, of bel UWV
Telefoon Werkgevers 0900-9295 (lokaal tarief).
UWV werken aan perspectief
KOLF C MOLIJN