spectrum 8 Voor een goede verkiezingsposter werd vroeger een kunstenaar gevraagd, nu roepen partijen er liever een reclamebureau bij. Het affiche anno 2010 is vaak niet meer dan de kop van de lijsttrekker, een verkiezingskreet en de partijkleur. De nadagen van een politiek symbool. Schandaalposters DEMOCMTEN Zaterdag 27 februari 2010 KLEUR man. „De PSP protesteerde tegen de bekrompen moraal en tegen kernwapens. Het was niet alleen bloot om het bloot, zoals nu het ge val lijkt te zijn." Het politieke affiche is kwalitatief op zijn retour, vindt Voerman. Voor de oorlog werden de vaak zeer artistieke posters vooral inge zet om de ideologische boodschap over te brengen. De rode vlag en houweel van de socialisten namen het op tegen het kruis en zwaard van de confessionele partijen. De posters waren artistiek vormgege ven en stonden bol van symboliek en onverbloemde stemadviezen: 'Oud uitgestooten. SDAP eischt staatspensioen' (1929). De verkiezingsposter ontwikkelde zich van kunstwerk tot aanplakbil jet, stelt de DNPP-directeur. „Vroe ger werden de beste kunstenaars ingeschakeld om een affiche vorm te geven, nu roepen partijen liever de hulp in van een marketingdes kundige. De huidige affiches heb ben een reclamekarakter. Elke par tij heeft een eigen huismerk met een vast design en herkenbare kleu ren. Ze zijn nauwelijks meer van elkaar te onderscheiden. Het is poli tiek pakpapier." Ook kwantitatief is de verkiezings poster gemarginaliseerd. Werden er in de jaren vijftig nog zo'n 1,75 miljoen gedrukt, nu is dat zo'n 100.000 per (landelijke) partij. Het dalend aantal affiches is ook een in dicatie van afnemende politieke be trokkenheid. Weinig kiezers voe len nog behoefte publiekelijk van hun stemkeuze te getuigen door een poster voor het raam te han gen. In de jaren zeventig werd al gesproken over het totaal verwijde ren van de politieke affiche uit het straatbeeld. „Maar geen enkele par tij wilde de eerste zijn die zou stop pen", zegt Voerman. „Wat nu als de rest er zich niet aan houdt en jouw poster de enige is die er niet tussen hangt?" Sindsdien zijn de posters vrijwel alleen nog te zien op de gemeentelijke plakborden. Het ontwerp van politieke affiches STEMT U LINKS OF RECHTS? Sociaal Delfzijl kreeg onlangs met een blootposter veel natio nale en internationale publici teit. Een stel borsten zijn ter hoogte van de tepels afgeplakt met twee stemvakjes. Daarbij de vraag: stemt u links of rechts? De borsten bleken van de Nedèrlandse playmate Mei- ke Schulte, die verbolgen was dat ze zonder toestemming ge bruikt waren. Dezelfde poster, met andere tekst, werd overi gens vorig jaar aj gebruikt in een Belgische verkiezingscam pagne. Sociaal Delfzijl verwijder de de posters inmiddels. is al jaren hetzelfde, onderkent ook creatief directeur Olivier Wegloop van mediabedrijf Boomerang. „Een van de beste was die van de Tegen partij van Van Kooten 8c De Bie: 'Geen gezeik, iedereen rijk'." Weg loop houdt van affiches met ironie en cynisme. „Maar ik weet niet of politieke partijen op die manier met hun publiek moeten commu niceren. Er zou wel iets aan de es thetiek van de affiches moeten ver anderen. De huidige affiches zijn zo slecht, daar is geen standaard uit te destilleren." Hij roemt het affiche van de Ameri kaans president Obama met de tekst 'Yes we can' en 'Hope', waar Obama schuin naar boven kijkt. „Ik hou wel van die propaganda- stijl. Op duizenden kilometers af stand is het affiche al herkenbaar. Wat mij betreft de nieuwe stan daard voor een politiek pamflet." Opvallend aan de huidige posters noemt Voerman de prominente plek voor het gezicht van de lijst trekker. De verpersoonlijking da- Onder de leuze 'Niets meer, niets minder' beeldde Stu- dent058 in Leeuwarden lijst trekker Michel Hania (24) in adamskostuum af. De aspi- rant-raadspartij wil de nadruk leggen op (het gebrek aan) huisvesting voor studenten in de Friese hoofdstad. De foto is genomen in de raadszaal en aanwezige ambtenaren verwij derden de studenten onmiddel lijk nadat de eerste foto's wa ren geschoten. Bierbrouwerij Us Heit uit Bolsward was ook niet blij met de poster. Hania houdt een bierglas voor zijn kruis met daarop het logo van de brouwerij. Op de website van de partij hebben de studen ten het logo verwijderd en op de posters is het biermerk afge plakt. De WD Drenthe joeg partijge noten op de kast met een car toon van een naakte politie agente. Naast de afbeelding is te lezen: 'Kleed de politie niet uit, stem WD'. Vooral de libera- STEMTOP EENHEID DOOR DEMOCRATIE door Monique Prins Een blote vrouw staat met haar armen wijd in een weiland met een koe. Daaronder de tekst: PSP, Ontwapenend. Be gin met iemand over verkiezings posters en het gaat al snel over de ze legendarische afbeelding uit 1971. Veelzeggend, vindt Gerrit Voerman, directeur van het Docu mentatiecentrum Nederlandse Poli tieke Partijen (DNPP). „Dit is het meest geruchtmakende affiche dat we in Nederland ooit zagen. Dat velen nu nog aan een poster moe ten denken die bijna veertig jaar oud is, zegt veel over de ophef van toen. Maar ook over de kwaliteit van de posters van nu. Affiches zijn de laatste jaren zo plat als een dubbeltje. Het is eenheidsworst. Eendimensionaal en saai, verschrik kelijk saai." Ook nu nog proberen partijen met naakt de aandacht te trekken. Maar dat is toch anders, meent Voer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 60