Een onbevlekte ontvangenis ióI boeken Wi Griekse mythologie of niet, Pfeijffer schreef een onzinboek zaterdag 6 maart 2010 door Arie Storm llja Leonard Pfeijffer - Harde feiten De Arbeiderspers, 17,95 euro. ederom heeft llja Leonard Pfeijffer een onzinboek gepubliceerd. Eraan voor af gingen onder andere een quasi- wijsgerig fietsboek, De filosofie van de heuvel, een lollig boek over virtue le realiteit, Second Life, met als diepte punt wel Het grote baggerboek. Wél weer bij vlagen aardige dichtbundels, maar daar tegenover staat een onzin- bloemlezing die hij samenstelde met thrillerrecensent Gert Jan de Vries: 500 gedichten die iedereen gelezen moet hebben. Met Harde feiten, zijn nieuwste, presenteert hij ons liefst honderd romans tegelijk; geen van de romans telt meer dan vijfhonderd woorden. Opschepperig wordt be weerd dat het geen prozagedichten of experimentele verhalen zijn, 'maar volwaardige vertellingen met een kop en een staart'. Dat is helaas niet waar. Nog afgezien van het feit dat dit idee verre van origineel is - denk aan onder meer de miniro- mans van wijlen Adriaan Jaeggi in zijn boek Luxeproblemen - bij Pfeijf fer is van romans geen sprake. Het betreft hier gewoon kleine verhaal tjes. Of zelfs dat nog niet eens; in ver reweg de meeste gevallen is sprake van een soort flauwe moppen. Wat te denken van 'de roman' Zelf portret van de dichter op negenender- tigjarige leeftijdDie luidt in zijn ge heel zo: 'Gewoon. Maandag. Lekker treurig. Verder niets'. Dit komt heel erg dicht in de buurt van die ook al zo vervelende six word stories. Ernest Hemingway begon ermee ('For sale: baby shoes, never worn') en het idee wordt inmiddels uitge molken door de de serieuze litera tuur hatende Nightwriters. En nu be gint Pfeijffer er dus ook al mee. Daar bij presteert hij zelfs voor een six word story wel erg onder de maat. Een roman heeft lengte nodig en er moet toch echt iets van ontwikke ling in zitten. Als we alleen naar de titels van de stukjes in Harde feiten kijken, zien we al dat we niet met romans te ma ken hebben. Synopsis heet een ver haaltje bijvoorbeeld. Of Literaire non-fictie. Maar goed, laten we verder niet moeilijk doen, in welk genre we de tekstjes van Harde feiten ook onder brengen, het is gewoon troep. Anekdotetjes, piepkleine sprookjes, geintjes. Ideetjesproza. Gebracht met veel poeha. En dan heb je altijd wel een bijgoo- chem die zegt dat het boek zo knap is opgebouwd, omdat het begint met het verhaal Aanvang en bijna eindigt met het verhaal Zes duiten. Een proto typisch kerstverhaal; zo zijn we het hele jaar rond. Je ziet ook dat hij op zogenaamd prikkelende wijze ver wijst naar bestaande literaire mis standen. Een stukje heet bijvoor beeld Maestro Rawie en ontrafelt de in haat overgaande vriendschap van de dichters Jean Pierre Rawie en Driek van Wissen. Over Rawie: 'O, onberispelijke bohémien aan wiens horlogeketting zovele snakkende maagden uit de provincie zich reeds hebben verhangen!' Ziet u het alle maal voor u? En de verwijzingen naar de Griekse mythologie zijn in de verhaaltjes evenmin te missen. Maar weerzinwekkend flauw blijft het. In een kleine gemeenschap van zes Spaanse nonnen doet een vondeling zijn intrede. Auteur Panos Karnezis laat de spanning onder de vrouwen langzaam oplopen. De orde is een subtiele en knappe roman. iM~ WÊÊSÊiM Silhouet van het Spaanse nonnenklooster Dominicas de la Encarnaci. foto Alfredo Aldai/EPA door Alle Lansu De Griek Panos Karnezis (1967) emigreerde be gin jaren negentig naar Engeland, volgde daar een universitaire studie in creative writing en debuteerde in 2002 bij de gerenommeerde uitgever Jona than Cape met zijn in het Engels ge schreven verhalenbundel Kleine schandalen. In negentien verhalen vergrootte Karnezis een Grieks dorp uit tot een magisch-realistisch universum a la het Macondo van Gabriel. Gar cia Marquez. Ook in de romans die volgden, De doolhof (2004) en Het verjaardagsfeest (2007), wist hij zijn personages mythische proporties te geven en de romanwerkelijkheid in een magisch licht te zetten. Zijn nieuwe roman, De orde, opent met een wonderbaarlijke gebeurte nis die in zijn eerdere werk niet misstaan zou hebben. Voor de poort van een klooster in een volko men verlaten deel van de Andalusi- sche sierra wordt op een dag een baby in een koffer aangetroffen. De moeder-overste beschouwt de von deling als een geschenk van God en staat erop de baby persoonlijk on der haar hoede te nemen. Al snel doet Karnezis de achtergrond uit de doeken van haar obsessieve zorg- drift: voordat ze het klooster in ging, heeft ze een abortus onder gaan, waarna haar minnaar overzee aan tyfus is gestorven. In haar bele ving heeft God haar met de komst van het kind eindelijk vergiffenis verleend voor haar zonde, 'een mi raculeuze beloning voor al die ja ren dat ze oprecht wroeging ge voeld had'. Dat ze het kind laat do pen onder de naam Renato, 'hij die opnieuw geboren is', is illustratief Karnezis verstopt zijn terloopse aanwijzingen in het verhaal i Panos Karnezis - De orde. Verta ling Marijke van der Meer. Atlas, 19,90 euro. De orde is zo'n roman die je na le zing doet verzuchten: als ik nóg be ter had opgelet, had ik het kunnen weten. Pas bij herlezing van de cru ciale passages zie je hoe intelligent Karnezis zijn terloopse aanwijzin gen in het verhaal heeft verstopt. Hoe knap de detectiveachtige plot ook in elkaar steekt, als liefhebber van Karnezis bleef ik enigszins te leurgesteld achter. Niet alleen om dat de roman meer belooft dan hij uiteindelijk waarmaakt, maar voor al omdat het magisch-realistische dat zijn eerdere werk zo betove rend maakte, hier alleen nog bij vla gen aanwezig is. Het is alsof de Griek Karnezis een degelijke Britse auteur aan het worden is die het contact met de mediterrane magie aan het verliezen is. Als ik zijn En gelse uitgever was, zou ik hem, voor zijn eigen bestwil, een tijdje verbannen naar zijn moederland. voor haar religieuze waan. Tegelijkertijd is het tekenend voor de ironie van de verteller dat de moeder-overste het wonder niet kan 'bewijzen' zonder haar gehei me zonde openbaar te maken. Een dergelijke bekentenis tegenover de bisschop, die uiteindelijk moet be slissen of het kind in het klooster dan wel in een weeshuis zal op groeien, zou tot haar verbanning uit de orde leiden. 'Hen die God wil vernietigen, drijft hij eerst tot waanzin', luidt de omi neuze openingszin van de roman. De orde is dan ook deels het verhaal van de voortschrijdende obsessie van de moeder-overste met het kind, dat steeds meer het middel punt van haar universum wordt. Nadat zij en het kind zijn aangeval len door de zwerfhonden die één van de nonnen onder haar hoede heeft, besluit ze onverbiddelijk tot het vergiftigen van de dieren, tot ontzetting van haar medezusters. In "zuster Ana, een ambitieuze non die dolgraag de leiding van het klooster op zich zou nemen, vindt ze een tegenstander die al even ob sessief is als zijzelf. Die beklaagt zich bij de bisschop dat de moe der-overste haar verstand heeft ver loren en door de duivel wordt beze ten. Zij is het ook die in de tuin van het klooster een bebloede lap vindt en bloedsporen aantreft op een verlaten zolder. Karnezis, die het verhaal in het kal me ritme van het kloosterleven be gonnen is, laat de spanning binnen deze kleine gemeenschap van zes nonnen langzaam oplopen. Subtiel werkt hij toe naar de prozaïsche toedracht van de wonderbaarlijke gebeurtenissen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 16