M
m
L
Altijd bij de les
HAVEN IN ZICHT
Vlissingen-Oost aantrekkelijk voor
elektriciteitscentrales
Gemeenteraads
verkiezingen
medebepalend
voor koers
Zeeland Seaports
Zeeland Seaports
Oe havens van Borsele.
VHssingen en Terneuzon
vormen samen het
derdo havengebied van
Nederland. Met zijn bij
drage aon do Zeeuwse
werkgelegenheid en
economie mag dit
gebied met recht het
kloppend hart van
de Zeeuwse economie
genoemd worden.
Zeeland Seaports is oen
gemeenschappelijke
regeling waarin de
Provincie Zeeland en
de gemeentes Borsela,
Temeuzon cm Vlisairujim
participeren. Als haven
bedrijf is hot vet ent-
woordelijk voor tie
economische ontwikke
ling. het beheer, onder
houd on de oxploitötia
van de Zocuwr.e havens.
Bij Zeeland Seaports
werkon circa 80
mensen die samon
verantwoordelijk zijn
Zeeland Seaports is de beheerder van de Zeeuwse zeehavens. Dagelijks werken bijna tachtig medewerkers aan de ontwikkeling, de exploitatie en promotie van de
derde zeehaven van Nederland. Maar wat houdt dit nu precies in? Wat doet bijvoorbeeld een kantonnier? En een havenmeester? In een serie portretten leest u meer
over het werk van de medewerkers van het havenbedrijf.
Afgevallen lading, een plas olie of een dode
meeuw het maakt niet uit; de kantonniers van
Zeeland Seaports halen het onmiddellijk van de
weg. In het havengebied staat veiligheid voorop.
Geen dag is hetzelfde voor de drie mannen. Vanuit hun
werkplaats - die half verscholen ligt achter de monu
mentale boerderij De Mariahoeve in Vlissingen-Oost -
maken de kantonniers dagelijks hun ronde om ervoor
te zorgen dat het groen en de infrastructuur in het
havengebied er netjes bij liggen. Ze schouwen het
terrein, zoals dat officieel heet. In totaal werken er zes
kantonniers bij Zeeland Seaports. Drie in Terneuzen en
drie in Vlissingen-Oost. "Een mooie baan", zegt Jack
van Belzen. "En afwisselend. Je weet 's morgens niet
wat je 's middags gaat doen." Jack is 'de benjamin' van
de drie kantonniers in het Vlissingen-Oost. Drie jaar
doet hij dit werk nu. Zijn collega's Ronald Goense en
Gerrit van den Ende werken beiden al meer dan twintig
'jaar voor dezelfde baas en kennen de vierentwintig
honderd hectare grond als hun eigen broekzak.
Wie vaker in het havengebied is, ziet ze vaak rijden in
de stoere blauw-wit-gele dienstauto's met het Zeeland
Seaportslogo op de deur. De kantonniers toeren door het
hele gebied om inspecties uit te voeren. Het schouwen
begint om half acht 's morgens. Eerst controleren ze alle
wegen en fietspaden. "We kijken goed om ons heen",
zegt Gerrit. "Staan alle verkeersborden nog rechtop.
Zijn de afbakeningen nog in orde. Heeft een vracht
wagen misschien ergens olie gemorst of ligt er ergens
een verloren lading op de weg." "Of dode konijnen,
meeuwen of katten", voegt Jack er aan toe. "Als we
die vinden moeten we ze begraven, want het kan voor
gevaarlijke situaties zorgen voor weggebruikers."
Zeeland Seaports is eigenaar van het terrein en daar
door ook verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid.
De kantonniers pakken daarom dringende zaken meteen
aan. Wat ze zelf kunnen, voeren ze direct uit. "Verkeers
borden rechtzetten na een storm, of een hek openzetten
dat is dichtgeklapt", zegt Gerrit. "Je neemt zelf het
initiatief. Je moet ad hoe oplossingen bedenken. Elke
dag is anders, elke situatie is weer anders. Dit vak leer je
alleen in de praktijk." Grotere gebreken zoals beschadi
gingen aan wegen of verzakte kademuren geven de
kantonniers door aan hun leidinggevende die de klus
doorspeelt aan een aannemer.
Bij het schoonhouden van de bermen, het onderhoud van
de bomen en van de brede groenstrook om het haven
gebied heen, krijgt het team'hulp van medewerkers van
sociale werkvoorzieningsbedrijf De Betho in Goes.
"We doen aan ecologisch groenbeheer", zegt Jack die
een achtergrond als hovenier heeft en verantwoordelijk
is voor het groen. "We maaien pas als bloemen het
zaad hebben laten vallen. Zo krijg je een mooie bloem-
strook waar dan weer vlinders en andere insecten op
afkomen."
Ronald op zijn beurt houdt zich naast de vaste kan-
tonnierstaken bezig met de agrarische gronden die
Zeeland Seaport in Vlissingen-Oost in bezit heeft.
"Met de loonwerker maak ik afspraken over de gewassen
die hij verbouwt en ik houd een oogje in het zeil."
Speciaal aan het werk in dit gebied vinden de drie
collega's toch wel de ligging aan de haven.
Gerrit: "Waar zie je baggerschepen of een schip met
een kraan met duizend ton hefvermogen? Alleen hier.
Normaal gesproken mag je niet eens op een havenkade
komen. Wij wel. Dat is toch mooi om mee te maken?"
Het aantrokken van
nieuwe bedrijven en
do uitgifte van grond.
Aanlog, beheer on
onderhoud van alle
infrastructuur.
Zorgen voor veiligheid
in het algemeen en voor
©on veilig scheepvaart
vorkeer in het bijzonder.
Mot Hoven in Zicht wil
Zooiand Seaports uitleg
geven over het belang
van de Zeeuwse havens
en do rol van het haven
bedrijf hierin.
Schelpenpad 2
Haven 1151
Postbus 132
4530 AC Terneu2en
T 0115*647400
F 0115-647500
portU/eeland-soaports.com
www .zeeland- Roaparts.com
Afgelopen maand is in Vlissingen-Oost de Sloecentrale
geopend. Deze gasgestookte centrale is eigendom van
het Zeeuwse energiebedrijf DELTA N.V. en de Franse
elektriciteitsproducent EDF. Na de kolen- en kerncentrale
van EPZ is de Sloecentrale de derde elektriciteits
centrale in Vlissingen-Oost. Het Belgische C.GEN heeft
momenteel plannen voor de bouw van een waterstof
elektriciteitscentrale in het havengebied en DELTA wil
een tweede kerncentrale bouwen waarvoor ook naar
Zeeland Seaports wordt gekeken.
Wat maakt Zealand Seaports zo aantrekkelijk
voor energiebedrijven?
In de eerste plaats is ons havengebied interessant omdat
energiecentrales grondstoffen nodig hebben die vaak
over zee worden aangevoerd, zoals steenkool en bio
massa. Door de ligging van een centrale in de haven
zijn deze grondstoffen meteen op de goede plaats en
dat scheelt tijd en geld. Bovendien beschikt een haven
gebied meestal over voldoende ruimte voorde opslag van
déze grondstoffen. Eventuele restproducten zoals C02,
kunnen weer gemakkelijk per schip worden afgevoerd.
Een ander voordeel is dat energiecentrales eenvoudig
over het voor het productieproces benodigde koelwater
kunnen beschikken. Door vestiging in Vlissingen-Oost,
een relatief afgelegen gebied, blijft de overlast voor de
bevolking beperkt. Tot slot geldt dat na de uitbreiding
van de capaciteit van het hoogspanningsnet (volgens
planning in 2014 gereed) voldoende capaciteit in Zeeland
is om "de opgewekte elektriciteit uit het gebied af te
voeren en op het elektriciteitsnet te krijgen. Zo wordt
duidelijk dat een op het oog niet zo logische locatie een
ideale plaats blijkt voor de productie van de stroom die
bij u uit het stopcontact komt.
S B II
De fiieuwe Sloecentrale in Vhswingen Ooftt.
Morgen, 3 maart, zijn de gemeenteraadsverkiezingen en
kunt u als kiezer meebepalen welk politiek klimaat de
komende jaren gaat heersen in de Zeeuwse gemeenten.
Ook voor Zeeland Seaports zijn de gemeenteraads
verkiezingen belangrijk. Natuurlijk omdat de uitslag
van de verkiezingen bepalend is voor het te voeren
gemeentelijk beleid voor de komende jaren. Bovendien
is Zeeland Seaports een gemeenschappelijke regeling
waarin naast de Provincie Zeeland ook de gemeenten
Borsele, Terneuzen en Vlissingen participeren. Deze vier
partijen worden vertegenwoordigd in het bestuur van
Zeeland Seaports en oefenen hierdoor rechtstreeks
invloed uit op de koers die door het havenbedrijf wordt
gevaren. Na iedere verkiezing, provinciaal en gemeente
lijk, wisselt het bestuur mee met de kleur van de partijen
die als winnaar uit de bus komen. Een lange termijn
beleid voor Zeeland Seaports is hierdoor niet altijd
even eenvoudig en daarom heeft het bestuur onlangs
besloten Zeeland Seaports per 1 januari 2011 om te
vormen tot een overheids-NV. Provincie en gemeenten
vormen dan niet meer het bestuur maar zullen als aan
deelhouders wat meer afstand nemen tot de dagelijkse
besluitvorming van Zeeland Seaports. De organisatie
ziet daardoor meer mogelijkheden om snel in te spelen
op kansen die zich voor de Zeeuwse havens in de markt
voordoen voor de verwezenlijking van de doelen op
lange termijn.
Port Authority