kregen een 3 spectrum Zaterdag 6 maart 2010 Koning Willem II (gespeeld door Dragan Bakema in de leeftijd van 20-45 jaar) en Anna Paulowna (gespeeld door Nanette Drazic in de leeftijd van 21-45 jaar). Koning Willem II (gespeeld door Jeroen Willems in de leeftijd vanaf 45 jaar). Regisseur Erik de Bruyn leverde Beukenkamp een vrij anekdotisch script, geïnspireerd op het boek Voor de troon wordt men niet ongestraft geboren van onderzoeksjournalisten Dorine Hermans en Daniela Hooghiemstra. De Bruyn deed breder research, op zoek naar een ro mantische lijn verweven in een familie-epos. „Wat ik stiekem wilde, was een hart in die mensen breng en, zodat het levendige, warme personages zouden worden, geen zwart/wit figuren." Zijn bevindingen sterkten hem in zijn aanvankelijke insteek. „Feit was dat ze aan het Nederlandse hof tot 1840 Frans spraken. Dat zou de helft van de serie zijn. Nou dat wilde de Avro als betalende omroep vast niet. En ook als we al die kinderen van de drie koningen in beeld hadden moeten brengen en daar verhalen aan hadden moeten koppelen, was het één grote warboel geworden. Met zes afleveringen moet je indikken en keuzes maken. Nou, als ik die lijn doortrek, kan ik er dus ook voor kiezen de acteurs ge woon te laten spreken zoals wij nu doen." De Bruyn was dus helder in zijn shooting-script, ofwel de blauwdruk voor de serie: Het moest in de eerste plaats een meeslepend familie-epos vol romantiek worden. Bovendien wilde hij er 'gepaste trots over onze eigen geschiedenis' in verweven zien, met af en toe heroïs che momenten en grandeur. Hij is blij met de vrij heid en het vertrouwen die de producenten hem hebben gegeven. Zo had hij als regisseur ook de beslissende stem in de casting. „Ik heb daar zeer levendige gesprekken over gehad met Simone van den Ende, hoofd drama van de Avro. Veel andere mensen gaan zich daar ook mee bemoeien. Iedereen gaat plaatjes kijken, maar ik wilde me niet vastpinnen op de realiteit. Ik cast van uit een biografie, de acteurs moeten daar als het wa re invallen. Dragan Bakema bijvoorbeeld had als de jonge Willem II dat vurige, dat onverwachte. Dat kunnen draaien in één seconde. Bij Willem III zag ik zo'n grote man voor me die per ongeluk te veel wijn drinkt, die vrouwen per ongeluk op hun kont slaat en daar ook zelf om moet lachen. Zo'n personage uit de serie Californication. Je vindt hem verschrikkelijk irritant, maar je moet toch ook een beetje om hem lachen. Ik moest direct denken aan Marcel Musters." Welke van de drie Willems komt het dicht ste bij Erik de Bruyn zelf? „Ja... dat is een moeilijke. Het gekke was dat ik eigenlijk in al die koningen wel iets van kleine autobiografi sche elementjes kwijt kon. Ik vind het ook jammer dat er in de aankondiging van deze serie alweer zo pamfletterig geschreeuwd wordt over deze konin gen. Ik heb geprobeerd er rijkere personages van te maken. Er wordt gezegd: Willem I was een 'despoti sche cententeller'Willem II hield van vrouwen én van mannen en Willem III was seksverslaafd. Ze had den ook andere kanten. Willem II bijvoorbeeld hield van kunst, was een estheet, gepassioneerd, maar was ook getormenteerd. Nou, misschien hebben we alle maal wel eens last van tegenstellingen in onszelf. Ik in elk geval wel. Het grappige is: dat dubbele zat ook al een klein beetje in Leen, de hoofdpersoon in Wil de Mossels." Willem II en Willem III worden ieder door twee ac teurs vertolkt, een jongere en een oudere versie. In tensief schminkwerk zou te veel uren ten koste van de toch al zeer krappe draaitijd hebben gevergd. De Troon is grotendeels opgenomen in Hongarije. „Het was er bloedheet afgelopen zomer, maar je hebt er prachtige locaties. Je zit er als het ware in het Nederlandse niet-herverkavelde akkerland, en aan de andere kant kijk je naar de heuvels van Silezië of Polen. Ook zijn er mooie paleizen." Muziek speelt per definitie een belangrijke rol in het werk van De Bruyn. Hij wilde er brutaal mee om gaan. „In die muziek wilde ik per se wel anachronis men. In aflevering 5 zingt de maitresse van Willem III dan ook niet een lied van Purcell, zoals Ger voor schreef, maar Love the one you're with van Stephen Stills. En als je goed luistert, hoor je in aflevering 2 een bandje spelen als Willem II en Anna Paulowna in Brussel aankomen. Dat is Nuff Said." Bijna lyrisch wordt de regisseur als hij vertelt over de het aandeel van de Engelse componiste Debbie Wiseman. „Die vrouw heeft echt het beste voor de ze serie gedaan. Ik wilde een grootse score met een soort Angelsaksische grandeur, waarbij je als kijker denkt: 'Oh, daar is het weer De Troon'. Zoals ik zelf vroeger had bij de Onedin Line. Debbie Wiseman heeft 120 tracks gecomponeerd voor deze serie en haar werk tilt het helemaal op. Symfonische muziek, maar er zitten ook dingen uit de 18e eeuw in ver pakt, zoals een clavecimbel, maar op een gegeven moment komt er ook een gitaar in die bijna een bluesy solootje speelt. En er zit een Keith larrett pia no in en Philips Glass-achtige sequence partijen. Echt ontzettend geweldig." Als jongen hield Erik de Bruyn al van grootscheepse cinema: Jaws, Tommy, lesus Christ Superstar deden zijn liefde ontvlammen. De kans die De Troon hem bood, kon hij niet voorbij laten gaan. Vanavond, Ned. 2, 20.15 - 21.15 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 93