Veel nieuwe regels Formule 1 Ko Kasse doet mee aan EK Bas van de Graaf pakt de leiding in Zierikzeese schaakcompetitie sport 131 AUTOSPORT Inhalen moet weer óp de baan gebeuren F1 kalender 2010 w z iS 17 18 Crote Prijs van Bahrein Schaakcompetitie Lionel Messi wordt ambassadeur Unicef Trainingslopen voor marathon FM Sranang 2 is op weg naar lijfsbehoud MEEST GELEZEN EN VERDER door Arnoud Bodde den haag - De strijd zal heviger zijn en de spanning groter, ko mend seizoen op de Formule t-cir- cuits. Een handvol regelaanpassin- gen, met name het verbod op bij tanken, heeft ingrijpende gevolgen voor de snelste autosportklasse. Een overzicht van hoe de verande ringen in 2010 zichtbaar worden in kwalificatiesessies, de races, het kampioenschap en aan de raceboli des zelf Bijtanken tijdens de race is niet meer toegestaan. Dit inmiddels veelbesproken verbod heeft als lo gisch gevolg dat de auto's in 2010 «r V, 1 14 mrt Bahrein Sakhir 2 28 mrt Australië Melbourne 3 4 april Maleisië Sepang 4 18 april China Sjanghai 5 9 mei Spanje Barcelona 6 16 mei Monaco Monte Carlo 7 30 mei Turkije Istanbul 8 13 juni Canada Montreal 9 27 juni Europa Valencia 10 11 juli Gr.-Brittannië Silverstone 11 25 juli Duitsland Hockenheim 12 1 aug Hongarije Hungaroring 13 29 aug België Spa 14 12 sep Italië Monza 15 26sep Singapore Stratencircuit 16 10 okt Japan Suzuka 24okt Zuid-Korea Yeongam 7 nov Brazilië Interlagos 19 14 nov Abu Dhabi Yas Marina veere - Ko Kasse gaat weer aan het Europees kampioenschap rally cross deelnemen. De autocoureur uit Veere, die in 1995 in een Citroen AX GTI de Europese titel veroverde, gaat in de divisie 2 de strijd nu aan met een achterwiel aangedreven Opel Astra. De eerste test was in het Belgische Maasmechelen en verliep niet ge heel naar wens. Kasse had kleine technische problemen met de com puter. Na de eerste van drie te rij den heats was de race voor de Vee- renaar over. „We hebben nog twee maanden voordat de eerste EK-race in het Portugese Montalegre van start gaat", sprak Kasse. Zijn dochter Mandy haalde wel de finalerace in de RST-klasse en sloot die win nend af. Peter van de Wege uit Zuiddorpe haalde ook een finaleplaats (divi sie tA -i6oocc) en werd in een Toyota Yaris vijfde. een veel grotere tank hebben. Alle benzine voor de hele race moet im mers mee aan boord. In plaats van 80 liter gaat er nu zo'n 250 liter brandstof in de langere en hogere tank. Verder is zijn de voorbanden dit jaar smaller, 245 millimeter in plaats van 270 millimeter. Die ver smalling zorgt uiteraard voor min der grip op het asfalt. Het vorig jaar geïntroduceerde KERS - het opvangen van rem- energie en dat met één druk op de knop omzetten in extra snelheid - zien we niet terug. Het Kinetic Energy Recovery System is legaal in 2010, maar de teams zijn het eens dat de ontwikkeling voor veel Ft-stallen te duur is. Niemand rijdt er mee. De strijd om pole position was vaak een strategische. Voorgaande jaren werd na een razendsnelle kwalificatieronde meestal ge vraagd: hoeveel brandstof heeft hij nog aan boord om de race te star ten? Immers, de benzine uit de laatste kwalificatiesessie ging mee de race in. Dat is verleden tijd, om dat iedereen de kwalificatie met zo min mogelijk brandstof rijdt en de race vervolgens start met een volle tank. Weinig strategie dus en heel veel snelle rondes tijdens de drie kwalificatiesessies. Na de eerste (20 minuten) en de tweede sessie (15 minuten) vallen dit jaar de zeven langzaamste rij ders af Veertien van de vierent wintig plekken op de startrij zijn dan vergeven. Een zeer opmerke lijk nadeel dat de overgebleven tien snelste coureurs hebben, is dat ze de race moeten starten met de gebruikte banden van de laatste tien minuten durende kwalificatie sessie. De achterhoede mag echter starten op nieuwe, dus betere ban den. Het herintroduceren van tanks tops in 1994 werd door insiders ge zien als een van de grootste mis- (7ÜE> Bochtnummer f T Tijdopname Race1:14maart2010 Afstand: 49 ronden, 308,405 km ClflWP Versnelling Uitrempunt Ronde: 6,299 km sers ooit in de Formule Races werden de afgelopen jaren te vaak gewonnen in de pitstraat en als saai bestempeld. Het uitdokteren van een winnende strategie - één stop en veel benzine aan boord, of twee of drie stops met veel min der brandstof - was op de racedag het belangrijkste. Dat is allemaal voorbij, inhalen moet weer óp de baan gebeuren. De enige strategie die overblijft heeft betrekking op de banden. Coureurs moeten zowel een set harde als zachte banden gebrui ken, één bandenstop is verplicht. Verder komt het er tijdens de wed strijd vooral op aan hoe goed de rijders omgaan met de drastische gewichtsafname als gevolg van het leegrijden van die volle tank. Die is goed voor 180 kilogram benzine, voorheen was dit ongeveer 6o ki lo. De balans van de auto ver- Rolant Quist, Graphic News bron: Fia, Allianz plaatst daardoor tijdens de race sterk van achter naar voor, waar door de bolide nooit hetzelfde rea geert. Een toegejuicht besluit, waar al jaren om werd gevraagd, is het ver anderen van de puntentelling voor het kampioenschap. Voortaan krij gen niet de eerste acht, maar de eerste tien rijders punten. In volg orde: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1. Die waardering was jarenlang 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2,1. Een simpele reken som leert dat winnen dus vele ma len aantrekkelijker is geworden. De order 'gecontroleerd naar de tweede plek rijden' zal geen team baas waarschijnlijk meer geven. Met het verhogen van het aantal rijders dat punten wint, blijft het Fi-kampioenschap bovendien lan ger spannend en wordt het zelfs voor de nieuwe en minder preste rende teams aantrekkelijk. zierikzee - Doordat zowel Zierik- zee 2 als Zierikzee 3 een competi tiewedstrijd moest afwerken, wer den in de 22e ronde van de Zierik zeese schaakcompetitie slechts ze ven partijen gespeeld. Bas van de Graaf en Hans Aan- geenbrug vochten een rechtstreeks duel uit, met als inzet de eerste plaats. Van de Graaf had zijn ne derlaag uit het begin van de com petitie goed geanalyseerd en kwam met een sterke verbetering. Hij trok ten aanval tegen de zwar te koning, en toen Aangeenbrug een onnauwkeurigheid beging, kon Van de Graaf zijn aanval win nend besluiten. Het was de eerste nederlaag van Aangeenbrug in deze competitie. Aangeenbrug werd niet alleen in gehaald door Van de Graaf, maar ook door Krijger, die van Vieveen won. Dick Doeswijk en Erik Nieuw- lands gingen met een gelijkwaardi ge stelling het eindspel in, waarbij de pionnen van Nieuwlands iets verder van elkaar af stonden. Does- wijk speelde een van zijn pionnen ver vooruit om te promoveren en Nieuwlands liet dat toe om zelf ook te kunnen promoveren. Beide tot dames gepromoveerde pion nen werden afgeruild tegen de laat ste torens en het eindspel ging on verminderd door met een nieuwe Marco Vieveen-Martin Krijger 0-1, Bas van de Graaf-Hans Aangeen brug 1-0, Sjaak Spiegels-Kedem Gutkind remise, Peter de Vrie- ze-Jan Verduijn den Boer remise, Jo- han Hoogstrate-Fokko Baakman 0-1, Dick Doeswijk-Erik Nieuw lands remise, Chris van Eldik-Peter Verkaart 1-0. Stand: 1. Bas van de Graaf 768, 2. Martin Krijger 761, 3. Hans Aangeenbrug 744, 4. Sjaak Spiegels 541, 5. Aat Brakel 508, 6. Kedem Gutkind 483, 7. Kees Bim- mel 472, 8. Herman jukkenekke 465, 9. Paul Greefhorst 457, 10. Han van der Made 446 promotiewedloop. Beide spelers slaagden erin om in dezelfde zet hun pion te laten promoveren waarna tot een remise besloten werd. Zierikzee 1 verloor in de competi tie met 6-2 bij Souburg 2. Remises waren er voor Bas van de Graaf, Kees Bimmel, Alexander Greef horst en Kedem Gutkind. Zierik zee blijft door dit reultaat ge deeld laatste met Middelburg 2. Za terdag 27 maart ontmoeten de bei de teams elkaar. Het tweede team verloor met 5-1 bij Denk en Zet. Aat Brakel en Jo hn van Dalsen speelden remise. Zierikzee 3 ontving Denk en Zet 2 en verloor met 1,5-2,5. Paul Greef horst verlo.or vrij simpel van Bert Hartog. Teun Brouwer zag ook een mat- dreiging te laat aankomen. Alexan der Greefhorst won van Bajramo- vic. Frans Jansen speelde een ster ke partij tegen Leemreijze maar kwam in het eindspel toch achter te staan en accepteerde een remise aanbod. woensdag 10 maart 2010 BARCELONA Unicef heeft in de Argentijnse voet baller Lionel Messi een nieuwe am bassadeur gevonden. De aanvaller, afgelopen jaar verko zen tot beste voetballer ter wereld, gaat zich voor de kinderorganisatie van de Verenigde Naties inzetten bij een aantal activiteiten. Messi volgt het voorbeeld van ande re sportsterren als Johann Olav Koss, David Beckham en Roger Fe- derer. Unicef prijkt al aantal jaren koste loos op de shirts van FC Barcelona, de werkgever van Messi. Daarvoor speelde de Spaanse topclub ruim honderd jaar zonder reclametekst op het tenue. HULST Als voorbereiding op de Marathon Zeeuws-Vlaanderen gaan loopgroe pen uit Hulst en Terneuzen op de zaterdagen 13 maart en 3 april trai nen. De deelnemers lopen beide ke ren het eerste gedeelte van het ma rathonparkoers. Tijdens de duurlopen worden drie groepen gevormd die gemiddeld tien, elf of twaalf kilometer per uur lopen. Iedereen die wil mee doen, is welkom. De start is telkens om 9.00 uur van af de kantine van RKHAV in Hulst. Op 13 maart is de af te leggen af stand ruim dertig kilometer, op 3 april is de afstand iets korter. De Marathon Zeeuws-Vlaanderen wordt zaterdag 17 april gehouden. GOES In de strijd om lijfsbehoud deden de zaalvoetballers van FM Sranang 2 opnieuw goede zaken. De debuterende eersteklasser ver sloeg in eigen huis Halsteren na een aantrekkelijk duel met 6-4. De wedstrijd ging lange tijd gelij- kop. Zo was het bij rust nog 3-3. In de tweede helft sloeg FM Sranang 2 een gaatje (5-3), maar kwamen de gasten toch nog terug tot 5-4. De spanning was te snijden. Pas in de slotminuut kon de zege worden veiliggesteld en bepaalde de thuisploeg de eindstand op 6-4. De doelpuntenmakers waren Quas- sim Hamoudi (2x), Ryan de Regt (2x), Mootje El-Uarichi en Pito Ber- nadina. 1.Volharding: acht keer scheepsrecht 2.Walcherse derby vol spektakel 3. Kramer en Kemkers De recordjacht van Jaco van der Schee strandt op een uurtje, op www.pzc.nl/blog/rudyboogert STUUR UW TIPS NAAR sport@pzc.nl De sportredactie is te bereiken onder nummer 0118-434041

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 79