auto7 Auto krijgt internet Rijden van youngtimer blijft lucratief Piet Vogelaar iCARS Veilig Verkeer Nederland is bezorgd over nieuwe trend VRAAG VAN DE WEEK Is het zakelijk gebruik van een oudere auto fiscaal nog wel aantrekkelijk? als je 'm nodig hebt! vrijdag 12 maart 2010 De trend is onstuitbaar: internet in de auto. Binnenkort staan de eerste 'iCars' in de showroom van de autodealers. De mogelijkheden zijn intri gerend, maar Veilig Verkeer Nederland luidt de alarmbel. door Rob van Ginneken Je kon er op wachten: na huis, kantoor, laptop en mobiele tele foon gaat ook de auto verbin ding maken met het internet. Onder aanvoering van de Duitse prestigemerken. BMW en Audi ko men met het snufje. Ook Mini (BMW-dochter) zit op het vinken touw. Ze pakken het allemaal verschil lend aan, maar in alle gevallen kun je achter het stuurwiel Googlen met een weliswaar uitgeklede ver sie van de zoekmachine. De Mini Countryman krijgt waarschijnlijk de primeur van webradio: duizen den radiostations via het internet. Rob Stomphorst van Veilig Ver keer Nederland (WN) bekijkt de nieuwe trend met zorg. „Het is simpel: alles wat je als bestuurder afleidt, gaat ten koste van de ver keersveiligheid'. Diverse grote bedrijven verbieden hun werknemers zelfs om onder het rijden te bellen. Met of zonder handsfree set. Want op de keper beschouwd, maakt dat niet veel uit. Je bent toch ergens anders met je gedachten. Zo'n nieuwe trend met internet in de auto kon daar van wel eens de overtreffende trap zijn." WN constateert bovendien dat controle tamelijk lastig wordt. De politie kan bij onveilig rijge drag het bekende 'kapstokartikel' 5 van de wegenverkeerswet toepas sen, maar hoe maak je verschil tus sen een bestuurder die zijn radio bedient en eentje die zit te inter netten? En mag je daar eigenlijk wel onderscheid tussen maken? Rob Stomphorst: „Het lijkt in elk geval slim om tijdig de piketpaal tjes te plaatsen. Wat is wel en wat is niét acceptabel. Al was het maar om de automobilist bewust te ma ken van de gevaren." BMW heeft als eerste Europese au tomerk al ervaring met het snufje. Op de thuismarkt biedt BMW al online-fiincties aan als standaard onderdeel van hun topnavigatie- systeem. Op vrijwel alle modellen. De daarvoor benodigde communi catie telefoon sim bouwen ze als enige automerk vast in. Wie het ac cessoire bestelt, kan het vervolgens drie jaar lang zonder verdere kos ten gebruiken. Ook in het buiten land. Hoe dat, vanaf deze zomer, voor Nederlandse BMW's geregeld wordt en wat het kost, is nog niet helder. In het hoofdkantoor in München geeft specialist Manfred Poschen- rieder tegengas op de veiligheids- vragen die in ons land worden ge steld. „Online-fiincties in een auto bouwen, is niet zo moeilijk. Het heeft juist zo lang geduurd omdat de veilige bediening een uitdagin gen was. Internettoepassingen met plaatjes en veel tekst worden onder het rijden uitgeschakeld. De zoekfuncties zijn eenvoudig te be dienen en worden zodanig op het beeldscherm weergegeven dat je het even snel kunt overzien als bij voorbeeld navigatie. Of telefoon." Niettemin heeft WN een punt. Het leidt in potentie allemaal af van het verkeer. Daar staat tegen over dat het ook positieve veilig heidsaspecten kent. Zo waar schuwt BMW ConnectedDrive bij een ongeval de alarmcentrale en geeft de exacte locatie en rijrich ting van de auto door. Op de Duit se markt kun je bovendien - met een druk op de knop - gebruik ma ken van een telefonische helpdesk om iets te reserveren of een adres te zoeken. Die stuurt dat naar het navigatiesysteem van de auto. Ook meldt de auto zelfstandig dat on derhoud nodig is. En neemt na een druk op de knop contact op om een servicebeurt te regelen. Bij technische problemen of pech Audi: schrijven met de vinger. geeft de techniek vast de foutcodes uit het elektronisch management door. Zodat de situatie op afstand kan worden beoordeeld. SCHRIJVEN MET VINGER Ook Audi komt met internet in de auto. Te beginnen met de luxe li mousine A8. De functies lijken veel op die van concurrent BMW. Met minstens één opmerkelijke uitzondering: de primeur van de zogenoemde pad. Een aanraak ge voelige vierkantje op de console, waarop je met een vinger schrijft. Het systeem zet dat om in letters foto GPD op het beeldscherm. Audi komt ook met een Google Earth beeld op het navigatiebeeldscherm. Wel even checken hoe het zit met de datakosten in het buitenland. HOTSPOT OP WIELEN Mercedes is er nog niet uit hoe ze de bediening van online diensten in het dashboard gaan regelen. Hun tussenoplossing is een soort mobiele HotSpot. Een ontvanger achterin zorgt ervoor dat alle appa raten die geschikt zijn voor draad loos internet in de auto kunnen worden gebruikt. Bert Waaldering uit Goes mailde ons: ik wil een Mercedes van 18 jaar oud zakelijk gaan rijden, een young timer dus. Hoeveel procent bijtelling moet ik dan betalen door Peter Ullenbroeck We vonden het antwoord ondermeer bij ondernemer Wouter van Embden die zich sterk heeft gemaakt voor het betaalbaar houden van het rijden van een youngtimer. Voor rijders van een youngtimer - auto's tussen de 15 en 25 jaar oud - zag het er vorig jaar fiscaal ronduit slecht uit. Er was een wet in de maak waarbij de bijtelling van de youngtimers voor zakelijke rijders voortaan over de cataloguswaarde in plaats van over de dagwaarde werd berekend. Omdat die aan zienlijk hoger ligt dan de dagwaar de zou de Zakelijke rijder jaarlijks honderden euro's extra aan belas ting gaan betalen. Maar dat plan is van de baan. Een meerderheid in de Tweede Kamer verwees eind vorig jaar de voorge stelde wetswijziging naar de prul lenbak. In plaats daarvan betaalt de rijder van een youngtimer per 1 januari 2010 niet langer 25 procent belasting over de dagwaarde van de auto zoals tot die tijd gebruike lijk was, maar 35 procent. In de praktijk betekent dat in de meeste gevallen een verhoging van enkele tientjes per jaar. Het aanzienlijk vriendelijkere be- Een voorbeeld van een youngtimer: een VW Golf cabrio uit 1980. foto GPD leid is te danken aan de langdurige lobby van ondernemers die hun auto zakelijk en privé gebruiken. Heeft u ook een vraag? Stuur dan een mail naar de redactie van deze krant. KORT Juke wordt nieuw succesnummer Nissan Het begon met de Note, een leu ke compacte ruimtewagen voor niet te veel geld. En toen kwam die moeilijke naam: Qash- qai. Deze bijzondere crossover - een kruising tussen diverse carros serietypen, in dit geval een SUV en een hatchback - is ongekend po pulair, Nissan verkocht er al 500.000 van. Een redelijk gewone auto, maar in een aparte, stoere jas. Dat verkoopt. En het wordt nog veel gekker bij Nissan. Opeens is daar de Cube, een maf ding in de vorm van een blokkendoos met een achterruit die aan de rechterkant de hoek om gaat. Totaal iets anders dan de Qashqai, maar minstens even leuk en verrassend. En dan komt de vol gende uitdaging alweer om de hoek kijken: de Nissan Juke, een soort Qashqai maar dan een korte, avontuurlijke variant daarvan op het platform van Note en Cube. De Juke debuteerde deze maand op de autosalon in Genève. Ver koop vanaf oktober. Nissan heeft gemerkt dat veel potentiële kopers van een compacte hatchback niet kunnen slagen. De Juke gaat aan die zoektocht een einde maken, zeggen de Japanners: „Nissan heeft met de Qashqai aangetoond dat het publiek warmloopt voor de crossover, en dat willen we met de Juke voortzetten. We hebben er alle vertrouwen in dat de Juke een nieuwe groep consumenten naar Nissan brengt, net als de Q_as- hqai dat heeft gedaan. Daarvan zijn er al 500.000 verkocht. De les sen die we van deze auto hebben geleerd, passen we toe op de Juke. We weten zeker dat we weer een succesnummer in huis hebben." Certificaat voor Auto Ventura en Zwartepoorte De Goese autobedrijven Zwarte poorte (BMW en Mini) en Auto Ventura (Land Rover) heb ben het Erkend Duurzaam-certifi- caat gekregen. De oorkonde is uit gereikt door de Bovag. De bedrijven kregen het certificaat omdat ze duurzame verbeteringen hebben doorgevoerd. De Goese dealers verkopen alleen stille en zuinige banden en voeren de ge bruikte banden op een milieu vriendelijke wijze af. Datzelfde geldt voor de smeermiddelen. Ook bieden de BMW/Mini- en Land Rover-dealer de medewerkers goe de arbeidsomstandigheden en per spectieven. Tevens staan in de showrooms de schone en de zuini ge modellen. Het bewijs Erkend Duurzaam is onderdeel van de Bo vag Duurzaam Ondernemen Scan en wordt getoetst door het Insti tuut voor Duurzame Mobiliteit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 83