sport 31 Veel nieuwe regels Formule 1 Ko Kasse doet mee aan EK Flip Salomé derde in schaatsmarathon Roadhouse Blues is op weg naar de titel Veersedam Auto wint race kartcompetitie F1 kalender 2010 Grote Prijs van Bahrein Messi ambassadeur van Unicef De sportredactie is te bereiken onder nummer 0118-434041 woensdag 10 maart 2010 TILBURG In de allereerste schaatsmarathon ooit op de Ireen Wust Ijsbaan in Tilburg heeft Flip Salomé uit Bres- kens maandagavond de derde plaats behaald. De zege ging uitein delijk naar de Belg Kris Schilder mans. Salomé viel zaterdag ook al in de prijzen op het gewestelijk kam pioenschap marathonschaatser Bij de masters eindigde hij in Breda als tweede. Arnold Stam uit Sprang-Capelle won het kampioen schap. Bij de senioren finishte Niels Mesu uit Middelburg achter Jochem Uit hoven uit Babyloniënbroek op de tweede plaats. MIDDELBURG Met nog drie wedstrijden te gaan komt de titel in de regionale eerste klasse van de poolcompetitie voor Roadhouse Blues steeds dichterbij. Nu werd met 8-1 gewonnen van Chalkies Bitches uit Etten-Leur. Door deze overwinning vergroot de Middelburgse formatie de voor sprong nog met één punt, omdat naaste concurrent The Dis 'slechts' met 7-2 won. Jeroen Damman was terug van weggeweest en dat on dervond tegenstander Alex Lep- pens aan den lijve. Dennis van Belzen pakten twee overwinningen. Ook Joris Lodder en Martien Neumann droegen bij aan de productie. Alleen Jan Ros kam verloor. MIDDELBURG Het team van Veersedam Auto heeft in Middelburg de tiende race van het Zeeuws indoor kartkam- pioenschap in de hoofdklasse ge wonnen. De ploeg verdrong na een klein uur Autoteam Pouwelse Tuinen van de eerste plaats en sloeg met een een gaatje. Veersedam Auto won uiteindelijk voor de tweede keer op rij. Autoteam Pouwelse Tuinen moest de ploeg van Van Gilst-Blinkers nog voor laten gaan en eindigde op de derde plek. De snelste race ronde werd gere den door Ivo van Egmond van Snap On Racing, in een tijd van 39.790 seconden. W AUTOSPORT Inhalen moet weer óp de baan gebeuren door Arnoud Bodde DEN HAAG - De strijd zal heviger zijn en de spanning groter, ko mend seizoen op de Formule ï-cir- cuits. Een handvol regelaanpassin- gen, met name het verbod op bij tanken, heeft ingrijpende gevolgen voor de snelste autosportklasse. Een overzicht van hoe de verande ringen in 2010 zichtbaar worden in kwalificatiesessies, de races, het kampioenschap en aan de raceboli des zelf. Bijtanken tijdens de race is niet meer toegestaan. Dit inmiddels veelbesproken verbod heeft als lo gisch gevolg dat de auto's in 2010 2 28 mrt Australië Melbourne 3 4 april Maleisië Sepang 4 18 april China Sjanghai 5 9 mei Spanje Barcelona 6 16 mei Monaco Monte Carlo 7 30 mei Turkije Istanbul 8 13 juni Canada Montreal 9 'c p r~- 01 Europa Valencia 10 11 juli Gr.-Brittannië Silverstone 11 25 juli Duitsland Hockenheim 12 1 aug Hongarije Hungaroring 13 29 aug België Spa 14 12 sep Italië Monza 15 26 sep Singapore Stratencircuit 16 10okt Japan Suzuka 17 24 okt Zuid-Korea Yeongam 18 7 nov Brazilië Interlagos 19 14 nov Abu Dhabi Yas Marina GN een veel grotere tank hebben. Alle benzine voor de hele race moet im mers mee aan boord. In plaats van 80 liter gaat er nu zo'n 250 liter brandstof in de langere en hogere tank. Verder is zijn de voorbanden dit jaar smaller, 245 millimeter in plaats van 270 millimeter. Die ver smalling zorgt uiteraard voor min der grip op het asfalt. Het vorig jaar geïntroduceerde KERS - het opvangen van rem- energie en dat met één druk op de knop omzetten in extra snelheid - zien we niet terug. Het Kinetic Energy Recovery System is legaal in 2010, maar de teams zijn het eens dat de ontwikkeling voor veel Fi-stallen te duur is. Niemand rijdt er mee. De strijd om pole position was vaak een strategische. Voorgaande jaren werd na een razendsnelle kwalificatieronde meestal ge vraagd: hoeveel brandstof heeft hij nog aan boord om de race te star ten? Immers, de benzine uit de laatste kwalificatiesessie ging mee de race in. Dat is verleden tijd, om dat iedereen de kwalificatie met zo min mogelijk brandstof rijdt en de race vervolgens start met een volle tank. Weinig strategie dus en heel veel snelle rondes tijdens de drie kwalificatiesessies. Na de eerste (20 minuten) en de tweede sessie (15 minuten) vallen dit jaar de zeven langzaamste rij ders af Veertien van de vierent wintig plekken op de startrij zijn dan vergeven. Een zeer opmerke lijk nadeel dat de overgebleven tien snelste coureurs hebben, is dat ze de race moeten starten met de gebruikte banden van de laatste tien minuten durende kwalificatie- sessie. De achterhoede mag echter starten op nieuwe, dus betere ban den. Het herintroduceren van tanks tops in 1994 werd door insiders ge zien als een van de grootste mis- sers ooit in de Formule 1. Races werden de afgelopen jaren te vaak gewonnen in de pitstraat en als saai bestempeld. Het uitdokteren van een winnende strategie - één stop en veel benzine aan boord, of twee of drie stops met veel min der brandstof - was op de racedag het belangrijkste. Dat is allemaal voorbij, inhalen moet weer óp de baan gebeuren. De enige strategie die overblijft heeft betrekking op de banden. Coureurs moeten zowel een set harde als zachte banden gebrui ken, één bandenstop is verplicht Verder komt het er tijdens de wed strijd vooral op aan hoe goed de rijders omgaan met de drastische gewichtsafname als gevolg van het leegrijden van die volle tank. Die is goed voor r8o kilogram benzine, voorheen was dit ongeveer 60 ki lo. De balans van de auto ver plaatst daardoor tijdens de race sterk van achter naar voor, waar door de bolide nooit hetzelfde rea geert. Een toegejuicht besluit, waar al jaren om werd gevraagd, is het ver anderen van de puntentelling voor het kampioenschap. Voortaan krij gen niet de eerste acht, maar de eerste tien rijders punten. In volg orde: 25, 18, 15, t2, ro, 8, 6, 4, 2, 1. Die waardering was jarenlang ro, 8, 6,5,4, 3, 2, r. Een simpele reken som leert dat winnen dus vele ma len aantrekkelijker is geworden. De order 'gecontroleerd naar de tweede plek rijden' zal geen team baas waarschijnlijk meer geven. Met het verhogen van het aantal rijders dat punten wint, blijft het Fi-kampioenschap bovendien lan ger spannend en wordt het zelfs voor de nieuwe en minder preste rende teams aantrekkelijk. VEERE - Ko Kasse gaat weer aan het Europees kampioenschap rally cross deelnemen. De autocoureur uit Veere, die in 1995 in een Citroën AX GTI de Europese titel veroverde, gaat in de divisie 2 de strijd nu aan met een achterwiel aangedreven Opel Astra. De eerste test was in het Belgische Maasmechelen en verliep niet ge heel naar wens. Kasse had kleine technische problemen met de com puter. Na de eerste van drie te rij den heats was de race voor de Vee- renaar over. „We hebben nog twee maanden voordat de eerste EK-race in het Portugese Montalegre van start gaat", sprak Kasse. Zijn dochter Mandy haalde wel de finalerace in de RST-klasse en sloot die win nend af Peter van de Wege uit Zuiddorpe haalde ook een finaleplaats (divi sie ïA -i6oocc) en werd in een Toyota Yaris vijfde. BARCELONA - Unicef heeft in de Argentijnse voetballer Lionel Messi (rechts) een nieuwe ambassadeur gevon den. De aanvaller, afgelopen jaar verkozen tot beste voetballer ter wereld, gaat zich voor de kinderorganisa tie van de Verenigde Naties inzetten bij een aantal acti- viteiten.Messi volgt het voorbeeld van andere sportster ren als Johann Olav Koss, David Beckham en Roger Fede- rer. Unicef prijkt al aantal jaren kosteloos op de shirts van FC Barcelona, de werkgever van Messi. foto Carlos Barba/EPA 1 14 mrt Bahrein Sakhir Bochtnummer O Tijdopname l IfTfflTjj Versnelling Uitrempunt Race 1:14 maart 2010 Afstand: 49 ronden, 308,405 km Ronde: 6,299 km Rolant Quist, Graphic News bron: Fia, Allianz Sakhir Circuit, Manama www.pzc.nl MEEST GELEZEN 1.Volharding: acht keer scheepsrecht 2.Walcherse derby vol spektakel 3. Kramer en Kemkers EN VERDER De recordjacht van Jaco van der Schee strandt op een uurtje, op www.pzc.nl/blog/rudyboogert STUUR UW TIPS NAAR sport@pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 33