iojuit
Ah Schoonheid
-t t
selectie
donderdag 11 maart 2010
door Nico Out
Op zoek naar het beste wat Zeeland
op kunstgebied te bieden heeft, be
zocht ik exposities in Kunstuitleen
De Bevelanden (Goes), het Schouwse
gemeentehuis in Zierikzee en galerie
't Haentje te Paart in Middelburg.
Regelmatig stel ik mij de
vraag wat kunst nodig
heeft om betekenis te
hebben. Moet kunst
zich verstaan met de vragen en
problemen van de eigentijdse sa
menleving? Moet kunst per defi
nitie bijdragen aan de ontwikke
ling van het metier zelf? Moet
kunst prikkelen, grenzen verleg
gen? Of moet kunst schoonheid,
rust en troost bieden?
Het liefst zag ik dat alles tegelijk.
Maar dat is zeldzaam. Dus kom ik
vooral aspecten tegen van al die de
mogelijkheden. En daar kunnen
schoonheid, rust en troost deel
van uitmaken. Mits het om goede
kunst gaat. Zou dat deze week het
geval zijn?
Alle exposanten die ik in dit stuk
ten tonele voer zoeken schoon
heid. Elk op hun eigen manier. Re-
gi van Driel vindt het in het verta
len van landschappelijke elemen
ten naar abstracte composities. Zij
laat zich inspireren door de lappen
deken die het landschap lijkt als je
door een vliegtuigraampje naar be
neden kijkt. Haar aanpak sluit aan
bij het informele schilderen van
de tachisten die zich voor het eerst
Bernard Quesniaux
Bernard Quesniaux is ruim verte
genwoordigd op de prachtige slot-
expositie in galerie Nanky de
Vreeze. Hij maakt monochrome,
objectachtige schilderijen en bla-
den met lijnen die tegelijkertijd tas
tend en krachtig de essentie oproe
pen van menselijke gestalten.
T/m 14 maart. Nanky de Vreeze,
tekeningen en projecten, Kinder
dijk ïo. Middelburg.
Do. t/m za. 13.00 -17.00 uur.
manifesteerden in de jaren '50 van
de vorige eeuw. Al werkend ont
staat een compositie: vegen en
vlekken vormen zich laag over laag
tot een kleurensfeer die bij Van
Driel vaak licht, pastelkleurig is.
Zo ademen de beste composities
de lente en de zomer. Waar zij
meer uitgesproken vormen ge
bruikt, rechthoeken of cirkels als
bepalend element of accent, veran
dert haar kracht in het omgekeer
de. De subtiliteit van het tasten
wordt dan vervangen door een on
genuanceerde, willekeurige en
evenmin scherpe afbakening tus
sen vormen. Wie de schilder Roth-
ko kent weet dat je je bij zo'n aan
pak alleen maar met hem kunt me
ten en dan verlies je al gauw. Maar
waar Van Driel op haar eigen ter
rein blijft zag ik prettig ogend
werk, met net voldoende kleine
verrassingen.
Jaap van Gaarden staat lijnrecht te
genover van Driel. Hij toont her
kenbare - zelfs vaak Schouwse
landschappen en ordent van meet
af aan, met de horizon als ijkpunt.
Een sobere vlakverdeling, met in
het landschap een boerderij of bos
schage kenmerkt veel van zijn
werk, maar hij zoomt ook wel in
met een schuur of gebouw in het
middelpunt van de compositie. Al-
Sybille Pattscheck
Sybille Pattscheck bedekt platte do
zen van acrylglas met lagen bijen
was vermengd met olieverf Haar
werk roept een oneindige ruimte
op. Sterke combinatie met de schil
derkunstig spannende verkennin
gen van gebouwen en interieurs
door Nanda Runge.
T/m 20 maart. Galerie van den
Berge, Westwal 45, Goes. Do.
t/m za 12.00 -17.00 uur.
Ie typen licht en alle jaargetijden
komen voorbij. Ik zag rossig rode
schilderijen, werk waarin frisgroen
domineert, nevelige blauwe verten
en sneeuwlandschappen. Vooral
waar Van Gaarden kiest voor ruim
te gaat er rust uit van zijn werk.
Mooi is het ook meestal, door de
harmonieuze opbouw en schilder-
trant. De verflagen worden vaak
deels weggekrabd, waardoor ver
fijnde structuren ontstaan. Het risi
co van de werkwijze van Van Gaar
den in het te veel op veilig spelen.
Dat komt naar voren in de sneeuw
landschappen, waarin het bruinige
wit weinig textuur, nuances én
contrasten kent. Naast de op plaat
materiaal geschilderde grotere wer
ken laat Van Gaarden ook kleinere
gouaches op papier zien. Daarin is
het schuren vervangen door een
ingetogen maar rijk handschrift.
Bojan Sarcevic
Bojan Sarcevic plaatst fragiele geo
metrische bouwsels van dunne
buizen en koperplaten in de goti
sche architectuur van de Vleeshal.
Aan de wanden hangen ook con
structies. Subtiele verkenningen
van ruimte en sculptuur, die vra
gen om scherp waarnemen.
T/m 5 april. De Vleeshal Middel
burg, Markt Middelburg. Di. t/m
zo. 13.00 -17.00 uur.
Blijft dat ik af en toe verlang naar
een minieme dissonant.
Op een dubbelexpositie in 't
Haentje te Paart zag ik werk van
Jeltje Hoogenkamp. Naast kleine
gouaches die landschappelijk zijn
geïnspireerd, schildert zij ook kan
delaars en doopjurken. Hoogen
kamp is niet alleen qua onder
werp spiritueel gericht, ook haar
schildertrant is erop gericht het
aardse te overstijgen. Zij combi
neert de aanpak van Van Driel en
Van Gaarden en brengt die tot een
prachtige synthese. Vlekken en
vormen bestaan uit een oneindig
aantal spetters en stipjes, vrij aan
gebracht over een onderlaag. Uitge
sproken afbakeningen en zachte
overgangen houden elkaar in even
wicht. In enkele werken verdeelt
zij het vlak op tweederde van on-
Kees de Valk
Kees de Valk brengt met Harrie
Vandevliet lucide werk in een
voorbeeldige ingerichte kelder
ruimte. Wandschilderingen, foto's,
objecten en schilderijen prikkelen
oog en geest met Marcel Duchamp
als leermeester. Over kijken en
zien, tonen en verbergen, idee,
vorm en relaties.
T/m 28/3. Mon Capitaine, Kin
derdijk 56, Middelburg. Zo. 13.00
-17.00 uur
deren in een land- en een lucht
deel. Het onderste deel bestaat
dan uit recht- en driehoeken, zoals
Paul Klee dat vaak deed. In het bo
venste deel prijkt soms centraal
een cirkel: zon of maan. Hier is
echt sprake van troostrijk werk.
De doopjurken zijn ook mooi, be
loftevolle hemdjes van onschuld.
Als contrast met al het tweedimen-
Daniëlle Orelio
Daniëlle Orelio transformeert
brons tot kwetsbare beelden van
aangetaste vissen en verbeeldin
gen van de wind, Mieke de Waal
gebruikt landkaarten voor het
naaien van jurken, zodat de reis
door het leven een reis wordt in
ruimte en tijd. Een reisje door het
Sloegebied waard.
T/m 8 april. Covra, Spanjeweg 1,
Nieuwdorp. Werkdagen 8.30 -
17.00 uur.