Vliegen is een spectrum 6 Zaterdag 27 februari 2010 Dries van der Poest Clement met prins Willem-Alexander op weg naar een Fokker F-27 in Eindhoven, 2 november 1993. Dries gaf de prins vliegles. Dries maakte zijn eerste vlucht al op 13-jarige leeftijd. Deze foto, in een K-6-zweefvliegtuig, is in 1964 genomen bij Zweefvliegcentrum Teriet. stond als iemand die heel ver ging om beel den te maken van plaatsen die hij aan deed. En ook die passie zit in de genen. Op de bovenverdieping van de woning van Van der Poest Clement, zie je zowat alle muren behangen met foto's. „Mijn vader zei altijd: Wat je ook doet, leg het vast jon gen", vertelt Dries. Dat resulteerde in tien fotoalbums, die ooit tot een boek zullen worden samenge vat. Precies, zoals ook zijn vader ooit een boek schreef In Wij vlogen als vogels heeft de auteur, twee jaar voor zijn dood, zijn zoon een persoonlijke boodschap meegege ven, die als een rode draad door het leven van Dries loopt: 'Ik ben trots op je, je va der'. Dries leeft de droom die voor zijn vader op 37-jarige leeftijd eindigde in een nacht merrie. Een klap tegen een berg in Duits land maakte hem blijvend invalide. Zijn been werd ingekort, zijn maag functioneer de niet meer goed; het vrije gevoel was voorgoed verleden tijd. „Vanaf dat mo- ment stelde hij zich ten doel dat ik hem moest opvolgen. Ik moest per se naar hbs-b, ook al kon ik helemaal geen wiskun de. Ik heb er al met al tien jaar over ge daan. ]a, ik werd dus door hem gestuurd, maar dat neem ik hem niet kwalijk. Ik heb er het mooiste beroep van de wereld aan overgehouden." Een wervingsbonnetje in de AVRO-bode bracht Van der Poest Clement bij de Ko ninklijke Luchtmacht. Hij bleef er 35 jaar hangen en kwam in tal van functies voor hete vuren te staan. „Maar even voor alle duidelijkheid: ik heb nooit zelf soldaatje ge speeld. Tijdens de oorlog in Bosnië en de twee Golfoorlogen bevoorraadde ik de troepen en vervoerde ik militairen. De meeste angst heb ik gehad tijdens de vluch ten naar Sarajevo. De eerste keer dat ik daar aankwam, was het er echt prachtig. Je kon aan alles zien dat het een welvarende stad was. Maar bij de tweede landing was er geen huis meer onbeschadigd. Dan pas heb je het idee: oké, ik ben dus echt in oor logsgebied. Het werd ook steeds erger. Vijf kilometer voor de landingsbaan stond een flat. Daarop stonden ze naar je te schieten. Wij moesten altijd scherfvesten aan, maar op een gegeven moment heb ik die onder mijn kont gelegd. Ja, ze schoten toch vanaf beneden naar boven? Er zijn op die plek collega's neergeschoten. Natuurlijk spookt Dries van der Poest Clement doet wat zijn vader liever veel langer had gedaan: vliegen. Zaterdag 6 maart is het vijftig jaar geleden dat de 63-jarige inwoner van Nisse in een zweefvliegtuigje zijn eerste vlucht maakte. Als instructeur op vliegveld Midden-Zeeland gaat hij na een carrière als vlieger boven oorlogsgebied en persoonlijke piloot van prins Bernhard nog regelmatig de lucht in. Omdat het vliegvirus ook na vijftienduizend vlieguren met geen ander medicijn is te bestrijden dan met vleugels, motoren en een cockpit. door Raymond de Frel Heel even is het stil. Dries van der Poest Clement haalt eens diep adem, houdt de lucht even wat langer binnen dan normaal en blaast dan weer rustig uit. Maar zijn overslaande stem ver raadt toch nog dat het van diep komt. „Ik heb gewoon zoveel aan die man te danken, hij heeft ontzettend veel voor mij bete kend." Juist, het gaat over zijn vader. Alweer. Hij zal er nooit meer vanaf komen, Dries is de zoon van de oorlogsvlieger uit Nisse die net na de oorlog in 1945 een vliegtuigcrash overleefde. Zoon van de man die in de meidagen van 1940 als vliegenier actief was, verzetswerk deed in de oorlogsjaren en na de bevrijding tot zijn crash voor de Royal Air Force vloog. Toegegeven, Dries doet er zelf ook een beet je aan mee. Hij mag graag vertellen over de belevenissen van zijn vader. Die spreken vooral aan, omdat zijn vader ook bekend Hij is al vijftig jaar foto Lex de Meester Dries leeft de droom die voor zijn vader op 37-jarige leeftijd eindigde in een nachtmerrie piloot en geeft nog les op Vliegveld Midden-Zeeland. VI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 58