zeeland 117
eigentijdse aanpak
€99,60'
i troef bij Le Jardin Secret
Aha-erlebnissen, een frisse
kijk, een nieuw voornemen
kpn
Voor iedereen die wil
weten of je kunt besparen
op je tv-abonnement.
0 ra
Doe snel de Digitenne Bespaarcheck.
6828 AG
Digitenne
S0
maandag 8 maart 2010
Cover ZeelandDoc, ontwerpen door
Ries de Nooijer en met fotografie
van Rem van den Bosch.
ner Johnny Hoogerland door
Koen Mijnheer, de ontwikkeling
van ZEP in Middelburg ('geel ge
drocht of groeibriljant?') geduren
de langere tijd gevolgd door Mar
jan de Kort, een beschrijving van
het erotisch postorderbedrijf Pabo
door Karen Kroese, een interview
met de jonge trompettist Rik Mol
door Peter van Houte zelf en een
verslag van Jan Jansen die samen
met Peter Verdurmen op zoek
ging naar de 'zwakke schakels' in
de Zeeuwse zeewering. Ook biedt
ZeelandDoc een podium aan kun
stenaars. De eerste editie komt
vooral de Vlissingse kunstenaar
Rem van den Bosch ruim aan bod,
maar ook bijvoorbeeld de Goese
fotograaf Eddy Westveer.
Van Houte beoogt met Zeeland
Doc, dat in eerste instantie ver
schijnt in een oplage van 2500
exemplaren, een breder publiek
dan Zeelandboek aan te spreken:
ook de wat jongere doelgroep en
daarnaast mensen buiten de pro
vincie die in Zeeland zijn geïnteres
seerd. De website moet daarbij
een voorname rol gaan spelen.
De stichting en de samensteller
zetten met ZeelandDoc hoog in.
„Het is een beetje alles of niets", al
dus Van Houte. „Nu moeten we af
wachten of het in de markt vol
doende wordt gewaardeerd. Als
het lukt, kan er over een jaar een
nieuwe ZeelandDoc verschijnen
en we denken dat het nog verder
gaat groeien, zowel in omvang als
in frequentie en rijkheid. Uiteinde
lijk hopen we net zo'n mooie serie
als Kees Bos neer te zetten."
ZeelandDoc 2010 kost €17,50.
Het is verkrijgbaar in de boekhandel
ofte bestellen via www.zeelanddoc.nl.
IMMMnMMMHMMNNHMHMMHHNNNHINBMnaHHMMMMMMBMHBMMHBMMMi
KLASSIEKE MUZIEK
Musique pour Mazarin
Werken van Lully, Rossi, Charpen-
tier, Carissimi e.a. Door Le Jardin
Secret.
Gehoord vrijdag 5 maart in de
Zeeuwse Concertzaal Middelburg.
De vocale bijdragen werden afge
wisseld met werken voor klavecim
bel of luit solo en een enkele keer
voor de gamba of het totale ensem
ble. De Prélude en Chaconne van
Marin Marais klonk vreemd en er
waren nogal wat onzuiverheden.
Opvallend spannend en zelfs amu
sant waren de twee anonieme wer
ken in de bewerking van David
door Willem Nijssen
Theaterrecensent Willem Nijssen
geeft wekelijks zijn impressies weer
van voorstellingen die hij heeft be
zocht. Deze keer: Klaas Hofstra.
Al heel wat jaartjes gele
den (in mijn herinne
ring) heb ik onder een
Proven^aalse zon adem
loos een dikke biografie van Pablo
Picasso gelezen. Die van Arianna
Stassinopoulos. Een spraakmaken
de omdat Picasso daarin wordt af
geschilderd als een 'weliswaar geni
aal, maar ook uiterst egocentrisch
en tiranniek man, vol afkeer van
zijn medemens, niet tot liefheb
ben in staat en met een patholo
gische vernietigingsdrang'. Ik weet
nog dat ik het helemaal niet be
langrijk vond of dat allemaal waar
was. Ik weet vooral nog dat ik het
ongemeen boeiend vond, omdat
zijn schilderijen er voor mij zoveel
meer diepgang door kregen. Ik
ben dat altijd vreemd blijven vin
den, want ik probeer de maker en
zijn werk te scheiden. Dat doet
mijn verstand, maar mijn gevoel
wil kennelijk anders.
Klaas Hofstra is in De Wegwijzer
veel milder over 'zijn' Picasso. Hij
IS zijn Picasso, zonder hem te veel
te acteren. Dat zou ook niet altijd
gemakkelijk zijn. Hoe acteer je een
pasgeborene die voor dood terzij
de is gelegd en langzaam 'stikt', ter
wijl iedereen zich bekommert om
de moeder die na een zware eerste
bevalling net nog leeft. Ik kan me
daar niks van herinneren uit die
biografie, maar ook hier: het inte
resseert me niet of het waar is, ik
zie Picasso meteen weer in een an
der licht en mét hem ook zijn
schilderijen. Zo'n extreme geboor
te, dat moet een totaal ongewoon
mens opleveren... Een 'duivelsen-
geltje', zoals Klaas Hofstra hem op
zijn vierde jaar omschrijft...
Een sterk begin dus: ik blijf heel
het volgende uur gulzig bereid om
met nieuwe ogen naar 'het oude'
te kijken. Maar ik wil niet opschep
pen. Ik kijk anders heus niet zo
vaak naar 'een Picassso'. Toch heb
ik - net als veel mensen denk ik -
een soort ingebakken beeld van
zijn werk, stereotiep natuurlijk,
van vierkante en niet kloppende
gezichten met scheve ogen, haakse
neuzen en streepmonden in ver
keerde kleuren. Best lekker om
heel even zo oneerbiedig te zijn.
Want nu wordt het dubbel lekker
om met andere ogen te gaan kij
ken. Emotioneel en poëtisch inge
vulde ogen. Ingevuld door de bio
grafische accenten die Klaas Hofs
tra voor ons uitkiest en met zijn
stem en gebaar inkleurt. De pie
ken en dalen van zijn liefdes, Guer
nica, het schandaal rond 'Les De
moiselles d'Avignon', waarover
een criticus schreef: „Zijn naakten
lijken op brandtrappen."
Dat anders kijken naar gebeurt ter
plekke. Reproducties van Picasso's
schilderijen worden geprojecteerd
op de achterwand. Het is kijken
en luisteren. Sneller soms dan ik
wel zou willen. Dit is geen toneel
natuurlijk. Dit is een opgefleurde
lezing. Maar wacht, er worden
toch wel moménten gedramati
seerd. En er staat daar toch de
oude Picasso, die terugblikt op
zijn leven. Belangrijkst van al: er
zijn toch van die aha-erlebnissen,
er is toch een frisse kijk, een
nieuw voornemen. Alles wat goed
toneel bij een mens kan losmaken.
Omdat het (op 31 maart) nog een
keertje terugkomt in De Werf in
Brugge nog een paar woorden
over 'Voix'. Een stuk van én met
Bo Tarenskeen. Jong en prijswin
nend regisseur. En afgestudeerd fi
losoof Dat is te merken. Samen
met Katelijne Verbeke 'speelt' hij
een gesprek. Tussen twee mensen
die bij elkaar de kern willen berei
ken. In elk geval wil hij haar berei
ken. Omdat hij een biografie over
haar schrijft. Zij wil wél de aan
dacht, maar niet de aanraking. Het
ontwijken. Een virtuoos spel met
woorden. Dan is toneel niet langer
statisch. Dan wordt het verstild.
En de emotie verhevigd (mag ook
met een 't' gelezen worden...)
Deze week
mag u donderdag een 'special' ver
wachten, want dan is 'Mathilde'
van Theaterproductiehuis Zeelan-
dia in Terneuzen in première ge
gaan. Een muziektheatervoorstel
ling over 'superpoes' en derde echt
genote van schüder Carel Willink.
Een Zeeuwse productie over een
Zeeuwse dochter die de Amster
damse jetset wist te verbluffen.
Donderdag 10 maart speelt Pip Ut-
ton zijn versie van 'War of the
Worlds'. Het beroemde radiohoor
spel uit 1938 verhaalt over een inva
sie vanuit het heelal, en zaaide des
tijds wilde paniek. Pip Utton
plaatst er zijn eigen - ietwat cyni
sche - kanttekeningen bij. Engelsta
lig, dat wel, maar niet te missen.
Vrijdag en zaterdag 'Welkom in
het bos' van Alex van Warmer
dam, door de Zeeuwse Komedie
(Vestzak 99). Het tiende theater
stuk van de man van de bijtende,
vaak absurdistische humor.
E I?
i
Blunden. De teksten waren scherp
en bevatten een duidelijke waar
schuwing aan het adres van Ma
zarin. De humor zat ook al ver
pakt in de ondertitel: Mazarinade.
De begeleiding van deze werken
was vinnig met geslagen akkoor
den door de gitaar en het klavecim
bel en pizzicati door de strijkers.
Sopraan Dobben bezit een helde
re, soepele stem en zij wist ook de
verschillen tussen de twee stijlen
in de verf te zetten, met trillers bo
ven de toon voor de Italiaanse en
vanonder de toon voor de Franse
aria's. Zeer stijlvol en dynamisch
waren de aria's Ad un cuore van
Campra en Sansfrayeurs van Char-
pentier. Dit ensemble beschikt
over goede musici met als uitblin
ker klavecinist David Blunden.
Vul je postcode in op kpn.com/bespaarcheck of vraag
ernaar in de winkel.
Postcode
Huisnummer 25
Direct tv-kijken voor
maar C 8,50 per maand.
jaarlijks bespaar je
^kpn
Phone House
rrvot de hartelijk» wvta®
BelGompany IQ:
sluifje aan