41 boekenweek Altijd vol goede moed en met 'Ik wilde geen boek schrijven uit woede woensdag 3 maart 2010 Het zou hem in de jaren negentig niet verbaasd hebben wanneer hij was gevraagd het Boekenweek-geschenk te schrijven. Nu was het voor Joost Zwagerman een verras sing. Duel is zijn eerste fictiewerk in acht jaar. „Met drie kinderen is het nog leuker dan met twee, maar het wordt wel een vrolijke chaos in je huis." door Theo Hakkert foto Annina Romita Joost Zwagerman: „Voor mijn gevoel ben ik nooit weggeweest bij de fictie." onderden pallets!" Op I de hem kenmerkende toon, vol enthousiasme en verwondering, ver- JL. JL. telt joost Zwagerman over de dag in januari dat hij op bezoek was bij een drukkerij in Weimar. Daar, in het hart van het oude Duitsland, werd zijn Boekenweekgeschenk Duel 'gedrukt Bijna een miljoen exemplaren stonden hun schepper aan te gapen. „Dan besef je pas wat je teweeg hebt gebrachL Weet je hoe veel trucks nodig waren om die boeken naar Nederland te brengen? Veertien! Het was een soort exodus." Nieuw is het traditionele circus rond de Boekenweek voor hem niet. Toen Leon de Winter het geschenk had geschreven en tijdens de Boekenweek twee dagen ziek was, nam Zwagerman zijn taken over. Zo zijn er zelfs exemplaren van De Winters Serenade met de handtekening van Zwager man erin. „Ik heb me er helemaal op inge steld dat het één groot feest wordt." Terwijl hij eigenlijk al uit zijn hoofd had gezet dat hij zou worden gevraagd voor het Boekenweekgeschenk. Midden jaren negentig zou het hem niet verbaasd heb ben, zegt hij. „Maar ik werd niet ge vraagd." Het Boekenweekgeschenk Duel is een ech te Zwagerman. Een prachtig verhaal over een museumdirecteur die zijn intrek neemt in de lege zalen van zijn museum wanneer dit wordt verbouwd. Weliswaar gebaseerd op het ware gegeven dat Gijs van Tuyl, directeur van het Stedelijk Mu seum in Amsterdam, inderdaad een tijd in het lege Stedelijk heeft gewoond, maar toch fictie. Een novelle, een korte roman. Wat de vraag rechtvaardigt hoe het voor hem voelt terug te zijn bij fictie. Zijn laat ste roman, Zes sterren, verscheen in 2002. „Voor mijn gevoel ben ik nooit wegge weest bij de fictie. Ik ben altijd blijven schrijven. Zo is er ook een periode geweest van dertien jaar dat ik geen gedichten heb gepubliceerd, maar ik schreef ze nog wel. Het is allemaal doorgegaan." De vraag was mede ingegeven door zijn ei gen opmerking dat hij deze tijd niet zo ge schikt vindt voor fictie. „Dat klopt. Ik heb dat niet helemaal goed uitgelegd, denk ik. Het heeft te maken met mijn persoonlijke leven. In 2002 verscheen Zes sterren. Een jaar later werd ons derde kind geboren. Met drie kinderen is het nog leuker dan met twee, maar het wordt wel een vrolijke chaos in je huis. Dan vecht je voor ieder vrij uur dat je hebt. Het is makkelijker kor tere teksten te maken. Als je je gaat blindst aren op een roman, ben je helemaal afwe zig als gezinslid." Persoonlijk werd ook de geschiedenis rond de moord op zijn vriend Theo van Gogh. „Hij is de man die Vals licht verfilmde. Ik schreef met hem een script naar aanlei ding van Gimmick!" In 2004 presenteerde Zwagerman het televisieprogramma Zo mergasten. De laatste gast die zomer was Ayaan Hirsi Ali. „Ze wilde de film Submiss ion uitzenden, geregisseerd door Theo. Dat is ook gebeurd. Als redactielid heb ik me toen afgevraagd of Zomergasten daar wel voor was. Maar de meerderheid was voor, dus ging het gewoon door." Dat najaar werd Van Gogh op straat ver moord. „Ayaan was voor de moordenaar onbereikbaar en toen heeft hij Van Gogh maar vermoord. Eigenlijk bij gebrek aan Ayaan, om het bot te zeggen." Uit zijn lichaamstaal is op te maken dat de zaak bij Zwagerman nog veel losmaakt. „Dat is niet zo gek. Als de onttakelende werkelijkheid van Nederland dicht bij je persoonlijke leven komt, heel dichtbij, als een oude vriend van je op straat ligt te ster ven om een film die gebracht is in een pro gramma dat jij presenteerde, dringt dat heel erg je leven binnen. Ik was toch al ie mand die opinieartikelen schreef Toen kwam het ook nog in mijn persoonlijke le ven terecht. Ik werd toen zo toegezogen naar het schrijven van columns en opinie artikelen, dat ik het bijna tegennatuurlijk vond weer fijn een roman te schrijven." Hij zoekt even naar het juist woord. „Dat had bijna iets potsierlijks." Rust zocht en vond hij in het samenstellen van grote bloemlezingen met de beste kor te en beste lange verhalen uit de Neder landse literatuur. Daarvoor dook hij de catacomben van uitgeverijen in en zat hij dagen in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. „Ik wilde even in een cocon zit ten. Misschien, achteraf, ook wel als reactie op de onrust die in mijn leven kwam." loost Zwagerman is een schrijver die ook in romans de vinger aan de pols van de tijd heeft. Zijn boeken schurken tegen de actualiteit aan. Zou hij niet eens een ro man over de episode rond de moord op Christine Often foto Lex de Meester door Rolf Bosboom Het leven van schrijfster Christi ne Otten en haar man kreeg in 1994 een bizarre wending. Tot hun verbijstering deed de poli tie een inval in hun woning. Van het ene op het andere moment belandden ze in een politiefilm, inclusief schaduwen, tele foons afluisteren en arrestatie. Ottens part ner bleek - ten onrechte - te worden ver dacht van betrokkenheid bij de radicale ac tiegroep RaRa, die destijds verantwoorde lijk werd gehouden voor terroristische aan slagen. „Het was echt verschrikkelijk, een nacht merrie. Dat wens je niemand toe", zegt Ot ten over die ingrijpende episode, die het uitgangspunt is geweest voor haar nieuwe roman In wonderland. Hoewel het voor de hand lijkt te liggen dat ze er ooit over zou schrijven, had ze daar zelf tot voor kort nooit aan gedacht. „De geboorte van mijn dochter viel ongeveer samen met het aflo pen van de zaak. De kwestie heb ik daarna 'opgeborgen'. Het was tijd voor positieve dingen. Kort daarna ben ik gedebuteerd met Blauw metaal. Die roman heb ik afge schreven toen de zaak nog speelde. Dat was het enige moment van de dag waarop ik me nog goed voelde." De RaRa-affaire raakte voor haar op de achtergrond. „Ik was op heel andere din gen gericht. Ik heb mijn leven geleid, mijn boeken geschreven en ben naar Amerika gegaan.om De laatste dichters te maken. Nooit heb ik eraan gedacht om over die kwestie te schrijven. Totdat ik een keer met de redacteur van mijn uitgeverij wan delde en ik er argeloos over vertelde. Ze zei meteen: je moet hier toch over schrij ven? Toen pas ben ik er serieus over na gaan denken. Doordat ik er nu ook met af stand naar kon kijken, besefte ik dat het juist heel interessant is. Er zitten veel kan ten aan die heel intrigerend zijn, ook voor een roman." Een roman, zegt ze met nadruk, want hoe zeer In wonderland ook gestoeld is op per soonlijke ervaringen, de personages en het verhaal zijn fictief „Fictie is een betere ma nier voor mij om met de werkelijkheid om te gaan, omdat ik dan de complexiteit er van meer kan doorgronden en de verschil lende personages van heel dichtbij kan le ren kennen. In een non-fictieboek moet alles kloppen en ga je heel precies recon strueren. Dat vond ik niet zo boeiend, want dat had ik al meegemaakt. Voor mij was het veel interessanter om op zoek te gaan naar de grote - maar ook heel per soonlijke - thema's erachter." Caroline, de hoofdpersoon van In wonder land, komt jaren na dato in contact met de rechter-commissaris die het onderzoek leidde. Om dat (fictieve) personage goed

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 44