Scholieren schilderen hun Zeeuwse 241 zeeland Toekomstige brugklasser slaat eerste paal eigen klas geslaagd woensdag 10 maart 2010 Administratiekantoor Zwemer Co. Brouwerijweg 27a, Domburg Telefoon 0118-581993/ Fax 0118 - 581963 Woensdag 10 maart 2010 is ons kantoor gesloten wegens biddag voor "gewas en arbeid". Arjan Joossen uit Arnemuiden is afgestudeerd als ingenieur aan de TU Delft. Hij heeft gisteren zijn bul ontvangen. loosse studeerde scheikundige technologie en bio-proces-technologie. Hij volgde zijn middelbare schoolopleiding aan de CSW in Middelburg. KU(N)STWERKEN Watersnoodmuseum betrekt schooljeugd bij kustversterkingen door Jens Pauw MIDDELBURG - Op scholengemeen schap Nehalennia is gisteren de eerste paal voor het nieuwe ge bouw aan de Breeweg in Middel burg geslagen. Het pand wordt na de herfstvakantie in gebruik geno men. Toekomstig brugklasser Ylva Wolterman van basisschool De Leeuwenburch, die zich als eerste leerlinge aanmeldde voor het nieu we schooljaar, mocht de eerste paal slaan. Ze vindt het 'heel erg grappig' dat zij werd uitgekozen. „Nu heb ik toch voor een stukje meegewerkt aan het gebouw waar ik volgend schooljaar les krijg." De nieuwbouw dient als uitbrei ding van het huidige onderkomen. Naast acht nieuwe lokalen worden er ook twee open leercentra en een kantine bijgebouwd. Het ge bouw wordt speciaal ingericht voor brugklassers, zodat zij zoveel mogelijk op een eigen locatie les krijgen. „Zo wordt de overgang vanuit de basisschool wat minder groot", vertelt lokatiedirecteur Mo nique Wagensveld. De uitbreiding is noodzakelijk om dat het aantal leerlingen de afgelo pen jaren flink is gegroeid. „Het huidige gebouw biedt slechts plaats aan achthonderd leerlingen, terwijl we nu meer dan duizend leerlingen hebben." Door het te kort aan ruimte werd al een tijd les gegeven in noodlokalen aan de Kruisweg. Deze zullen met het be trekken van het nieuwe gebouw verdwijnen. foto Ruben Oreel door Ali Pankow Ik wil dat er veel meer natuur komt", zegt Lorena. „Nou dan teken je toch veel bomen op het strand", adviseert klas genootje Jelle haar. „Ja, maar mis schien is er dan wel helemaal geen land meer en zitten we allemaal op woonboten", doet Marinus een duit in het zakje. Dit gesprekje wordt dinsdagmid dag gevoerd tussen leerlingen van groep 7/8 van openbare basis school De Schalm in Stavenisse. Het is een van de zeventien Zeeuwse scholen die meedoen aan het educatieproject van het Wa tersnoodmuseum in Ouwerkerk. Het project is gekoppeld aan de ex positie Ku(n)stwerken met twintig panoramaschilderijen van de Zeeuwse kustlijn. Deze expositie moet tot half 2011 uitgroeien tot een artistiek tijds beeld van de hele Nederlandse kust voor en tijdens de versterkin gen die worden uitgevoerd. De schilderijen worden gemaakt van af een schip in één dag tijd. 'Maak een schilderij dat aangeeft hoe de kust er volgens jullie over vijftig jaar uitziet' luidt de op dracht in het scholenproject. Ter voorbereiding brengen de leerlin gen van de twee hoogste groepen een bezoek aan de expositie in het Watersnoodmuseum. Dat gebeurt onder leiding van beeldend kunste nares Anna Blom. Dinsdag is het dus de beurt aan obs De Schalm. Voor de scholie ren zich met Ku(n)stwerken bezig houden, krijgen zij buiten op de dijk achter het museum uitleg over kustversterking: over de nood zaak en over de materialen die daarvoor gebruikt worden. „Dat doen ze om te zorgen dat we veilig zijn, want één keer in de 4000 jaar kan er een overstroming komen", vat Laura de informatie kernachtig samen. „Ach, dan leef ik toch allang niet meer", reageert de jongen naast haar. „Dat kun je niet zeggen, want je weet niet wanneer ze be gonnen zijn met tellen", corrigeert een ander klasgenootje. De meeste indruk op de kinderen maakt de projectie van namen van de rampslachtoffers in een aparte ruimte van het museum. De pano ramaschilderijen, waar ze speciaal voor gekomen zijn, krijgen wat minder waardering. „Het is allemaal gekladder", luidt hun antwoord in koor op de vraag waarom ze de schilderijen van Jürgen Leippert niet mooi vinden. Het lukt Anna Blom daar wat nu ancering in te krijgen met te tonen hoeveel verschil er zit in een schil derij dichtbij of verder af bekijken. De kunstenares maakt de kinde ren ook attent op details als wap perende vlaggen en donkere wol ken. „Dan weet je dus dat het hard waait of dat het slecht weer is. Dat is een kwestie van een schilderij goed lezen", legt zij uit. De bus brengt de leerlingen tussen de middag terug naar Stavenisse. Daar richt Anna Blom in de klas een schilderatelier in. Voor elke leerling zijn er een panorama-schil derspaneel, twee penselen en tien kleuren plakkaatverf beschikbaar. „Nee je krijgt er geen potlood bij. Hier moet geschilderd worden", zegt de kunstenares. De bedoeling is dat zij het paneel in drie vlakken verdelen: de lucht, het land en de zee. „Maak je eigen beeld van de kust in de toekomst. Misschien denk je dat er palmbo men zullen staan bijvoorbeeld", zegt Blom. Nou dat zal hier niet zo gauw gebeuren", zegt Jasper. Even later verschijnt er onder zijn handen een wat somber toekomst beeld van de Zeeuwse kust: Een dreigende wolkenpartij en een zwart geblakerd strand met afge brande bomen. Het tafereel is be slist mooi geschilderd. Project XXL ART De expositie Ku(n)stwerken is een project van organisatie XXL ART. In totaal 150 schilderijen van 250 x 50 centimeter moeten in 2011 een tijdsbeeld bieden van de totale Nederlandse kust. De schilderijen worden vanaf een schip in één dag tijd gemaakt. Het Zeeuwse aandeel met 20 kust- schilderingen vormt het eerste deel van dit project. De expositie is tot en met 28 maart te zien in het Watersnood museum in Ouwerkerk. Aan het bijbehorend educatiepro ject doen 17 basisscholen mee. De kinderen krijgen informatie over kustversterking. Anna Blom legt uit hoe je een schilderij moet 'lezen'. Op de voorgrond: Lorena bezig met haar schilderij.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 26