visa spectrum 10 VISA Brommertaxi Zaterdag 20 februari 2010 "yr TT"ou can't hurry Africa', zegt een even oud als stigmatise rend spreekwoord. „Hoezo .A. kun je in Afrika niet opschie ten", beet een gestreste Oegandees mij onlangs toe, nadat ik hem met die woor den tot rust probeerde te manen. „Wat is dat voor neokoloniale gedachte?" Neokoloniaal of niet, feit is dat je in Kam pala nooit haast moet hebben. Zeker niet in het verkeer. De verouderde infrastruc tuur is niet berekend op de anderhalf mil joen mensen die er anno 2010 wonen. Ne derlandse forensen mogen klagen over hun dagelijkse portie fileleed, in Kampa la is het mogelijk nog erger. Meest erger lijk zijn de files die veroorzaakt worden door 'belangrijke' mannen die met hun fourwheeldrive belangrijker denken te zijn dan andere weggebruikers. Ze vin den het normaal op de rijbaan voor te genliggers toeterend en met knipperen de lichten iedereen aan de kant te drukken. Totdat het fout gaat: als een tegenligger stoïcijns op zijn rijstrook blijft, is het chaos troef. Triester is het dat veel mensen dit rijgedrag accepteren. Een belangrij ke man, soms een vrouw, in Afrika hoeft zich zelden te verontschuldi gen. En hoe groter de auto, hoe be langrijker de man achter het stuur. Mijn Toyota Tercel uit 1991 komt er zelden of nooit aan te pas. Verkeers regel nummer één: kleine autootjes hebben nooit voorrang. Wie geen tijd heeft in de file aan te sluiten, kan de 'boda boda' nemen. Deze brommertaxi's zijn razend po pulair vanwege hun snelheid. Als je een adres niet weet, zorgt de brommerchauffeur er, soms met hulp van collega's, altijd voor dat je op de juiste plaats terechtkomt. Toch kijkt de elite er op neer. Een fourwheeldrive-man laat zich na tuurlijk nooit op een 'boda boda' vervoe ren, de overheid wijst bezoekers graag op de gevaren die dit vervoermiddel met zich meebrengt Kampala's staatszieken- huis Mulago heeft een speciale afdeling voor brommerongelukken, iedere dag schijnt hier wel iemand te sterven. Deze week begon de regering een offen sief tegen de drommelse brommers. Bij controles overal in de stad zijn er al bijna 2.000 in beslag genomen. Bestuurders zonder helm of verzekering gaan ogen blikkelijk op de bon. In de sloppenwijk Bwaise zie ik een dikbuikige verkeers agent achter een vluchtende brommer aanrennen. Lachend kijkt de bestuurder, zonder helm, achterom naar de agent in zijn hagelwitte uniform. Ooit zat ik zelf achterop een 'boda boda' die in een fuik reed, waarna we met gevaar voor eigen leven op de vlucht sloegen. De meest recente politieactie heeft ook al tot ongelukken geleid. De boda-chauf- feurs, toch al niet vies van een risicootje, gaan nu tot het uiterste om uit handen van justitie te blijven. Met gewonden tot gevolg. Maar de politie zet door, de wa penstok wordt driftig gehanteerd en hun kalasjnikovs maken het allemaal nog dreigender. Dus maar niet meer met de 'boda boda' reizen? Ik dacht het niet! Zo dreigde ik op mijn trouwdag te laat bij de fotograaf te komen vanwege een file. De brommer bracht soelaas. Heb je in Nederland gede tailleerde dienstregelingen voor het openbaar vervoer, de bus of tram in Kam pala zet je ergens af en dan moet je je eindbestemming maar zien te vinden. Maar de boda-chauffeur weet overal de weg en brengt je razendsnel waar je maar heen wilt. Creditcards waren voor Amerikanen het in strument voor oplopende schulden, maar het ziet er naar uit dat winkelcentra als The Mall of America in ieder geval voorlopig een stuk minder druk bezocht zullen worden. foto Hollandse Hoogte fMuelurtt Amerikanen brachten hun vrije tijd tot voor kort door met kopen, kopen, kopen. De Grote Recessie lijkt nu een einde te maken aan het tijdperk van hyperconsumptie. Zuinigheid en spaarzaamheid zijn opeens in de mode. „Bijna iedere Amerikaan moet nu de broekriem aanhalen. Als hij nog een broekriem heeft." door Frank Hendrickx Cards W*i— Voor Katy Wolk-Stanley was het een bevrijding: minder uitgeven, minder shoppen, minder spullen in huis. „Het leven wordt zoveel simpeler", zegt de verpleegster en moeder van twee zoontjes uit Californië. „Ik probeer niets nieuws te kopen. Dat lijkt moeilijk, maar in de praktijk valt het erg mee. Ie komt er achter dat je eigenlijk alles al hebt." Wolk-Stanley was haar tijd ver vooruit. Ze keerde zich twaalf jaar geleden al af van het slopende tempo van de consumptie maatschappij in de Verenigde Staten. Ze slenterde niet meer dagenlang met vrien den door winkelcentra, stopte met afhaal- diners, liet restaurantketens links liggen, negeerde de druk om bij ieder onbedui dend feest - van Valentijnsdag tot Hal loween - met dozen vol cadeaus te leuren en ontdekte de vreugde van het bereiden van eigen maaltijden. Het resultaat was verbluffend: ze hield honderden dollars per maand over. Ze stond niet meer rood op haar bankre kening en kon minder gaan werken. „Het geeft rust", zegt Wolk-Stanley. Volgt de rest van Amerika haar? Het lijkt er soms wel op. In het land dat shoppingmalls bewondert als kathedra len en de creditcard beschouwt als een burgerrecht, lijkt minder consumeren opeens in de mode. Het aantal weblogs van mensen die verhalen over hun pogin gen simpel te leven, is niet meer te tellen: van Thefrugalgirl.com (het zuinige meisje) totThriftyliving.com (spaarzaam leven). De strekking is altijd hetzelfde: het leven kan best aangenaam zijn zonder shoppen, tot voor kort nog een van de belangrijkste vrijetijdsbestedingen in de VS.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 86