sport 31
Veel nieuwe regels Formule 1
Ko Kasse
doet mee
aan EK
Flip Salomé derde
in schaatsmarathon
Roadhouse Blues is
op weg naar de titel
Veersedam Auto wint
race kartcompetitie
F1 kalender 2010
Grote Prijs van Bahrein
Messi ambassadeur van Unicef
De sportredactie is te bereiken
onder nummer 0118-434041
woensdag 10 maart 2010
TILBURG
In de allereerste schaatsmarathon
ooit op de Ireen Wust Ijsbaan in
Tilburg heeft Flip Salomé uit Bres-
kens maandagavond de derde
plaats behaald. De zege ging uitein
delijk naar de Belg Kris Schilder
mans.
Salomé viel zaterdag ook al in de
prijzen op het gewestelijk kam
pioenschap marathonschaatser Bij
de masters eindigde hij in Breda
als tweede. Arnold Stam uit
Sprang-Capelle won het kampioen
schap.
Bij de senioren finishte Niels Mesu
uit Middelburg achter Jochem Uit
hoven uit Babyloniënbroek op de
tweede plaats.
MIDDELBURG
Met nog drie wedstrijden te gaan
komt de titel in de regionale eerste
klasse van de poolcompetitie voor
Roadhouse Blues steeds dichterbij.
Nu werd met 8-1 gewonnen van
Chalkies Bitches uit Etten-Leur.
Door deze overwinning vergroot
de Middelburgse formatie de voor
sprong nog met één punt, omdat
naaste concurrent The Dis 'slechts'
met 7-2 won. Jeroen Damman was
terug van weggeweest en dat on
dervond tegenstander Alex Lep-
pens aan den lijve.
Dennis van Belzen pakten twee
overwinningen. Ook Joris Lodder
en Martien Neumann droegen bij
aan de productie. Alleen Jan Ros
kam verloor.
MIDDELBURG
Het team van Veersedam Auto
heeft in Middelburg de tiende race
van het Zeeuws indoor kartkam-
pioenschap in de hoofdklasse ge
wonnen.
De ploeg verdrong na een klein
uur Autoteam Pouwelse Tuinen
van de eerste plaats en sloeg met
een een gaatje. Veersedam Auto
won uiteindelijk voor de tweede
keer op rij.
Autoteam Pouwelse Tuinen moest
de ploeg van Van Gilst-Blinkers
nog voor laten gaan en eindigde op
de derde plek.
De snelste race ronde werd gere
den door Ivo van Egmond van
Snap On Racing, in een tijd van
39.790 seconden.
W
AUTOSPORT Inhalen moet weer óp de baan gebeuren
door Arnoud Bodde
DEN HAAG - De strijd zal heviger
zijn en de spanning groter, ko
mend seizoen op de Formule ï-cir-
cuits. Een handvol regelaanpassin-
gen, met name het verbod op bij
tanken, heeft ingrijpende gevolgen
voor de snelste autosportklasse.
Een overzicht van hoe de verande
ringen in 2010 zichtbaar worden
in kwalificatiesessies, de races, het
kampioenschap en aan de raceboli
des zelf.
Bijtanken tijdens de race is niet
meer toegestaan. Dit inmiddels
veelbesproken verbod heeft als lo
gisch gevolg dat de auto's in 2010
2 28 mrt Australië Melbourne
3
4 april
Maleisië
Sepang
4
18 april China
Sjanghai
5
9 mei
Spanje
Barcelona
6
16 mei
Monaco
Monte Carlo
7
30 mei
Turkije
Istanbul
8
13 juni
Canada
Montreal
9
'c
p
r~-
01
Europa
Valencia
10
11 juli
Gr.-Brittannië Silverstone
11
25 juli
Duitsland
Hockenheim
12
1 aug
Hongarije
Hungaroring
13
29 aug
België
Spa
14
12 sep
Italië
Monza
15
26 sep
Singapore
Stratencircuit
16
10okt
Japan
Suzuka
17
24 okt
Zuid-Korea
Yeongam
18
7 nov
Brazilië
Interlagos
19
14 nov
Abu Dhabi
Yas Marina
GN
een veel grotere tank hebben. Alle
benzine voor de hele race moet im
mers mee aan boord. In plaats van
80 liter gaat er nu zo'n 250 liter
brandstof in de langere en hogere
tank.
Verder is zijn de voorbanden dit
jaar smaller, 245 millimeter in
plaats van 270 millimeter. Die ver
smalling zorgt uiteraard voor min
der grip op het asfalt.
Het vorig jaar geïntroduceerde
KERS - het opvangen van rem-
energie en dat met één druk op de
knop omzetten in extra snelheid -
zien we niet terug. Het Kinetic
Energy Recovery System is legaal
in 2010, maar de teams zijn het
eens dat de ontwikkeling voor veel
Fi-stallen te duur is. Niemand
rijdt er mee.
De strijd om pole position was
vaak een strategische. Voorgaande
jaren werd na een razendsnelle
kwalificatieronde meestal ge
vraagd: hoeveel brandstof heeft hij
nog aan boord om de race te star
ten? Immers, de benzine uit de
laatste kwalificatiesessie ging mee
de race in. Dat is verleden tijd, om
dat iedereen de kwalificatie met zo
min mogelijk brandstof rijdt en de
race vervolgens start met een volle
tank. Weinig strategie dus en heel
veel snelle rondes tijdens de drie
kwalificatiesessies.
Na de eerste (20 minuten) en de
tweede sessie (15 minuten) vallen
dit jaar de zeven langzaamste rij
ders af Veertien van de vierent
wintig plekken op de startrij zijn
dan vergeven. Een zeer opmerke
lijk nadeel dat de overgebleven
tien snelste coureurs hebben, is
dat ze de race moeten starten met
de gebruikte banden van de laatste
tien minuten durende kwalificatie-
sessie. De achterhoede mag echter
starten op nieuwe, dus betere ban
den.
Het herintroduceren van tanks
tops in 1994 werd door insiders ge
zien als een van de grootste mis-
sers ooit in de Formule 1. Races
werden de afgelopen jaren te vaak
gewonnen in de pitstraat en als
saai bestempeld. Het uitdokteren
van een winnende strategie - één
stop en veel benzine aan boord, of
twee of drie stops met veel min
der brandstof - was op de racedag
het belangrijkste. Dat is allemaal
voorbij, inhalen moet weer óp de
baan gebeuren.
De enige strategie die overblijft
heeft betrekking op de banden.
Coureurs moeten zowel een set
harde als zachte banden gebrui
ken, één bandenstop is verplicht
Verder komt het er tijdens de wed
strijd vooral op aan hoe goed de
rijders omgaan met de drastische
gewichtsafname als gevolg van het
leegrijden van die volle tank. Die
is goed voor r8o kilogram benzine,
voorheen was dit ongeveer 60 ki
lo. De balans van de auto ver
plaatst daardoor tijdens de race
sterk van achter naar voor, waar
door de bolide nooit hetzelfde rea
geert.
Een toegejuicht besluit, waar al
jaren om werd gevraagd, is het ver
anderen van de puntentelling voor
het kampioenschap. Voortaan krij
gen niet de eerste acht, maar de
eerste tien rijders punten. In volg
orde: 25, 18, 15, t2, ro, 8, 6, 4, 2, 1.
Die waardering was jarenlang ro,
8, 6,5,4, 3, 2, r. Een simpele reken
som leert dat winnen dus vele ma
len aantrekkelijker is geworden.
De order 'gecontroleerd naar de
tweede plek rijden' zal geen team
baas waarschijnlijk meer geven.
Met het verhogen van het aantal
rijders dat punten wint, blijft het
Fi-kampioenschap bovendien lan
ger spannend en wordt het zelfs
voor de nieuwe en minder preste
rende teams aantrekkelijk.
VEERE - Ko Kasse gaat weer aan het
Europees kampioenschap rally
cross deelnemen. De autocoureur
uit Veere, die in 1995 in een
Citroën AX GTI de Europese titel
veroverde, gaat in de divisie 2 de
strijd nu aan met een achterwiel
aangedreven Opel Astra.
De eerste test was in het Belgische
Maasmechelen en verliep niet ge
heel naar wens. Kasse had kleine
technische problemen met de com
puter. Na de eerste van drie te rij
den heats was de race voor de Vee-
renaar over.
„We hebben nog twee maanden
voordat de eerste EK-race in het
Portugese Montalegre van start
gaat", sprak Kasse. Zijn dochter
Mandy haalde wel de finalerace in
de RST-klasse en sloot die win
nend af
Peter van de Wege uit Zuiddorpe
haalde ook een finaleplaats (divi
sie ïA -i6oocc) en werd in een
Toyota Yaris vijfde.
BARCELONA - Unicef heeft in de Argentijnse voetballer
Lionel Messi (rechts) een nieuwe ambassadeur gevon
den. De aanvaller, afgelopen jaar verkozen tot beste
voetballer ter wereld, gaat zich voor de kinderorganisa
tie van de Verenigde Naties inzetten bij een aantal acti-
viteiten.Messi volgt het voorbeeld van andere sportster
ren als Johann Olav Koss, David Beckham en Roger Fede-
rer. Unicef prijkt al aantal jaren kosteloos op de shirts
van FC Barcelona, de werkgever van Messi.
foto Carlos Barba/EPA
1 14 mrt Bahrein
Sakhir
Bochtnummer O Tijdopname
l IfTfflTjj Versnelling Uitrempunt
Race 1:14 maart 2010
Afstand: 49 ronden, 308,405 km
Ronde: 6,299 km
Rolant Quist, Graphic News bron: Fia, Allianz
Sakhir Circuit,
Manama
www.pzc.nl
MEEST GELEZEN
1.Volharding: acht keer scheepsrecht
2.Walcherse derby vol spektakel
3. Kramer en Kemkers
EN VERDER
De recordjacht van Jaco van der
Schee strandt op een uurtje, op
www.pzc.nl/blog/rudyboogert
STUUR UW TIPS NAAR sport@pzc.nl