Over ruimte door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft, be zocht ik exposities in Galerie van den Berge, Goes, en de Bewaerschole, Burgh Haamstede. Een verbindend element is ruimte en de beleving er van. Daarnaast speelt het zoeken naar het uitbreiden van het repertoi re van de beeldende kunst een rol. De twee exposanten in Galerie van den Berge lijken op het eerste ge zicht niets met elkaar te maken te hebben. Nanda Runge werkt figuratief, Sybille Pattscheck abstract. Als het echter gaat om het onderzoeken van het schilders metier, speelt in het werk van bei den de spanning tussen de drager en het opbrengen van de verf een hoofdrol, terwijl er in beide geval len een relatie is met het oproepen van een ruimtelijke illusie. Nanda Runge neemt zelfgemaakte fotcfs als uitgangspunt voor teke ningen en schilderijen. In de geest van de oude Chinese kalligrafen bouwt zij haar composities op uit rake lijnen en vlekken. In Van den Berge toont zij vooral schilderijen. Daarin bereikt zij een prachtige ba lans tussen spontaniteit en concen tratie. Op het ongeprepareerde lin nen verschijnen zo voorstellingen van binnenruimtes, gebouwen en andere bouwsels. Steeds raakt Run ge de essentie van wat zij voor zich ziet en roept ruimte op, ter wijl ze geen moeite doet het pro ces van het scheppen van de illu sie te verbergen. Het is alsof zij - en via haar ogen ook de toeschou wer - deze uitsneden uit de werke lijkheid voor het eerst ziet. Verder roept Runge verwondering op het niveau van de voorstelling en het niveau van het schilderen op. Zon der de soliditeit van een gebouw tekort te doen, wordt het door de manier waarop zij het schildert een vluchtig gegeven, een mo ment in tijd en ruimte, een herin nering. In haar oudere werk was veilig heid expliciet een thema. Een ge bouw, een huis is een plek waar je je geborgen zou kunnen voelen. Voor mij speelt dat gegeven ook nu nog door haar werk heen. Door de spanning tussen wat Run ge verbeeldt en hoe zij dat doet, verwijst zij naar de tegenstelling tussen de illusie van geborgenheid én de realiteit, waarin je op jezelf bent aangewezen. Sybille Pattscheck schildert geen voorstellingen. Zij heeft het op een spieraam gespannen doek ver vangen door een platte doos van acrylglas. Die bedekt ze met lagen bijenwas vermengd met olieverf De zijkanten van het schildervlak zijn veel meer verzadigd met kleur dan de voorkant. Door het gebruik van acrylglas schijnt het licht ook 'door het schilderij heen': het valt via de zijkanten naar binnen en beïnvloedt zo de voorzijde van het schilderij. Elk schilderij is aan de randen iets donkerder, daar ver schijnen subtiele tinten. De weer gave van licht benadert op deze manier heel dicht de onstoffelijk heid ervan. De werken van Patt scheck roepen een oneindige ruim te op en kleuren tegelijkertijd ook de ruimte. De kwaliteit van het werk ligt erin dat de schilderijen ervaringen die je in de natuur kunt hebben, minimaal evenaart en soms zelfs overtreft. In de Bewaerschole exposeert Jeroen Doorenweerd. Hij is vooral bekend van zijn hou ten bouwsels in het land schap, die de blik van de voorbij ganger of bezoeker richten en de beleving van het landschap intensi veren. Het reizen per schip komt in zijn werk ook voor. Dooren weerd is de zoon van een binnen schipper. Hij plaatste ooit een auto op een uitzichtpunt langs een van Nederlands waterwegen. Bezoe kers werden uitgenodigd de voor bijgaande schepen te bekijken en hoorden via de autoradio ook het marifoonverkeer tussen die sche pen. Voor zijn expositie in de Be waerschole voer Doorenweerd met een klein motorbootje van Drimmelen naar Zierikzee. Eigen lijk was Burghsluis het doel, maar door slecht weer onbereikbaar. Op de voorplecht en de achterkant van zijn bootje had hij een video camera gemonteerd die de hele reis registreerde. Ook het geluid nam hij op. In de Bewaerschole zie en hoor je de tocht van Door enweerd. Hij dekte de ramen van de expositieruimte af met panelen waardoor hun vorm nog zichtbaar is en projecteert het beeld van de camera's op de wanden. Middenin de ruimte staand, reis je als het wa re mee en ervaar je de kracht van de elementen door het geraas uit de luidsprekers en de onrustig be wegende horizon. Hoewel ik de beelden vanaf het dansende boot je best aardig vond, komt deze in stallatie nieun de buurt van wat Doorenweerd eerder heeft gedaan. Als plaatsvervangende ervaring voldoet de projectie niet. Daar voor zijn de beelden te vaag en blijf je je bewust van het feit dat je in een expositieruimte staat. Als re flectie op spanning tussen werke lijkheid en de kunstervaring biedt Doorenweerd mij ook te weinig. Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes ,t/m 20 mrt, do. t/m za 12.00 - 17.00 uur en op afspraak. Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh-Haamstede, t/m 21 mrt, wo. t/m zo. 14.00- 17.00 uur. Nanda Runge neemt zelfgemaakte foto's als uitgangspunt voor haar tekeningen en schil derijen. Door het gebruik van acrylglas schijnt het licht als door het schilderij heen in het werk van Sybille Pattscheck. De zijkanten van het schildervlak zijn veel meer verzadigd met kleur dan de voorkant. Els van Baarie Els van Baarie en Cora de Kok ex poseren monumentale werken waarin textiel een hoofdrol speelt. Vanuit haar interesse voor geschie denis verwerkt Els van Baarie on der andere gebruikte enveloppen. De Kok speelt fraai met visvormen en schubben. T/m 20 maart, Kunstuitleen Terneuzen, Bellamystraat 26a, Terneuzen. Di. t/m vr. 13.00 -17.00 uur, za. 10.00 - 14.00 uur. Regi van Driel Regi van Driel schildert in de trant van de Franse Tachisten met losse vegen en toetsen meestal warme, zonnige composities, geïnspireerd op het landschap dat je vanuit het vliegtuig kunt zien. Zij transfor meert het tot abstracte doeken, vol licht en kleur. T/m 1 april, Kunstuitleen de Bevelanden, Westwal 45, Goes. Wo. t/m za. 13.00 - 17.00 uur en Ie zo. v/d maand. Carolina Apolonia Aja Snelleman Melanie Bosboom Carolina Apolonia gebruikt onder meer materialen die zij aan het strand vindt voor het maken van sieraden, die ook kleine sculptu ren zijn. Afval en natuurlijke mate rialen krijgen een nieuw leven. Ook met werk van Hetty Schaart, Jacqueline Schot en Ada de Voogt. T/m 4 maart, 'Gestrand', Galerie 10, Korte Noordstraat 39, Middelburg. Do. t/m za. 13.00 - 17.00 uur en Ie zo. v/d maand. Aja Snelleman maakt fantasierijke glasobjecten waarin zij speelt met kleur en vorm. Zij exposeert sa men met Neeltje Maria van der Nol, die vruchten als uitgangspunt neemt voor mooie objecten van vilt en zijde en met Gesina, die nogal voorspelbare landschappen schildert. T/m 7 maart,. Galerie 45, Singel 45, Westdorpe. Do. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur en op afspraak. Melanie Bosboom onderzoekt in haar zelfportretten en foto's van stillevens de verhouding tussen een mannelijke en een vrouwelij ke kijk op identiteit en seksuali teit. Door een fantasierijke aanpak weet zij niet alleen visueel, maar ook intellectueel te prikkelen. T/m 7 maart, deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11.00- 17.00 uur donderdag 25 februari 2010

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 86