Zeeman: hip om de billen consumentI 35 Meidenmesje liefst met mannenhandvat -.VILAS.?** KOOPWAAR woensdag 24 februari 2010 NZEE AN EEM NZEEM EE ANZEEMA ZEE £MANZE MANZEEMANZE M NZE MANZEE ANZE MAN* 4 NZEE AN EEM NZEE Af ZEE ANZEEMA ZEE. AN?^J i^NZE^AfeEl 1 EEM NZEE AN M4 ZEE AN ZEEN Het is recessiechic: de knal gele onderbroeken van de Zeeman. Er is een heuse run ontstaan op de bijna gratis boxershorts en hip sters. Op handige wijze heeft de textielsuper met dit statement tegen dure merk- mode een hype ontketend. Vier modellen boxers De zeemanboxer is er in vier ver schillende modellen, allemaal voor zien van de kenmerkende Zeeman- letters. De mannenonderbroek is er in blauw met geel en in geel met blauw. Beide modellen zijn uit verkocht. Ook voor vrouwen zijn er twee va rianten: een met een blauwgele print en een in kanariegeel. De vrouwenmodellen zijn ook bijna uitverkocht. De kanariegele boxers zijn alleen nog verkrijgbaar in de maat XXL. De blauwgele onder broek is er nog in de maten M, L, XI en XXL. De onderbroeken zijn alleen ver krijgbaar via de website van Zee man: www.zeeman.com De eerste partij van 30.000 waarschijnlijk weer nieuwe. Zeemanonderbroeken (mannen- en vrouwenmodellen) is bijna op, maar er komen foto Zeeman door Rixt Oenema Eerst wilde je als modekriti- sche jongere nog niet dood gevonden worden met zo'n blauwgeel plastic tasje in je hand. Maar nu is kle dingconcern Zeeman überstoer, de kleding heeft een goeie snit en de textielsuper weet zelfs een mode- hype te creëren. De felgele Zee manboxershorts en hipsters, met merknaam in het elastiek, zijn niet aan te slepen. De gratis boxers zijn te bestellen via de website en dat loopt storm. De afgelopen week vlogen er in korte tijd duizenden de webwin kel uit. De eerste partij van 30.000 exemplaren is bijna op, maar er ko men waarschijnlijk weer nieuwe. Zeeman moest de website zelfs een paar dagen sluiten om de ba lans op te maken en alle bestellin gen te verwerken. Want de merkboxer blijft onver minderd populair. De trend duurt al een paar jaar en is nog niet voor bij: tieners dragen hun spijkerbroe ken half over de bips. Boven de jeans steekt de boxershort uit. Dit is bij voorkeur een prijzige onder broek van bijvoorbeeld Björn Borg, Dolce 8c Gabbana of Calvin Klein. Zeeman wil met de actie een an- ti-fashion- statement maken tegen de overdreven belangstelling voor soms peperdure merkkleding. Goe de kleding hoeft niet duur te zijn, merkt marketingmanager Jacques van der Bom glimlachend op. „De kwaliteit is echt prachtig en ze zit ten verschrikkelijk lekker." Hele maal kosteloos is de actie trou wens niet De liefhebbers, vooral schoolgaande jeugd, betalen 3,90 euro verzendkosten. „Maar dat kost het ook echt We verdienen er niets aan", aldus Van der Bom. De prijs van een Björn Borg bij voorbeeld begint bij 20 euro voor een simpel model. Op Hyves is inmiddels een fansite opgericht. 'Überstoere Zeeman boxers' telt ruim negenhonderd le den, die dolle foto's van zichzelf in de banaangele boxers op internet zetten. De anti-Zeeman-Hyves, sinds 2007 in de lucht, telt overi gens bijna twee keer zo veel leden. Op Twitter volgen ruim tweehon derd mensen de activiteiten van de textielsuper, die volop berich ten van de volgers herhaalt. Dat gaat van 'De Zeeman-onderbroek is shit' tot 'Als je deze niet hebt, hoor je er niet bij'. Die laatste con statering wordt dan wel gevolgd door een spottend 'Modekenners voorspellen dat de boxer dé trend van 2010 wordt'. Op een mode- blog staat geschreven: 'Björn Borg, eat your heart out! In crisistijden zijn de Zeemanboxershorts de hip pe accessoire boven je skinny jeans. Jongeren zijn ware positieve realisten en gaan in 2010 voor re cessie-chic!' De marketingcampagne van de Zeeman is simpel doch doeltref fend. Abri's, billboards, een 'gratis' product en de eigenhandig ge creëerde buzz op internet zorgen voor voldoende publiciteit. Waar gelikte campagnes, gladde praatjes en commercie normaal gesproken de media domineren, geniet het publiek blijkbaar van het antistate ment met een knipoog. Zeeman is best verrast door het succes. Van der Bom: „We hadden wel gedacht dat het opgepikt zou worden, maar het is moeilijk te sturen. Het is gratis, dat speelt mee. Daarbij is het een apart en goed product en een actie met een glimlach." Of de onderbroek in de kleuren van Zeeman ook móói is? Van der Bom, opgewekt: „Mooi is een sub- jectiefbegrip." reageren? consument@wegener.nl door Wouter Klootwijk Wie iets te koop heeft, wil dat graag op deze plek in de krant laten weten. En wil dat er hier door de journalist laaiend enthousiast over wordt geschreven, zodat de verkoopcijfers omhoogschieten. Jaloezie heb je ook. 'U schrijft erg positief over de roomklopper van de concurrent, ik zou het op prijs stellen als u ook een redac tioneel stukje wilt wijden aan de mijne'. Opmerkelijk veel reacties uit handelskrin gen kwamen er op een stukje over een keramische slijpstaaf. Klassiek is het aanzetstaal dat mensen leer den kennen die nog niet meteen aan de beurt waren in de ouderwetse slagerswin kel, waar nog wordt uitgebeend waar je bij staat. Ik ben graag nog lang niet aan de béurt. Niet in de viswinkel, niet bij de sla ger, niet bij de groenteboer. Om de voorstel ling achter de toonbank. De slager grijpt om de haverklap naar zijn aanzetstaal en haalt zijn mes er langs. Het slijpt zijn mes sen niet, maar zet de snede recht. Er zijn nu aanzetstalen, bekleed met een laagje dia mantpoeder. Die slijpen heel goed, maar ze slijten snel. Iets minder hard dan diamant zijn slijpstaven van keramisch materiaal. Ze gaan lang mee, zo een werd hier eerder gesignaleerd. Zoals de Duo Phase slijpstaaf uit Duitsland. Uit twee soorten gebakken zand, met een fijne korrel om een mes te slijpen en een nog fijnere om het te polijs ten. Goed keukengereedschap. Van alle kanten kwamen e-mails. Er zijn meer keramische slijpstaven, zeggen impor teurs en ze moeten allemaal in de krant. Le zer met een verbinding met de wijde we reld van het internet, tik in: keramische slijpstaaf en u vindt een keur aan aanbod. Andere vraag, andere koopwaar, maar het heeft ook met het slijpen te maken. 'U - roemde het Molenmes, maar er zijn meer goede messen.' Vooral importeurs van stinkdure Japanse messen zouden graag hun handel genoemd en geprezen zien. Le zers zelf reageren heel anders. Tientallen verhalen vertellen ze, over het legendari sche Molenmes. Ze kennen het al uit de keuken van grootmoeder, hebben het in middels geërfd en het blijft maar scherp. Er zijn lezers die dringend om verkoopadres sen vragen. Het Molenmes is een doodge woon aardappelschilmesje dat kan roesten. Het wordt gemaakt in Solingen en heet in Duitsland Windmühlenmesser. Wat een goed mes is, kan een keukenspul- lenrecensent eigenlijk pas goed bepalen na jaren gebruik. Net als schoenen. Je stelt vast welk mes of welke messen je automa tisch pakt als je iets gaat snijden. Bij mij zijn dat niet de Japanners en ook niet de grote keukenmessen met Duitse of Franse merknaam. Nee, het vaakst blijk ik te grijpen maar mijn roestbakjes. Een paar Windmolens en een paar andere Duitsers. Voor het slachten van een haas en voor het schoonmaken van haring. Maar ook uien snijd ik er mee en prei en karton. En, heren jaloerse concurrenten van het Molenmes, ik heb kritiek. Van alle vlijm scherpe, roestige mesjes die ik gebruik, heb ik het liefst die met het langste handvat. Het meest verkochte Molenmes heeft naar mijn smaak een te kort houten handvat, meer geschikt voor kleine meiden. Het handvat is maar 8 centimeter lang. Het handvat van mijn haringkaakmesje is 14 centimeter lang en dat ligt heerlijk in de hand. We zouden er de messenmaker in So lingen om kunnen vragen. Per e-mail naar info@windmuehlenmesser.de. Dringend vragen: een meidenmesje met een handvat voor mannen. Moet kunnen. En ze verstaan Nederlands. reageren? consument@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 37