consument 117 Zo Bosch het wilmaait de wind het gras KOOPWAAR woensdag 10 maart 2010 -Iet Amsterdamse modebedrijf vlexx verkeert in grote problemen. 3e kleding is gedateerd, de verkoop laait enorm. En of dat nog niet erg genoeg is, heeft De Bijenkorf Mexx tu buiten de deur gezet. ioor Michiel Couzy en Bregje Lampe Het is nog niet eens zo lang gele den dat Mexx tot de absolute mo- detop behoorde. Het bedrijf met hoofdkantoor in Amsterdam, tad in zijn hoogtijdagen winkels in 66 lan- ien. „Mexx was eind jaren tachtig en begin aren negentig toonaangevend", zegt Ma- •ie-Lou Witmer, directeur van Witmer Con stancy, gespecialiseerd in merken en :rends. „Mexx maakte betaalbare, vrolijke deren waarmee je niet vooropliep, maar er 3ok niet uitzag alsof het je niets kon sche en. Ideaal voor de Nederlandse markt." Vlexx was toen nog het succesverhaal van Rattan Chadha, een Indiër die in 1970 naar Nederland kwam met 2.000 dollar op zak. Hij reed met zijn ontwerpen in de achter bak van zijn auto langs winkels om zijn col lectie te verkopen. Tien jaar later introduceerde hij zijn eigen merken: Emanuelle en Moustache. In 1986 werden Moustache en Emanuelle samen Mexx - met de twee kruisjes als kusjes tus sen de twee. Een gewaagde stap, want Mous tache en Emanuelle waren al behoorlijk be kend. Maar Mexx, gebaseerd op het idee van toegankelijke en betaalbare luxe voor jonge stedelingen', werd nog véél bekender. Chad ha bouwde het modebedrijf uit tot een mul tinational met meer dan zesduizend werk nemers. In 2001 verkocht hij het voor circa driehonderd miljoen euro aan het Ameri kaanse modeconcern Liz Claiborne, in Ame rika bekend van Lucky Brand Jeans, Juicy Couture en Kate Spade. Mexx beleefde zijn absolute hoogtepunt in 2003, toen het bedrijf een winkel opende op Fifth Avenue in New York, een van de be roemdste winkelstraten ter wereld. Die win kel moest de aanzet vormen voor de verove- door Wouter Klootwijk De zomer komt er aan, want Skill stuurt een persbericht over een grasmachine. Het gras gaat groeien, we moeten maaien. Skill is van Bosch en Bosch had een paar jaar geleden iets bijzonders: een elektri sche grasmachine met een oplaadbare bat terij waarin zoveel energie kan worden op geslagen dat je met de machine zonder snoer een heel voetbalveld kunt maaien. Vroeger (een jaar of vijf geleden) kon een journalist Bosch gewoon opbellen om iets over elektrisch gereedschap te vragen. Bel len kan nog, maar Bosch Nederland ver wijst voor informatie naar een reclamebu reau. Dag reclamebureau, mag ik iets vra gen over de oplaadbare grasmaaier van Bosch? Mijnheer, wij zijn geen reclamebu reau, wij zijn een pr-bureau, wij doen pu blic relations voor Bosch. Geeft niks, maar ik wil iets over die grasmachine weten. Mijnheer, u bent journalist begrijp ik, schrijft u over tuingereedschap? Nee, ja, het kan ook over fietsen gaan. Ook over wasmiddelen? Ja. Prachtig, wij doen ook de public relations voor Douwe Egberts, is het goed dat ik u af en toe wat informatie toe stuur? Mij best, maar ik word door Bosch Nederland naar u verwezen voor informa tie over de oplaadbare grasmachine. Kunt u mij vertellen of daar ontwikkelingen in zijn? O, dat moet ik aan Bosch vragen. U hoort van me zodra ik meer weet. Nog even over de nieuwe maaier van Skill waarover Bosch een persbericht schreef. Het is een klassieke duwer, door een Chi nees gemaakt. Bosch heeft er de merknaam Skill op gezet. Skill was gereedschapmaker met een vestiging in Breda. Het is nu alleen nog het goedkopere merk van Bosch. Het nieuwe aan de duwmaaier is het aanzien. Er zijn vlinders op geschilderd en bloeme tjes. Reuze gezellig. Maar weten jullie, Skill en je reclamebureau, dat een maaimachine ook de bloempjes op je grasveld omlegt? Beetje suf design eigenlijk. Voor motormaaiers moet je bij Bosch zelf zijn en er zijn er die op windkracht kun nen maaien. Bosch vond het een goed idee. Kan het, vroeg de verslaggever, gras maaien met een windmolentje? Ja dat zou kunnen. Dan doe ik u hierbij geheel gratis het idee aan de hand, zei de verslaggever, om bij uw oplaadbare maaimachine een windmolentje te doen. Bosch zou er par does de energiezuinigste motormaaier ter wereld mee op de markt zetten. Lumineus idee, zei Bosch. Maar tot nu toe werd het niks. Het was na de introductie van een maaima chine met een lithium-ion batterij. Een naar verhouding kleine batterij die net zo veel energie kan opslaan en afstaan als een gigantische lood/zuur accu. Elektrisch maaien is beter dan benzine maaien. Maar het snoer is lastig. Een batterij is ideaal. Bosch maakte een paar maaiers. Geschikt voor particuliere gazonnen, maar met een extra batterij ook goed voor de plantsoe nendienst. Wat is dat raar trouwens, dat rib fluwelen gemeentemannen zo ontzettend lawaai maken en stinken op hun maaivoer- tuigen, net als het mooi weer is en wij een gedicht zitten te verzinnen op een bank in het plantsoen. Een particulier met een gazon heeft aan één batterij op zijn Boschmaaier genoeg. En nu het mooie. Het gras groeit langzaam, de batterij hoeft pas over een paar dagen weer vol te zijn. Zet een windmolentje op een mastje op de meest tochtige plek op je erf en laat hem de accu laden. Kan dat? Het kan, zei Bosch een paar jaar geleden. Hoe is het nu dan mee? Geen idee, maar vraag het gerust aan ons reclamebureau. reageren? klootwijk@wegener.nl aantrad om het bedrijf te herstructureren, erkent de problemen. Volgens hem is het be drijfsmodel gedateerd, komt het ontwerp uit 'een ivoren toren' en sluit het niet aan op de wens van consumenten. De uitvoe ring van de producten is belabberd. „Er moet iets zijn gebeurd in het bedrijf sinds de eigenaren zijn vertrokken", zegt Grote. In het kielzog van Chadha zijn nog meer topmensen weggegaan. In hun plaats kwamen Amerikanen en die ontwierpen kleding die niet aansloeg in Europa, meent Willam McComb, topman van moederbe drijf Liz Claiborne. Volgens McComb is Mexx 'het grootste obstakel voor de winstge vendheid van Liz Claiborne'. Alsof het allemaal nog niet erg genoeg is, gaat ook De Bijenkorf stoppen met het ver kopen van Mexx-kleding. Volgens het wa renhuis is Mexx te gewoontjes en past het niet meer bij de luxemerken die het wil heb ben. Het warenhuis was al gestopt met he ren- en kinderkleding van Mexx, omdat die niet meer aansloten op de wens van klan ten. „Onlangs is ook besloten de samenwer king voor de dames voor komende zomer te beëindigen", zegt Edo Beukema, hoofd van de inkoopafdeling. Volgens Witmer hebben de dalende ver koopcijfers van Mexx met meer dan de kle ding alleen te maken. „De markt en de con sument zijn veranderd. Mexx is niet het eni ge merk dat te weinig focus heeft. Ook Esprit en InWear, die rond dezelfde tijd als Mexx hun hoogtepunt hadden, hebben het niet makkelijk tegenwoordig. Dat soort mer ken zijn aan alle kanten ingehaald door ke tens H&M en Zara en nieuwe spelers als American Apparel.Mexx denkt niet mee met de klant. Als je een trendvolgende doel groep hebt, moet je de klant voorbeelden ge ven over hoe ze de kleding moeten dragen. Mexx zou klanten bij de hand moeten ne men. Met alleen een paar goede kleren en mooi plaatje gaan ze het niet meer redden." reageren? consument@wegener.nl ring van Amerika: Mexx wilde 250 winkels in de VS. De diepe zakken van Liz Claibor ne moesten dit mogelijk maken. Mexx maakte in die tijd naam bij het grote publiek door zijn campagnes. „Die campag nes waren emotioneel, ze bruisten van de energie", zegt Witmer. „Mexx was toen nog tegendraads. Jong, blij en vrolijk", zegt sty list Maarten Spruyt. „Natuurlijk waren het toen ook al commerciële kleren, maar die werden wel gebracht op een nieuwe ma nier. Met kussende mensen en een over-de- topgevoel. Het idee van die campagnes was om een vrolijke, blije wereld neer te zetten. Een wereld waar je bij wilde horen." Van die blije wereld is weinig meer over. Het modemerk is over zijn hoogtepunt heen en verkeert in problemen. De verko pen dalen kwartaal na kwartaal. In 2009 ver- Reclamefoto uit de hoogtijdagen van Mexx. foto uit boek It started with a kiss, 20 jaar Mexx kocht Mexx bijna 22 procent minder dan een jaar eerder en leed een operationeel ver lies van 44 miljoen dollar. Vooral in Europa gaan de zaken slecht, in Canada stijgen de verkopen nog. Het paradepaardje op Fifth Avenue is dicht. „Mexx is uit de mode en dat is het al een maand of twaalf', zegt de Amerikaanse re- tailanalist Edward Yruma van Keybank. „Ik heb het idee dat de kleding van Mexx een stuk zakelijker is geworden. Nu zijn het kle ren voor dertigers met een kantoorbaan: bu- sinesspakjes voor werkende-vrouwen, niks vrolijks of vooruitstrevends aan", zegt Spruyt. „Mexx is aan alle kanten ingehaald. Sinds het vertrek van Chadha is de spirit er uit. In plaats van fris en vrolijk is het nu braaf en stijf', zegt Witmer. Thomas Grote, de directeur die in oktober

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 17