auto7
Auto krijgt internet
Rijden van youngtimer blijft lucratief
Piet Vogelaar
iCARS Veilig Verkeer Nederland is bezorgd over nieuwe trend
VRAAG VAN DE WEEK Is het zakelijk gebruik van een oudere auto fiscaal nog wel aantrekkelijk?
als je
'm nodig
hebt!
vrijdag 12 maart 2010
De trend is onstuitbaar:
internet in de auto.
Binnenkort staan de eerste
'iCars' in de showroom van
de autodealers.
De mogelijkheden zijn intri
gerend, maar Veilig Verkeer
Nederland luidt de alarmbel.
door Rob van Ginneken
Je kon er op wachten: na huis,
kantoor, laptop en mobiele tele
foon gaat ook de auto verbin
ding maken met het internet.
Onder aanvoering van de Duitse
prestigemerken. BMW en Audi ko
men met het snufje. Ook Mini
(BMW-dochter) zit op het vinken
touw.
Ze pakken het allemaal verschil
lend aan, maar in alle gevallen kun
je achter het stuurwiel Googlen
met een weliswaar uitgeklede ver
sie van de zoekmachine. De Mini
Countryman krijgt waarschijnlijk
de primeur van webradio: duizen
den radiostations via het internet.
Rob Stomphorst van Veilig Ver
keer Nederland (WN) bekijkt de
nieuwe trend met zorg. „Het is
simpel: alles wat je als bestuurder
afleidt, gaat ten koste van de ver
keersveiligheid'.
Diverse grote bedrijven verbieden
hun werknemers zelfs om onder
het rijden te bellen. Met of zonder
handsfree set. Want op de keper
beschouwd, maakt dat niet veel
uit. Je bent toch ergens anders met
je gedachten. Zo'n nieuwe trend
met internet in de auto kon daar
van wel eens de overtreffende trap
zijn." WN constateert bovendien
dat controle tamelijk lastig wordt.
De politie kan bij onveilig rijge
drag het bekende 'kapstokartikel' 5
van de wegenverkeerswet toepas
sen, maar hoe maak je verschil tus
sen een bestuurder die zijn radio
bedient en eentje die zit te inter
netten? En mag je daar eigenlijk
wel onderscheid tussen maken?
Rob Stomphorst: „Het lijkt in elk
geval slim om tijdig de piketpaal
tjes te plaatsen. Wat is wel en wat
is niét acceptabel. Al was het maar
om de automobilist bewust te ma
ken van de gevaren."
BMW heeft als eerste Europese au
tomerk al ervaring met het snufje.
Op de thuismarkt biedt BMW al
online-fiincties aan als standaard
onderdeel van hun topnavigatie-
systeem. Op vrijwel alle modellen.
De daarvoor benodigde communi
catie telefoon sim bouwen ze als
enige automerk vast in. Wie het ac
cessoire bestelt, kan het vervolgens
drie jaar lang zonder verdere kos
ten gebruiken. Ook in het buiten
land. Hoe dat, vanaf deze zomer,
voor Nederlandse BMW's geregeld
wordt en wat het kost, is nog niet
helder.
In het hoofdkantoor in München
geeft specialist Manfred Poschen-
rieder tegengas op de veiligheids-
vragen die in ons land worden ge
steld. „Online-fiincties in een auto
bouwen, is niet zo moeilijk. Het
heeft juist zo lang geduurd omdat
de veilige bediening een uitdagin
gen was. Internettoepassingen
met plaatjes en veel tekst worden
onder het rijden uitgeschakeld. De
zoekfuncties zijn eenvoudig te be
dienen en worden zodanig op het
beeldscherm weergegeven dat je
het even snel kunt overzien als bij
voorbeeld navigatie. Of telefoon."
Niettemin heeft WN een punt.
Het leidt in potentie allemaal af
van het verkeer. Daar staat tegen
over dat het ook positieve veilig
heidsaspecten kent. Zo waar
schuwt BMW ConnectedDrive bij
een ongeval de alarmcentrale en
geeft de exacte locatie en rijrich
ting van de auto door. Op de Duit
se markt kun je bovendien - met
een druk op de knop - gebruik ma
ken van een telefonische helpdesk
om iets te reserveren of een adres
te zoeken. Die stuurt dat naar het
navigatiesysteem van de auto. Ook
meldt de auto zelfstandig dat on
derhoud nodig is. En neemt na
een druk op de knop contact op
om een servicebeurt te regelen. Bij
technische problemen of pech
Audi: schrijven met de vinger.
geeft de techniek vast de foutcodes
uit het elektronisch management
door. Zodat de situatie op afstand
kan worden beoordeeld.
SCHRIJVEN MET VINGER
Ook Audi komt met internet in de
auto. Te beginnen met de luxe li
mousine A8. De functies lijken
veel op die van concurrent BMW.
Met minstens één opmerkelijke
uitzondering: de primeur van de
zogenoemde pad. Een aanraak ge
voelige vierkantje op de console,
waarop je met een vinger schrijft.
Het systeem zet dat om in letters
foto GPD
op het beeldscherm. Audi komt
ook met een Google Earth beeld
op het navigatiebeeldscherm. Wel
even checken hoe het zit met de
datakosten in het buitenland.
HOTSPOT OP WIELEN
Mercedes is er nog niet uit hoe ze
de bediening van online diensten
in het dashboard gaan regelen.
Hun tussenoplossing is een soort
mobiele HotSpot. Een ontvanger
achterin zorgt ervoor dat alle appa
raten die geschikt zijn voor draad
loos internet in de auto kunnen
worden gebruikt.
Bert Waaldering uit Goes mailde
ons: ik wil een Mercedes van 18 jaar
oud zakelijk gaan rijden, een young
timer dus. Hoeveel procent bijtelling
moet ik dan betalen
door Peter Ullenbroeck
We vonden het antwoord
ondermeer bij ondernemer
Wouter van Embden die
zich sterk heeft gemaakt
voor het betaalbaar houden
van het rijden van een
youngtimer.
Voor rijders van een youngtimer -
auto's tussen de 15 en 25 jaar oud -
zag het er vorig jaar fiscaal ronduit
slecht uit. Er was een wet in de
maak waarbij de bijtelling van de
youngtimers voor zakelijke rijders
voortaan over de cataloguswaarde
in plaats van over de dagwaarde
werd berekend. Omdat die aan
zienlijk hoger ligt dan de dagwaar
de zou de Zakelijke rijder jaarlijks
honderden euro's extra aan belas
ting gaan betalen.
Maar dat plan is van de baan. Een
meerderheid in de Tweede Kamer
verwees eind vorig jaar de voorge
stelde wetswijziging naar de prul
lenbak. In plaats daarvan betaalt
de rijder van een youngtimer per 1
januari 2010 niet langer 25 procent
belasting over de dagwaarde van
de auto zoals tot die tijd gebruike
lijk was, maar 35 procent. In de
praktijk betekent dat in de meeste
gevallen een verhoging van enkele
tientjes per jaar.
Het aanzienlijk vriendelijkere be-
Een voorbeeld van een youngtimer: een VW Golf cabrio uit 1980. foto GPD
leid is te danken aan de langdurige
lobby van ondernemers die hun
auto zakelijk en privé gebruiken.
Heeft u ook een vraag? Stuur
dan een mail naar de redactie
van deze krant.
KORT
Juke wordt nieuw
succesnummer Nissan
Het begon met de Note, een leu
ke compacte ruimtewagen
voor niet te veel geld. En toen
kwam die moeilijke naam: Qash-
qai. Deze bijzondere crossover -
een kruising tussen diverse carros
serietypen, in dit geval een SUV
en een hatchback - is ongekend po
pulair, Nissan verkocht er al
500.000 van. Een redelijk gewone
auto, maar in een aparte, stoere
jas. Dat verkoopt.
En het wordt nog veel gekker bij
Nissan. Opeens is daar de Cube,
een maf ding in de vorm van een
blokkendoos met een achterruit
die aan de rechterkant de hoek om
gaat. Totaal iets anders dan de
Qashqai, maar minstens even leuk
en verrassend. En dan komt de vol
gende uitdaging alweer om de
hoek kijken: de Nissan Juke, een
soort Qashqai maar dan een korte,
avontuurlijke variant daarvan op
het platform van Note en Cube.
De Juke debuteerde deze maand
op de autosalon in Genève. Ver
koop vanaf oktober. Nissan heeft
gemerkt dat veel potentiële kopers
van een compacte hatchback niet
kunnen slagen. De Juke gaat aan
die zoektocht een einde maken,
zeggen de Japanners: „Nissan
heeft met de Qashqai aangetoond
dat het publiek warmloopt voor
de crossover, en dat willen we met
de Juke voortzetten. We hebben
er alle vertrouwen in dat de Juke
een nieuwe groep consumenten
naar Nissan brengt, net als de Q_as-
hqai dat heeft gedaan. Daarvan
zijn er al 500.000 verkocht. De les
sen die we van deze auto hebben
geleerd, passen we toe op de Juke.
We weten zeker dat we weer een
succesnummer in huis hebben."
Certificaat voor Auto
Ventura en Zwartepoorte
De Goese autobedrijven Zwarte
poorte (BMW en Mini) en
Auto Ventura (Land Rover) heb
ben het Erkend Duurzaam-certifi-
caat gekregen. De oorkonde is uit
gereikt door de Bovag.
De bedrijven kregen het certificaat
omdat ze duurzame verbeteringen
hebben doorgevoerd. De Goese
dealers verkopen alleen stille en
zuinige banden en voeren de ge
bruikte banden op een milieu
vriendelijke wijze af. Datzelfde
geldt voor de smeermiddelen. Ook
bieden de BMW/Mini- en Land
Rover-dealer de medewerkers goe
de arbeidsomstandigheden en per
spectieven. Tevens staan in de
showrooms de schone en de zuini
ge modellen. Het bewijs Erkend
Duurzaam is onderdeel van de Bo
vag Duurzaam Ondernemen Scan
en wordt getoetst door het Insti
tuut voor Duurzame Mobiliteit