Altijd aan kop op de binnenweg
consument13
De prestaties
zaterdag 13 maart 2010
Niemand sukkelt graag
voort in de file. Maar als het
dan toch moet, rij je natuur
lijk het liefst vooraan. In een
Franse Microcar bijvoor
beeld, de brommobiel die
vorig jaar het best werd ver
kocht in Nederland.
Daarmee verover je op
elke binnenweg moeiteloos
de koppositie.
Een brommobiel is voordeliger in
gebruik dan een auto. Het verbruik
van een Microcar ligt op 1 op 30
(diesel). Het onderhoud is goed
koop, de jaarlijkse afschrijving be
scheiden. Een WA-verzekering kost
zo'n 150 euro, allrisk ongeveer
600 euro. Bpm en houderschapsbe
lasting hoeven niet te worden be
taald. Wie met een brommobiel
rijdt, mag autowegen (100 km/u),
snelwegen en wegen waar een ver
bod voor tractors geldt niet op.
De eenvoudigste Microcar brom
mobiel kost 9.995 euro, maar deze
uitvoering wordt vrijwel niet ver
kocht. De populairste Microcar is
de M.go SXI van 13.995 euro. Ge
liefd is ook de sportuitvoering
M.go F8 (14.595 euro).
Het brommobielmerk Microcar
heeft in Nederland het grootste
marktaandeel. Vorig jaar liep dat
ondanks de recessie fors op. Het
lag toen op 36,5 procent. Dat
komt neer op 579 voertuigen
(196 meer dan in 2008). Het merk
Ligier staat op de tweede plaats,
Aixam is derde. In totaal werden
in 2009 in Nederland 1.585 brom-
mobielen verkocht.
Q www.microcar.nl
www.ligier.nl
www.aixam.nl
Apple iPad voorlopig
nog niet in Nederland
De iPad-tablet van Apple is de eer
ste maanden nog niet in Neder
land te koop. In de VS start op
3 april de verkoop van de goed
koopste iPad-modellen met draad
loos internet (wifï). Eind april
volgt de release in negen andere
landen, waaronder Frankrijk,
Duitsland en Spanje. Dan verschij
nen ook de versies met mobiel in
ternet (3G). Wanneer de iPad Ne
derland bereikt, is nog onbekend.
Lumix G2-camera heeft
kantelbaar touchscreen
Panasonic heeft zijn Lumix G2,
een compacte camera met verwis
selbare lens, voorzien van een uit
klapbaar touchscreen. De camera
heeft een 12 megapLxelbeeldsen-
sor en een elektronische zoeker.
Het toestel neemt video op in
72op-resolutie. Nieuw ten opzich
te van de Gi is onder meer een in
gang voor een externe microfoon.
De Lumix G2 is vanaf juni te
koop. De prijs is nog niet bekend.
Cartoonesk voetbalspel
van Ubisoft
Gamemaker Ubisoft komt met
een nieuw voetbalspel, Pure Foot
ball, dat voetballers op cartoones-
ke wijze weergeeft. De teams be
staan uit vijf spelers. Oranje is
een van de zeventien landen
teams. In de multiplayermodus
kunnen vier gamers tegen elkaar
spelen op dezelfde spelcomputer.
Pure Football verschijnt in mei in
versies voor onder meer pc, Xbox
360 en Playstation 3.
Minicamcorder met
ingebouwde beamer
De Z20 van Aiptek is een van de
eerste minicamcorders met een in
gebouwde projector. Hij neemt
op in hd ready-kwaliteit (720p).
De beamer in de Z20 toont beel
den tot op een afstand van 1,6 me
ter. De 250 gram lichte pocketcam
corder heeft 2 GB intern geheugen
en beschikt over hdmi-, compo
siet- en usb-uitgangen. De Z20 is
later dit jaar te koop voor een nog
onbekende prijs.
Dell-laptops met
usb 3.0-poort
Dells nieuwe Vostro 3000-laptops
zijn voorzien van een usb 3.0-
poort voor snellere bestandsover
dracht. De notebooks hebben ook
snellere processoren en een alumi
nium behuizing gekregen, die te
leveren is in zilver, brons en rood.
De drie modellen hebben 13,3,15,6
en 17,3 inch schermen. De Vostro
3000 heeft een ledscherm en een
toetsenbord met achtergrondver
lichting. Prijs: vanaf 560 euro.
De meeste brommobielrijders zijn 65-plussers: ruim 52 procent. Toch ko
pen ook jongeren zo'n voertuig dat met een bromfietscertificaat mag wor
den bestuurd. Ook onder mensen met een spierziekte of een evenwichts
stoornis, die niet (meer) mogen autorijden, is de brommobiel populair. Ze
hebben aan een brommobiel een vierwieler, die qua comfort niet onder
doet voor een kleine auto en waar ze dankzij de hoge zit goed kunnen in-
en uitstappen. De vierwielers voorkomen vooral op het platteland dat
ouderen en mensen met een handicap in een isolement belanden.
door Bouwe van Norden en William Pomp
het eerst toegepast in de Daf) voorziene
brommobiel.
Kanttekeningen zijn er ook. Omdat het ge
wicht van een brommobiel onder 350 kilo
moet blijven, is de Microcar licht geconstru
eerd. Tegelijkertijd is de vering vrij stug. Op
klinkerwegen heeft het voertuigje daardoor
stuiterneigingen. Bovendien produceert de
vierwieler dan bijgeluiden. En invoegen in
het verkeer vergt vanwege het bescheiden mo
torvermogen meer tijd dan met een auto. Dat
is geen probleem, maar het vraagt om extra
voorzichtigheid.
De relatieve traagheid van de brommobiel
brengt nog een risico met zich mee. De be
stuurders van de auto's in dè file die zich ach
ter onze Microcar vormt, zouden het liefst
over het voertuigje heen willen rijden, lijkt
het. Maar ze gaan niet verder dan bumperkle-
ven en geïrriteerd met brullende motor inha
len. Wie in een brommobiel rijdt, maakt dui
delijk weinig vrienden. Het is treurig, maar
bijna niemand heeft blijkbaar geduld voor
langzamere, doorgaans oudere verkeersdeelne
mers.
reageren?
consument@wegener.nl
Gele lak, matzwarte velgen en vuur
rode veiligheidsgordels. Dat klinkt
als een heuse sportwagen. Maar de
topsnelheid is begrensd, want het
is een Microcar, de M.go F8 die we vandaag
mogen testen. Voordat we er de weg mee op
gaan, moeten we wel wat overwinnen. We
schamen ons een beetje voor de 45-kilometer-
sticker achterop. Uiteindelijk stappen we over
onze gêne heen. We begrijpen dat zo'n Micro
car een uitkomst is voor bijvoorbeeld slecht
zienden en bejaarden, die na de rijbewijskeu
ring niet meer in een gewone auto mogen rij
den. Je komt lekker droog, warm, ontspan
nen en in redelijk comfort overal waar je naar
toe wilt.
Het tweecilinder dieselmotortje bromt tevre
den onder de motorkap. Ondanks buitentem
peraturen van ver onder nul, houdt de kachel
van de Microcar ons heerlijk warm. Het karre
tje heeft er zin in. Al snel geeft de digitale tel
ler aan dat we voortrazen met 52 kilometer
per uur. Maar we rijden dan ook in een sport
uitvoering.
De fotograaf kan ons al gauw niet meer bij
houden in een gewone Microcar. Uit wraak
bezorgt hij ons een koude douche. Met zijn
van gps voorziene mobieltje meet hij de wer
kelijke snelheid. Die blijkt keurig onder het
wettelijke maximum van 45 kilometer per
uur te blijven.
Maar hij kan ons humeur niet bederven. Al
snel na vertrek is onze stemming totaal omge
slagen. Met een grijns van oor tot oor zitten
we in het wagentje. Het ritje ontspant en
opent ons de ogen voor tragere genietingen.
Het is grappig en het onthaast. We hebben
volop bekijks, van oude mannen en vrou
wen.
Het tempo ligt zó laag, dat er niet voortdu
rend strak naar de weg en het overige verkeer
hoeft te worden getuurd. Daardoor is er vol
op gelegenheid meligheden uit te wisselen.
„Wat een g-krachten", klinkt het als op volle
snelheid een rotonde wordt genomen. Gere
geld prijzen we de 'bloedstollende acceleratie'
van de van een traploze cvt-automaat (voor