Li
8 luit
Soulmates vinden elkaar
op de rand van Europa
Herzog wijst op gevaren
van verdovende middelen
filmrecensies
iD(H
filmagenda
donderdag 11 maart 2010
Lotte Verbeek in Nothing personal.
door Mark Moorman
We weten niet veel van
de twee hoofdperso
nen van Nothing perso
nal, het debuut van de Poolse,
maar nu in Nederland wonende,
Urszula Antoniak. Een jonge
Nederlandse vrouw (Lotte Ver
beek) vertrekt naar Ierland, naar
de rand van Europa, om daar al
leen te zijn, In twee korte scènes
zien we hoe ze haar spullen op
straat heeft gezet en hoe ze een
trouwring afdoet; meer komen
we hier niet over te weten.
In Ierland trekt ze rond met een
rugzak en een tentje, weigert elke
uitgestoken hand en aarzelt niet
om uit een vuilnisbak te eten. Je
krijgt het gevoel dat ze dit mis
schien niet uit noodzaak doet,
maar omdat ze zichzelf nog ver
der naar de rand wil drijven en
haar eenzaamheid nog scherper
wil maken. Aan haar zwerftocht
komt een einde als ze ergens aan
de kust een verscholen huisje
vindt, waar een man (de Ierse ve
teraan Stephen Rea) zich ook al
van de buitenwereld heeft losge
maakt. Ook hij heeft zijn motie
ven en ook daar krijgen we
slechts flarden van te zien.
De relatie tussen deze twee een
zame zielen is gebaseerd op de af
spraak dat er geen persoonlijke
vragen (vandaar de titel) zullen
worden gesteld. Aanvankelijk
krijgt de vrouw een maaltijd in
ruil voor werk in de weerbarstige
tuin, maar heel langzaam krijgt
de relatie meer betekenis. Maar
Nothing personal - fraai en
subtiel, zonder ook maar iets uit
te spellen en met een minimum
aan dialoog - gaat minder over
het vinden van een soulmate,
dan over het fundamentele gege
ven dat iedereen alleen is.
Ook, en misschien vooral, in de
liefde.
In de mooie, cliché-vrije beelden
van cameraman Daniël Bouquet
speelt het grijs-groene landschap
langs de Ierse kust een eigen
hoofdrol, afgewisseld met close
ups van het gezicht van Lotte Ver
beek, die met haar rode haar en
lichte ogen aan de jonge Tilda
Swinton doet denken.
Nothing personal
Regie: Urszula Antoniak. Met: Lotte
Verbeek, Stephen Rea
Beest Goes; v.a. 21 maart Oostburg
door Bart van der Put
In 1992 markeerde het onver
minderd schokkende Bad lieu
tenant een hoogtepunt in de
loopbanen van filmmaker Abel
Ferrara en acteur Harvey Keitel,
die zich als ontspoorde detective
in New York helemaal bloot gaf
Werner Herzog verklaart Ferrara
noch diens film te kennen, en
weigert zijn Bad lieutenant: port
of call New Orleans een vervolg of
herverfilming te noemen.
De producent van Ferrara's Bad
lieutenant liet een nieuw scenario
rond hetzelfde thema schrijven
w
Nicolas Cage en Eva Mendes
en verzekerde zich met het aan
trekken van Herzog van prestige.
En warempel: er zijn critici die
Herzog's versie als een autonoom
kunstwerk de hemel in prijzen.
De detective wordt dit keer ver
tolkt door Nicolas Cage. De film
is gesitueerd in het door de or
kaan Katrina verwoeste New Or
leans, en opent met een scène
waarin de detective een verdrin
kende bajesklant ontzet. Het le
vert hem een medaille en een
ontwrichte rug op, waarna hij
zijn pijnstillers met illegale narco
tica aanvult. Zo maakt Herzog
een film over de gevaren van-ver
dovende middelen: de man ont
spoort omdat hij te veel slikt en
snuift, en de werkelijkheid uit
het oog verliest.
Bad lieutenant: port of call New
Orleans
Regie: Werner Herzog. Met: Nicolas
Cage, Eva Mendes, Val Kilmer
Te zien in Vlissingen
door Jos van der Burg
Feest in de megabioscoop
Cinemec in Ede, waar
Tim Burtons Alice in Won
derland zijn Nederlandse
première beleefde. Honderden
verklede fans (met als favoriet
natuurlijk Alice) mochten gratis
naar de 3D film. Zij zagen een vi
sueel fraai, maar braaf drama
over een verbeeldingrijke op
groeiende tiener. Vanaf morgen
ook in Middelburg te zien.
Zelden werd verwachtingsvoller
uitgekeken naar een film dan Tim
Burtons Alice in Wonderland. Be
schermers van de kinderziel wa
ren er niet gerust op dat Lewis Car-
rolls sprookje bij de grootmeester
van bizarre, absurdistische en
grimmige humor in goede handen
was.
Zij kunnen net als opdrachtgever
Disney gerust zijn, want met Alice
in Wonderland heeft Burton zijn
meest onschuldige film gemaakt.
In vergelijking ermee is Sjakie en
de chocoladefabriek een vilein dra
ma.
In Burtons Alice in Wonderland
zijn de raadselachtige, duistere
avonturen van Alice die openstaan
voor allerlei freudiaanse interpreta
ties veranderd in een conventio
neel verhaal met een kop en een
staart.
Het verbaast niet, want de film is
geschreven door Linda Woolver-
ton, die onder meer Disneys Beau
ty and the Beast en The Lion King
op haar naam heeft staan.
Alice in wonderland begint met een
zesjarige Alice, die na de zoveelste
nare droom aan haar aristocra
tische vader vraagt of ze gek is.
„Alle bijzondere mensen zijn gek",
antwoordt de avontuurlijke man,
van wie Alice haar verbeeldings
kracht heeft geërfd. Als zij dertien
jaar later - haar vader is inmiddels
dood - uitgehuwelijkt dreigt te
worden aan een sullig rijkeluis-
joch, rent ze weg, valt in een kuil
en belandt in wonderland.
Burtons wonderland ziet er visu
eel fraai uit, maar de 3D-versie
heeft als nadeel dat het beeld uit
eenvalt: als de voorgrond scherp
is, is de achtergrond wazig en vice
versa.
In wonderland stuit Alice (fraaie
rol van de onbekende Australische
Mia Wasikowski) op gezellige
personages/dieren als de blauwe
rups, het witte konijn en de
cheshire-kat, maar ook op de ge
stoorde rode koningin (geestige
Helena Bonham Carter), die graag
hoofden laat afhakken.
Alice krijgt in de strijd tegen de
bitch steun van de Hoedenman
(wit geschminkte, groen-ogige
Johnny Depp met oranje haardos)
en de witte koningin (Anne Hatha
way) - de zus van de rode. Na een
drakengevecht - hoe conventio
neel kun je het maken? - keert Ali
ce gelouterd terug in de mensen
wereld.
Met de moraal van het verhaal
('Het is mijn leven en ik beslis wat
VLISSINGEN
CINECITY
Alice in Wonderland 3D (ov): do t/m wo
16.15, 19.15 en 21.45 uur, za ook om
24.00 uur; Alice in Wonderland 3D (nl):
do t/m wo 13.45 uur, zo 11.00 uur; The
road: di 14.00 en 19.30 uur; Alvin en de
Chipmunks: za, zo, wo 14.00 uur, zo ook
om 11.00 uur; Avatar: do, vr, zo, ma, di,
wo 16.15 en 20.15 uur, za 15.45,19.00
en 22.15 uur; Bad lieutenant: do, vr, ma,
wo 16.15 en 21.30 uur, za 16.15, 21.30
en 00.15 uur, zo 11.00 en 21.30 uur, di
16.15 en 21.45 uur; Chloe: do, vr, di
1.400 en 22.00 ur, za, zo, wo 22.00 uur,
ma 14.00 uur; Dear John: do, vr, za wo
16.15, 19.15 en 21.45 uur, zo 11.00,
16.15, 19.15 en 21.45 uur, ma, di 16.30,
19.15 en 21.45 uur; Edge of darkness:
za 24.00 uur; First Mission: zo 16.15
uur; Gangsterboys: do t/m ma en wo
16.45 en 19.15 u, di 16.45 uur; Het re
gent gehaktballen: do, vr, ma, di, wo
14.00 u, za 13.45 uur, zo 11 u; lep!: do
t/m wo 13.45 u, zo ook om 11.00 u; Per
cy Jackson: do t/m wo 14 u; Prinses en
The Hurt Locker.
de kikker: do t/m ma en wo 13.45 u, zo
ook 11 u; Shutter island: do, vr, zo, ma,
di, wo 15.45, 18.45 en 21.45 uur, za
15.45, 18.45 en 22.00 uur; Sneak: ma
22.00 uur; Book of Eli: do, vr, zo, ma,di,
wo 16.30, 19.15 en 22.00 uur, za 16.30,
19.00, 21.45 en 0.15 uur; Lovely bones:
do t/m wo 19.00 uur; Wolfman: za 0.15
u; Valentine's day: do t/m wo 13.45 u.
GOES
MERRAL
Alice in Wonderland 2D (ov): do, vr
19.15, 21.30 uur, za, zo, wo 13.00, 15.30,
19.15 en 21.30 uur, ma, di 20.00 uur;
Dear John: do, vr, za, zo, wo 19.15 en
21.15 uur, ma, di 20.00 uur; Percy
Jackson: do, vr, za, zo, wo 19.00 uur; The
book of Eli: do, vr, za, zo 21.15 uur, ma
20.00uur, wo 21.30 uur; The wolfman:
do, vr, za, zo, wo 21.15 uur, ma 20.00
uur; Valentine's day: do, vr, za, zo, wo
19.00 uur, do 20.00 uur; Alvin en de
Chipmunks: za, zo, wo 13.Ó0 en 15.30
uur; De prinses en de kikker: za, zo, wo
13.00 en 15.30 uur; lep!: za, zo wo
13.00 en 15.30 uur.
•t BEEST
Nothing personal: do, vr, di, wo 20.30
uur.
TERNEUZEN
VIEW
Alice in Wonderland 3D (ov): do 20.00
uur, vr, 19.00 en 21.15 uur, za 16.15,
19.00 en 21.30 uur, zo 16.15 en 21.30
uur, ma, di, wo 19.00 en 21.00 uur; Alice
in Wonderland 3D (nl): za, zo, 14.00 uur,
Mia Wasikowska als Alice.