io I vorstschade Het is stil en voert regen snel af: zeer open asfalt beton, 's Lands snelwegen liggen er vol mee. Maar deze koude winter bleek zoab vaker af te brokke len. Dat is te voor komen, melden as falteerders. woensdag 3 maart 2010 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl Het uitstekende imago van het bij regen droge en ook nog eens stille zeer open asfalt beton (zo- ab) liep deze winter forse schade op, net als het zoab zelf overi gens. Door de vorst breken steen tjes in zoab eerder af. Dus zit het Nederlandse wegenstelsel nu vol gaten. Reden voor paniek? De Zwolse walsmachinist Ad Klompenmaker zit al 32 jaar in het asfalt en vindt het nog steeds een 'geweldig materiaal'. Hij werkt als praktijkexpert vaak mee aan onderzoek door de Universi teit Twente en doet puur uit lief hebberij ook zelfstandig onder zoek. Klompenmaker claimt in hoogst eigen persoon al meer dan 80.000 ton zoab te hebben gewalst. „Veel wegdekken hebben het meer dan tien jaar uitgehouden, sommige wel vijftien", zegt hij niet zonder trots. Kortom: prima spul dat zoab, mits je er goed mee omgaat. En dat gebeurt he laas niet altijd, stelt hij vast. 'Meesterwalser' Ad Klompenma ker vermoedt dat gemeenten vaak niet goed in de gaten heb ben wanneer het tijd is voor as- falt-onderhoud. En daarvan pluk ten ze de afgelopen lange vorstpe riode de wrange vruchten. Volgens Evert de long van de Ver eniging tot Bevordering van Wer ken in Asfalt (32 asfalteerders die samen 95 procent van de markt dekken) gaat zoab op de zwaarst belaste rechterrijstrook gemid deld tien tot elf jaar mee. „En dat is een stuk langer dan we in de ja ren tachtig dachten, toen we met zoab begonnen. Toen gingen we uit van een jaar of zeven." De kwaliteiten van zoab laten zich moeilijk meten met die van ouderwets asfalt. Dat wordt im mers al een jaar of twintig nauwe lijks meer op snelwegen gelegd. De ]ong: „Maar ik schat dat met de huidige belasting, het oude type deklaag korter mee zou gaan dan zoab. En we mogen niet ver geten dat we dankzij zoab verlost zijn van aquaplaning en spoorvor ming." Hij is het met Klompenmaker eens dat er soms niet goed met as falt wordt omgegaan, al tekent De Jong aan dat na de nog veel scha delijkere winter van vorig jaar vooral Rijkswaterstaat goed geluis terd heeft naar de adviezen uit de asfaltbranche. „Bij gemeenten is door Joep Trommelen nog veel missiewerk te verrich ten, de provincies zitten er een beetje tussenin." „Onderhoud is altijd het onderge schoven kindje," zegt Klompen maker. Samen met de Universi teit Twente is hij bezig een cursus 'kijken naar asfalt' samen te stel len. Want tijdig onderhoud voor komt uiteindelijk hoge rekenin gen. De Jong snapt wel hoe het in de praktijk in veel gemeenten gaat. „Een onafhankelijke deskundige adviseert na inspectie van de weg 'We mogen niet vergeten dat we dankzij zoab zijn verlost van aquaplaning en spoorvorming' dat het tijd is voor onderhoud. Een wethouder ziet op zijn fiets dat het zo op het eerste oog wel meevalt. En de gemeenteraad wil liefst uitstel want dat bespaart geld, denkt men tenminste. Dan moet je als bestuurder wel erg sterk in je schoenen staan om tóch door te zetten." Zoab bestaat uit 83 procent grove steenkorrels en 17 procent mas tiek (zand, steenmeel en bitumen die de stenen bijeen houden). Het bestaat voor 20 procent uit holle ruimte, waar water snel door wegvloeit. 'Ouderwets' as falt bevat tot 60 procent steen en 40 procent mastiek. Niet alleen vorst maar ook lucht tast in zoab bitumen veel sneller aan dan bij 'gewoon' asfalt. De industrie verbetert zoab con stant, legt Klompenmaker uit. Er bestaat tegenwoordig zelfs een 're- generatiebitumen' om over zoab te sproeien; een soort kruipolie die door het zoab vloeit en de bi- tumenfilm weer 'verfrist', om vroegtijdige rafeling te voorko men. Rijkswaterstaat is volgens De Jong terughoudend met de spray. „Want een nadeel is is dat je ei genlijk een paar weken tijd moet nemen om na zo'n spraybeurt het bovenste laagje af te laten slij ten, voor de stroefheid. De rem weg wordt immers langer door die bitumen. Je moet de maxi mum snelheid tijdelijk verlagen om te voorkomen dat auto's met en zonder anti-blokkeersysteem bij een noodstop op elkaar bot sen." Meer winst is in Klompenmakers ogen te halen bij het walsen. „Er wordt in Nederland te zwaar ge walst", stelt hij. „Vergelijk het met het oppompen van een fiets band. Dat doe je een beetje op ge voel, door meerdere malen te pompen. Zoab wordt beter als je het met lichtere walsen vaker walst, bij een voldoende hoge temperatuur." Het beste zoab wordt volgens de walsmachinist immers gelegd als het spul warm is. „In Nederland worden veel dunne lagen gelegd. Die koelen echter zeer snel af en dat gaat weer ten koste van de wegkwaliteit. Mijn idee is dan ook om meerdere walsen tegelijk in te zetten, die net als bij een smidse 'het ijzer smeden als het heet is'." Het kwam volgens De )ong vroe ger wel eens voor dat walsers on der tijdsdruk (om 5.00 uur 's och tends, als de snelweg een uur la ter open moest) de laatste wals- beurt te snel en te zwaar uitvoer den. „Maar aannemers letten daar tegenwoordig goed op. An ders krijgen ze later een schade claim en gunt de opdrachtgever de volgende klus aan een ander." Volgens hem is er in dertig jaar 'heel veel ervaring en kennis op gedaan', met onderhoud, repara tie en de verbetering van het as falt zelf. „Ik voorzie dat zoab uit eindelijk vijftien jaar mee zal gaan."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10