zeeland 117 eigentijdse aanpak €99,60' i troef bij Le Jardin Secret Aha-erlebnissen, een frisse kijk, een nieuw voornemen kpn Voor iedereen die wil weten of je kunt besparen op je tv-abonnement. 0 ra Doe snel de Digitenne Bespaarcheck. 6828 AG Digitenne S0 maandag 8 maart 2010 Cover ZeelandDoc, ontwerpen door Ries de Nooijer en met fotografie van Rem van den Bosch. ner Johnny Hoogerland door Koen Mijnheer, de ontwikkeling van ZEP in Middelburg ('geel ge drocht of groeibriljant?') geduren de langere tijd gevolgd door Mar jan de Kort, een beschrijving van het erotisch postorderbedrijf Pabo door Karen Kroese, een interview met de jonge trompettist Rik Mol door Peter van Houte zelf en een verslag van Jan Jansen die samen met Peter Verdurmen op zoek ging naar de 'zwakke schakels' in de Zeeuwse zeewering. Ook biedt ZeelandDoc een podium aan kun stenaars. De eerste editie komt vooral de Vlissingse kunstenaar Rem van den Bosch ruim aan bod, maar ook bijvoorbeeld de Goese fotograaf Eddy Westveer. Van Houte beoogt met Zeeland Doc, dat in eerste instantie ver schijnt in een oplage van 2500 exemplaren, een breder publiek dan Zeelandboek aan te spreken: ook de wat jongere doelgroep en daarnaast mensen buiten de pro vincie die in Zeeland zijn geïnteres seerd. De website moet daarbij een voorname rol gaan spelen. De stichting en de samensteller zetten met ZeelandDoc hoog in. „Het is een beetje alles of niets", al dus Van Houte. „Nu moeten we af wachten of het in de markt vol doende wordt gewaardeerd. Als het lukt, kan er over een jaar een nieuwe ZeelandDoc verschijnen en we denken dat het nog verder gaat groeien, zowel in omvang als in frequentie en rijkheid. Uiteinde lijk hopen we net zo'n mooie serie als Kees Bos neer te zetten." ZeelandDoc 2010 kost €17,50. Het is verkrijgbaar in de boekhandel ofte bestellen via www.zeelanddoc.nl. IMMMnMMMHMMNNHMHMMHHNNNHINBMnaHHMMMMMMBMHBMMHBMMMi KLASSIEKE MUZIEK Musique pour Mazarin Werken van Lully, Rossi, Charpen- tier, Carissimi e.a. Door Le Jardin Secret. Gehoord vrijdag 5 maart in de Zeeuwse Concertzaal Middelburg. De vocale bijdragen werden afge wisseld met werken voor klavecim bel of luit solo en een enkele keer voor de gamba of het totale ensem ble. De Prélude en Chaconne van Marin Marais klonk vreemd en er waren nogal wat onzuiverheden. Opvallend spannend en zelfs amu sant waren de twee anonieme wer ken in de bewerking van David door Willem Nijssen Theaterrecensent Willem Nijssen geeft wekelijks zijn impressies weer van voorstellingen die hij heeft be zocht. Deze keer: Klaas Hofstra. Al heel wat jaartjes gele den (in mijn herinne ring) heb ik onder een Proven^aalse zon adem loos een dikke biografie van Pablo Picasso gelezen. Die van Arianna Stassinopoulos. Een spraakmaken de omdat Picasso daarin wordt af geschilderd als een 'weliswaar geni aal, maar ook uiterst egocentrisch en tiranniek man, vol afkeer van zijn medemens, niet tot liefheb ben in staat en met een patholo gische vernietigingsdrang'. Ik weet nog dat ik het helemaal niet be langrijk vond of dat allemaal waar was. Ik weet vooral nog dat ik het ongemeen boeiend vond, omdat zijn schilderijen er voor mij zoveel meer diepgang door kregen. Ik ben dat altijd vreemd blijven vin den, want ik probeer de maker en zijn werk te scheiden. Dat doet mijn verstand, maar mijn gevoel wil kennelijk anders. Klaas Hofstra is in De Wegwijzer veel milder over 'zijn' Picasso. Hij IS zijn Picasso, zonder hem te veel te acteren. Dat zou ook niet altijd gemakkelijk zijn. Hoe acteer je een pasgeborene die voor dood terzij de is gelegd en langzaam 'stikt', ter wijl iedereen zich bekommert om de moeder die na een zware eerste bevalling net nog leeft. Ik kan me daar niks van herinneren uit die biografie, maar ook hier: het inte resseert me niet of het waar is, ik zie Picasso meteen weer in een an der licht en mét hem ook zijn schilderijen. Zo'n extreme geboor te, dat moet een totaal ongewoon mens opleveren... Een 'duivelsen- geltje', zoals Klaas Hofstra hem op zijn vierde jaar omschrijft... Een sterk begin dus: ik blijf heel het volgende uur gulzig bereid om met nieuwe ogen naar 'het oude' te kijken. Maar ik wil niet opschep pen. Ik kijk anders heus niet zo vaak naar 'een Picassso'. Toch heb ik - net als veel mensen denk ik - een soort ingebakken beeld van zijn werk, stereotiep natuurlijk, van vierkante en niet kloppende gezichten met scheve ogen, haakse neuzen en streepmonden in ver keerde kleuren. Best lekker om heel even zo oneerbiedig te zijn. Want nu wordt het dubbel lekker om met andere ogen te gaan kij ken. Emotioneel en poëtisch inge vulde ogen. Ingevuld door de bio grafische accenten die Klaas Hofs tra voor ons uitkiest en met zijn stem en gebaar inkleurt. De pie ken en dalen van zijn liefdes, Guer nica, het schandaal rond 'Les De moiselles d'Avignon', waarover een criticus schreef: „Zijn naakten lijken op brandtrappen." Dat anders kijken naar gebeurt ter plekke. Reproducties van Picasso's schilderijen worden geprojecteerd op de achterwand. Het is kijken en luisteren. Sneller soms dan ik wel zou willen. Dit is geen toneel natuurlijk. Dit is een opgefleurde lezing. Maar wacht, er worden toch wel moménten gedramati seerd. En er staat daar toch de oude Picasso, die terugblikt op zijn leven. Belangrijkst van al: er zijn toch van die aha-erlebnissen, er is toch een frisse kijk, een nieuw voornemen. Alles wat goed toneel bij een mens kan losmaken. Omdat het (op 31 maart) nog een keertje terugkomt in De Werf in Brugge nog een paar woorden over 'Voix'. Een stuk van én met Bo Tarenskeen. Jong en prijswin nend regisseur. En afgestudeerd fi losoof Dat is te merken. Samen met Katelijne Verbeke 'speelt' hij een gesprek. Tussen twee mensen die bij elkaar de kern willen berei ken. In elk geval wil hij haar berei ken. Omdat hij een biografie over haar schrijft. Zij wil wél de aan dacht, maar niet de aanraking. Het ontwijken. Een virtuoos spel met woorden. Dan is toneel niet langer statisch. Dan wordt het verstild. En de emotie verhevigd (mag ook met een 't' gelezen worden...) Deze week mag u donderdag een 'special' ver wachten, want dan is 'Mathilde' van Theaterproductiehuis Zeelan- dia in Terneuzen in première ge gaan. Een muziektheatervoorstel ling over 'superpoes' en derde echt genote van schüder Carel Willink. Een Zeeuwse productie over een Zeeuwse dochter die de Amster damse jetset wist te verbluffen. Donderdag 10 maart speelt Pip Ut- ton zijn versie van 'War of the Worlds'. Het beroemde radiohoor spel uit 1938 verhaalt over een inva sie vanuit het heelal, en zaaide des tijds wilde paniek. Pip Utton plaatst er zijn eigen - ietwat cyni sche - kanttekeningen bij. Engelsta lig, dat wel, maar niet te missen. Vrijdag en zaterdag 'Welkom in het bos' van Alex van Warmer dam, door de Zeeuwse Komedie (Vestzak 99). Het tiende theater stuk van de man van de bijtende, vaak absurdistische humor. E I? i Blunden. De teksten waren scherp en bevatten een duidelijke waar schuwing aan het adres van Ma zarin. De humor zat ook al ver pakt in de ondertitel: Mazarinade. De begeleiding van deze werken was vinnig met geslagen akkoor den door de gitaar en het klavecim bel en pizzicati door de strijkers. Sopraan Dobben bezit een helde re, soepele stem en zij wist ook de verschillen tussen de twee stijlen in de verf te zetten, met trillers bo ven de toon voor de Italiaanse en vanonder de toon voor de Franse aria's. Zeer stijlvol en dynamisch waren de aria's Ad un cuore van Campra en Sansfrayeurs van Char- pentier. Dit ensemble beschikt over goede musici met als uitblin ker klavecinist David Blunden. Vul je postcode in op kpn.com/bespaarcheck of vraag ernaar in de winkel. Postcode Huisnummer 25 Direct tv-kijken voor maar C 8,50 per maand. jaarlijks bespaar je ^kpn Phone House rrvot de hartelijk» wvta® BelGompany IQ: sluifje aan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 79