ii n drinken Yakult 'We praten over wat er is gebeurd, hoe erg dat was en wat we zelf zouden doen' Stefan Tramper (18), dagelijkse kijker GTST donderdag 4 maart 2010 te zijn. Irene Huygens vraagt zich in de serie ineens af wat een schei ding allemaal voor haar pensioen gaat betekenen. Wie zou haar daar bij kunnen helpen? De actie is ge combineerd met een advertentie op RTL-website: ga je ook schei den, net als Irene en Martijn Huy gens? Met natuurlijk een link naar de site van de pensioenadviseur. Nadat Sheba een prijsvraag had uit geschreven 'Win een gastoptreden voor je kat in GTST' - om een nieuw soort kattevoer aan te prij zen -, was er ineens een aantal afle veringen te zien waarbij een kat iri beeld kwam. Het was de winnende poes van de Sheba-actie. Het was niet toevallig dat voor GTST werd gekozen, want het nieuwe product She ba Essensia had als doelgroep vrou wen tussen de 20 en de 34 jaar: vaak soapliefhebbers. GTST was het perfecte platform. De actie werd groots onder de aandacht ge bracht en leverde daardoor de no dige free publicity op. „Wij zijn op de hoogte van de ver haallijn en proberen of bepaalde acteurs gekoppeld kunnen worden aan een actie", legt Esmeijer uit. „Als we iets doen met huwelijk of wintersport gaan we actief de markt op. Zo kwam gebaksfabri kant Maïtre Paul royaal in beeld toen er in GTST iets te vieren viel. Nu zijn we bezig met een nieuw telefoonmerk: alle spelers in de se rie krijgen een mobieltje. Dan brengen we sms'jes in beeld, waarbij natuurlijk duidelijk het telefoonmerk te zien zal zijn." Het lijkt lucratief, maar de opbrengst van alle promotie dekt slechts een deel van de kosten van GTST. „Elke dag zo'n af levering maken is duur, daar is meer geld voor nodig dan er uit in gebouwde reclame voortvloeit." soap." Universitair docent Vincent Crone geeft een ander voorbeeld: „Zo heeft de Stichting Lezen eens gevraagd aan de scriptschrijvers of de personages in GTST niet eens een boek konden lezen in plaats van tv te kijken. Dat is ze ook ge lukt." Zo'n 'campagne' werkt ook, vol gens Costera Meijer. „We leren ge woontes van soaps. Dingen die in de vanzelfsprekendheid van de se rie voorkomen, worden verankerd in ons voorstellingsvermogen. Het gebruik van een mobieltje, of het drinken van Yakult bijvoorbeeld." De vierduizendste aflevering be looft spannend te worden. Kijker Stefan is benieuwd: „Sjors is zwan ger, maar wie is de vader? En hoe loopt het af met Barbara's zelf moordpoging?" Zal Goede Tijden nog lang bestaan? „Absoluut", denken Costera Me ijer en Crone. „Soaps zijn verwe ven met tv", zegt Costera Meijer. „Zo lang er tv is, zijn er soaps." optredens van bekende Nederlan ders en kwamen er meer jonge ac teurs bij." Toch is de gemengde sa menstelling van de cast volgens Costera Meijer juist een reden van het succes van GTST. „Onderweg naar Morgen is door de jonge cast minder geschikt om met de hele fa milie naar te kijken." Mensen spiegelen zich niet alleen aan de personages in de serie. GTST reageert ook op wat er leeft in de maatschappij. Zo werd het personage Kim Verduijn (gespeeld door Angela Schijf) in 1998 vegeta riër. Het Voorlichtingsbureau Vlees kreeg naar eigen zeggen ne gatieve reacties en dreigde met re clame te stoppen bij RTL. Volgens professor Costera Meijer daalde de omzet van de vleesindustrie zelfs met 5 procent in die paar weken. RTL gaf gehoor aan het protest van de branche, en Kim werd weer vleeseter. Costera Meijer: „Het werd onmiddellijk afgestraft: zo werkt de commercie van de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11