M m L Altijd bij de les HAVEN IN ZICHT Vlissingen-Oost aantrekkelijk voor elektriciteitscentrales Gemeenteraads verkiezingen medebepalend voor koers Zeeland Seaports Zeeland Seaports Oe havens van Borsele. VHssingen en Terneuzon vormen samen het derdo havengebied van Nederland. Met zijn bij drage aon do Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is oen gemeenschappelijke regeling waarin de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsela, Temeuzon cm Vlisairujim participeren. Als haven bedrijf is hot vet ent- woordelijk voor tie economische ontwikke ling. het beheer, onder houd on de oxploitötia van de Zocuwr.e havens. Bij Zeeland Seaports werkon circa 80 mensen die samon verantwoordelijk zijn Zeeland Seaports is de beheerder van de Zeeuwse zeehavens. Dagelijks werken bijna tachtig medewerkers aan de ontwikkeling, de exploitatie en promotie van de derde zeehaven van Nederland. Maar wat houdt dit nu precies in? Wat doet bijvoorbeeld een kantonnier? En een havenmeester? In een serie portretten leest u meer over het werk van de medewerkers van het havenbedrijf. Afgevallen lading, een plas olie of een dode meeuw het maakt niet uit; de kantonniers van Zeeland Seaports halen het onmiddellijk van de weg. In het havengebied staat veiligheid voorop. Geen dag is hetzelfde voor de drie mannen. Vanuit hun werkplaats - die half verscholen ligt achter de monu mentale boerderij De Mariahoeve in Vlissingen-Oost - maken de kantonniers dagelijks hun ronde om ervoor te zorgen dat het groen en de infrastructuur in het havengebied er netjes bij liggen. Ze schouwen het terrein, zoals dat officieel heet. In totaal werken er zes kantonniers bij Zeeland Seaports. Drie in Terneuzen en drie in Vlissingen-Oost. "Een mooie baan", zegt Jack van Belzen. "En afwisselend. Je weet 's morgens niet wat je 's middags gaat doen." Jack is 'de benjamin' van de drie kantonniers in het Vlissingen-Oost. Drie jaar doet hij dit werk nu. Zijn collega's Ronald Goense en Gerrit van den Ende werken beiden al meer dan twintig 'jaar voor dezelfde baas en kennen de vierentwintig honderd hectare grond als hun eigen broekzak. Wie vaker in het havengebied is, ziet ze vaak rijden in de stoere blauw-wit-gele dienstauto's met het Zeeland Seaportslogo op de deur. De kantonniers toeren door het hele gebied om inspecties uit te voeren. Het schouwen begint om half acht 's morgens. Eerst controleren ze alle wegen en fietspaden. "We kijken goed om ons heen", zegt Gerrit. "Staan alle verkeersborden nog rechtop. Zijn de afbakeningen nog in orde. Heeft een vracht wagen misschien ergens olie gemorst of ligt er ergens een verloren lading op de weg." "Of dode konijnen, meeuwen of katten", voegt Jack er aan toe. "Als we die vinden moeten we ze begraven, want het kan voor gevaarlijke situaties zorgen voor weggebruikers." Zeeland Seaports is eigenaar van het terrein en daar door ook verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid. De kantonniers pakken daarom dringende zaken meteen aan. Wat ze zelf kunnen, voeren ze direct uit. "Verkeers borden rechtzetten na een storm, of een hek openzetten dat is dichtgeklapt", zegt Gerrit. "Je neemt zelf het initiatief. Je moet ad hoe oplossingen bedenken. Elke dag is anders, elke situatie is weer anders. Dit vak leer je alleen in de praktijk." Grotere gebreken zoals beschadi gingen aan wegen of verzakte kademuren geven de kantonniers door aan hun leidinggevende die de klus doorspeelt aan een aannemer. Bij het schoonhouden van de bermen, het onderhoud van de bomen en van de brede groenstrook om het haven gebied heen, krijgt het team'hulp van medewerkers van sociale werkvoorzieningsbedrijf De Betho in Goes. "We doen aan ecologisch groenbeheer", zegt Jack die een achtergrond als hovenier heeft en verantwoordelijk is voor het groen. "We maaien pas als bloemen het zaad hebben laten vallen. Zo krijg je een mooie bloem- strook waar dan weer vlinders en andere insecten op afkomen." Ronald op zijn beurt houdt zich naast de vaste kan- tonnierstaken bezig met de agrarische gronden die Zeeland Seaport in Vlissingen-Oost in bezit heeft. "Met de loonwerker maak ik afspraken over de gewassen die hij verbouwt en ik houd een oogje in het zeil." Speciaal aan het werk in dit gebied vinden de drie collega's toch wel de ligging aan de haven. Gerrit: "Waar zie je baggerschepen of een schip met een kraan met duizend ton hefvermogen? Alleen hier. Normaal gesproken mag je niet eens op een havenkade komen. Wij wel. Dat is toch mooi om mee te maken?" Het aantrokken van nieuwe bedrijven en do uitgifte van grond. Aanlog, beheer on onderhoud van alle infrastructuur. Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor ©on veilig scheepvaart vorkeer in het bijzonder. Mot Hoven in Zicht wil Zooiand Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en do rol van het haven bedrijf hierin. Schelpenpad 2 Haven 1151 Postbus 132 4530 AC Terneu2en T 0115*647400 F 0115-647500 portU/eeland-soaports.com www .zeeland- Roaparts.com Afgelopen maand is in Vlissingen-Oost de Sloecentrale geopend. Deze gasgestookte centrale is eigendom van het Zeeuwse energiebedrijf DELTA N.V. en de Franse elektriciteitsproducent EDF. Na de kolen- en kerncentrale van EPZ is de Sloecentrale de derde elektriciteits centrale in Vlissingen-Oost. Het Belgische C.GEN heeft momenteel plannen voor de bouw van een waterstof elektriciteitscentrale in het havengebied en DELTA wil een tweede kerncentrale bouwen waarvoor ook naar Zeeland Seaports wordt gekeken. Wat maakt Zealand Seaports zo aantrekkelijk voor energiebedrijven? In de eerste plaats is ons havengebied interessant omdat energiecentrales grondstoffen nodig hebben die vaak over zee worden aangevoerd, zoals steenkool en bio massa. Door de ligging van een centrale in de haven zijn deze grondstoffen meteen op de goede plaats en dat scheelt tijd en geld. Bovendien beschikt een haven gebied meestal over voldoende ruimte voorde opslag van déze grondstoffen. Eventuele restproducten zoals C02, kunnen weer gemakkelijk per schip worden afgevoerd. Een ander voordeel is dat energiecentrales eenvoudig over het voor het productieproces benodigde koelwater kunnen beschikken. Door vestiging in Vlissingen-Oost, een relatief afgelegen gebied, blijft de overlast voor de bevolking beperkt. Tot slot geldt dat na de uitbreiding van de capaciteit van het hoogspanningsnet (volgens planning in 2014 gereed) voldoende capaciteit in Zeeland is om "de opgewekte elektriciteit uit het gebied af te voeren en op het elektriciteitsnet te krijgen. Zo wordt duidelijk dat een op het oog niet zo logische locatie een ideale plaats blijkt voor de productie van de stroom die bij u uit het stopcontact komt. S B II De fiieuwe Sloecentrale in Vhswingen Ooftt. Morgen, 3 maart, zijn de gemeenteraadsverkiezingen en kunt u als kiezer meebepalen welk politiek klimaat de komende jaren gaat heersen in de Zeeuwse gemeenten. Ook voor Zeeland Seaports zijn de gemeenteraads verkiezingen belangrijk. Natuurlijk omdat de uitslag van de verkiezingen bepalend is voor het te voeren gemeentelijk beleid voor de komende jaren. Bovendien is Zeeland Seaports een gemeenschappelijke regeling waarin naast de Provincie Zeeland ook de gemeenten Borsele, Terneuzen en Vlissingen participeren. Deze vier partijen worden vertegenwoordigd in het bestuur van Zeeland Seaports en oefenen hierdoor rechtstreeks invloed uit op de koers die door het havenbedrijf wordt gevaren. Na iedere verkiezing, provinciaal en gemeente lijk, wisselt het bestuur mee met de kleur van de partijen die als winnaar uit de bus komen. Een lange termijn beleid voor Zeeland Seaports is hierdoor niet altijd even eenvoudig en daarom heeft het bestuur onlangs besloten Zeeland Seaports per 1 januari 2011 om te vormen tot een overheids-NV. Provincie en gemeenten vormen dan niet meer het bestuur maar zullen als aan deelhouders wat meer afstand nemen tot de dagelijkse besluitvorming van Zeeland Seaports. De organisatie ziet daardoor meer mogelijkheden om snel in te spelen op kansen die zich voor de Zeeuwse havens in de markt voordoen voor de verwezenlijking van de doelen op lange termijn. Port Authority

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 52