Veel nieuwe regels Formule 1 sport I31 Ko Kasse doet mee aan EK AUTOSPORT Inhalen moet weer óp de baan gebeuren F1 kalender 2010 Grote Prijs van Bahrein FM Sranang 2 is op weg naar lijfsbehoud 's Lands Welvaren grijpt de leiding Flip Salomé derde in schaatsmarathon Messi ambassadeur van Unicef door Arnoud Bodde DEN HAAG - De strijd zal heviger zijn en de spanning groter, ko mend seizoen op de Formule 1-cir- cuits. Een handvol regelaanpassin- gen, met name het verbod op bij tanken, heeft ingrijpende gevolgen voor de snelste autosportklasse. Een overzicht van hoe de verande ringen in 2010 zichtbaar worden in kwalificatiesessies, de races, het kampioenschap en aan de raceboli des zelf. Bijtanken tijdens de race is niet meer toegestaan. Dit inmiddels veelbesproken verbod heeft als lo gisch gevolg dat de auto's in 2010 1 14 mrt Bahrein Sakhir 2 28 mrt Australië Melbourne 3 4 april Maleisië Sepang 4 18 april China Sjanghai 5 9 mei Spanje Barcelona 6 16 mei Monaco Monte Carlo 7 30 mei Turkije Istanbul 8 13 juni Canada Montreal 9 27 juni Europa Valencia 10 11 juli Gr.-Brittannië Silverstone 11 25 juli Duitsland Hockenheim 12 1 aug Hongarije Hungaroring 13 29 aug België Spa 14 12 sep Italië Monza 15 26sep Singapore Stratencircuit 16 10 okt Japan Suzuka 17 24 okt Zuid-Korea Yeongam 18 7 nov Brazilië Interlagos 19 14 nov Abu Dhabi Yas Marina een veel grotere tank hebben. Alle benzine voor de hele race moet im mers mee aan boord. In plaats van 80 liter gaat er nu zo'n 250 liter brandstof in de langere en hogere tank. Verder is zijn de voorbanden dit jaar smaller, 245 millimeter in plaats van 270 millimeter. Die ver smalling zorgt uiteraard voor min der grip op het asfalt. Het vorig jaar geïntroduceerde KERS - het opvangen van rem- energie en dat met één druk op de knop omzetten in extra snelheid - zien we niet terug. Het Kinetic Energy Recovery System is legaal in 2010, maar de teams zijn het eens dat de ontwikkeling voor veel Fi-stallen te duur is. Niemand rijdt er mee. De strijd om pole position was vaak een strategische. Voorgaande jaren werd na een razendsnelle kwalificatieronde meestal ge vraagd: hoeveel brandstof heeft hij nog aan boord om de race te star ten? Immers, de benzine uit de laatste kwalificatiesessie ging mee de race in. Dat is verleden tijd, om dat iedereen de kwalificatie met zo min mogelijk brandstof rijdt en de race vervolgens start met een volle tank. Weinig strategie dus en heel veel snelle rondes tijdens de drie kwalificatiesessies. Na de eerste (20 minuten) en de tweede sessie (15 minuten) vallen dit jaar de zeven langzaamste rij ders af Veertien van de vierent wintig plekken op de startrij zijn dan vergeven. Een zeer opmerke lijk nadeel dat de overgebleven tien snelste coureurs hebben, is dat ze de race moeten starten met de gebruikte banden van de laatste tien minuten durende kwalificatie sessie. De achterhoede mag echter starten op nieuwe, dus betere ban den. Het herintroduceren van tanks tops in 1994 werd door insiders ge zien als een van de grootste mis- 3 TEE* (i)EB (j'MS) Bochtnummer O Tijdopname 32Ü29 Versnelling 1 Uitrempunt Race 1:14 maart 2010 Afstand: 49 ronden, 308,405 km Ronde: 6,299 km Rolant Quist, Graphic News bron: Fia, Allianz sers ooit in de Formule 1. Races werden de afgelopen jaren te vaak gewonnen in de pitstraat en als saai bestempeld. Het uitdokteren van een winnende strategie - één stop en veel benzine aan boord, of twee of drie stops met veel min der brandstof - was op de racedag het belangrijkste. Dat is allemaal voorbij, inhalen moet weer óp de baan gebeuren. De enige strategie die overblijft heeft betrekking op de banden. Coureurs moeten zowel een set harde als zachte banden gebrui ken, één bandenstop is verplicht. Verder komt het er tijdens de wed strijd vooral op aan hoe goed de rijders omgaan met de drastische gewichtsafname als gevolg van het leegrijden van die volle tank. Die is goed voor 180 kilogram benzine, voorheen was dit ongeveer 60 ki lo. De balans van de auto ver plaatst daardoor tijdens de race sterk van achter naar voor, waar door de bolide nooit hetzelfde rea geert. Een toegejuicht besluit, waar al jaren om werd gevraagd, is het ver anderen van de puntentelling voor het kampioenschap. Voortaan krij gen niet de eerste acht, maar de eerste tien rijders punten. In volg orde: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1. Die waardering was jarenlang 10, 8,6, 5,4, 3, 2,1. Een simpele reken som leert dat winnen dus vele ma len aantrekkelijker is geworden. De order 'gecontroleerd naar de tweede plek rijden' zal geen team baas waarschijnlijk meer geven. Met het verhogen van het aantal rijders dat punten wint, blijft het Fi-kampioenschap bovendien lan ger spannend en wordt het zelfs voor de nieuwe en minder preste rende teams aantrekkelijk. woensdag 10maart2010 GOES In de strijd om lijfsbehoud deden de zaalvoetballers van FM Sranang 2 opnieuw goede zaken. De debuterende eersteklasser ver sloeg in eigen huis Halsteren na een aantrekkelijk duel met 6-4. De wedstrijd ging lange tijd gelij- kop. Zo was het bij rust nog 3-3. In de tweede helft sloeg FM Sranang 2 een gaatje (5-3), maar kwamen de gasten toch nog terug tot 5-4. Pas in de slotminuut kon de zege wor den veiliggesteld en bepaalde de thuisploeg de stand op 6-4. De doelpuntenmakers waren Quas- sim Hamoudi (2x), Ryan de Regt (2x), Mootje El-Uarichi en Pito Ber- nadina. KWADENDAMME Het kaderteam 's Lands Welvaren won van de koploper 't Wapen P. Vink. Het werd na een spannende wedstrijd 5-3. 's Lands Welvaren is nu de nieuwe koploper. Na verlies van Jan Goudzwaard en winst van Sjaak Walhout speelde Peter de Bree gelijk tegen de jeugdi ge Demi Pattiruhu en draaide alles om de partij van Danny Walhout. Die raasde in drie beurten van start naar finish. Het was een schitterende voorstel ling van de jonge Heinkenszandse biljarter (73.33 gemiddeld). Daar mee was de minimale zege een feit en werd op basis van partijpunten de leiding in poule 6 overgeno men. TILBURG In de allereerste schaatsmarathon ooit op de Ireen Wust Ijsbaan in Tilburg heeft Flip Salomé uit Bres- kens maandagavond de derde plaats behaald. De zege ging uitein delijk naar de Belg Kris Schilder mans. In diezelfde wedstrijd werd Antwan Tolhoek uit Yerseke nwe- gende. Salomé viel zaterdag ook al in de prijzen op het gewestelijk kam pioenschap marathonschaatser Bij de masters eindigde hij in Breda als tweede. Arnold Stam uit Sprang-Capelle won de titel. Bij de senioren finishte Niels Mesu uit Middelburg achter Jochem Uitho ven uit Babyloniënbroek op de tweede plaats. www.pzc.nl MEEST GELEZEN 1.Volharding: acht keer scheepsrecht 2.Walcherse derby vol spektakel 3. Kramer en Kemkers EN VERDER De recordjacht van Jaco van der Schee strandt op een uurtje, op www.pzc.nl/blog/rudyboogert STUUR UW TIPS NAAR sport@pzc.nl De sportredactie is te bereiken onder nummer 0118-434041 veere - Ko Kasse gaat weer aan het Europees kampioenschap rally cross deelnemen. De autocoureur uit Veere, die in 1995 in een Citroen AX GTI de Europese titel veroverde, gaat in de divisie 2 de strijd nu aan met een achterwiel aangedreven Opel Astra. De eerste test was in het Belgische Maasmechelen en verliep niet ge heel naar wens. Kasse had kleine technische problemen met de com puter. Na de eerste van drie te rij den heats was de race voor de Vee- renaar over. „We hebben nog twee maanden voordat de eerste EK-race in het Portugese Montalegre van start gaat", sprak Kasse. Zijn dochter Mandy haalde wel de finalerace in de RST-klasse en sloot die win nend af Peter van de Wege uit Zuiddorpe haalde ook een finaleplaats (divi sie ïA -i6oocc) en werd in een Toyota Yaris vijfde. - - rcV&Kv-... v-r» BARCELONA - Unicef heeft in de Argentijnse voetballer Lionel Messi (rechts) een nieuwe ambassadeur gevon den. De aanvaller, afgelopen jaar verkozen tot beste voetballer ter wereld, gaat zich voor de kinderorganisa tie van de Verenigde Naties inzetten bij een aantal acti viteiten.Messi volgt het voorbeeld van andere sportster ren als Johann Olav Koss, David Beckham en Roger Fede- rer. Unicef prijkt ai aantal jaren kosteloos op de shirts van FC Barcelona, de werkgever van Messi. foto Carlos Barba/EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 53