io 14000 keer GTS Soapies eten Pringles Vierduizend afleve ringen zijn er al gemaakt van Goede Tijden, Slechte Tijden. De serie blijft onverminderd populair, vooral onder jongeren. Waarom leven we zo mee met Ludo, Laura, Charlie en de rest? donderdag 4 maart 2010 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl Geen dag zonder door Dewi Gigengack De tijd van onbe zorgdheid is voor bij, vandaag be gint de lange weg naar morgen... Bij de klanken van deze titelsong gaan 1,3 miljoen Ne derlanders er elke werkdag om acht uur even voor zitten. Kopje koffie erbij, Goede Tijden, Slechte Tijden op de televisie en hun avond kan beginnen. De soapserie GTST bestaat al bijna twintig jaar. Op 1 oktober 1990 was de eerste aflevering. Vanavond is in bioscoop Tuschinski in Am sterdam de première van de vier- duizendste episode. Morgen komt die aflevering op tv. Soaps zijn ouder dan de televisie. Ze zijn ontstaan in Amerika, in de jaren dertig van de vorige eeuw. Zeepfabrikant Procter Gamble kocht vijftien minuten zendtijd op de radio, die werd gevuld met een hoorspel. Tussendoor werd recla me gemaakt voor hun zeep: van daar de naam 'soap opera'. Later werden dit series op tv. De soapserie is een heel specifiek genre. „Het is in de televisieweten schap een dankbaar onderwerp, omdat het één van de meest typi sche vormen voor tv is", zegt uni- verstitair docent televisiestudies Vincent Crone van de Universiteit Utrecht. Soaps zijn doorlopende verhalen zonder einde, met veel personages en verhaallijnen. Die verhalen gaan vooral over relaties, emoties en problemen. Toch zijn ze niet al te ingewikkeld en gaat het verhaal niet te snel. Zo kan de kijker op elk moment 'instappen'. 'Als je de serie lang volgt, worden de personages als vrienden of familie van je' Soapspelers acteren vooral met hun gezicht en stem. Emoties wor den met veel dose-ups in beeld ge bracht. Om de kosten te drukken, worden de afleveringen vooral in de studio opgenomen. Een gevolg daarvan is dat er over veel gebeur tenissen alleen gepraat wordt, in plaats van deze te laten zien. Cro ne: „Alles moet komen uit de dia loog. Actiescènes zijn daarom erg a-typisch voor soaps. Meestal wor den ze alleen gebruikt voor de difF- hanger aan het einde van het sei zoen." Goede Tijden, Slechte Tijden is voor veel mensen een dagelijks ritueel. Ze kijken er samen naar en praten erover: het is een sociale activiteit. Zoals de achttienjarige Stefan Tramper uit Kloetinge, die al kijkt 'sinds mijn moeder zwanger is van mij'. „Het gaat er bijna elke dag op school over. De meeste klasgeno ten kijken ook. We praten over wat er is gebeurd, hoe erg dat was en wat we zelf zouden doen." Mediawetenschapper Joost de Bruin, docent aan de Universiteit van Wellington in Nieuw-Zeeland, publiceerde in 2005 een onder zoek naar de beleving van jonge ren van GTST. Hij concludeerde dat jongeren soaps gebruiken om anderen te laten zien hoe ze den ken over andere mensen en hun problemen. „Als je de serie al heel lang volgt, worden de personages als vrien den of familie van je. Je kent ze goed en weet wat ze hebben mee gemaakt", zegt mediaprofessor Ire ne Costera Meijer. „Het is leuk om met een groep mensen te kunnen meeleven die niet bestaat, maar waarover je je wel kunt opwinden. Sommige mensen zien Ludo vaker dan hun eigen vader." In de loop der jaren zijn er volgens Crone wel dingen veranderd in de soap. „Omdat de populariteit te rug liep, gingen ze meer buitenop names maken, werden verhaallij nen heftiger, kwamen er meer gast- neerd je product in beeld laten brengen. Goede Tijden, Slechte Tij den zit er vol mee. Het is geen toeval dat veel GTST- sterren hippe Uggs (schoenen- merk) dragen. Als Laura gaat ver huizen haalt ze de laarzen 'toeval lig net' uit een verhuisdoos. Een in gezoomd shot betekent een rinke lende kassa voor RTL. Al jaren wordt in de serie uitsluitend Dou- we Egberts-koffie gedronken. De koffiebrander heeft een doorlo pend contract met de makers van GTST. Ook Yakult en Pringles heb ben goede zaken gedaan door de soapserie. Als het moet, wordt de verhaallijn aangepast aan de adver teerder. „Niet heel erg inhoudelijk, maar meer wat situaties betreft", vertelt de commerciële man achter GTST, Geert Esmeijer. Zo is het script van de op handen zijnde scheiding van het echtpaar Huygens aangepast om de adver teerder Pensioenkijker.nl ter wille Het romantische huwe lijksaanzoek van Bing aan Sjors had plaats in de Efteling. Niet omdat Bing of Sjors in de serie zulke enor me fans zijn van het sprookjespret park in het zuiden van het land. Nee, het was de Efteling zelf die er een flink bedrag voor neertelde om op die manier in beeld te ko men. Vroeger heette dat sluikrecla me, maar tegenwoordig kun je bij de commerciële omroep ongege- Er zit veel meer reclame in een aflevering van Goe de Tijden, Slechte Tijden dan menigeen denkt. Van koffie tot telefoon, alles is 'vermarkt'. door Tanja Kits Goede Tijden, Sinds 1 oktober 1990 zendt RTL4 elke werkdag een aflevering uit van Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST) van 30 minuten, inclusief 5 minuten reclame. In eerste instantie was de serie geprogrammeerd om 19.00 uur. Later werd het begintijdstip ver schoven naar 19.30 uur. Inmiddels wordt de serie al jaren uitgezon den om 20.00 uur. Elke aflevering wordt door on geveer 1,3 miljoen mensen bekeken, met uitschieters naar boven en beneden. De soap was voor veel ac teurs en actrices een opstap naar een glansrijke carrière. Reinout Oerlemans is inmiddels een geslaagde producer. Anthonie Kamerling stapte over naar de (se rieuzere) filmindustrie, evenals ac trice Angela Schijf. Het trio Linda, Roos en Jessica uit de serie (gespeeld door Babette van Veen, Guusje Nederhorst en Katja Schuurman) werd buiten GTST bekend met liedjes als Ademnood en Alles of niets. Slechte Tijden In 1996 begonnen Carlo Boszhard en Irene Moors een parodie op GTST, met de titel Pittige Tijden. Het was een onderdeel van hun pro gramma Telekids. Elke week maakte het duo een nieuwe aflevering, waar ook regelmatig GTST-acteurs en andere bekende Nederlanders in meespeelden. Georgina Verbaan speelde van 1997 tot en met 2000 de rol van Hedwig Harmsen in GTST. Na haar soap-periode ac teerde ze in onder meer de film Costa! en de televisiesiere 't Schaep met de 5 poot- en. De langst zittende actrice is Jette van der Meij. Zij speelt de rol van Laura Selmhorst al vanaf de eerste aflevering in 1990. GTST won, ondanks de vele negatie ve kritieken, ook enkele prijzen, waaronder de Gouden Televi- zier-Ring in 1995, De Hoofdprijs in 2005 en 2006 en de Hitkrant Award voor beste televisieserie in 2008. Grootste Nederlandse concurrent is Onderweg naar Morgen. De serie die in 1994 startte was het ant woord van de publieke omroepen op Goede Tijden, Slechte Tijden. In sep tember 1995 verliet Veronica het publieke bestel en nam de soap mee. BNN, TROS en AVRO haalden de soap terug naar het publie ke bestel. Aanvankelijk trok ONM ruim 700.000 kijkers, de laatste jaren is dat aantal gedaald naar gemiddeld 360.000. In mei komt er een eind aan de serie. Inmiddels zijn drie acteurs uit de serie overleden: Guusje Neder horst (Roos de Jager), Frederique Huydts (Annette van Thijn) en Wik Jongsma (Govert Harmsen). GTST is gebaseerd op de Australi sche soapserie The restless years. De twee Amerikaanse soaps die veel kijkers trekken zijn The Bold the Beautiful (SBS6) en As the World Turns (RTL4).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10