Scheepswerf Reimerswaal heeft regiofunctie
ÉiP
4%
i
Hf!
jkKF
scheepsbouw
Rucli Pieters met op de achtergrond een vrachtschip uit Estland, voor groot onderhoud in dok te Hansweert.
Reparatie aan binnenvaartschip Zagora. Foto: Henk van de Voorde
en binnenvaartschepen. De Fugro
Discovery is door ons vorig jaar voor
zien van nieuwe lieren, een A-frame,
hydraulische installatie, hogedruk
compressoren, uitbreiding van de ac
commodatie en een nieuwe elektri
sche installatie. Fugro is een onderne
ming die hydrografisch onderzoek
doet voor oliemaatschappijen, waarbij
naar olievelden wordt gezocht. De
Plancius was vorig jaar ook een spe
ciaal project. We hebben het voorma
lige marinevaartuig Plancius omge
bouwd tot een passagiersschip be
stemd om cruises op de Noord- en
Zuidpool te maken." Rudi Pieters is
na zijn MTS in 1982 in Vlissingen be
gonnen bij Schelde Nieuwbouw en
in 1985 gaan werken bij Schelde-
poort als assistent projectleider. In de
tussentijd behaalde hij in de avondu
ren zijn diploma HTS werktuig
bouw, later gevolgd door HTS
Scheepsbouw in Rotterdam.
Improviseren
„Nieuwbouw van schepen en
scheepsreparatie zijn twee verschillen
de takken van sport. Bij nieuwbouw
wordt alles getekend en als het niet
past worden er bij wijze van spreken
gewoon wat lijntjes verzet. Bij een
verbouwing van een schip moet je
veelal improviseren, ter plekken op
lossingen verzinnen. Dat vind ik zelf
interessanter dan nieuwbouw. Het is
een veel grotere uitdaging. Scheepsre
paratie is een hele dynamische
De schemering is inmiddels
ingetreden en de volgende
shift is net aangetreden op
Scheepswerf Reimerswaal in
Hansweert. Het is behoorlijk
koud, mede door de ijzige wind
aan het kanaal door Zuid-Beve
land. De meeste werknemers op
deze gure winteravond zijn aan
de slag met een vrachtschip dat
voor groot onderhoud in dok
ligt.
door Henk van de Voorde
HANSWEERT - Sommigen houden
zich onledig met reparatie van het ge
knikte binnenvaartschip Zagora dat
twee weken geleden op de Wester-
schelde op een zandbank was vastgelo
pen. Zeker in de maritieme wereld is
tijd geld. De kosten van een schip dat
stilligt kunnen oplopen van duizend
tot wel twintigduizend euro per dag.
.Afspraak is afspraak is erg belangrijk.
De lading wordt erop afgestemd. Als
gepland is dat reparatie of onderhoud
aan een schip op vrijdag een feit zal
zijn, dan moet dat niet enkele dagen
later zijn. Een dag niet gevaren is een
dag geen inkomsten. Daarnaast wor
den er ook inkomsten gederfd op het
gebied van charteren, of het schip nu
lading heeft of niet", aldus algemeen
directeur Rudi Pieters van Scheeps
werf Reimerswaal. Hij is samen met
technisch directeur Renzo Verras te
vens mede-eigenaar van deze onder
neming die emplooi biedt aan een ze
ventigtal werknemers in vaste dienst.
Bovendien komt de regiofunctie van
Scheepswerf Reimerswaal ook tot ui
ting in het verschaffen van werk voor
diverse toeleveranciers zoals machine
fabrieken en constructiebedrijven.
„Vorig jaar waren er ongeveer 300
mensen voor ons werkzaam in het ka
der van drie gelijktijdige projecten.
Zo werd het grote visserijschip Alida
in vijftien maanden tijd volledig ver
bouwd, met onder andere een verlen
ging van elf meter, een compleet nieu
we machinekamer, nieuwe elektri
sche installaties, nieuwe betimmering
en een frisse verfbeurt. Het was ons
grootste project ooit, hoewel onder
houd en reparaties aan visserijschepen
eigenlijk niet zo vaak voorkomt bij
Scheepswerf Reimerswaal. Wij moe
ten het vooral hebben van tankers,
baggerschepen, coasters, zeeschepen
branche." Pieters is sinds 1990 bij
Scheepswerf Reimerswaal werkzaam,
als projectleider, adjunct-directeur en
sedert 2003 als mede-directeur-eige
naar. „Sinds de overname hebben we
in het kader van schaalvergroting fors
geïnvesteerd, zoals met 100 meter
extra kade en twee andere dokken.
Zo hebben we in de tweede helft van
vorigjaar nog drie miljoen euro geïn
vesteerd, ondanks de economische cri
sis. Mijn oude baas zei altijd: je moet
investeren in slechte tijden om klaar
te zijn voor goede tijden'. De econo
mie zal ongetwijfeld weer aantrek
ken.
Bovendien is onze branche minder
conjunctuurgevoelig dan nieuw
bouw. Je bouwt een schip of je
bouwt een schip niet.
Er is echter altijd wel wat te repare
ren, hoewel het nu ook in deze
branche wat minder gaat. Onze klan
ten zijn tenslotte rederijen die te ma
ken hebben met een forse daling van
de vrachtprijzen."
Foto: Marijke Folkertsrna