I Warm deeg uitrollen in de kou 'Onderhoud is altijd het ondergeschoven kindje' 0M 'Meesterwalser' Ad Klompenmaker woensdag 3 maart 2010 Op de A58 bij Breda zijn bij wijze van proef onlangs in de nachtelijke vrieskou twee stroken zoab gerepa reerd. De wetenschap keek mee. André Dorée, professor bij vakgroep Bouwlnfra van de Universiteit Twente, is betrokken bij de proef die Rijkswaterstaat op de A58 bij Breda uitvoerde. Het ging om twee stroken asfalt, 5 meter breed en 300 meter lang. Twee aannemers, Dura Vermeer en KWS, mochten elk in een proefvak in een koude nacht de deklaag weg- frezen en vervangen door 5 centime ter nieuw zoab. Hoe ze precies asfal teerden en walsten, is nauwkeurig vastgelegd met high-tech apparatuur, legt hij uit. De enorme hoeveelheid data die bij temperaturen tussen 0 en min 2 graden Celsius is verza meld, wordt momenteel geanaly seerd. Met nauwkeurige gps-metingen op de machines, sensoren, infrarood- scanners en warmtebeeldcamera's, is alles tot en met de laatste walsbeurt en de exacte weersomstandigheden van minuut tot minuut geregis treerd. Het doel: uit te vinden hoe ver Rijks waterstaat en aannemers kunnen gaan met het aanbrengen van zoab in koude winternachten. De directe aanleiding is echter niet deze winter. „Het plan lag er al", legt Dorée uit. „De verkeersdrukte is de laatste ja ren toegenomen. Dat leidt tot meer slijtage, maar laat ook minder tijd om de weg af te zetten. We willen geen files. Daarom worden repara ties steeds vaker 's nachts en ook in de winter uitgevoerd, waar dat vroe ger nog in het voorjaar en de zomer kon." Asfalteren lijkt op uitrollen van warm deeg, legt Dorée uit. Normali ter wordt asfalt bij temperaturen tus sen 120 en 160 graden Celsius gelegd, in een tempo van 6 tot 10 meter per seconde. Branchevereniging VBW Asfalt raadde begin dit jaar, toen het land in de greep van de vorst was, aan eerst de ondergrond op te war men alvorens kapotgevroren asfalt te repareren. Dorée: „Het is een dunne plak die je kunt bewerken zolang die warm is. Hoe lager de buitentemperatuur, hoe sneller de plak asfalt afkoelt. Hoe laag kun je gaan met je tempera tuur zonder te veel te verliezen aan eindkwaliteit? Moet je dan anders werken? Om die vragen draait het." Na het werk zijn direct de stroefheid en vlakheid van het nieuwe wegdek gemeten. Ook boorden de aanne mers proefstukken uit de weg om de kwaliteit te controleren. De komen de jaren zullen ze goed volgen waar schades ontstaan en of er mogelijk een verband is met de manier waar op en de omstandigheden waaron der er geasfalteerd is. Zoab heeft meer holtes dan 'dichte' asfaltsoorten. Dorée: „Het heeft daar door minder massa, en kan daarom minder warmte opslaan. Door de holtes is zoab bij aanleg ook gevoeli ger voor wind. Zeker als het hard waait, zie je dat bij dicht asfalt alleen de bovenlaag afkoelt, bij zoab wer velt de wind rond in de holtes en koelt alles snel af" Dorée vermoedt dat uit de proef zal blijken dat zoab veel speller afkoelt dan tot dusver gedacht. Walser Ad Klompenmaker wil dat er vaker en lichter gewalst wordt, door meerdere walsen die achter elkaar rijden om het asfalt te walsen als het nog warm is. De professor schat in dat Klom penmaker, die hij goed kent, wel eens gelijk kan krijgen. Het gaat niet alleen om het nieuwe stuk gerepareerde zoab, maar ook om wat er om het kapotte stuk heen ligt. Als je een stuk asfalt repareert, hoe voorkom je dan dat de zware machines schade aanrichten op aan grenzend asfalt? „Het aangrenzende asfalt is ook zoab en dat is gemaakt voor autoverkeer, niet om er met walsen en andere zware machines overheen te rijden" zegt Dorée. „De schade lijkt af te hangen van temperatuur en werkme thode. Ook daar willen we meer over te weten komen." Dwarsdoorsnede wegdek zand I Samenstelling van tweelaags zoab Bij zeer open asfalt beton (zoab) is de bovenlaag van het wegdek poreus. Door de holle ruimtes in het wegdek heeft zoab een goede waterafvoer. Het onregelmatige oppervlak zorgt voor een geluid-reducerende werking. Bij tweelaags zoab is de totale open constructie dikker dan bij enkellaags zoab. Tweelaags zoab geeft een nog beter demping van het geluid, wat wordt veroorzaakt door de fijnere textuur (kleinere steentjes) en vlakheid van de toplaag. infographic: )D, CN bron: VROM Hoe kuilen ontstaan Door veranderingen in weer en temperatuur worden automobilisten en motorrijders geconfronteerd met gaten in de wegen. 1 Water uit sneeuw en ijs sijpelt door een scheur in het wegdek; tijdens koudegolven bevriest het en groeit, waardoor toplaag en onderlaag scheuren. water' toplaag d Smeltend ijs laat gaten achter in asfalt dat het gewicht van voertuigen niet kan dragen; wegdek breekt en stukken slaan eruit, waardoor een gat ontstaat. 9 tot 10 miljoen ton asfalt In Nederland wordt jaarlijks 9 tot 10 miljoen ton as falt verwerkt, zoab én 'gewoon', dicht asfalt. Op de snelwegen wordt door Rijkswaterstaat bijna alleen nog maar zoab toegepast. Gemeenten en provincies werken nog wel vaak met ouderwets, dicht asfalt. Volgens de asfalteerders van VBW Asfalt vergen de reparaties door het winterweer dit seizoen 10.000 tot 20.000 ton asfalt. Dat is iets minder dan vorig jaar, toen eveneens sprake was van een strenge win ter. Ongeveer 190 kilometer snelweg is aan vervanging toe door het winterse weer van dit jaar. In de Tweede Kamer pleitte de Christenllnie on langs voor het gebruik van duurdere zoab-varianten, die slijtvaster zijn, ook bij vorst. Circa een derde van de grondstof voor asfalt bestaat uit asfaltgranulaat, al eerder gebruikt asfalt. Neder land is wereldleider op het gebied van hergebruik. Al het schone vrijkomende asfalt wordt weer in nieuw asfalt verwerkt. Ook op zoab-gebied is Nederland wereldleider. In Nederland bestaat iets minder dan 10 procent van de jaarlijkse asfaltproductie uit zoab. Of anders uit gedrukt 7.500.000 vierkante meter of 750 kilome ter snelweg (twee rijbanen en een vluchtstrook). foto Marnix Schmidt Fotografie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11