auto3 Genève toont veel verrassingen vrijdag 12 maart 2010 TIEN AUTOVRACEN AAN: Levien de Groote uit Axel was ooit voorzitter van rugbyclub Blue Diamonds in Terneuzen, van voetbal club AZVV en is een voormalig scheidsrechter. door Frits Bakker Wat voor auto rijdt u? Als het voor de familie is, of op een dag voor antieke auto's in Axel een Citroen Traction Avantuit 1955. In het dagelijks leven een Renault 4 F6 uit 1983. In wat voor auto zou u willen rijden? In een Renault Velsatis, omdat dat de grootste en meest luxueuze Renault is. Ik ben een Renault-rij- der, geen Citrofiel, maar soms komt er een auto op je weg die je eigenlijk niet had gewild, zoals dat ook met vrouwen gebeurt. Waaraan ergert u zich in het ver keer? Aan passeren waar het niet mag en aan mensen die haast hebben. Hebt u ook een onhebbelijkheid in het verkeer? Ik ben zelf een trage rijder. De mensen zeggen wel eens: daar rijdt die slak ook weer voorbij. Ik probeer me gewoon onder de maximumsnelheid te houden. Wat is de hoogste snelheid die u ooit hebt gereden en waar was dat? Met de Mitsubishi van mijn vrouw heb ik op de Espresweg bij Stekene een keer 185 gereden. Wanneer hebt u voor het laatst een bekeuring gehad en waar voor? Mijn familie snapt het nog niet, maar ik ben vijf weken geleden ge pakt omdat ik elf kilometer te hard reed. En dan nog wel op de Tractaatweg, vlak voor mijn deur. Wat vindt u een lelijke auto? Een Hummer, zo'n monster waar Wesley Sneijder in rijdt en hij niet boven het stuur uit kan kijken. In hoeveel keer slaagde u voor uw rijbewijs? In twee keer. Voor de middag zak te ik, omdat er in Hulst die week een stoplicht was gezet. Ik mocht na de middag overrijden, toen slaagde ik. Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? Die van de maximumsnelheid op snelwegen en doorgaande wegen, na de spits. Dat geeft veel ergernis. Je mag tussen Axel en Zuiddorpe maar zestig. In de avonduren zie je daar geen sterveling. Hoe zou u zichzelf als autorijder willen omschrijven? Als een plattelandsrijder. Ik ben een sukkelaar geworden in het ver keer, omdat het me allemaal te snel gaat. Ik hou het meest van een ritje in de polder. De Geneefse salon is tot en met zondag open en heeft verrassingen, zoals de Porsche 918 Spyder, een flamboyante sportauto met een gemiddeld brandstofverbruik van 3 l/ioo km, een C02-bijdrage van 70 g/km, maar met toch een 500 pk V8 én drie elektromotoren die samen nog eens 218 pk ophoes ten. Want deze bolide is een stek kerhybride. Er zijn ook andere surprises, zoals de Audi Al, hun kleinste, op een VW Polo gebaseerd model, en de nieuwe Alfa Romeo Giulietta, die op een geheel nieuwe bodemplaat staat. Van beide hebben we al fo to's gepubliceerd, maar in het echt blijken ze veel aantrekkelijker te zijn dan hun afbeeldingen deden vermoeden. Dat geldt ook voor de Lexus CT200h, de eerste auto van dat merk die uitsluitend als hybri de op de markt komt. Dat duurt nog wel een jaartje en we weten nog niet eens wat voor techniek er precies in komt. Maar hij ziet er veelbelovend uit. We zullen het echte nieuws regio naal ingedeeld voorschotelen, te beginnen met Duitsland dat hier in Genève toch wel erg domineert. Vooral door de Volkswagen-groep, waarschijnlijk binnenkort 's we relds grootste autoproducent, met hun enorme stands. De Audi Al is echt een verrukkelijk ding gewor den, in zijn presentatie net als di recte concurrent Citroen DS3 een duidelijke aanval op de Mini van ri vaal BMW - en evenzeer anti-re- tro. Vooral het interieur is écht Au di, zonder die malle poppenkast AUTOSHOW Salon de l'Auto biedt recordaantal primeurs Wat het aantal primeurs betreft slaat de Salon de l'Auto van Genève dit jaar alle records. Volgens de organisato ren staan er meer dan honderd nieuwe automodellen. Dat klopt wel, maar veel daarvan hebben we in deze ru briek al getoond. Toch zijn er surprises op de autoshow. Alfa Romeo Giulietta door Robbert Keegel van Mini, waarvan trouwens de al bij u bekende Countryman werke lijk een volle maat groter is dan het uitgangspunt. Bij Audi verder een hybride versie van de nieuwe A8, een 'studiemodel' dat echt snel op de markt komt. Ook de RS op de A5 komt snel - in alle op zichten. Verrassend is ook de nieuwe Sha- ran van moedermerk Volkswagen. Dat werd ook wel tijd voor die in middels stokoude fullsize MPV. Hij kreeg schuifdeuren en, natuur lijk, de zuinigste en schoonste mo toren die momenteel in het con cern voorhanden zijn. Van goedkope dochters Skoda en Seat kent u al het nieuws al, met uitzondering van weer een flam boyant Spaans prototype, de Ibe, een elektrische auto. Daarvan staan er 'op' Genève een heleboel, maar zo'n prototype neer te zetten is een koud kunstje. Productierijpe versies zijn er mondjesmaat, zoals bijvoorbeeld de Opel Ampera, die eerder door Europees topman Nick Reilly per soonlijk werd voorgereden. Het idee was de met wat modder en zo besmeurde Ampera in die toe stand op de stand te zetten om te laten zien dat-ie ook echt kan rij den, maar een overijverige em ployé begon hem terstond te poet sen. Die ongewenste actie werd halverwege gestopt, met als resul taat dat de Ampera nu half glan zend, half besmeurd op de Opel- stand staat. Bij GM werkt de Wet van Murphy (als er iets fout kan gaan. gaat het ook mis) tot in de kleinste details. Het nieuws van Ford, waaronder de facelift van de S-MAX en Ga- Porsche 918 Spyder De Amerikaanse zanger Justin Timberlake presenteert de Audi A1 op de autosalon in Genève. foto Uli Deck/EPA Stadgenoot Porsche verraste dan met die Spyder, de komst van een facelift van de Cayenne was al be kend en daar rijden we heel bin nenkort ook mee, inclusief met hun eerste hybride voor de straat. Bij de Italianen steelt de Alfa Ro meo Giulietta dus de show. Hij is, na de kleine MiTo de tweede ver vanger van de 147, maar is niét ge baseerd op een huidige Fiat. Hij staat op een geheel nieuwe bodem plaat die in lengte én breedte kan worden vergroot en zo de basis gaat vormen voor veel nieuwe mo dellen van het Fiat-concern, inclu sief Chrysler. Een andere technische verworven heid is de hoogste interessante MultiAir tweecilinder die zal debu teren in de Panda en de 500 en ver volgens zijn weg wel zal vinden. Een ideaal motortje ook voor een stekkerhybride. Abarth heeft al een eigen interpretatie van de 500 Cabriolet klaar. De Fransen, als buren, hebben ook altijd drie grote stands, waarvan die van Renault dermate omvang rijk is dat Roemeense dochter Da- cia, die trots de zuinige SU V Dus- ter toont, naar een andere hal werd verbannen. Zelfheeft Renault de coupé-cabrio's op Mé- gane en TWingo (die Wind heet), plus de Gordini-versie van Twingo en Clio, maar die heeft u hier al kunnen zien. Peugeot is terecht trots op de nieu we 408, waaruit blijkt dat ze de- signmatig het spoor weer hebben hervonden dat ze enige jaren to taal bijster waren. Met de lekkere sportcoupé RCZ gaan we heel bin nenkort eindelijk ook op de open bare weg rijden. Dochter Citroen heeft de opzien barende DS3, waar we al een rij-in- druk mee maakten, nauwelijks in de showrooms of er dagen alweer sportieve en SUV-achtige prototy pes van op. De toekomst van het nu nog groot ste autoconcern Toyota is aan het wankelen gebracht. De massale te rugroepacties in vooral de VS heb ben wel haast een deuk gemept in de traditioneel enorme merken trouw van hun klanten, al bewe ren ze zelf van niet. Het is te vroeg om conclusies te trekken. Intussen blijven ze pioniers bij de hybrides, met nu ook een Auris met die aan drijving. Van de Prius stond de wél toekomstwijzende stekkerhy bride ook al op Tokio. Luxedoch ter Lexus toont een erg vlotte nieu weling, die zoals de naam CT200h al aangeeft uitsluitend als hybride op de markt komt. De vormgeving geeft aan dat hybrides er niet zo sullig uit hoéven te zien als een Prius of een Insight. Ten slotte de Zweden: Saab pro beert hier z'n herstart dankzij Spy- ker gezicht te geven, maar Volvo komt met de prachtige nieuwe S60 geloofwaardiger over. laxy, naast de schitterende nieuwe Focus waar we helaas nog maan den op moeten wachten, schotel den we u al eerder voor. Prestigemerken BMW en Merce des-Benz hadden hun nieuwe kruit ook al goeddeels verschoten. Bij de Beiers staat er nu al een hy bride versie van de nagelnieuwe 5-serie, met dezelfde hybride mo dule als de SUV's X5 en X6 en top per 7-serie, plus de facelift van de 3 waar we u nog deze maand na der over berichten. Die uit Stutt gart borduren steeds diepgaander voort op het thema Blue, met als hoogtepunt het studiemodel F 800 Style, boordevol nieuwe hulp- electronica, te motoriseren als hy bride of stekkerhybride en met een naam die aanduidt dat komen de Mercedessen, te beginnen met een nieuwe C-Klasse, hiér op gaan lijken. Lexus CT200h

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 79