121 boeken Terugsnoeien naar de kern Biecht van een huurmoordenaar Land van egotripperij en xenofobie BOEKEN KORT BONSAI zaterdag 13 maart 2010 In zijn roman 'Van ac quit' schetst de Italiaanse au teur Pietro Grassi (1978) het le ven van een stratenmaker die door de moderne tijd wordt in gehaald. Deze Dino leidt een eenvoudig leven. Overdag legt hij klinkers, 's avonds legt hij een biljartje en in beide is hij even goed. Maar dan komt er as falt en ook wordt Dino's vrouw zwanger. Daar had hij allemaal geen rekening meegehouden. O Pietro Grassi - Van acquit. Vert. Pieter van der Drift. Van Gen nep, 14,95 euro. loyce Maynard was lange tijd de vriendin van de schrij vende kluizenaar J.D. Salinger, de auteur van 'The Catcher in the Rye' die eerder dit jaar over leed. Groot was de rel toen ze letterlijk een boekje over Salin- gers machtsmfsbruik open deed. Maar daarna heeft May nard zich ontwikkeld tot een gerespecteerd schrijfster. Haar roman 'To die for' werd ver filmd en nu is de roman 'Een lang weekend' de eerste uitgave van uitgeverij Orlando. Het is een coming-of-age roman over de 13-jarige Henry, die opgroeit zonder vader. In één lang, heet weekend komt zijn toekomst in een ander licht te staan. O Joyce Maynard - Een lang week end. Vert. Dirk-Jan Arensman. Or lando, 15 euro. Bij uitgeverij Ailan- tus is het tweede deel versche nen in de reeks Kort 8c Krach tig, bundels met verhalen van in Nederland onbekende au teurs. Met 'Het open gordijn' wordt het werk van de Ameri kaan John Biguenot geïntrodu ceerd. Biguenot is in de VS vooral bekend als schrijvers van toneelstukken. Zijn roman 'Oester' wordt momenteel ver taald. Zijn verhalen kenmerken zich door de directe stijl. De au teur geeft je het gevoel dat hij halverwege het verhaal is be gonnen. De lezer zit meteen middenin de actie. Q) John Biguenot - Het open gor dijn. Vert. Laura van Campen- hout. Ailantus, 9,95 euro. Julio en Emilia beleven een nacht samen. Julio schrijft la ter een boek dat Bonsai heet. Dezelfde titel, toevallig of niet, als het boek van Ale jandro Zambra waarin Julio optreedt. Een intrigerende roman vol schitterende zin nen. door Theo hakkert Een roman getiteld Bonsai is het wel aan zichzelf ver plicht dun te zijn. De lezer verwacht ook niet anders dan dat het verhaal teruggesnoeid zal zijn tot de essentie. Bonsai van Alejandro Zambra is dun: 86 pagina's, met nog behoor lijk veel 'wit' ook. En ja, de Chi leense schrijver (34) heeft het ver haal tot de kern teruggebracht, maar dat is ook meteen wat het zo pijnlijk maakt voor de personages. Teruggebracht tot de grote lijn stelt het leven maar weinig voor. Een aantal leuke ontmoetingen, één of twee schimmen van liefdes, in het besef dat alles eindig is, dat is het wel zo'n beetje. Met illusies hou je hooguit jezelf voor de gek. De liefde bedrijven, met elkaar naar bed gaan - trap er toch niet in. Zelfs het al veel ongevoeliger 'neuken' zou nog tot valse hoop kunnen leiden. In Bonsai is het overtreffende woord voor de daad 'fiicken'. Bonsai gaat over )ulio en Emilia, 'die niet precies personages zijn, ook al is het misschien gepast ze als personages voor te stellen'. Meer door toeval dan geluk bele ven ze een nacht samen. Fucken, maar het ontregelt Julio behoor lijk. Zijn omgang met haar laat blij vende sporen na. Later, in de tijd die hun gegeven is, lezen ze samen valt met de Bonsai van Zambra die we lezen. Zambra speelt hier een ragfijn, Calvinoachtig spel met werkelijkheidsniveaus. Zijn boekje heeft sinds het in 2006 verscheen een zegetocht gemaakt, eerst in Zuid-Amerika, later in de Verenigde Staten, waar Zambra op één lijn werd gesteld met wijlen zijn landgenoot Roberto Bolano. Het is goed de openingsalinea van Bonsai te citeren, omdat deze alles zegt over de bijzondere werkwijze van Zambra. 'Aan het eind sterft zij en blijft hij eenzaam achter, al was hij eigen lijk al jaren voor haar dood, voor Emilia's dood, eenzaam. Laten we aannemen dat zij Emilia heet of heette en dat hij Julio heet, heette en altijd zal heten. Julio en Emilia. Aan het eind sterft Emilia. En Julio sterft niet. De rest is litera tuur'. De roman staat vol met dit soort schitterende zinnen, waarin niets zeker is, alles in twijfel wordt ge trokken en veel wordt opengela ten. Wat te denken van deze, over Emilia's eerste vriendje: 'Hij be ging veel fouten en het lukte hem bijna altijd ze te erkennen en goed te praten, maar er bestaan fouten die niet goed te praten zijn, en de ze lomperik, dit eerste vriendje, be ging één of twee van die onvergeef lijke fouten. Ze zijn het niet eens waard om genoemd te worden'. Uiteraard kweekt Julio een bonsai. Zoals hij niet weet hoe te schrij ven, zo kent hij ook de finesses van een bonsai niet. Hij begint de research. Een bonsai verzorgen is als schrijven, en andersom, is zijn conclusie. Maar om te weten of het nou wel of niet zijn boek is dat we hebben gelezen, moeten we op nieuw beginnen. Telkens weer, tot in het oneindige. Waardoor Bonsai toch de omvang krijgt van Prousts onvoltooide. Alejandro Zambra - Bonsai. Verta ling Luc de Rooy. Karaat, 13,95 euro. in bed boeken: Proust, nadat ze el kaar hadden voorgelogen dat ze ie der Prousts cyclus al hadden gele zen. Erg ver komen ze niet in A la recherche du temps perdu, dat met zijn uitdijende onvoltooidheid zo ongeveer het tegenovergestelde is van Bonsai. Dit spiegelt zich in de korte perio de die Julio vervolgens met Maria heeft. Hij wordt benaderd voor het redigeren van een roman. Hij verzwijgt Maria dat de opdracht is ingetrokken en schrijft dan die ro man zelf Titel: Bonsai. Waarbij toch niet helemaal duidelijk wordt of Julio's Bonsai helemaal samen ROMAN Bonsaiboom, type Adenium Obesum. foto EPA door Fred Monsma Tegen de kleurrijke ach tergrond van wat ooit een jazzparadijs was, New Orleans, speelt de twee de, opzienbarende misdaadro man van R. J. Ellory, Een vol maakte vendetta. Een maf fia-epos zoals dat ooit triom fen vierde bij (wijlen) Mario Puzo. Vorig jaar verbaasde El lory al met een verbijsterend moordverhaal: Een stil geloof in engelen. Met zijn omvangrij ke Een volmaakte vendetta be wijst hij minstens de even knie te zijn van Puzo. Alles draait om een geheim zinnig personage dat opduikt bij het openbaar ministerie. Ene Ernesto Perez verklaart doodleuk dat hij de ontvoer der is van de dochter van de gouverneur van de staat Loui siana. De lezer weet op dat moment nauwelijks iets over de verdwijning van deze Ca therine Ducane. Ellory heeft dan nog slechts een gruwelij ke, geheimzinnige moord be schreven. Perez wenst slechts te vertellen waar Catherine le vend terug te vinden is, als justitie bereid is zijn levens verhaal aan te horen. En hij wil zijn persoonlijke geschie denis ook slechts aan één per soon vertellen: een onderzoe ker van de commissie Georga niseerde Misdaad van het Huis van Afgevaardigden. Het verhaal van de ontvoer der vormt de hoofdmoot van Een volmaakte vendetta. Voor de ogen van de lezer ont vouwt zich de meeslepende levensgeschiedenis van een man die verantwoordelijk was voor tientallen liquida ties in opdracht van de maf fia. Heel lang weet Ellory ver borgen te houden hoe zijn verhaal afloopt. Misschien is dat einde zelfs te onvoorspel baar. Q Sana Valiulina - Hon derd jaar gezelligheid. Uitg. Prometheus, 19,95 euro. door Sonja de Jong Een groter verschil dan tussen haar vorige ro man Didar en Faroek uit 2007 en het nieuwe boek van de Ests-Nederlandse schrijfster Sana Valiulina is welhaast niet mogelijk. Het boek uit 2007, dat genomi neerd werd voor de Libris Li teratuurprijs, was een soms gruwelijk epos over het Rus land uit de Tweede Wereld oorlog en de periode van Sta- linterreur daarna. Het nu ver schenen Honderd jaar gezellig heid is het absolute tegendeel. Het is een surrealistisch ver haal over een jongeman die weigert zich te voegen naar wat de maatschappij van hem verwacht en tevens een vlijm scherpe satire op het Neder land van de 21e eeuw. Valiuli na schetst ons 'stomme, blije landje' als een wrange wereld waarin stront, vuil en egoïs me hoogtij vieren en waar grenzenloze egotripperij het wint van al het andere. Hoofdpersoon Ronald War mer is van goede komaf) maar wil na het behalen van zijn gymnasiumdiploma niet studeren of zelfs maar met een rugzak de wereld in te trekken op zoek naar zichzelf Hij wordt vuilnisman, het be gin van een wonderlijke tocht waarin een stinkende zwerf ster, een halftam muisje, een barmeisje en een Pool in een bonte stoet voorbijtrekken. Niet alle passages zijn even ge slaagd. Het verhaal zwalkt soms wonderlijke kanten op. Maar daar staat veel moois te genover. Valiulina weet met de scherpe blik van een bui tenlander, met bijtende iro nie typisch Hollandse trekjes bloot te leggen. Zoals onze hooggeprezen 'gezelligheid' die in dit boek niets anders is dan een vorm van xenofobie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 12