Scheepswerf Reimerswaal heeft regiofunctie ÉiP 4% i Hf! jkKF scheepsbouw Rucli Pieters met op de achtergrond een vrachtschip uit Estland, voor groot onderhoud in dok te Hansweert. Reparatie aan binnenvaartschip Zagora. Foto: Henk van de Voorde en binnenvaartschepen. De Fugro Discovery is door ons vorig jaar voor zien van nieuwe lieren, een A-frame, hydraulische installatie, hogedruk compressoren, uitbreiding van de ac commodatie en een nieuwe elektri sche installatie. Fugro is een onderne ming die hydrografisch onderzoek doet voor oliemaatschappijen, waarbij naar olievelden wordt gezocht. De Plancius was vorig jaar ook een spe ciaal project. We hebben het voorma lige marinevaartuig Plancius omge bouwd tot een passagiersschip be stemd om cruises op de Noord- en Zuidpool te maken." Rudi Pieters is na zijn MTS in 1982 in Vlissingen be gonnen bij Schelde Nieuwbouw en in 1985 gaan werken bij Schelde- poort als assistent projectleider. In de tussentijd behaalde hij in de avondu ren zijn diploma HTS werktuig bouw, later gevolgd door HTS Scheepsbouw in Rotterdam. Improviseren „Nieuwbouw van schepen en scheepsreparatie zijn twee verschillen de takken van sport. Bij nieuwbouw wordt alles getekend en als het niet past worden er bij wijze van spreken gewoon wat lijntjes verzet. Bij een verbouwing van een schip moet je veelal improviseren, ter plekken op lossingen verzinnen. Dat vind ik zelf interessanter dan nieuwbouw. Het is een veel grotere uitdaging. Scheepsre paratie is een hele dynamische De schemering is inmiddels ingetreden en de volgende shift is net aangetreden op Scheepswerf Reimerswaal in Hansweert. Het is behoorlijk koud, mede door de ijzige wind aan het kanaal door Zuid-Beve land. De meeste werknemers op deze gure winteravond zijn aan de slag met een vrachtschip dat voor groot onderhoud in dok ligt. door Henk van de Voorde HANSWEERT - Sommigen houden zich onledig met reparatie van het ge knikte binnenvaartschip Zagora dat twee weken geleden op de Wester- schelde op een zandbank was vastgelo pen. Zeker in de maritieme wereld is tijd geld. De kosten van een schip dat stilligt kunnen oplopen van duizend tot wel twintigduizend euro per dag. .Afspraak is afspraak is erg belangrijk. De lading wordt erop afgestemd. Als gepland is dat reparatie of onderhoud aan een schip op vrijdag een feit zal zijn, dan moet dat niet enkele dagen later zijn. Een dag niet gevaren is een dag geen inkomsten. Daarnaast wor den er ook inkomsten gederfd op het gebied van charteren, of het schip nu lading heeft of niet", aldus algemeen directeur Rudi Pieters van Scheeps werf Reimerswaal. Hij is samen met technisch directeur Renzo Verras te vens mede-eigenaar van deze onder neming die emplooi biedt aan een ze ventigtal werknemers in vaste dienst. Bovendien komt de regiofunctie van Scheepswerf Reimerswaal ook tot ui ting in het verschaffen van werk voor diverse toeleveranciers zoals machine fabrieken en constructiebedrijven. „Vorig jaar waren er ongeveer 300 mensen voor ons werkzaam in het ka der van drie gelijktijdige projecten. Zo werd het grote visserijschip Alida in vijftien maanden tijd volledig ver bouwd, met onder andere een verlen ging van elf meter, een compleet nieu we machinekamer, nieuwe elektri sche installaties, nieuwe betimmering en een frisse verfbeurt. Het was ons grootste project ooit, hoewel onder houd en reparaties aan visserijschepen eigenlijk niet zo vaak voorkomt bij Scheepswerf Reimerswaal. Wij moe ten het vooral hebben van tankers, baggerschepen, coasters, zeeschepen branche." Pieters is sinds 1990 bij Scheepswerf Reimerswaal werkzaam, als projectleider, adjunct-directeur en sedert 2003 als mede-directeur-eige naar. „Sinds de overname hebben we in het kader van schaalvergroting fors geïnvesteerd, zoals met 100 meter extra kade en twee andere dokken. Zo hebben we in de tweede helft van vorigjaar nog drie miljoen euro geïn vesteerd, ondanks de economische cri sis. Mijn oude baas zei altijd: je moet investeren in slechte tijden om klaar te zijn voor goede tijden'. De econo mie zal ongetwijfeld weer aantrek ken. Bovendien is onze branche minder conjunctuurgevoelig dan nieuw bouw. Je bouwt een schip of je bouwt een schip niet. Er is echter altijd wel wat te repare ren, hoewel het nu ook in deze branche wat minder gaat. Onze klan ten zijn tenslotte rederijen die te ma ken hebben met een forse daling van de vrachtprijzen." Foto: Marijke Folkertsrna

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 151