binnenland 5 Meer klandizie voor minder geld Vanaf nu op deze plek elke week goed nieuws: prijsverlagingen. MARKTPLAATS.NI. tUJBeÓBhSOÓSjM MMdachtenlijn per Bokser overlijdt in boksschool Deeltijd-WW mogelijk koppelen aan loon Dijkgraaf toetst klimaatrapport Ook via twitter Ook voor de prijs naar Albert Heijn. donderdag 11 maart 2010 Dé gratis verkoopsite vooi Nederland en Belylë 1 april lil dfi IllCht Leerlingen en ouders die klachten hebben over een mbo-opleiding kunnen vanaf april terecht bij de zogenoemde mbo-ombudslijn. Deze dienst inventariseert een jaar lang klachten over mbo-opleidin- gen en is bereikbaar via telefoon, mail en brief. Dat zei demissionair staatssecretaris Marja van Bijster- veldt (Onderwijs) gisteren. Veel mbo's scoren slecht. ROTTERDAM Een 24-jarige Rotterdamse bokser is dinsdagavond bij een training in een sportschool in de Rotterdamse wijk Het Nieuwe Westen overle den. Dat liet de politie gisteren we ten. De man werd door zijn spar ringpartner, een 25-jarige plaatsge noot tegen de grond geslagen. Po gingen om hem te reanimeren mochten niet baten. De politie gaat vooralsnog niet uit van een mis drijf, maar onderzoekt de zaak. DEN HAAG Mogelijk wordt de deeltijd-WW ver lengd onder de voorwaarde dat straks alleen nog bedrijven waar geen loonsverhogingen en bonus sen worden toegekend deze steun krijgen. Dat is een optie die demis sionair minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) bespreekt met werk gevers en de vakbeweging. Het is nog onzeker of de WW-steun die bedoeld is om vakkrachten met de crisis binnen de bedrijven te hou den, daadwerkelijk wordt verlengd. AMSTERDAM Robbert Dijkgraaf, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Akade- mie van Wetenschappen (KNAW), gaat met een internationale club van de beste wetenschappers het omstreden klimaatrapport van het IPCC tegen het licht houden. Er komt een commissie die zich met name moet buigen over de vraag hoe het rapport tot stand is geko men. Dijkgraaf (i960) is universi teitshoogleraar Mathematische Fy sica aan de Universiteit van Amster dam. Op Marktplaats steeg het aantal betaalde en onbetaalde advertenties in de Tweedehands.net opende onlangs een speciale dienstenrubriek, inmiddels rubriek Diensten en Vakmensen het afgelopen jaar met 23 procent. een van de snelst groeiende rubrieken van de site. groeide door advertenties op inter- foto David van Dam/GPD Adverteren op internetsites kan lucratief zijn voor klei ne ondernemers. Maar een het opbouwen van een ei gen netwerk blijft belang rijk. „De concurrentie op Marktplaats in moordend." door Stefan Vermeulen "TT arenlang had Marja Braker I (41) uit Amersfoort een kapsa- I Ion aan huis. In een omge- 1 bouwde garage knipte ze men- sen voor een zacht prijsje, voornamelijk buurtgenoten. Een jaar geleden kwam daar verande ring in. Een systeem voor haarver- lenging dat ze in India ontdekte, bleek een gat in de markt. Door flink op Marktplaats te adverteren, begon haar bedrijfje te groeien. In middels heeft ze zes werknemers en een florerende zaak in een groot pand. Braker: „Op Marktplaats kijken mensen uit alle lagen van de bevol king, uit het hele land. In de krant adverteren kost ook geld, en dan zien mensen het maar één keer." Al snel steeg Brakers omzet flink, tot meer dan een ton in de afgelo pen zeven maanden. Ongeveer 60 procent daarvan was te danken aan klanten die via internet bij haar terechtkwamen, schat zij. Braker is niet de enige zelfstandige die kiest voor online advertenties. Verscheidene advertentiesites sig naleren dat ondernemers vaker hun diensten via internet aanbie den. De crisis speelt daarbij een rol: zelf standigen zitten vaak om klanten verlegen en proberen via alle mo gelijke wegen nieuwe klanten te zoeken, dus ook via betaalde en onbetaalde advertenties op inter net. Volgens Marktplaats gaat het daarbij relatief vaak om vrouwelij ke ondernemers als kappers, op passers en schoonheidsspecialis ten. De ondernemers spelen met de on line advertenties in op de behoef ten van de markt. Een steeds gro ter deel van de consumenten raakt er inmiddels aan gewend om een schoonmaker, schilder of kapper via internet te zoeken. „We zien dat mensen steeds vaker diensten aanbieden", zegt Wouter Twisk van Tweedehands.net. „Vroeger was de site puur voor de handel in producten." Tweedehands.net opende enkele maanden geleden een speciale dienstenrubriek, in middels een van de snelst groeien de rubrieken van de site. Volgens Rolf Diepeveen, eigenaar van een bureau voor online marke ting, lukt het ondernemers steeds beter om via internet hun relevan te doelgroep te bereiken. Onderne mers zetten niet meer zomaar een zogeheten banner op een website, In de zoektocht naar klanten be perken zelfstandigen zich niet tot de advertentiesites. Ook zogehe ten sociale media als Linkedln, Twitter en Hyves worden steeds belangrijkere middelen om op drachten te verwerven, zo bleek uit de gisteren gepubliceerde ZZP Barometer. Maar liefst 86,6 pro cent van de ondernemers is inmid dels actief via sociale netwerken op internet. Linkedln is hierbij het populairste, gevolgd door Twitter. In de huidige crisistijd besteden zzp'ers gemid deld een kwart van hun tijd aan het zoeken van opdrachten. maar zoeken gericht klanten via Marktplaats of door Google ver spreide advertenties. Vooral de be taalde advertenties leveren onder nemers succes op. Om een jaar lang bij internetters uit de eigen re gio bovenaan een pagina te staan, kunnen ondernemers een 'regio naal toppakket' aanschaffen. Voor kappers kost dat 385 euro per jaar, voor aannemers 950 euro. Diepeveen: „Met een kleiner bud get dan vroeger bereiken onderne mers meer mensen. En ze kunnen dingen uitproberen; als een online advertentie geen succes oplevert, pak je het daarna anders aan." Ook de beheerders van Werk- spot.nl merken een enorme toena me van zzp'ers. De Tilburgse web site bemiddelt: particulieren kun nen gratis een klus op Werkspot zetten waar ondernemers vervol gens op reageren. Inmiddels staan er meer dan 5500 vakmannen inge schreven. Brancheorganisaties voor zelfstan digen adviseren hun klanten voor al om te investeren in een sterk lo kaal netwerk. Dat betekent bijvoor beeld ook blijven adverteren in de krant in de regio, in combinatie met adverteren op internet. „Een advertentie op Marktplaats hoeft niets te kosten. Maar dat heeft ook een nadeel: de concurrentie daar is moordend. Men biedt diensten aan ver onder de marktprijs en wanneer je een gratis advertentie plaatst, raak je snel weer uit beeld", zegt Leo Kits van ZZP Ne derland. Volgens Nico Schouten van VZZP betekent de toegenomen populari teit van internetadvertenties ook niet dat het adverteren in de loka le en regionale media uit de tijd is. Door de crisis zijn ondernemers gedwongen meer tijd aan acquisi tie te besteden. „Daarbij gebruiken ze alle mogelijke manieren om nieuwe opdrachten te vinden." Mona Pudding Set a 250 gram -_n_- 1°*' 0" Mona Yoki drinkyoghurt Pak 1 liter 94 Q^Q '~^r Danone Danio luchtige kwark Set 250 gram Campina Vlaflip CV Pak 1 liter -rffi. 1^49 Optimel Yoghurt Beker 500 ml 0^Q87 Deze week een selectie van prijsverlagingen uit ons zuivelassortiment Kijk in de winkel of op ah.nl/prljspeil voor nog veel meer prijsverlagingen. Prijswijzigingen en zetfouten voorbehouden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 5