iojuit Ah Schoonheid -t t selectie donderdag 11 maart 2010 door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft, be zocht ik exposities in Kunstuitleen De Bevelanden (Goes), het Schouwse gemeentehuis in Zierikzee en galerie 't Haentje te Paart in Middelburg. Regelmatig stel ik mij de vraag wat kunst nodig heeft om betekenis te hebben. Moet kunst zich verstaan met de vragen en problemen van de eigentijdse sa menleving? Moet kunst per defi nitie bijdragen aan de ontwikke ling van het metier zelf? Moet kunst prikkelen, grenzen verleg gen? Of moet kunst schoonheid, rust en troost bieden? Het liefst zag ik dat alles tegelijk. Maar dat is zeldzaam. Dus kom ik vooral aspecten tegen van al die de mogelijkheden. En daar kunnen schoonheid, rust en troost deel van uitmaken. Mits het om goede kunst gaat. Zou dat deze week het geval zijn? Alle exposanten die ik in dit stuk ten tonele voer zoeken schoon heid. Elk op hun eigen manier. Re- gi van Driel vindt het in het verta len van landschappelijke elemen ten naar abstracte composities. Zij laat zich inspireren door de lappen deken die het landschap lijkt als je door een vliegtuigraampje naar be neden kijkt. Haar aanpak sluit aan bij het informele schilderen van de tachisten die zich voor het eerst Bernard Quesniaux Bernard Quesniaux is ruim verte genwoordigd op de prachtige slot- expositie in galerie Nanky de Vreeze. Hij maakt monochrome, objectachtige schilderijen en bla- den met lijnen die tegelijkertijd tas tend en krachtig de essentie oproe pen van menselijke gestalten. T/m 14 maart. Nanky de Vreeze, tekeningen en projecten, Kinder dijk ïo. Middelburg. Do. t/m za. 13.00 -17.00 uur. manifesteerden in de jaren '50 van de vorige eeuw. Al werkend ont staat een compositie: vegen en vlekken vormen zich laag over laag tot een kleurensfeer die bij Van Driel vaak licht, pastelkleurig is. Zo ademen de beste composities de lente en de zomer. Waar zij meer uitgesproken vormen ge bruikt, rechthoeken of cirkels als bepalend element of accent, veran dert haar kracht in het omgekeer de. De subtiliteit van het tasten wordt dan vervangen door een on genuanceerde, willekeurige en evenmin scherpe afbakening tus sen vormen. Wie de schilder Roth- ko kent weet dat je je bij zo'n aan pak alleen maar met hem kunt me ten en dan verlies je al gauw. Maar waar Van Driel op haar eigen ter rein blijft zag ik prettig ogend werk, met net voldoende kleine verrassingen. Jaap van Gaarden staat lijnrecht te genover van Driel. Hij toont her kenbare - zelfs vaak Schouwse landschappen en ordent van meet af aan, met de horizon als ijkpunt. Een sobere vlakverdeling, met in het landschap een boerderij of bos schage kenmerkt veel van zijn werk, maar hij zoomt ook wel in met een schuur of gebouw in het middelpunt van de compositie. Al- Sybille Pattscheck Sybille Pattscheck bedekt platte do zen van acrylglas met lagen bijen was vermengd met olieverf Haar werk roept een oneindige ruimte op. Sterke combinatie met de schil derkunstig spannende verkennin gen van gebouwen en interieurs door Nanda Runge. T/m 20 maart. Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za 12.00 -17.00 uur. Ie typen licht en alle jaargetijden komen voorbij. Ik zag rossig rode schilderijen, werk waarin frisgroen domineert, nevelige blauwe verten en sneeuwlandschappen. Vooral waar Van Gaarden kiest voor ruim te gaat er rust uit van zijn werk. Mooi is het ook meestal, door de harmonieuze opbouw en schilder- trant. De verflagen worden vaak deels weggekrabd, waardoor ver fijnde structuren ontstaan. Het risi co van de werkwijze van Van Gaar den in het te veel op veilig spelen. Dat komt naar voren in de sneeuw landschappen, waarin het bruinige wit weinig textuur, nuances én contrasten kent. Naast de op plaat materiaal geschilderde grotere wer ken laat Van Gaarden ook kleinere gouaches op papier zien. Daarin is het schuren vervangen door een ingetogen maar rijk handschrift. Bojan Sarcevic Bojan Sarcevic plaatst fragiele geo metrische bouwsels van dunne buizen en koperplaten in de goti sche architectuur van de Vleeshal. Aan de wanden hangen ook con structies. Subtiele verkenningen van ruimte en sculptuur, die vra gen om scherp waarnemen. T/m 5 april. De Vleeshal Middel burg, Markt Middelburg. Di. t/m zo. 13.00 -17.00 uur. Blijft dat ik af en toe verlang naar een minieme dissonant. Op een dubbelexpositie in 't Haentje te Paart zag ik werk van Jeltje Hoogenkamp. Naast kleine gouaches die landschappelijk zijn geïnspireerd, schildert zij ook kan delaars en doopjurken. Hoogen kamp is niet alleen qua onder werp spiritueel gericht, ook haar schildertrant is erop gericht het aardse te overstijgen. Zij combi neert de aanpak van Van Driel en Van Gaarden en brengt die tot een prachtige synthese. Vlekken en vormen bestaan uit een oneindig aantal spetters en stipjes, vrij aan gebracht over een onderlaag. Uitge sproken afbakeningen en zachte overgangen houden elkaar in even wicht. In enkele werken verdeelt zij het vlak op tweederde van on- Kees de Valk Kees de Valk brengt met Harrie Vandevliet lucide werk in een voorbeeldige ingerichte kelder ruimte. Wandschilderingen, foto's, objecten en schilderijen prikkelen oog en geest met Marcel Duchamp als leermeester. Over kijken en zien, tonen en verbergen, idee, vorm en relaties. T/m 28/3. Mon Capitaine, Kin derdijk 56, Middelburg. Zo. 13.00 -17.00 uur deren in een land- en een lucht deel. Het onderste deel bestaat dan uit recht- en driehoeken, zoals Paul Klee dat vaak deed. In het bo venste deel prijkt soms centraal een cirkel: zon of maan. Hier is echt sprake van troostrijk werk. De doopjurken zijn ook mooi, be loftevolle hemdjes van onschuld. Als contrast met al het tweedimen- Daniëlle Orelio Daniëlle Orelio transformeert brons tot kwetsbare beelden van aangetaste vissen en verbeeldin gen van de wind, Mieke de Waal gebruikt landkaarten voor het naaien van jurken, zodat de reis door het leven een reis wordt in ruimte en tijd. Een reisje door het Sloegebied waard. T/m 8 april. Covra, Spanjeweg 1, Nieuwdorp. Werkdagen 8.30 - 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 50