uto 5 'Dit is mijn jongensdroom' Seat is van vele markten thuis 19YB-92 vrijdag 12 maart 2010 KLASSIEKER Han Terneldeli en zijn BMW 525 uit 1977 door Lucas Boot BMW-gekken zullen bij het lezen van de typeaandui ding 525 ongetwijfeld begin nen te glimlachen. Ie ziet een 5-serie uit de jaren zeventig niet vaak op de weg, maar zo'n 25'er - met een smeuïge zes-in-lijn- motor - is al helemaal een bijzon dere verschijning. En hij is ook nog eens felrood. In die kleur kom je 'm al helemaal zelden tegen. Op vallend detail ten slotte: het stuur en de versnellingspook zijn van Al- pina. Een auto voor de échte iiefhebber/BMW-gek dus. Zo mo gen we Han Terneldeli uit Breda best noemen. Zoals dat vaker gaat, werd ook hij aangestoken door het auto-enthousiasme van vaderlief „Mijn vader was een architect en keek bij de aankoop van een auto enkel naar het ontwerp. Hij kocht puur op emotie. Dat heb ik van hem meegekregen. En ook hij vond deze 5-serie een schitterende auto." Als jochie kende Terneldeli zijn favoriete BMW van binnen en buiten en hoorde op afstand zelfs het verschil tussen een 520 en 525. Een liefhebber, zei ik u toch. Der Fünf- interne typenaam E12 - kwam in 1972 op de markt en moest de strijd aangaan met de Wiit's van Mercedes-Benz. Een sprekend design was een van de wapenfeiten. BMW liet het koets werk dan ook tekenen bij de Itali aanse Bertone ontwerpstudio, die toen onder leiding stond van de beroemde designer Marcello Gan- dini, bekend van onder meer de Ferrari DinoGT4, Lamborghini Miura en de Bugatti EB110. In 1981 viel het doek voor de E12 en werd opgevolgd door de BMW E28, die qua uiterlijk niet veel meer was dan een gefacelifte E12. „Ook een mooie auto, maar dat model kan niet tippen aan deze." De Breda- naar vond zijn BMW bij toeval in Duitsland. Toen hij de 5-serie zag, was-ie op slag verliefd. Er stonden bovendien weinig kilometers op de teller en de toenmalige eigenaar deed de auto voor een schijntje weg. „Ik heb 'm meteen gekocht. Dit is mijn jongensdroom." Terneldeli belde zijn vrouw om haar het aangename nieuws te ver tellen. Een diepe zucht klonk aan de andere kant van de lijn: er ston den thuis al vijf andere auto's voor de deur. Heeft u ook een bijzondere au to? Mail dan naar de redactie van deze krant. TOPMODEL Sportieve Ibiza Cupra ligt als een blok op de weg Han Terneldeli en zijn BMW 525. foto Lucas Boot Bij Seat staat sportiviteit hoog in het vaandel geschreven. En dus hebben ze de meeste modellen ook beschikbaar in twee flitsende uitvoeringen. De ene heet FR (Formula Racing) en de andere Cupra. Die laatste is de GTI van Seat. door Peter Lodewijks Waarom nou twee van die sportievelingen? Simpelweg komt het erop neer dat de FR een soort brugfunctie vervult tus sen de gewone Seats en de GTI, die dus Cupra heet. In geval van de Ibiza moet je goed kijken met welke van de twee je te maken hebt. Ze verschillen slechts op detailpun ten die pas duidelijk worden als men ze naast elkaar ziet staan. De Cupra is het best herkenbaar aan de vijf open blokjes onder langs de grille en de zwarte spiegelbehui- zingen. Maar voor de zekerheid heeft Seat heel duidelijk Cupra voor en achterop de Cupra gezet. Is de 3-deurs Cupra hét Ibiza-top- model, van de FR zijn er meer te krijgen: daar kan men kiezen voor 3 of 5 deuren en ook voor een ben zine- of dieselmotor. Logischerwij ze verschillen ook de aanschafprij zen: de FR is er vanaf 22.495 euro en de Cupra kost minimaal 25 mil le. Wij mochten de Ibiza Cupra even uitproberen. Seat is, zoals bekend, eigendom van Volkswagen en dus kan het van oorsprong Spaanse merk altijd naar hartenlust winkelen in de technische supermarkt van moe der VW. En zo komt het dat de Ibi za het technische tweelingzusje is van de Volkswagen Polo, de rege rende Auto van het Jaar. En dat de meteen goed en hij rijdt ook met een goed. Geen auto waar je aan moet wennen, maar waar je zo in wegrijdt. Dat geldt trouwens voor alle Ibiza's en ook voor de Polo's. Maar deze Cupra heeft dan weer die leuke extra's waardoor je er ste vig mee kunt sturen, zonder dat je je ooit onveilig gaat voelen. Voor een aanzienlijk deel is dat ook de verdienste van allerlei ingebouwde elektronische veiligheid. De klei ne, sportieve Seat ligt als een blok op de weg en je bent er iedereen mee de baas, tenzij er natuurlijk een Porsche of een Maserati naast je bij het stoplicht staat. Dan past slechts bescheidenheid en kun je het best onopvallend en rustig wegrijden. Daar leent de Cupra zich gelukkig uitstekend voor, het is bepaald niet zo'n stuiterende ra cer waar je zenuwachtig van wordt omdat hij steeds harder wil. Nee, de Cupra kan zich ookTheel goed gedragen als een normale ge zinsauto. En trouwens, dat gassen is wel leuk, maar kost wel de nodige brandstof Het gemiddelde ver bruik van 1 op 15,6 dat de fabriek opgeeft, is onmogelijk te halen, ze ker als men af en toe aanspraak maakt op de sportiviteit van de wa gen (zie ook het verhaal hieron der). Al met al een leuke verschijning die Seat Ibiza Cupra. Zowel een at leet als een huisman, net hoe het uitkomt. De Seat Ibiza Cupra. Zowel een atleet als een huisman, net hoe het uitkomt. Ibiza Cupra dus ook nauwe fami liebanden heeft met de Polo GTI. De Cupra beschikt, net als de GTI, over 180 pk vermogen maar al die paardenkrachten zitten verpakt in een bescheiden 1.4 liter motortje. Daar is VW de laatste tijd erg mee bezig: meer halen uit kleinere mo toren. Downsizen noemen ze dat. De 1.4 Cupra-krachtbron is voor zien van twee compressors: een mechanische en een turbo die wordt aangedreven door de uitlaat gassen. Daarmee wordt het vermo gen opgekrikt naar die mooie 180 pk. De vrijkomende krachten worden in de Cupra verwerkt door een fraaie VW-automaat, genaamd DSG. Wie nog steeds iets tegen au tomaten heeft, zou deze supersnel schakelende automatische 7-bak met dubbele koppeling eens moe ten proberen. Hij rekent voor eens en voor altijd af met het oude beeld dat automaat rijden iets voor bejaarden is en dat het ook nog meer benzine kost. Het rijdt gewoon voortreffelijk en naar wens kan hij ook worden bediend met de versnellingspook of via peddels aan het stuur. Maar zelf schakelt hij als de beste. De Cupra is zo'n auto die je 'aan trekt' en die meteen goed zit. Prima kuipstoelen die veel steun geven (in 'onze' auto met leer be kleed maar gelukkig ook voorzien van verwarming) en voor een uit stekende rijpositie zorgen. Hij zit foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 81