De vleugels selectie donderdag 4 maart 2010 door Nico Out Op zoek het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft bezocht ik exposities in de Kunstuitleen Ter- neuzen en in de Raadskelder, Sluis. Het gemeenschappelijke element is het combineren van diverse materia len en technieken tot gelaagde wer ken. In Terneuzen is het inventief toepassen van textiel de rode draad. Els van Baarle werkt met batiktechnieken die zij vaak met zeefdruk combineert. Zij brengt vele lagen over elkaar heen aan zodat er een rijke schakering aan tinten ontstaat. Naast abstrac te patronen, soms organisch vloeiend, soms geometrisch, ver werkt zij teksten en tekens. Het ge heel laat zich lezen als sporen van leven, losgemaakt uit de oneindige stroom van menselijke communi catie. Van Baarle hangt haar doe ken vaak als vaandels los aan de wand. Daardoor komt het kwetsba re karakter van de beeld-tekstcom binatie sterker uit. Geschiedenis speelt expliciet een rol in de brie- venreeksen die zij oorspronkelijk in Fort Rammekens exposeerde. In plaats van textiel bewerkte zij hier gebruikte enveloppen voor zien van adres en postzegel. Zij voorzag ze" van kleurlagen en bracht er ook eigen stempels op aan. Vervolgens reeg zij ze aaneen tot verticaal hangende reeksen die zij naast elkaar ophing: een in ro de tinten gehouden reeks en een waarin wit domineert. In hun oorspronkelijke context ver wezen ze naar de verbinding van de in Fort Rammekens gelegen mi litairen met hun thuisfront. Ook los van die context, in deze exposi tieruimte, hebben de brieven bete kenis. De kleur en de bewerking van de buitenzijde weerspiegelt de levenstekens die in de enveloppe verborgen zijn. Zo wordt dit en semble een tijdloze verbeelding van het verlangen om ervaringen te delen en bij 'de ander' te zijn. Tegelijkertijd spreekt er een zekere melancholie uit. De brieven kun nen immers de afstand tussen zen der en ontvanger voor even over bruggen en zijn slechts een subli matie van het echte samenzijn. Op vallend in het werk van Van Baar le is de afwisseling. Zij werkt zo wel op klein formaat als groot, met zachte stoffen en ruw canvas. Door de beheersing van vorm, ma teriaal en techniek heeft het werk een intense lading en is het daar naast prachtig om te zien. Voor Cora de Kok is haar autono me werk onderdeel van een bre der pakket. Zij geeft ook vorm aan rituelen en decoreert ruimtes. Annie Matthijs heeft de Raadskelder van Sluis in bezit genomen. Voor deze tentoonstelling nam zij 'vissen' als uitgangspunt. Maar het mooiste werk vind ik de vrij han gende vleugels van zijdepapier. Hier en daar is het oppervlak aan geraakt met verf. Vegen zwart en oker doorbreken het maagdelijke wit en verwijzen naar het gebruik van de vleugels. Het zijn sporen van leven, net als de op woorden geïnspireerde stiksels die zij erop aanbracht. De vleugels zie ik als symbool voor het verlangen los te komen van de dagelijkse werkelijk heid. Je kunt ze niet gebruiken maar ze confronteren je met de mogelijkheid om op zoek te gaan andere plekken, andere aspecten van je leven. Als het gaat om het werk waarin de vis centraal staat, ontbreekt die lading en draait het vooral om het vertalen van de vormen en structu ren naar decoratieve composities. Die zijn gewoon mooi, zoals een reeks schubben van koperkleurig metaalfolie op een ondergrond van fijnmazig zwart gaas. Het draait daar om vorm, textuur, rit me en variatie. Ik zag ook langge rekte visvormen waarin De Kok delen heeft uitgespaard en vrijhan- gende visvormen van ragfijne stof waarop ze op schubben geïnspi reerde vormen aanbracht. Het zijn objecten van kwetsbare schoon heid die voor wie dat wil ook kun nen verwijzen naar de kwetsbaar heid van leven. De expositie in Ter- neuzen is geslaagd omdat beide kunstenaressen hun vak beheer sen en creatief de mogelijkheden van hun materiaal gebruiken. Bo vendien spreekt er, zeker uit het werk van Van Baarle, een verder gaande visie. Over het werk van Annie Matthijs in de Sluisse Raadskelder ben ik ambivalent. Aan de ene kant lei den haar experimenten met zeef druk en collage tot boeiende com posities. Aan de andere kant lijkt het soms alsof zij het proces onvol doende stuurt waardoor er in de composities te weinig keuzes wor Werk van Els van Baarle. den gemaakt en ze blijven hangen in een weinig uitgekristalliseerd spel met structuur en kleur. Waar Matthijs wel kiest zag ik werk dat juist door de sporen van het laag over laag aanbrengen van verf via de zeefdruktechniek leeft, en me de door de figuratieve elementen betekenis krijgt. Een sterk voor beeld daarvan is de compositie waarin zij een blauwe kop voor ziet van over elkaar heen gedrukte reeksen woorden in gothische let ters. Ook de composities waarin zij fo to's van filmsterren uit vervlogen jaren combineert met kleur en structuur overstijgen het experi menteren. Zoals de elementair aan geduide koppen opgenomen zijn in kleur en structuur, zijn het mo menten van bestaan die opdoe men en verdwijnen en intussen voor even schitteren. Ook de vrij- hangende vaandels in zwart-wit, geïnspireerd op prehistorische teke ningen, hebben kwaliteit. Het con trast tussen vormen, de rijke tex tuur en de tekens verwijzen naar de vluchtigheid van het leven en de strijd om daarbinnen je een weg te banen. Hoewel geïnspi reerd op mensen waarvan wij de gedachten en gevoelens niet ken nen, overbruggen deze vaandels de tijd en krijgen ze een universele waarde. Els van Baarle en Cora de Kok: Kunstuitleen Terneuzen, Bellamystraat 26a. T/m 20/3. Di. t/m vr. 13.00 -17.00 uur, za. 10.00 - 14.00 uur. Annie Matthijs: Raadskelder, Croote Markt 1, Sluis. T/m 14/3. Za. t/m wo. 14.00- 17.00 uur. Stella Burggraaf Stella Burggraaf bouwt met brede verfstreken landschappen die sterk zijn door de ingetogen combinatie van figuratie en abstractie. De 'zeelandschappen' zijn minder overtuigend, maar een bezoek aan deze exposidittie is de moeite waard. Dit weekend is deze exposi tie voor het laatste te bezoeken. T/m 6 maart Galerie-Atelier Jan Eikenaar, Zuidstraat 16, Burgh- Haamstede. Vr. t/m zo. 12 -17 uur. Trinette Ledelay Trinette Ledelay maakte een enor me tekening die zowel de kracht als de vormen spiegelt van vegeta tieve groei en geeft blijk van oog voor details én grote lijnen. Zij ex poseert met 12 andere net afgestu deerde kunstenaars, vormgevers, architecten met Zeeuwse wortels. T/m 19 mrt, 'De Zeeuwse Lichting 09', CBK, Balans 17, Middelburg. Ma. t/m vr. 9.00 - 17.00 uur en 1e zo. v/d maand, 13.00 - 17.00 uur. Nanda Runge Nanda Runge schildert gebouwen, bouwsels en interieurs door het summier, maar trefzeker met dun ne verf aanduiden van licht en schaduw. Zo onstaan herkenbare énvervreemdende plekken. Fraaie combinatie met de op een andere manier verstilde plexiglasschilde ringen van Sybille Pattscheck. T/m 20 maart, Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00 - 17.00 uur. Guy Giraud Guy Giraud fotografeert bloemen als metafoor voor natuur, land schap en vergankelijkheid en strijd. Hij exposeert samen met Xavier Martin, die in gelaagde schilde rijen poëtische en vervreemdende landschappen opbouwt. Span nend werk. T/m 26 maart, Le Coin Couleurs, Beursstraat 10, IJzendijke. vrij. 14.00 - 18.00 uur. Maartje Korstanje Maartje Korstanje maakt deel uit van de aankopen van de Vleeshal. Een uit diverse materialen ge maakt object houdt het midden tussen een levend wezen en een plant. Haar expressieve bijdrage valt op tussen andere meer serene en conceptuele werken. T/m 5 april/Uit de collecties van De Vleeshal en Muhka', De Kabinetten Zusterstr. 7, Middelburg. Di. t/m zo. 13-17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 54