Scholieren schilderen hun Zeeuwse
241 zeeland
Toekomstige brugklasser slaat eerste paal eigen klas
geslaagd
woensdag 10 maart 2010
Administratiekantoor
Zwemer Co.
Brouwerijweg 27a, Domburg
Telefoon 0118-581993/
Fax 0118 - 581963
Woensdag 10 maart 2010
is ons kantoor gesloten
wegens biddag voor
"gewas en arbeid".
Arjan Joossen uit Arnemuiden is
afgestudeerd als ingenieur aan de
TU Delft. Hij heeft gisteren zijn
bul ontvangen. loosse studeerde
scheikundige technologie en
bio-proces-technologie. Hij volgde
zijn middelbare schoolopleiding
aan de CSW in Middelburg.
KU(N)STWERKEN Watersnoodmuseum betrekt schooljeugd bij kustversterkingen
door Jens Pauw
MIDDELBURG - Op scholengemeen
schap Nehalennia is gisteren de
eerste paal voor het nieuwe ge
bouw aan de Breeweg in Middel
burg geslagen. Het pand wordt na
de herfstvakantie in gebruik geno
men. Toekomstig brugklasser Ylva
Wolterman van basisschool De
Leeuwenburch, die zich als eerste
leerlinge aanmeldde voor het nieu
we schooljaar, mocht de eerste
paal slaan. Ze vindt het 'heel erg
grappig' dat zij werd uitgekozen.
„Nu heb ik toch voor een stukje
meegewerkt aan het gebouw waar
ik volgend schooljaar les krijg."
De nieuwbouw dient als uitbrei
ding van het huidige onderkomen.
Naast acht nieuwe lokalen worden
er ook twee open leercentra en
een kantine bijgebouwd. Het ge
bouw wordt speciaal ingericht
voor brugklassers, zodat zij zoveel
mogelijk op een eigen locatie les
krijgen. „Zo wordt de overgang
vanuit de basisschool wat minder
groot", vertelt lokatiedirecteur Mo
nique Wagensveld.
De uitbreiding is noodzakelijk om
dat het aantal leerlingen de afgelo
pen jaren flink is gegroeid. „Het
huidige gebouw biedt slechts
plaats aan achthonderd leerlingen,
terwijl we nu meer dan duizend
leerlingen hebben." Door het te
kort aan ruimte werd al een tijd
les gegeven in noodlokalen aan de
Kruisweg. Deze zullen met het be
trekken van het nieuwe gebouw
verdwijnen. foto Ruben Oreel
door Ali Pankow
Ik wil dat er veel meer natuur
komt", zegt Lorena. „Nou
dan teken je toch veel bomen
op het strand", adviseert klas
genootje Jelle haar. „Ja, maar mis
schien is er dan wel helemaal geen
land meer en zitten we allemaal
op woonboten", doet Marinus een
duit in het zakje.
Dit gesprekje wordt dinsdagmid
dag gevoerd tussen leerlingen van
groep 7/8 van openbare basis
school De Schalm in Stavenisse.
Het is een van de zeventien
Zeeuwse scholen die meedoen aan
het educatieproject van het Wa
tersnoodmuseum in Ouwerkerk.
Het project is gekoppeld aan de ex
positie Ku(n)stwerken met twintig
panoramaschilderijen van de
Zeeuwse kustlijn.
Deze expositie moet tot half 2011
uitgroeien tot een artistiek tijds
beeld van de hele Nederlandse
kust voor en tijdens de versterkin
gen die worden uitgevoerd. De
schilderijen worden gemaakt van
af een schip in één dag tijd.
'Maak een schilderij dat aangeeft
hoe de kust er volgens jullie over
vijftig jaar uitziet' luidt de op
dracht in het scholenproject. Ter
voorbereiding brengen de leerlin
gen van de twee hoogste groepen
een bezoek aan de expositie in het
Watersnoodmuseum. Dat gebeurt
onder leiding van beeldend kunste
nares Anna Blom.
Dinsdag is het dus de beurt aan
obs De Schalm. Voor de scholie
ren zich met Ku(n)stwerken bezig
houden, krijgen zij buiten op de
dijk achter het museum uitleg
over kustversterking: over de nood
zaak en over de materialen die
daarvoor gebruikt worden.
„Dat doen ze om te zorgen dat we
veilig zijn, want één keer in de
4000 jaar kan er een overstroming
komen", vat Laura de informatie
kernachtig samen.
„Ach, dan leef ik toch allang niet
meer", reageert de jongen naast
haar. „Dat kun je niet zeggen,
want je weet niet wanneer ze be
gonnen zijn met tellen", corrigeert
een ander klasgenootje.
De meeste indruk op de kinderen
maakt de projectie van namen van
de rampslachtoffers in een aparte
ruimte van het museum. De pano
ramaschilderijen, waar ze speciaal
voor gekomen zijn, krijgen wat
minder waardering.
„Het is allemaal gekladder", luidt
hun antwoord in koor op de vraag
waarom ze de schilderijen van
Jürgen Leippert niet mooi vinden.
Het lukt Anna Blom daar wat nu
ancering in te krijgen met te tonen
hoeveel verschil er zit in een schil
derij dichtbij of verder af bekijken.
De kunstenares maakt de kinde
ren ook attent op details als wap
perende vlaggen en donkere wol
ken. „Dan weet je dus dat het hard
waait of dat het slecht weer is. Dat
is een kwestie van een schilderij
goed lezen", legt zij uit.
De bus brengt de leerlingen tussen
de middag terug naar Stavenisse.
Daar richt Anna Blom in de klas
een schilderatelier in. Voor elke
leerling zijn er een panorama-schil
derspaneel, twee penselen en tien
kleuren plakkaatverf beschikbaar.
„Nee je krijgt er geen potlood bij.
Hier moet geschilderd worden",
zegt de kunstenares.
De bedoeling is dat zij het paneel
in drie vlakken verdelen: de lucht,
het land en de zee. „Maak je eigen
beeld van de kust in de toekomst.
Misschien denk je dat er palmbo
men zullen staan bijvoorbeeld",
zegt Blom. Nou dat zal hier niet
zo gauw gebeuren", zegt Jasper.
Even later verschijnt er onder zijn
handen een wat somber toekomst
beeld van de Zeeuwse kust: Een
dreigende wolkenpartij en een
zwart geblakerd strand met afge
brande bomen. Het tafereel is be
slist mooi geschilderd.
Project XXL ART
De expositie Ku(n)stwerken is een
project van organisatie XXL ART.
In totaal 150 schilderijen van 250
x 50 centimeter moeten in 2011
een tijdsbeeld bieden van de totale
Nederlandse kust.
De schilderijen worden vanaf een
schip in één dag tijd gemaakt.
Het Zeeuwse aandeel met 20 kust-
schilderingen vormt het eerste
deel van dit project.
De expositie is tot en met 28
maart te zien in het Watersnood
museum in Ouwerkerk.
Aan het bijbehorend educatiepro
ject doen 17 basisscholen mee.
De kinderen krijgen informatie over kustversterking.
Anna Blom legt uit hoe je een schilderij moet 'lezen'.
Op de voorgrond: Lorena bezig met haar schilderij.