uit 113 Instituut voor Tropen bestaat honderd jaar Tijdloze ontmoetingen van kwetsbare mensen donderdag 11 maart 2010 door Peter Bruyn Het Koninklijk Insti tuut voor de Tropen (KIT) in Amsterdam bestaat honderd jaar. Vandaag vindt de aftrap van een reeks jubileumactiviteiten plaats, waaronder in de loop van het jaar de uitgave van een boek, een speciale postzegel en de première van een Indonesi sche opera. Koningin Beatrix en prinses Maxi ma zijn vandaag aanwezig bij het begin van viering van het eeuw feest van het KIT, zoals koningin Wilhelmina, prins Hendrik en prinses Juliana daar waren toen het pand aan de Amsterdamse Mauritskade werd geopend. In de jaren twintig van de vorige eeuw heette het nog Koloniaal Instituut. Er is in een eeuw tijd wel één en ander veranderd. Meer dan tachtig procent van de Nederlanders heeft vandaag de dag wel van het KIT gehoord, zegt dr. Jan Donner, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Insti tuut. Al denkt het overgrote deel van de mensen daarbij onmiddel lijk aan het Tropenmuseum en het Tropentheater, voegt hij daar aan toe. „Terwijl het KIT zoveel méér is! Dat willen we ook tijdens dit ju bileumjaar benadrukken. In Suri name en tal van andere landen as socieert men het KIT vooral met biomedisch onderzoek of'capacity building' voor de economie in ont wikkelingslanden." De medische en economische doelen hadden de oprichters van het Instituut bij de oprichting in 1910 reeds. Maar een halve eeuw eerder kende Neder land al een Koloniaal Museum, dat een onderkomen had in het Pavil joen Welgelegen in Haarlem, thans het provinciehuis van Noord-Holland. Frederik Willem van Eeden - vader van de dichter - was lange tijd de drijvende kracht achter het museum dat niet alleen verzamelde, maar waar in nauwe samenwerking met de Nederland se Maatschappij ter bevordering >i ii§ Het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam, gezien vanaf de Muiderpoort. van Nijverheid, ook al gezocht werd naar een zinvol gebruik en verwerking van allerhande grond stoffen uit de koloniën. Het Koloniaal Museum groeide rond de eeuwwisseling echter uit z'n jasje. Inmiddels waren er zo veel aanvullende initiatieven, dat men besloot uit te wijken naar Amsterdam. In 1910 werd daar de Vereeniging Koloniaal Instituut op gericht. Het zou nog tot 1926 du ren voordat het karakteristieke pand van het Instituut in Amster dam Oost, ontworpen door archi tect I.]. van Nieukerken en diens beide zoons, na de nodige budgeto verschrijdingen werd opgeleverd. Het Koninklijk Instituut voor de Tropen is al honderd jaar lang een vereniging, een organisatie zonder winstoogmerk, dat z'n inkomen krijgt van projectfinancieringen door de overheid en internationa le organisaties. „Wij zijn een priva te organisatie die zowel overheden als het bedrijfsleven steunt", zegt Donner. „En wat ons uniek maakt zijn de vele activiteiten onder één koepel. Daarin verschillen we van andere landen, zoals België, dat voor al die zaken verschillende in stituten kent." Zo zijn er cursus sen voor leden van het corps diplo matique, maar ook voor managers uit het bedrijfsleven die in andere culturen moeten werken. „Aan het bedrijfsleven trainen we ons suf', aldus Donner laconiek. „En omgekeerd trainen we ook profes sionals uit andere culturen die naar Nederland komen." Er is een uitgebreid biomedisch researchpro- gramma waarbij het vooral gaat om de diagnose van zogenaamde 'neglected diseases', vertelt Don ner. Daarnaast worden tal van eco nomische projecten - bedrijven in ontwikkelingslanden - gecoacht en ondersteund. „Daarbij beper ken wij ons niet tot het doorschui ven van geld, zoals veel organisa ties", zegt de Bestuursvoorzitter. Met het verdwijnen van de koloni aquarel M.A. van Nieukerken ën veranderde de naam van het In stituut via Koloniaal Instituut voor de Tropen naar Koninklijk In stituut voor de Tropen. Het mu seum was er in eerste instantie om de 'achterblijvers' van hen die naar de koloniën gingen te informeren, maar kreeg de laatste vijftig jaar een veel bredere functie. De biblio theek van het Instituut is de moe derbibliotheek van zo'n 250 biblio theken in ontwikkelingslanden en geldt als de grootste bibliotheek in Europa op het gebied van de ont wikkelingssamenwerking. Meer informatie over Koninklijk Instituut voor de Tropen op www.kit.nl ■aaBHHRaHMa&saHHMHHnMa9MHHeaaMSBMi Kwetsbaarheid toen, kwetsbaarheid nu - het Dolhuys in Haarlem. door Jan Rijsdam Broosheid kenmerkt de foto grafie van Annaleen Lou- wes. Ze haalt haar model len van de straat, fotografeert vrou wen in de gevangenis of in een psychiatrisch ziekenhuis. Gekke of normale mensen, mooi of lelijk, goed of slecht. Haar portretten ba lanceren soms op de rand van het niets- en het veelzeggende. Maar de indringende blik en expressie verraden de insteek van een foto grafe die vat probeert te krijgen op de broosheid van het bestaan. Voor Annaleen Louwes (1959) doet het er niet toe of mensen nor maal of abnormaal, volmaakt of onvolmaakt zijn, of er een verhaal aan vastzit. „Wat ik wil is mensen zo puur mogelijk laten zien. Zon der opsmuk. Ik ben geen docu mentairefotograaf die de sociale omgeving wil belichten. Ik heb nooit een vooropgezet plan als ik aan een fotoproject begin. Maar ik ben me er altijd wel van bewust dat de dingen anders zijn dan ze lij ken. Hoe mensen onder allerlei omstandigheden overleven en de weerslag die dat heeft op hun li chaamstaal, boeit me. De mens is eenzaam en moet het uiteindelijk alleen doen. Dat besef geeft vorm aan mijn werk." Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van het nationaal mu seum voor de psychiatrie Het Dol huys in Haarlem is Louwes het ar chief ingedoken om historische fo to's van het museum te combine ren met eigen werk. Ze stuitte tijdens haar zoektocht op prachtig beeldmateriaal van de psychiatri sche ziekenhuizen van weleer. „Ik kwam uit bij het werk van psychia ter Frederik Salomon Meijers, die begin 20ste eeuw portretten maak te van patiënten. Zijn werk hangt in het museum, dus liet ik het links liggen. Maar uiteindelijk heb ik de gehele collectie Meijers ge zien, bijna vijfhonderd foto's in to taal en dacht ik: dit is het gewoon. Hier moet ik iets mee doen." De tentoonstelling 'Louwes versus Me ijers' is te zien t/m 27 juni in het Dol huys in Haarlem.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 53