41 binnenland
Passagiers krijgen geld
terug bij vertraging EmilC RoCIllCr, SP Cf ill
SS'ers konden via Kamp
IJmuiden het land uit
■f005
FRACTIEVOORZITTER Nieuwe leider maakte snel naam binnen de SP
PAUL KUSTERS
Conservatieven tegen
hostie voor homo's
Steun voor Wilders in Londen
Chauffeur achtervolgt
snelle politiewagen
iLisH r;
zaterdag 6 maart 2010
LONDEN - Honderden betogers hebben gisteren in Londen hun steun be
tuigd aan Geert Wilders, die in het parlement zijn film Fitna toonde. Er wa
ren ook enkele tientallen tegendemonstranten van wie er enkelen werden
opgepakt. Wilders liet de islamkritische film in het Hogerhuis zien. Volgens
Wilders zelf waren ongeveer zestig mensen aanwezig bij de vertoning en
de daaropvolgende discussie, meldde de BBC. foto Sang Tan/AP
Het bisdom Den Bosch heeft bij
conservatieve katholieken ergernis
gewekt met de handreiking aan ho
moseksuelen in de discussie over
ontvangst van de communie. Op
de internetpagina van het katho
liek magazine Catholica is een peti
tie begonnen als steun aan de Reu-
selse pastoor Luc Buyens die de
hostie weigerde aan de openlijk ho
moseksuele prins carnaval.
door Frouke Tamsma
DEN HAAG - Nederlandse reizigers
kunnen van hun luchtvaartmaat
schappij tot maximaal 6oo euro te
rugkrijgen als hun vlucht meer
dan drie uur vertraging heeft opge
lopen. Dit geldt voor alle vertragin
gen met terugwerkende kracht tot
begin 2005.
Dat blijkt uit een recent vonnis
van de Haarlemse rechtbank, dat
nog niet gepubliceerd is. Het Euro
pese Hof van Justitie had novem
ber vorig jaar al bepaald dat reizi
gers bij lange vertraging recht heb
ben op compensatie. Tot nog toe
was echter niet duidelijk of Neder
landse reizigers hierop ook aan
spraak konden maken.
Luchtvaartmaatschappijen zijn
sinds 2005 verplicht om reizigers
te vergoeden bij overboekingen of
annulering van hun vlucht, tenzij
dit bijvoorbeeld door extreem
weer is veroorzaakt. De regeling
geldt voor alle vluchten die uit een
EU-land vertrekken.
Lang was onduidelijk of dit ook
geldt bij vertragingen. Met de uit
spraak van de Nederlandse rechter
zullen luchtvaartmaatschappijen
nu ook hier met geld over de brug
moeten komen, zegt Rick Hilger-
som van claimbureau Avia-
claim.eu. „Soortgelijke ervaringen
uit het verleden leren dat er soms
nog één of twee zaken voor de
rechter moeten komen, maar dat
vliegmaatschappijen daarna echt
beseffen dat ze zullen moeten beta
len."
Als luchtvaartmaatschappijen com
pensatie weigeren, lopen ze het ri
sico op een hoge boete van de In
spectie Verkeer en Waterstaat
(IVW). Die kan volgens claimbu
reau EU-claim per geval 74.000 eu
ro bedragen. De IVW laat weten
'inderdaad rekening te houden
met de uitspraak van het Europees
Hof.
De claimbureaus hebben al vele
honderden dossiers verzameld. Ze
verwachten dat de claims miljoe
nen euro's gaan kosten. De claims
kunnen gezien worden als een op
roep aan de luchtvaartmaatschap
pijen om op tijd te vliegen. Maar
de vrees bestaat dat de veiligheid
door de tijdsdruk in het gedrang
komt. De inspectie: „Bij luchtvaart
maatschappijen blijft veiligheid
prioriteit nummer één."
IJMUIDEN - Talloze SS'ers zijn via IJ
muiden ontkomen aan hun arres
tatie. De Canadezen, betrokken bij
de bevrijding van Nederland, heb
ben in Kamp IJmuiden slechts uit
driehonderd Duitse krijgsgevange
nen de SS'ers gezeefd en de ande
re zeshonderd krijgsgevangenen
zonder enig nader onderzoek op
de boot naar huis gezet.
Dat leert een aan prins Bemhard
gerichte brief, die zich bevindt in
het archief van het Bureau Natio
nale Veiligheid.
De briefis op 22 juni 1945 geschre
ven door E. Smedes uit Haarlem,
die na de bevrijding als tolk in
dienst kwam van de Canadian
Field Security Service, de Canade
se inlichtingendienst te velde. Hij
moest als officier van de Binnen
landse Strijdkrachten assisteren bij
het ondervragen van zo'n negen
honderd Duitse krijgsgevangenen
die in Kamp IJmuiden werden
vastgehouden. Het onderzoek van
de Canadezen rammelde aan alle
kanten. Smedes, die nauwe con
necties had met het verzet, schreef
dat door de nonchalante houding
van de Canadezen de overgrote
meerderheid van de SS'ers zich
aan arrestatie heeft weten te ont
trekken. In zijn brief schrijft Sme
des dat de krijgsgevangenen zich
voor het merendeel niet konden le
gitimeren.
Ze maakten grapjes over de onno
zelheid van de Canadezen en kre
gen volop de gelegenheid valse na
men op te geven.
Smedes maakte als tolk alles van
nabij mee. Hij constateerde ter'
plekke dat de Canadezen het al
snel beu waren om de SS'ers uit
de grote groep krijgsgevangenen te
halen en besloten de hele troep
zonder enig nader onderzoek door
te sturen naar Duitsland.
WILÖERS NOEMT t>E PROPEET EEN PE&OFIEU
DEN BOSCH
BREUKELEN
Een automobilist (21) is donderdag
avond bij Breukelen aangehouden
omdat hij een politieauto achter
volgde. De agenten reden met hoge
snelheid op weg naar een melding.
De man volgde de politie op de
snelweg, een provinciale weg en
door een rood licht omdat hij vond
dat hij ook zo hard mocht rijden.
Hij moest zijn rijbewijs inleveren.
door Laurens Kok
Emile Roemer wil voor
de Socialistische Partij
(SP) de lijst aanvoeren
bij de komende Tweede
Kamerverkiezingen. Roe
mer zei een paar uur te hebben na
gedacht voor hij besloot de fractie
te willen leiden. Hij stelde Kant
gistermorgen persoonlijk op de
hoogte van zijn kandidatuur, nog
voordat hij de fractie daarover in
lichtte. Roemer bleek uiteindelijk
de enige kandidaat.
In een pak zie je SP'ers niet vaak.
Met stropdas heten ze zelfs zeld
zaam te zijn. Toch is het juist kos
tuumdrager Emile Roemer die Ag
nes Kant aflost als fractievoorzitter
van de SP in de Tweede Kamer.
Hij draagt al pakken sinds zijn wet
houderschap in zijn geboorte
plaats Boxmeer. De reden: hij wil
er representatief uitzien. Maar laat
niemand denken dat er onder col
bert en overhemd geen tomaat-
rood hart schuilgaat. „Kleding en
uitstraling moeten niet afleiden
van de boodschap", zei hij drie
jaar geleden als kandidaat-Kamer
lid.
Bij het grote publiek mag Emilie
Roemer (47) misschien een grote
onbekende zijn, binnen de SP is
hij een gezien politicus. De voor
malig onderwijzer op een basis
school is lid sinds 1980, leidde de
afdeling Noord-Brabant en won
als lijsttrekker van SP in Boxmeer
vier verkiezingen op rij. Faam ver
kreeg hij door in 2002 als eerste SP'
er lokaal een coalitie in elkaar te
timmeren met de aartsrivalen van
de WD.
Roemer staat bekend als pragmati
cus. Èen echte bestuurder, die,
toen de SP onder Jan Marijnissen
onderhandelde over regeringsdeel
name, zelfs werd getipt voor een
kabinetspost. Marijnissen polste
hem in 1998 al eens voor de lande
lijke kandidatenlijst, maar Roemer
sloeg dat aanbod af Hij vond zijn
dochters, nu 18 en 21, nog te jong
om zo vaak van huis te zijn. Boven
dien vond hij het te vroeg om af
scheid te nemen van de lokale poli-
De nieuwe SP-fractievoorzitter Emile Roemer gistermiddag in Nieuwspoort in
tiek. Hij zei altijd te hebben geno
ten van het straatwerk en de huis
bezoeken - voor iedere SP'er ver
plichte kost. „Het gaat niet om per
soonlijke successen, maar om
rechtvaardigheid, armoebestrij-
ding, problemen voor gewone
mensen oplossen."
Toen hij in 2006 alsnog toehapte
'Het gaat niet om
persoonlijk succes, maar
om rechtvaardigheid'
en in de Tweede Kamer werd geko
zen, aasde hij bij het verdelen van
de portefeuilles op een sociaal on
derwerp: onderwijs, WMO of
ouderenbeleid. Tot zijn verrassing
besliste de fractietop anders: het
werden de autootjes van Verkeer
en Waterstaat.
Roemer schikte zich snel in zijn
lot en maakte vervolgens naam als
een van de felste tegenstanders
van de kilometerheffing en de
ov-chipkaart.
Sinds familieman Roemer in de
Kamer zit, is hij veel meer van
huis dan vroeger. Tijdens vergader-
dagen overnacht hij meestal in een
r'ENCE
AGUE
©MtfllSlUL