41 binnenland Passagiers krijgen geld terug bij vertraging EmilC RoCIllCr, SP Cf ill SS'ers konden via Kamp IJmuiden het land uit ■f005 FRACTIEVOORZITTER Nieuwe leider maakte snel naam binnen de SP PAUL KUSTERS Conservatieven tegen hostie voor homo's Steun voor Wilders in Londen Chauffeur achtervolgt snelle politiewagen iLisH r; zaterdag 6 maart 2010 LONDEN - Honderden betogers hebben gisteren in Londen hun steun be tuigd aan Geert Wilders, die in het parlement zijn film Fitna toonde. Er wa ren ook enkele tientallen tegendemonstranten van wie er enkelen werden opgepakt. Wilders liet de islamkritische film in het Hogerhuis zien. Volgens Wilders zelf waren ongeveer zestig mensen aanwezig bij de vertoning en de daaropvolgende discussie, meldde de BBC. foto Sang Tan/AP Het bisdom Den Bosch heeft bij conservatieve katholieken ergernis gewekt met de handreiking aan ho moseksuelen in de discussie over ontvangst van de communie. Op de internetpagina van het katho liek magazine Catholica is een peti tie begonnen als steun aan de Reu- selse pastoor Luc Buyens die de hostie weigerde aan de openlijk ho moseksuele prins carnaval. door Frouke Tamsma DEN HAAG - Nederlandse reizigers kunnen van hun luchtvaartmaat schappij tot maximaal 6oo euro te rugkrijgen als hun vlucht meer dan drie uur vertraging heeft opge lopen. Dit geldt voor alle vertragin gen met terugwerkende kracht tot begin 2005. Dat blijkt uit een recent vonnis van de Haarlemse rechtbank, dat nog niet gepubliceerd is. Het Euro pese Hof van Justitie had novem ber vorig jaar al bepaald dat reizi gers bij lange vertraging recht heb ben op compensatie. Tot nog toe was echter niet duidelijk of Neder landse reizigers hierop ook aan spraak konden maken. Luchtvaartmaatschappijen zijn sinds 2005 verplicht om reizigers te vergoeden bij overboekingen of annulering van hun vlucht, tenzij dit bijvoorbeeld door extreem weer is veroorzaakt. De regeling geldt voor alle vluchten die uit een EU-land vertrekken. Lang was onduidelijk of dit ook geldt bij vertragingen. Met de uit spraak van de Nederlandse rechter zullen luchtvaartmaatschappijen nu ook hier met geld over de brug moeten komen, zegt Rick Hilger- som van claimbureau Avia- claim.eu. „Soortgelijke ervaringen uit het verleden leren dat er soms nog één of twee zaken voor de rechter moeten komen, maar dat vliegmaatschappijen daarna echt beseffen dat ze zullen moeten beta len." Als luchtvaartmaatschappijen com pensatie weigeren, lopen ze het ri sico op een hoge boete van de In spectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Die kan volgens claimbu reau EU-claim per geval 74.000 eu ro bedragen. De IVW laat weten 'inderdaad rekening te houden met de uitspraak van het Europees Hof. De claimbureaus hebben al vele honderden dossiers verzameld. Ze verwachten dat de claims miljoe nen euro's gaan kosten. De claims kunnen gezien worden als een op roep aan de luchtvaartmaatschap pijen om op tijd te vliegen. Maar de vrees bestaat dat de veiligheid door de tijdsdruk in het gedrang komt. De inspectie: „Bij luchtvaart maatschappijen blijft veiligheid prioriteit nummer één." IJMUIDEN - Talloze SS'ers zijn via IJ muiden ontkomen aan hun arres tatie. De Canadezen, betrokken bij de bevrijding van Nederland, heb ben in Kamp IJmuiden slechts uit driehonderd Duitse krijgsgevange nen de SS'ers gezeefd en de ande re zeshonderd krijgsgevangenen zonder enig nader onderzoek op de boot naar huis gezet. Dat leert een aan prins Bemhard gerichte brief, die zich bevindt in het archief van het Bureau Natio nale Veiligheid. De briefis op 22 juni 1945 geschre ven door E. Smedes uit Haarlem, die na de bevrijding als tolk in dienst kwam van de Canadian Field Security Service, de Canade se inlichtingendienst te velde. Hij moest als officier van de Binnen landse Strijdkrachten assisteren bij het ondervragen van zo'n negen honderd Duitse krijgsgevangenen die in Kamp IJmuiden werden vastgehouden. Het onderzoek van de Canadezen rammelde aan alle kanten. Smedes, die nauwe con necties had met het verzet, schreef dat door de nonchalante houding van de Canadezen de overgrote meerderheid van de SS'ers zich aan arrestatie heeft weten te ont trekken. In zijn brief schrijft Sme des dat de krijgsgevangenen zich voor het merendeel niet konden le gitimeren. Ze maakten grapjes over de onno zelheid van de Canadezen en kre gen volop de gelegenheid valse na men op te geven. Smedes maakte als tolk alles van nabij mee. Hij constateerde ter' plekke dat de Canadezen het al snel beu waren om de SS'ers uit de grote groep krijgsgevangenen te halen en besloten de hele troep zonder enig nader onderzoek door te sturen naar Duitsland. WILÖERS NOEMT t>E PROPEET EEN PE&OFIEU DEN BOSCH BREUKELEN Een automobilist (21) is donderdag avond bij Breukelen aangehouden omdat hij een politieauto achter volgde. De agenten reden met hoge snelheid op weg naar een melding. De man volgde de politie op de snelweg, een provinciale weg en door een rood licht omdat hij vond dat hij ook zo hard mocht rijden. Hij moest zijn rijbewijs inleveren. door Laurens Kok Emile Roemer wil voor de Socialistische Partij (SP) de lijst aanvoeren bij de komende Tweede Kamerverkiezingen. Roe mer zei een paar uur te hebben na gedacht voor hij besloot de fractie te willen leiden. Hij stelde Kant gistermorgen persoonlijk op de hoogte van zijn kandidatuur, nog voordat hij de fractie daarover in lichtte. Roemer bleek uiteindelijk de enige kandidaat. In een pak zie je SP'ers niet vaak. Met stropdas heten ze zelfs zeld zaam te zijn. Toch is het juist kos tuumdrager Emile Roemer die Ag nes Kant aflost als fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer. Hij draagt al pakken sinds zijn wet houderschap in zijn geboorte plaats Boxmeer. De reden: hij wil er representatief uitzien. Maar laat niemand denken dat er onder col bert en overhemd geen tomaat- rood hart schuilgaat. „Kleding en uitstraling moeten niet afleiden van de boodschap", zei hij drie jaar geleden als kandidaat-Kamer lid. Bij het grote publiek mag Emilie Roemer (47) misschien een grote onbekende zijn, binnen de SP is hij een gezien politicus. De voor malig onderwijzer op een basis school is lid sinds 1980, leidde de afdeling Noord-Brabant en won als lijsttrekker van SP in Boxmeer vier verkiezingen op rij. Faam ver kreeg hij door in 2002 als eerste SP' er lokaal een coalitie in elkaar te timmeren met de aartsrivalen van de WD. Roemer staat bekend als pragmati cus. Èen echte bestuurder, die, toen de SP onder Jan Marijnissen onderhandelde over regeringsdeel name, zelfs werd getipt voor een kabinetspost. Marijnissen polste hem in 1998 al eens voor de lande lijke kandidatenlijst, maar Roemer sloeg dat aanbod af Hij vond zijn dochters, nu 18 en 21, nog te jong om zo vaak van huis te zijn. Boven dien vond hij het te vroeg om af scheid te nemen van de lokale poli- De nieuwe SP-fractievoorzitter Emile Roemer gistermiddag in Nieuwspoort in tiek. Hij zei altijd te hebben geno ten van het straatwerk en de huis bezoeken - voor iedere SP'er ver plichte kost. „Het gaat niet om per soonlijke successen, maar om rechtvaardigheid, armoebestrij- ding, problemen voor gewone mensen oplossen." Toen hij in 2006 alsnog toehapte 'Het gaat niet om persoonlijk succes, maar om rechtvaardigheid' en in de Tweede Kamer werd geko zen, aasde hij bij het verdelen van de portefeuilles op een sociaal on derwerp: onderwijs, WMO of ouderenbeleid. Tot zijn verrassing besliste de fractietop anders: het werden de autootjes van Verkeer en Waterstaat. Roemer schikte zich snel in zijn lot en maakte vervolgens naam als een van de felste tegenstanders van de kilometerheffing en de ov-chipkaart. Sinds familieman Roemer in de Kamer zit, is hij veel meer van huis dan vroeger. Tijdens vergader- dagen overnacht hij meestal in een r'ENCE AGUE ©MtfllSlUL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 4