uto 5
'Dit is mijn jongensdroom'
Seat is van vele markten thuis
19YB-92
vrijdag 12 maart 2010
KLASSIEKER Han Terneldeli en zijn BMW 525 uit 1977
door Lucas Boot
BMW-gekken zullen bij het
lezen van de typeaandui
ding 525 ongetwijfeld begin
nen te glimlachen. Ie ziet
een 5-serie uit de jaren zeventig
niet vaak op de weg, maar zo'n
25'er - met een smeuïge zes-in-lijn-
motor - is al helemaal een bijzon
dere verschijning. En hij is ook
nog eens felrood. In die kleur kom
je 'm al helemaal zelden tegen. Op
vallend detail ten slotte: het stuur
en de versnellingspook zijn van Al-
pina. Een auto voor de échte
iiefhebber/BMW-gek dus. Zo mo
gen we Han Terneldeli uit Breda
best noemen. Zoals dat vaker gaat,
werd ook hij aangestoken door het
auto-enthousiasme van vaderlief
„Mijn vader was een architect en
keek bij de aankoop van een auto
enkel naar het ontwerp. Hij kocht
puur op emotie. Dat heb ik van
hem meegekregen. En ook hij
vond deze 5-serie een schitterende
auto." Als jochie kende Terneldeli
zijn favoriete BMW van binnen
en buiten en hoorde op afstand
zelfs het verschil tussen een 520 en
525. Een liefhebber, zei ik u toch.
Der Fünf- interne typenaam E12 -
kwam in 1972 op de markt en
moest de strijd aangaan met de
Wiit's van Mercedes-Benz. Een
sprekend design was een van de
wapenfeiten. BMW liet het koets
werk dan ook tekenen bij de Itali
aanse Bertone ontwerpstudio, die
toen onder leiding stond van de
beroemde designer Marcello Gan-
dini, bekend van onder meer de
Ferrari DinoGT4, Lamborghini
Miura en de Bugatti EB110. In 1981
viel het doek voor de E12 en werd
opgevolgd door de BMW E28, die
qua uiterlijk niet veel meer was
dan een gefacelifte E12. „Ook een
mooie auto, maar dat model kan
niet tippen aan deze." De Breda-
naar vond zijn BMW bij toeval in
Duitsland. Toen hij de 5-serie zag,
was-ie op slag verliefd. Er stonden
bovendien weinig kilometers op
de teller en de toenmalige eigenaar
deed de auto voor een schijntje
weg. „Ik heb 'm meteen gekocht.
Dit is mijn jongensdroom."
Terneldeli belde zijn vrouw om
haar het aangename nieuws te ver
tellen. Een diepe zucht klonk aan
de andere kant van de lijn: er ston
den thuis al vijf andere auto's voor
de deur.
Heeft u ook een bijzondere au
to? Mail dan naar de redactie
van deze krant.
TOPMODEL Sportieve Ibiza Cupra ligt als een blok op de weg
Han Terneldeli en zijn BMW 525.
foto Lucas Boot
Bij Seat staat sportiviteit
hoog in het vaandel
geschreven. En dus hebben
ze de meeste modellen ook
beschikbaar in twee
flitsende uitvoeringen.
De ene heet FR (Formula
Racing) en de andere Cupra.
Die laatste is de GTI van
Seat.
door Peter Lodewijks
Waarom nou twee van
die sportievelingen?
Simpelweg komt het
erop neer dat de FR
een soort brugfunctie vervult tus
sen de gewone Seats en de GTI,
die dus Cupra heet. In geval van
de Ibiza moet je goed kijken met
welke van de twee je te maken
hebt.
Ze verschillen slechts op detailpun
ten die pas duidelijk worden als
men ze naast elkaar ziet staan. De
Cupra is het best herkenbaar aan
de vijf open blokjes onder langs
de grille en de zwarte spiegelbehui-
zingen. Maar voor de zekerheid
heeft Seat heel duidelijk Cupra
voor en achterop de Cupra gezet.
Is de 3-deurs Cupra hét Ibiza-top-
model, van de FR zijn er meer te
krijgen: daar kan men kiezen voor
3 of 5 deuren en ook voor een ben
zine- of dieselmotor. Logischerwij
ze verschillen ook de aanschafprij
zen: de FR is er vanaf 22.495 euro
en de Cupra kost minimaal 25 mil
le. Wij mochten de Ibiza Cupra
even uitproberen.
Seat is, zoals bekend, eigendom
van Volkswagen en dus kan het
van oorsprong Spaanse merk altijd
naar hartenlust winkelen in de
technische supermarkt van moe
der VW. En zo komt het dat de Ibi
za het technische tweelingzusje is
van de Volkswagen Polo, de rege
rende Auto van het Jaar. En dat de
meteen goed en hij rijdt ook met
een goed. Geen auto waar je aan
moet wennen, maar waar je zo in
wegrijdt. Dat geldt trouwens voor
alle Ibiza's en ook voor de Polo's.
Maar deze Cupra heeft dan weer
die leuke extra's waardoor je er ste
vig mee kunt sturen, zonder dat je
je ooit onveilig gaat voelen. Voor
een aanzienlijk deel is dat ook de
verdienste van allerlei ingebouwde
elektronische veiligheid. De klei
ne, sportieve Seat ligt als een blok
op de weg en je bent er iedereen
mee de baas, tenzij er natuurlijk
een Porsche of een Maserati naast
je bij het stoplicht staat. Dan past
slechts bescheidenheid en kun je
het best onopvallend en rustig
wegrijden. Daar leent de Cupra
zich gelukkig uitstekend voor, het
is bepaald niet zo'n stuiterende ra
cer waar je zenuwachtig van
wordt omdat hij steeds harder wil.
Nee, de Cupra kan zich ookTheel
goed gedragen als een normale ge
zinsauto.
En trouwens, dat gassen is wel
leuk, maar kost wel de nodige
brandstof Het gemiddelde ver
bruik van 1 op 15,6 dat de fabriek
opgeeft, is onmogelijk te halen, ze
ker als men af en toe aanspraak
maakt op de sportiviteit van de wa
gen (zie ook het verhaal hieron
der).
Al met al een leuke verschijning
die Seat Ibiza Cupra. Zowel een at
leet als een huisman, net hoe het
uitkomt.
De Seat Ibiza Cupra. Zowel een atleet als een huisman, net hoe het uitkomt.
Ibiza Cupra dus ook nauwe fami
liebanden heeft met de Polo GTI.
De Cupra beschikt, net als de GTI,
over 180 pk vermogen maar al die
paardenkrachten zitten verpakt in
een bescheiden 1.4 liter motortje.
Daar is VW de laatste tijd erg mee
bezig: meer halen uit kleinere mo
toren. Downsizen noemen ze dat.
De 1.4 Cupra-krachtbron is voor
zien van twee compressors: een
mechanische en een turbo die
wordt aangedreven door de uitlaat
gassen. Daarmee wordt het vermo
gen opgekrikt naar die mooie 180
pk.
De vrijkomende krachten worden
in de Cupra verwerkt door een
fraaie VW-automaat, genaamd
DSG. Wie nog steeds iets tegen au
tomaten heeft, zou deze supersnel
schakelende automatische 7-bak
met dubbele koppeling eens moe
ten proberen. Hij rekent voor eens
en voor altijd af met het oude
beeld dat automaat rijden iets
voor bejaarden is en dat het ook
nog meer benzine kost. Het rijdt
gewoon voortreffelijk en naar
wens kan hij ook worden bediend
met de versnellingspook of via
peddels aan het stuur. Maar zelf
schakelt hij als de beste.
De Cupra is zo'n auto die je 'aan
trekt' en die meteen goed zit.
Prima kuipstoelen die veel steun
geven (in 'onze' auto met leer be
kleed maar gelukkig ook voorzien
van verwarming) en voor een uit
stekende rijpositie zorgen. Hij zit
foto GPD