auto3
Genève toont veel verrassingen
vrijdag 12 maart 2010
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Levien de Groote uit Axel was ooit voorzitter van
rugbyclub Blue Diamonds in Terneuzen, van voetbal
club AZVV en is een voormalig scheidsrechter.
door Frits Bakker
Wat voor auto rijdt u?
Als het voor de familie is, of op
een dag voor antieke auto's in Axel
een Citroen Traction Avantuit
1955. In het dagelijks leven een
Renault 4 F6 uit 1983.
In wat voor auto zou u willen
rijden?
In een Renault Velsatis, omdat dat
de grootste en meest luxueuze
Renault is. Ik ben een Renault-rij-
der, geen Citrofiel, maar soms
komt er een auto op je weg die je
eigenlijk niet had gewild, zoals dat
ook met vrouwen gebeurt.
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Aan passeren waar het niet mag
en aan mensen die haast hebben.
Hebt u ook een onhebbelijkheid
in het verkeer?
Ik ben zelf een trage rijder. De
mensen zeggen wel eens: daar
rijdt die slak ook weer voorbij. Ik
probeer me gewoon onder de
maximumsnelheid te houden.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit hebt gereden en waar was
dat? Met de Mitsubishi van mijn
vrouw heb ik op de Espresweg bij
Stekene een keer 185 gereden.
Wanneer hebt u voor het laatst
een bekeuring gehad en waar
voor?
Mijn familie snapt het nog niet,
maar ik ben vijf weken geleden ge
pakt omdat ik elf kilometer te
hard reed. En dan nog wel op de
Tractaatweg, vlak voor mijn deur.
Wat vindt u een lelijke auto?
Een Hummer, zo'n monster waar
Wesley Sneijder in rijdt en hij niet
boven het stuur uit kan kijken.
In hoeveel keer slaagde u voor
uw rijbewijs?
In twee keer. Voor de middag zak
te ik, omdat er in Hulst die week
een stoplicht was gezet. Ik mocht
na de middag overrijden, toen
slaagde ik.
Welke verkeersregel zou u wil
len veranderen?
Die van de maximumsnelheid op
snelwegen en doorgaande wegen,
na de spits. Dat geeft veel ergernis.
Je mag tussen Axel en Zuiddorpe
maar zestig. In de avonduren zie je
daar geen sterveling.
Hoe zou u zichzelf als autorijder
willen omschrijven?
Als een plattelandsrijder. Ik ben
een sukkelaar geworden in het ver
keer, omdat het me allemaal te
snel gaat. Ik hou het meest van
een ritje in de polder.
De Geneefse salon is tot en
met zondag open en
heeft verrassingen, zoals
de Porsche 918 Spyder,
een flamboyante sportauto met
een gemiddeld brandstofverbruik
van 3 l/ioo km, een C02-bijdrage
van 70 g/km, maar met toch een
500 pk V8 én drie elektromotoren
die samen nog eens 218 pk ophoes
ten. Want deze bolide is een stek
kerhybride.
Er zijn ook andere surprises, zoals
de Audi Al, hun kleinste, op een
VW Polo gebaseerd model, en de
nieuwe Alfa Romeo Giulietta, die
op een geheel nieuwe bodemplaat
staat. Van beide hebben we al fo
to's gepubliceerd, maar in het echt
blijken ze veel aantrekkelijker te
zijn dan hun afbeeldingen deden
vermoeden. Dat geldt ook voor de
Lexus CT200h, de eerste auto van
dat merk die uitsluitend als hybri
de op de markt komt. Dat duurt
nog wel een jaartje en we weten
nog niet eens wat voor techniek er
precies in komt. Maar hij ziet er
veelbelovend uit.
We zullen het echte nieuws regio
naal ingedeeld voorschotelen, te
beginnen met Duitsland dat hier
in Genève toch wel erg domineert.
Vooral door de Volkswagen-groep,
waarschijnlijk binnenkort 's we
relds grootste autoproducent, met
hun enorme stands. De Audi Al is
echt een verrukkelijk ding gewor
den, in zijn presentatie net als di
recte concurrent Citroen DS3 een
duidelijke aanval op de Mini van ri
vaal BMW - en evenzeer anti-re-
tro. Vooral het interieur is écht Au
di, zonder die malle poppenkast
AUTOSHOW Salon de l'Auto biedt recordaantal primeurs
Wat het aantal primeurs betreft slaat de Salon de l'Auto
van Genève dit jaar alle records. Volgens de organisato
ren staan er meer dan honderd nieuwe automodellen.
Dat klopt wel, maar veel daarvan hebben we in deze ru
briek al getoond. Toch zijn er surprises op de autoshow.
Alfa Romeo Giulietta
door Robbert Keegel
van Mini, waarvan trouwens de al
bij u bekende Countryman werke
lijk een volle maat groter is dan
het uitgangspunt. Bij Audi verder
een hybride versie van de nieuwe
A8, een 'studiemodel' dat echt
snel op de markt komt. Ook de RS
op de A5 komt snel - in alle op
zichten.
Verrassend is ook de nieuwe Sha-
ran van moedermerk Volkswagen.
Dat werd ook wel tijd voor die in
middels stokoude fullsize MPV.
Hij kreeg schuifdeuren en, natuur
lijk, de zuinigste en schoonste mo
toren die momenteel in het con
cern voorhanden zijn.
Van goedkope dochters Skoda en
Seat kent u al het nieuws al, met
uitzondering van weer een flam
boyant Spaans prototype, de Ibe,
een elektrische auto.
Daarvan staan er 'op' Genève een
heleboel, maar zo'n prototype
neer te zetten is een koud kunstje.
Productierijpe versies zijn er
mondjesmaat, zoals bijvoorbeeld
de Opel Ampera, die eerder door
Europees topman Nick Reilly per
soonlijk werd voorgereden. Het
idee was de met wat modder en
zo besmeurde Ampera in die toe
stand op de stand te zetten om te
laten zien dat-ie ook echt kan rij
den, maar een overijverige em
ployé begon hem terstond te poet
sen. Die ongewenste actie werd
halverwege gestopt, met als resul
taat dat de Ampera nu half glan
zend, half besmeurd op de Opel-
stand staat. Bij GM werkt de Wet
van Murphy (als er iets fout kan
gaan. gaat het ook mis) tot in de
kleinste details.
Het nieuws van Ford, waaronder
de facelift van de S-MAX en Ga-
Porsche 918 Spyder
De Amerikaanse zanger Justin Timberlake presenteert de Audi A1 op de autosalon in Genève. foto Uli Deck/EPA
Stadgenoot Porsche verraste dan
met die Spyder, de komst van een
facelift van de Cayenne was al be
kend en daar rijden we heel bin
nenkort ook mee, inclusief met
hun eerste hybride voor de straat.
Bij de Italianen steelt de Alfa Ro
meo Giulietta dus de show. Hij is,
na de kleine MiTo de tweede ver
vanger van de 147, maar is niét ge
baseerd op een huidige Fiat. Hij
staat op een geheel nieuwe bodem
plaat die in lengte én breedte kan
worden vergroot en zo de basis
gaat vormen voor veel nieuwe mo
dellen van het Fiat-concern, inclu
sief Chrysler.
Een andere technische verworven
heid is de hoogste interessante
MultiAir tweecilinder die zal debu
teren in de Panda en de 500 en ver
volgens zijn weg wel zal vinden.
Een ideaal motortje ook voor een
stekkerhybride. Abarth heeft al
een eigen interpretatie van de 500
Cabriolet klaar.
De Fransen, als buren, hebben ook
altijd drie grote stands, waarvan
die van Renault dermate omvang
rijk is dat Roemeense dochter Da-
cia, die trots de zuinige SU V Dus-
ter toont, naar een andere hal
werd verbannen. Zelfheeft
Renault de coupé-cabrio's op Mé-
gane en TWingo (die Wind heet),
plus de Gordini-versie van Twingo
en Clio, maar die heeft u hier al
kunnen zien.
Peugeot is terecht trots op de nieu
we 408, waaruit blijkt dat ze de-
signmatig het spoor weer hebben
hervonden dat ze enige jaren to
taal bijster waren. Met de lekkere
sportcoupé RCZ gaan we heel bin
nenkort eindelijk ook op de open
bare weg rijden.
Dochter Citroen heeft de opzien
barende DS3, waar we al een rij-in-
druk mee maakten, nauwelijks in
de showrooms of er dagen alweer
sportieve en SUV-achtige prototy
pes van op.
De toekomst van het nu nog groot
ste autoconcern Toyota is aan het
wankelen gebracht. De massale te
rugroepacties in vooral de VS heb
ben wel haast een deuk gemept in
de traditioneel enorme merken
trouw van hun klanten, al bewe
ren ze zelf van niet. Het is te vroeg
om conclusies te trekken. Intussen
blijven ze pioniers bij de hybrides,
met nu ook een Auris met die aan
drijving. Van de Prius stond de
wél toekomstwijzende stekkerhy
bride ook al op Tokio. Luxedoch
ter Lexus toont een erg vlotte nieu
weling, die zoals de naam CT200h
al aangeeft uitsluitend als hybride
op de markt komt. De vormgeving
geeft aan dat hybrides er niet zo
sullig uit hoéven te zien als een
Prius of een Insight.
Ten slotte de Zweden: Saab pro
beert hier z'n herstart dankzij Spy-
ker gezicht te geven, maar Volvo
komt met de prachtige nieuwe
S60 geloofwaardiger over.
laxy, naast de schitterende nieuwe
Focus waar we helaas nog maan
den op moeten wachten, schotel
den we u al eerder voor.
Prestigemerken BMW en Merce
des-Benz hadden hun nieuwe
kruit ook al goeddeels verschoten.
Bij de Beiers staat er nu al een hy
bride versie van de nagelnieuwe
5-serie, met dezelfde hybride mo
dule als de SUV's X5 en X6 en top
per 7-serie, plus de facelift van de
3 waar we u nog deze maand na
der over berichten. Die uit Stutt
gart borduren steeds diepgaander
voort op het thema Blue, met als
hoogtepunt het studiemodel F
800 Style, boordevol nieuwe hulp-
electronica, te motoriseren als hy
bride of stekkerhybride en met
een naam die aanduidt dat komen
de Mercedessen, te beginnen met
een nieuwe C-Klasse, hiér op gaan
lijken.
Lexus CT200h