Over ruimte
door Nico Out
Op zoek naar het beste wat Zeeland
op kunstgebied te bieden heeft, be
zocht ik exposities in Galerie van
den Berge, Goes, en de Bewaerschole,
Burgh Haamstede. Een verbindend
element is ruimte en de beleving er
van. Daarnaast speelt het zoeken
naar het uitbreiden van het repertoi
re van de beeldende kunst een rol.
De twee exposanten in
Galerie van den Berge
lijken op het eerste ge
zicht niets met elkaar
te maken te hebben. Nanda Runge
werkt figuratief, Sybille Pattscheck
abstract. Als het echter gaat om
het onderzoeken van het schilders
metier, speelt in het werk van bei
den de spanning tussen de drager
en het opbrengen van de verf een
hoofdrol, terwijl er in beide geval
len een relatie is met het oproepen
van een ruimtelijke illusie.
Nanda Runge neemt zelfgemaakte
fotcfs als uitgangspunt voor teke
ningen en schilderijen. In de geest
van de oude Chinese kalligrafen
bouwt zij haar composities op uit
rake lijnen en vlekken. In Van den
Berge toont zij vooral schilderijen.
Daarin bereikt zij een prachtige ba
lans tussen spontaniteit en concen
tratie. Op het ongeprepareerde lin
nen verschijnen zo voorstellingen
van binnenruimtes, gebouwen en
andere bouwsels. Steeds raakt Run
ge de essentie van wat zij voor
zich ziet en roept ruimte op, ter
wijl ze geen moeite doet het pro
ces van het scheppen van de illu
sie te verbergen. Het is alsof zij -
en via haar ogen ook de toeschou
wer - deze uitsneden uit de werke
lijkheid voor het eerst ziet. Verder
roept Runge verwondering op het
niveau van de voorstelling en het
niveau van het schilderen op. Zon
der de soliditeit van een gebouw
tekort te doen, wordt het door de
manier waarop zij het schildert
een vluchtig gegeven, een mo
ment in tijd en ruimte, een herin
nering.
In haar oudere werk was veilig
heid expliciet een thema. Een ge
bouw, een huis is een plek waar je
je geborgen zou kunnen voelen.
Voor mij speelt dat gegeven ook
nu nog door haar werk heen.
Door de spanning tussen wat Run
ge verbeeldt en hoe zij dat doet,
verwijst zij naar de tegenstelling
tussen de illusie van geborgenheid
én de realiteit, waarin je op jezelf
bent aangewezen.
Sybille Pattscheck schildert geen
voorstellingen. Zij heeft het op
een spieraam gespannen doek ver
vangen door een platte doos van
acrylglas. Die bedekt ze met lagen
bijenwas vermengd met olieverf
De zijkanten van het schildervlak
zijn veel meer verzadigd met kleur
dan de voorkant. Door het gebruik
van acrylglas schijnt het licht ook
'door het schilderij heen': het valt
via de zijkanten naar binnen en
beïnvloedt zo de voorzijde van het
schilderij. Elk schilderij is aan de
randen iets donkerder, daar ver
schijnen subtiele tinten. De weer
gave van licht benadert op deze
manier heel dicht de onstoffelijk
heid ervan. De werken van Patt
scheck roepen een oneindige ruim
te op en kleuren tegelijkertijd ook
de ruimte. De kwaliteit van het
werk ligt erin dat de schilderijen
ervaringen die je in de natuur
kunt hebben, minimaal evenaart
en soms zelfs overtreft.
In de Bewaerschole exposeert
Jeroen Doorenweerd. Hij is
vooral bekend van zijn hou
ten bouwsels in het land
schap, die de blik van de voorbij
ganger of bezoeker richten en de
beleving van het landschap intensi
veren. Het reizen per schip komt
in zijn werk ook voor. Dooren
weerd is de zoon van een binnen
schipper. Hij plaatste ooit een auto
op een uitzichtpunt langs een van
Nederlands waterwegen. Bezoe
kers werden uitgenodigd de voor
bijgaande schepen te bekijken en
hoorden via de autoradio ook het
marifoonverkeer tussen die sche
pen. Voor zijn expositie in de Be
waerschole voer Doorenweerd
met een klein motorbootje van
Drimmelen naar Zierikzee. Eigen
lijk was Burghsluis het doel, maar
door slecht weer onbereikbaar. Op
de voorplecht en de achterkant
van zijn bootje had hij een video
camera gemonteerd die de hele
reis registreerde. Ook het geluid
nam hij op. In de Bewaerschole
zie en hoor je de tocht van Door
enweerd. Hij dekte de ramen van
de expositieruimte af met panelen
waardoor hun vorm nog zichtbaar
is en projecteert het beeld van de
camera's op de wanden. Middenin
de ruimte staand, reis je als het wa
re mee en ervaar je de kracht van
de elementen door het geraas uit
de luidsprekers en de onrustig be
wegende horizon. Hoewel ik de
beelden vanaf het dansende boot
je best aardig vond, komt deze in
stallatie nieun de buurt van wat
Doorenweerd eerder heeft gedaan.
Als plaatsvervangende ervaring
voldoet de projectie niet. Daar
voor zijn de beelden te vaag en
blijf je je bewust van het feit dat je
in een expositieruimte staat. Als re
flectie op spanning tussen werke
lijkheid en de kunstervaring biedt
Doorenweerd mij ook te weinig.
Galerie van den Berge, Westwal 45,
Goes ,t/m 20 mrt, do. t/m za 12.00 -
17.00 uur en op afspraak.
Bewaerschole, Weststraat 18,
Burgh-Haamstede, t/m 21 mrt, wo.
t/m zo. 14.00- 17.00 uur.
Nanda Runge neemt zelfgemaakte foto's als
uitgangspunt voor haar tekeningen en schil
derijen.
Door het gebruik van acrylglas schijnt het
licht als door het schilderij heen in het werk
van Sybille Pattscheck.
De zijkanten van het schildervlak zijn veel
meer verzadigd met kleur dan de voorkant.
Els van Baarie
Els van Baarie en Cora de Kok ex
poseren monumentale werken
waarin textiel een hoofdrol speelt.
Vanuit haar interesse voor geschie
denis verwerkt Els van Baarie on
der andere gebruikte enveloppen.
De Kok speelt fraai met visvormen
en schubben.
T/m 20 maart, Kunstuitleen
Terneuzen, Bellamystraat 26a,
Terneuzen. Di. t/m vr. 13.00 -17.00
uur, za. 10.00 - 14.00 uur.
Regi van Driel
Regi van Driel schildert in de trant
van de Franse Tachisten met losse
vegen en toetsen meestal warme,
zonnige composities, geïnspireerd
op het landschap dat je vanuit het
vliegtuig kunt zien. Zij transfor
meert het tot abstracte doeken, vol
licht en kleur.
T/m 1 april, Kunstuitleen de
Bevelanden, Westwal 45, Goes. Wo.
t/m za. 13.00 - 17.00 uur en Ie zo.
v/d maand.
Carolina Apolonia Aja Snelleman Melanie Bosboom
Carolina Apolonia gebruikt onder
meer materialen die zij aan het
strand vindt voor het maken van
sieraden, die ook kleine sculptu
ren zijn. Afval en natuurlijke mate
rialen krijgen een nieuw leven.
Ook met werk van Hetty Schaart,
Jacqueline Schot en Ada de Voogt.
T/m 4 maart, 'Gestrand', Galerie 10,
Korte Noordstraat 39, Middelburg. Do.
t/m za. 13.00 - 17.00 uur en Ie zo.
v/d maand.
Aja Snelleman maakt fantasierijke
glasobjecten waarin zij speelt met
kleur en vorm. Zij exposeert sa
men met Neeltje Maria van der
Nol, die vruchten als uitgangspunt
neemt voor mooie objecten van
vilt en zijde en met Gesina, die
nogal voorspelbare landschappen
schildert.
T/m 7 maart,. Galerie 45, Singel 45,
Westdorpe. Do. t/m zo. 13.00 - 17.00
uur en op afspraak.
Melanie Bosboom onderzoekt in
haar zelfportretten en foto's van
stillevens de verhouding tussen
een mannelijke en een vrouwelij
ke kijk op identiteit en seksuali
teit.
Door een fantasierijke aanpak
weet zij niet alleen visueel, maar
ook intellectueel te prikkelen.
T/m 7 maart, deWillem3,
Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo.
11.00- 17.00 uur
donderdag 25 februari 2010