De kweekvijver van het CDA Veel belangstelling voor 22 zeeland Toertocht zet hoog in met zesduizend fietsers Rijksweg voor stroom Zeeuwse fietscafés vrijdag 26 februari 2010 HOOGSPANNINGSLIJNEN Internationaal onderzoek naar het gedrag van Over 73 dagen ligt de eindstreep van de derde etappe van de Ronde van Italië in Middelburg. We tellen elke week met betrokkenen af tot 10 mei. Vandaag de vierde aflevering, met Martin Kok over de toertocht over het parkoers van de Giro. door Frits Bakker De goed getrainde toerfietser kan op za terdag 8 mei een tocht van 150 kilome ter door Zeeland ma ken. Het kan ook minden de orga nisatie van de Girotoertocht, die ter gelegenheid van de Nederland se start van de Ronde van Italië wordt gehouden, heeft ook par koersen uitgezet over tachtig en dertig kilometer. Verwacht wordt dat er op de dag dat de Giro de pro loog rijdt in Amsterdam, zo'n zes duizend deelnemers meedoen aan de Zeeuwse tocht. Dat is hoog in gezet, want voorlopig zijn er 1500 inschrijvers. Martin de Kok van Libéma, dat de coördinatie en organisatie van de tocht voor zijn rekening neemt: „We hebben met de publiciteit ge wacht totdat het echte voorjaar be gint met de klassiekers in België. Morgen is de Omloop Het Nieuws blad, dan begint eigenlijk ook het seizoen. Vanaf nu gaan we vol in zetten, ook in België." Voor de fietsers die zich inschrij ven voor één van de afstanden wordt het een unieke ervaring: ze kunnen twee dagen voordat de Gi ro (op maandag 10 mei) naar Zee land komt over het parkoers rijden dat voor de profs wordt uitgezet. Dat geldt ook voor de langste af stand, die weliswaar lussen maakt over Schouwen, maar daarna elke keer weer terugkeert naar het Giro parkoers. De routes lopen over Walcheren (30 km), Walcheren en Noord Be veland (80 km) en met een lus door Schouwen (150 km). De orga nisatie heeft samenwerking ge zocht met de wielerclub Theo Mid delkamp. „Daar hebben ze veel ervaring op dat gebied en kennen ze de wegen. Fester Aarts, Ko Blok en Lau de )onge hebben ons geweldig gehol pen." De voorbereiding van de Zeeuwse tocht is al in december van vorig jaar gestart. De Kok: „We hebben een paar mensen in gezet die er vanaf die tijd hard aan 10 mei 2010 werken om er een prachtig evene ment van te maken." De opbreng sten gaan naar het goede doel: Pink Ribbon, een organisatie die zich inzet in de strijd tegen borst kanker. „De etappe is gekocht door Middel burg, wij hebben met Libéma een pakket van werkzaamheden op ons genomen, zoals de hospitality, het parkoers, de inzet van vrijwilli gers en verkeersregelaars", aldus De Kok. De organisatie heeft be perkingen ten opzichte van het aantal deelnemers. „De locaties van start en finish zijn prachtig, want Middelburg is een mooie, his torische en gezellige stad. We slui ten alleen het laatste stuk naar de eindstreep op de Dam voor het verkeer af, verder moet iedereen de regels in acht nemen. Het is de zaterdag voor moederdag, dus het zal best druk zijn in de stad. En we weten hoe sommige toerrijders tekeer kunnen gaan. Die moet je wel eens tegen zichzelf in bescher ming nemen. We zetten verkeers regelaars in, maar natuurlijk niet op elk kruispunt. Daarom moeten we niet verder gaan dan vijf, zes duizend deelnemers." Voor de snelle rijders is er een mo gelijkheid om zich op enkele plaat sen van het parkoers uit te leven. De site geeft aan dat de deelne mers op de tachtig en 150 kilome ter een zogeheten championchip krijgen. Op afgeschermde stukken van het parkoers worden tussen- sprints aangegeven. Deelnemers kunnen zich individueel of met bedrijventeams aanmelden via de site: www.girotoertocht.nl De roep om ondergrondse aanleg van de nieuwe Rijksweg voor stroom van Borsele naar Geertruidenberg klinkt luider. Maar het is complex en duur. „Nergens ter wereld is het over zo'n lengte vertoond. We weten niet of het betrouwbaar kan." door Jeffrey Kutterink Professor Lou van der Sluis van de TU Delft is één van de twee voorzit ters van de internationa le werkgroep die de ko mende jaren onderzoek doet naar het gedrag van ondergronds aange legde hoogspanningskabels. In de Randstad gaat bij wijze van proef over een traject van 20 kilo meter - wat neerkomt op 240 kilo meter kabel - een Rijksweg voor elektriciteit onder de grond. „Dat is nog nergens ter wereld ver- Waar de energie overgaat op een provinciaal netwerk, wordt in ver deelstations de spanning verlaagd tot 150.000 kilovolt. Stroom met die spanning raast moeiteloos via ondergrondse kabels door de pro vincie. Na verdere verlaging van de spanning, bereikt de stroom uit eindelijk de meterkast. „Ik kan nog genieten van een hoogspanningslijn", relativeert Van der Sluis, al kan hij de roep om ondergronds te gaan wel be grijpen. „Wat in de Randstad gaat gebeuren, kun je vergelijken met de aanleg van een achtbaans snel weg. Politici en omwonenden roe pen dat ze geen geluidsoverlast willen. Stel dat er een nieuw soort asfalt zou zijn ontwikkeld dat het geluid dempt, maar er is nog niet van bekend hoe hard het slijt. Dan legt Rijkswaterstaat toch ook eerst een klein stukje aan. Niet zo vreemd. Een aantal jaar geleden hebben we het meegemaakt op de Utrechtsebaan (het eerste deel van de A12 van Den Haag naar 'Op tal van technische vraagstukken hebben ingenieurs simpelweg nog geen antwoord' toond", weet Van der Sluis. De TU en landelijk netbeheerder Ten- net zoeken naar het antwoord op de vraag of het op termijn verant woord is om nog grotere afstan den onder de grond aan te leggen. Want hoe graag politici en inwo ners van de Zak van Zuid-Beve land dat ook willen, Rijkswegen voor stroom kunnen niet zomaar ondergronds. „Kabels gedragen zich anders dan de lijnen aan hoogspanningsmasten." Op zichzelf is het onder de grond stoppen van elektriciteitskabels geen bijzonderheid. Maar hoe ho ger de spanning, hoe ingewikkel der het wordt. Juist daar zit de crux. Hoogspanningslijnen worden ge bruikt om de stroom van energie centrales te transporteren naar (provinciale) netwerken. Op de lij nen staat een spanning van 380.000 kilovolt. Vervoer van ener gie onder hoogspanning heeft als voordeel dat er meer vermogen door een lijn kan en dat het trans portverlies zo laag mogelijk is. Utrecht - red.). Daar was het nieuw aangebrachte asfalt ver keerd. Op zo'n stuk is het leed nog te overzien. Maar stel je voor dat het asfalt over de hele A12 tot Zevenaar zou zijn aangelegd? Dan roept iedereen: wie is er nou zó dom?" Bij een ondergrondse Rijksweg voor stroom is dat niet anders, be toogt Van der Sluis. Daar gaat het om tal van technische vraagstuk ken waar ingenieurs simpelweg nog geen antwoord op hebben. Bij hoogspanningslijnen zorgt de wind voor koeling en is de lucht een uitstekende isolator. Gaat er iets mis met een lijn, dan kan die relatief eenvoudig, snel en goed koop worden gerepareerd. Kabels in de grond moeten in buizen wor den gelegd om ze te beschermen. Kunststof en isolatiemateriaal zijn nodig om de werking en veilig heid te waarborgen en om de warmte af te voeren. Ook het aan elkaar knopen van ka bels kost hoofdbrekens. „Kabels moeten aan elkaar worden gekop peld met moffen. Daar is veel inge wikkelder en duurdere technolo gie voor nodig dan voor het boven gronds bij elkaar brengen van lij nen. En gaat er iets mis, dan kost het twee tot drie weken om de ka bels op te graven, te repareren en weer terug te leggen." Een andere technische hobbel is de spanningsverhoging in kabels. „Het ontstaan ervan is inherent aan het materiaal van kabels en een verschijnsel dat je bij lijnen niet hebt. De spanningsverschillen moet je compenseren door mid del van spoelen. Een spoel is een meter of vijf, zes hoog, heeft een diameter van twee a drie nieter en moet om de zoveel kilometer wor den geplaatst. Dat soort spoelen bestaan nog niet voor de hoge spanningen waar we hier over pra ten. Die moet je dus eerst bouwen en beproeven. Spoelen staan in huisjes en maken lawaai (brom men, vanwege 50 hertz)." En alsof het nog niet complex ge noeg is, komt er nog een vraag stuk bij. „Niet alle hoogspannings lijnen in Nederland gaan in één keer Ondergronds. Dus je hebt te maken met een hoogspanningsnet met lijnen en kabels. Doordat bei de zich anders gedragen, wordt het voor de operator die het sys teem moet bedienen ingewikkel der om de elektriciteitsvoorzie ning beheersbaar en betrouwbaar te houden." Vanwege al die techni sche hobbels liet minis ter Maria van der Hoe ven (Economische Za ken, CDA) aan de Tweede Kamer weten dat de Rijksweg voor stroom van Borsele naar Geertrui denberg niet ondergronds kan. Toch vinden vijf van de zes politie ke partijen in de gemeente Borse le en de PvdA in Provinciale Sta ten dat de lijnen onder de grond moeten. Landelijk netbeheerder Tennet peinst er niet over. Tech nisch onverantwoord om in heel Nederland meer dan 20 kilometer hoogspanningsleiding onder de grond te stoppen. „Tot de resultaten uit het onder zoek bekend zijn, gaan er geen hoogspanningsleidingen onder de grond", zei Petra Wessels van Ten- net onlangs in deze krant. Terecht, oordeelt Van der Sluis. door René Schrier MIDDELBURG - Het is niet de opzet van het bureau voor de ondersteu ning van de Zeeuwse Statenfrac tie, maar het begint zich meer en meer als een soort kweekvijver voor jonge aanstormende CDA'ers te ontwikkelen. Statenfracties krijgen, afhankelijk van hun grootte, een financiële bij drage voor fractieondersteuning. Alle Zeeuwse fracties schakelen daar zogenaamde fractieondersteu ners voor in. Alleen de SP heeft momenteel een vacature. Het werk van de ffactieondersteuners wordt door de fracties op verschil lende wijze ingevuld. Bij het CDA heeft het er alle schijn van dat de mensen die daar wer ken zo geïnspireerd worden door de politiek dat ze daarin voor zich zelf ook een glansrijke loopbaan weggelegd zien. De eerste frac tieondersteuner, Jo Annes de Bat uit Goes, heeft er bijna vier jaar als gemeenteraadslid en fractievoorzit ter in zijn woonplaats opzitten en staat op de nominatie om wethou der te worden. Zijn opvolger als Statenfractiemedewerker, Roderik Bin, staat op de kandidatenlijst van het CDA Middelburg voor de komende raadsverkiezing. Op de achtste, vooralsnog onverkiesbare, plaats, maar politiek en verkiezin gen zijn onvoorspelbaar. CDA-Statenfractievoorzitter Jan Bergen wijst er op dat zijn partij al tijd al oog voor jongeren heeft ge had. Als voorbeeld van geslaagde Zeeuwse CDA-jongeren noemt hij Jan Peter Balkenende, Jan Kees de Jager en Ad Koppejan. Het mes van het werk van de fractiemede werker kan ook aan twee kanten snijden. Zo produceerde Bin een scriptie over de veiligheidsregio Zeeland en kon Bergen als staten lid zijn voordeel met die informa tie doen. Bin (24 jaar) weet nog niet of hij van de politiek zijn beroep wil ma ken, zoals zijn voorganger. Eerst wil hij zijn studie bestuurskunde afmaken. En het bedrijfsleven trekt ook wel. En dat vindt hij op zich ook geen slechte combinatie; politiek en bedrijfsleven. MIDDELBURG - Het loopt storm met Zeeuwse horecagelegenheden die graag fietscafé willen worden. Gedeputeerde Kees van Beveren heeft gisteren het eerste Zeeuwse fietscafé - De Gouden Bock aan de Dam in Middelburg - geopend. Fietscafés zijn horecaondernemin- gen waar fietsers uit kunnen rus ten, van het toilet kunnen gebruik maken, kleine reparaties kunnen verrichten of de fietsaccu op kun nen laden, zonder dat ze verplicht een consumptie nemen. Binnen een week hadden zich 48 cafés aan gemeld. Dat aantal is gestegen tot boven de 50. Carla Schönknecht van Promotie Zeeland Delta maak te bij de opening duidelijk dat het begrip fietscafé uit Noord-Brabant afkomstig is. Ze zijn op minder dan een kilometer van het Zeeuw se fietsknooppuntensysteem te vinden. Ze sprak van een win/win-situatie voor fietsers en ondernemers. Ook Van Beveren was tevreden met deze nieuwe rol van de Zeeuwse cafés. Het was hem alleen opgevallen dat er nog maar weinig aanmeldingen uit de Zak van Zuid-Beveland zijn. Michelle Lambregtse van De Gou den Bock heeft er geen enkele moeite mee dat fietsers van de voorzieningen gebruikmaken. Daar zijn ze voor, gaf ze aan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 70