Altijd aan kop op de binnenweg consument13 De prestaties zaterdag 13 maart 2010 Niemand sukkelt graag voort in de file. Maar als het dan toch moet, rij je natuur lijk het liefst vooraan. In een Franse Microcar bijvoor beeld, de brommobiel die vorig jaar het best werd ver kocht in Nederland. Daarmee verover je op elke binnenweg moeiteloos de koppositie. Een brommobiel is voordeliger in gebruik dan een auto. Het verbruik van een Microcar ligt op 1 op 30 (diesel). Het onderhoud is goed koop, de jaarlijkse afschrijving be scheiden. Een WA-verzekering kost zo'n 150 euro, allrisk ongeveer 600 euro. Bpm en houderschapsbe lasting hoeven niet te worden be taald. Wie met een brommobiel rijdt, mag autowegen (100 km/u), snelwegen en wegen waar een ver bod voor tractors geldt niet op. De eenvoudigste Microcar brom mobiel kost 9.995 euro, maar deze uitvoering wordt vrijwel niet ver kocht. De populairste Microcar is de M.go SXI van 13.995 euro. Ge liefd is ook de sportuitvoering M.go F8 (14.595 euro). Het brommobielmerk Microcar heeft in Nederland het grootste marktaandeel. Vorig jaar liep dat ondanks de recessie fors op. Het lag toen op 36,5 procent. Dat komt neer op 579 voertuigen (196 meer dan in 2008). Het merk Ligier staat op de tweede plaats, Aixam is derde. In totaal werden in 2009 in Nederland 1.585 brom- mobielen verkocht. Q www.microcar.nl www.ligier.nl www.aixam.nl Apple iPad voorlopig nog niet in Nederland De iPad-tablet van Apple is de eer ste maanden nog niet in Neder land te koop. In de VS start op 3 april de verkoop van de goed koopste iPad-modellen met draad loos internet (wifï). Eind april volgt de release in negen andere landen, waaronder Frankrijk, Duitsland en Spanje. Dan verschij nen ook de versies met mobiel in ternet (3G). Wanneer de iPad Ne derland bereikt, is nog onbekend. Lumix G2-camera heeft kantelbaar touchscreen Panasonic heeft zijn Lumix G2, een compacte camera met verwis selbare lens, voorzien van een uit klapbaar touchscreen. De camera heeft een 12 megapLxelbeeldsen- sor en een elektronische zoeker. Het toestel neemt video op in 72op-resolutie. Nieuw ten opzich te van de Gi is onder meer een in gang voor een externe microfoon. De Lumix G2 is vanaf juni te koop. De prijs is nog niet bekend. Cartoonesk voetbalspel van Ubisoft Gamemaker Ubisoft komt met een nieuw voetbalspel, Pure Foot ball, dat voetballers op cartoones- ke wijze weergeeft. De teams be staan uit vijf spelers. Oranje is een van de zeventien landen teams. In de multiplayermodus kunnen vier gamers tegen elkaar spelen op dezelfde spelcomputer. Pure Football verschijnt in mei in versies voor onder meer pc, Xbox 360 en Playstation 3. Minicamcorder met ingebouwde beamer De Z20 van Aiptek is een van de eerste minicamcorders met een in gebouwde projector. Hij neemt op in hd ready-kwaliteit (720p). De beamer in de Z20 toont beel den tot op een afstand van 1,6 me ter. De 250 gram lichte pocketcam corder heeft 2 GB intern geheugen en beschikt over hdmi-, compo siet- en usb-uitgangen. De Z20 is later dit jaar te koop voor een nog onbekende prijs. Dell-laptops met usb 3.0-poort Dells nieuwe Vostro 3000-laptops zijn voorzien van een usb 3.0- poort voor snellere bestandsover dracht. De notebooks hebben ook snellere processoren en een alumi nium behuizing gekregen, die te leveren is in zilver, brons en rood. De drie modellen hebben 13,3,15,6 en 17,3 inch schermen. De Vostro 3000 heeft een ledscherm en een toetsenbord met achtergrondver lichting. Prijs: vanaf 560 euro. De meeste brommobielrijders zijn 65-plussers: ruim 52 procent. Toch ko pen ook jongeren zo'n voertuig dat met een bromfietscertificaat mag wor den bestuurd. Ook onder mensen met een spierziekte of een evenwichts stoornis, die niet (meer) mogen autorijden, is de brommobiel populair. Ze hebben aan een brommobiel een vierwieler, die qua comfort niet onder doet voor een kleine auto en waar ze dankzij de hoge zit goed kunnen in- en uitstappen. De vierwielers voorkomen vooral op het platteland dat ouderen en mensen met een handicap in een isolement belanden. door Bouwe van Norden en William Pomp het eerst toegepast in de Daf) voorziene brommobiel. Kanttekeningen zijn er ook. Omdat het ge wicht van een brommobiel onder 350 kilo moet blijven, is de Microcar licht geconstru eerd. Tegelijkertijd is de vering vrij stug. Op klinkerwegen heeft het voertuigje daardoor stuiterneigingen. Bovendien produceert de vierwieler dan bijgeluiden. En invoegen in het verkeer vergt vanwege het bescheiden mo torvermogen meer tijd dan met een auto. Dat is geen probleem, maar het vraagt om extra voorzichtigheid. De relatieve traagheid van de brommobiel brengt nog een risico met zich mee. De be stuurders van de auto's in dè file die zich ach ter onze Microcar vormt, zouden het liefst over het voertuigje heen willen rijden, lijkt het. Maar ze gaan niet verder dan bumperkle- ven en geïrriteerd met brullende motor inha len. Wie in een brommobiel rijdt, maakt dui delijk weinig vrienden. Het is treurig, maar bijna niemand heeft blijkbaar geduld voor langzamere, doorgaans oudere verkeersdeelne mers. reageren? consument@wegener.nl Gele lak, matzwarte velgen en vuur rode veiligheidsgordels. Dat klinkt als een heuse sportwagen. Maar de topsnelheid is begrensd, want het is een Microcar, de M.go F8 die we vandaag mogen testen. Voordat we er de weg mee op gaan, moeten we wel wat overwinnen. We schamen ons een beetje voor de 45-kilometer- sticker achterop. Uiteindelijk stappen we over onze gêne heen. We begrijpen dat zo'n Micro car een uitkomst is voor bijvoorbeeld slecht zienden en bejaarden, die na de rijbewijskeu ring niet meer in een gewone auto mogen rij den. Je komt lekker droog, warm, ontspan nen en in redelijk comfort overal waar je naar toe wilt. Het tweecilinder dieselmotortje bromt tevre den onder de motorkap. Ondanks buitentem peraturen van ver onder nul, houdt de kachel van de Microcar ons heerlijk warm. Het karre tje heeft er zin in. Al snel geeft de digitale tel ler aan dat we voortrazen met 52 kilometer per uur. Maar we rijden dan ook in een sport uitvoering. De fotograaf kan ons al gauw niet meer bij houden in een gewone Microcar. Uit wraak bezorgt hij ons een koude douche. Met zijn van gps voorziene mobieltje meet hij de wer kelijke snelheid. Die blijkt keurig onder het wettelijke maximum van 45 kilometer per uur te blijven. Maar hij kan ons humeur niet bederven. Al snel na vertrek is onze stemming totaal omge slagen. Met een grijns van oor tot oor zitten we in het wagentje. Het ritje ontspant en opent ons de ogen voor tragere genietingen. Het is grappig en het onthaast. We hebben volop bekijks, van oude mannen en vrou wen. Het tempo ligt zó laag, dat er niet voortdu rend strak naar de weg en het overige verkeer hoeft te worden getuurd. Daardoor is er vol op gelegenheid meligheden uit te wisselen. „Wat een g-krachten", klinkt het als op volle snelheid een rotonde wordt genomen. Gere geld prijzen we de 'bloedstollende acceleratie' van de van een traploze cvt-automaat (voor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 13