zeeland i 19
kleurrijke bijbels voor de armen
Ambras presenteert haar
nieuwste CD 'Nie jaogen'
Waterstaat en gemeente Terneuzen
pogen parkeerplaatsen te redden
Hoekenaar (52)
ontslagen van
rechtsvervolging
p
vrijdag 19 februari 2010
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Het verlies van tien
tallen parkeerplaatsen aan de
Scheldedijk in Terneuzen kan mo
gelijk worden beperkt. Rijkswater
staat en de gemeente plegen daar
over momenteel overleg.
Volgend voorjaar wordt de dijk tus
sen paviljoen Westbeer en de bin-
nenvaartsluis verhoogd. Dat leidt
tot verlies van parkeerplaatsen op
het terrein voor betaald parkeren,
dat aanvankelijk vooral dienst
deed voor bezoekers van de cof
feeshops.
Simon Brasser van Rijkswater
staat: „We zitten op dit moment
in de planstudiefase. Volgend voor
jaar gaan we de kruin van de dijk
met tachtig centimeter tot een me
ter verhogen. Dat betekent dat het
talud aan de binnenkant van de
dijk wordt verbreed. We gingen in
eerste instantie uit van halvering
van het aantal parkeerplaatsen -
van zo'n 140 naar pakweg 70 -
maar in overleg met de gemeente
bekijken we nu of dat verlies zo be
perkt mogelijk kan worden gehou
den." Volgens Brasser kan een her
inrichting van het terrein ook soe
laas bieden. Ondernemers in de
Nieuwstraat en omgeving zijn be
zorgd over het verlies van parkeer
plaatsen achter de dijk. De horeca-
exploitanten en die van het Schel-
detheater en de bioscoop spraken
daarover al eerder hun vrees uit te
genover verkeerswethouder Co
van Schaik. Ze willen een studie
naar de parkeerbehoefte.
door Sheila van Doorsselaer
AXEL - De Zeeuws-Vlaamse dia
lect- en volksmuziekgroep Ambras
heeft onlangs haar vijfde CD opge
nomen, getiteld Nie jaogen..! Het al
bum wordt zaterdag 13 maart aan
het publiek gepresenteerd tijdens
het Theater Chantant in De Halle
in Axel. De titel van de CD staat
voor 'rustig aan' en werd opgeno
men in 't Podium in Zaamslag en
café 't Verdronken Land in Emma-
dorp. Bij de opnames was publiek
aanwezig en dat geeft de nummers
op het album een gezellige sfeer.
Tijdens het Theater Chantant zin
gen de mannen van-Ambras ()os
Neve, Hans en Rob van Bellen en
Piet Scheerders) veel liederen van
hun nieuwste CD. Die avond tre
den ook Sankiè Koster en Cyril
Peeters op. De komische verhalen
van het duo sluiten naadloos aan
bij het thema van de avond; nie
jaogen..! Ook Sankie Koster uit
Overslag is aanwezig op de zestien
de editie van het Theater Chan
tant en zal de avond opluisteren in
onvervalst Axels dialect. De Huls
ter burgemeester (en vroeger van
Axel) lan Frans Mulder, al jaren
lang voorzitter van de fanclub van
Ambras, is er ook. De voorstelling
begint om 20.00 uur. Kaarten zijn
vooraf te bestellen bij De Halle,
MIDDELBURG - Een 52-jarige man
uit Hoek tegen wie voor poging
tot doodslag een celstraf van één
jaar was geëist, is gisteren door de
rechtbank in Middelburg ontsla
gen van rechtsvervolging. De recht
bank is van oordeel dat de man uit
noodweer handelde. Op 25 mei vo
rig jaar kwam het latere slachtoffer
met een vriend bij de Hoekenaar
verhaal halen over een autodeal
waar hij ontevreden over was. Eén
en ander ging gepaard met veel ge
scheld en dreigementen. Toen de
Hoekenaar werd aangevallen, haal
de hij uit met een koevoet. Het
slachtoffer liep een hersenkneu-
zing en een bloeding plus een ge
broken nekwervel op.
De Vastenactie bestaat vijf
tig jaar: in de Heilige Maria
Hemelvaart kerk in Philippi
ne wordt daarom zondag
een unieke expositie met 21
hongerdoeken geopend.
door Sheila van Doorsselaer
De toch al bijzondere
rooms-katholieke kerk
in Philippine ziet er de
komende weken tij
dens de vastentijd nog mooier uit.
In het godshuis hangen kleurige,
zogenoemde hongerdoeken uit al
le uithoeken van de wereld. Pastor
Niek van Waterschoot is zo ge
boeid door honger- of vastendoe-
ken, dat hij zichzelf drie maanden
de tijd gaf om zoveel mogelijk hon
gerdoeken te bemachtigen en er al
les over te weten te komen. Het re
sultaat is de expositie 'Reis om de
wereld in 40 dagen'.
Het gebruik van hongerdoeken da
teert uit de vroege middeleeuwen.
In veel Europese landen bestond
het gebruik om tijdens de veertig
dagen voor Pasen (de vastentijd)
de altaarruimte met een doek af te
schermen van de rest van de kerk.
In een periode die in het teken
staat van soberheid, bezinning en
boetedoening wilde men het
fraaie altaar met de kostbare versie
ringen aan het zicht onttrekken.
Voor pracht en praal was even
geen plaats. Wanneer de gelovigen
het doek in de kerk zagen hangen,
wisten ze dat de vastenperiode
was aangebroken. Van Water
schoot: „In een tijd dat de meeste
vieringen in het Latijn werden ge
houden en velen eigenlijk weinig
notie hadden van wat er werd ge
zegd, had het hongerdoek een
praktische functie. Als de gelovi
gen het doek zagen, wisten ze met
een: het is Vasten."
Was het doek in eerste instantie
gewoon leeg, later begon men de
doeken te versieren met symbolen
en voorstellingen van de Schep
ping, de Zondeval, het Lijden van
jezus of van het Laatste Oordeel.
Van Waterschoot: „De doeken wa
ren als het ware bijbels voor de ar
men en degenen die niet konden
lezen." In de 18e eeuw raakten de
hongerdoeken jammerlijk in on
bruik.
In 1976 nam Misereor, de Duitse
vastenactie, de traditie van de
hongerdoeken weer op. De insteek
veranderde enigszins; kunstenaars
uit meestal armere landen werden
uitgenodigd honger-, meditatie of
geloofsdoeken te maken, waarin
duidelijk de verbinding wordt ge
legd tussen het leven en lijden van
de armen en dat van Jezus. De doe
ken verwerden meer en meer tot
ware kunstwerken die op spiritue
le wijze de ontwikkelingsproble
matiek aan de orde stellen.
In Philippine zijn nu 21 vastendoe-
ken samengebracht. Ze komen uit
Afrika (Ethiopië, Kameroen, Gha
na, Uganda, Nigeria en Zuid-Afri-
ka), Azië (India, Indonesië en Chi
na), Latijns-Amerika (Bolivia, Pe
ru, Argentinië, Haïti en Chili) en
Europa (Duitsland en Zwitser
land) en zijn nooit eerder bij el
kaar te zien geweest. Dat is op zich
al bijzonder, maar de expositie is
daarnaast een samenwerking tus
sen de katholieke kerk en de PKN
(Protestantse Kerk Nederland).
Vier gidsen van beide gezindten
geven de komende weekeinden
rondleidingen door de kerk en ver
tellen de verhalen achter de hon
gerdoeken. Omdat de verhalen op
de doeken vol symbolen staan en
rijk zijn aan details, is enige uitleg
zeer welkom. „Niek heeft een klap
per gemaakt met driehonderd pagi
na's uitleg over de hongerdoeken",
vertelt PKN-gids Harry Quekel-
berghe. „Lk ken het bijna uit mijn
hoofd!"
Volgens pastor Niek van Water
schoot biedt de tentoonstel
ling in Philippine een uitstekende
kans voor mensen om hun vasten
tijd meer inhoud te geven. Ook is
de expositie interessant voor men
sen die zich betrokken voelen bij
ontwikkelingssamenwerking en
de millenniumdoelen van de Vere
nigde Naties. En voor diegenen
die geïnteresseerd zijn in kunst en
cultuur.
Reis om de wereld in 40 dagen is
vanaf zondag 21 februari tot en
met 28 maart elke zaterdag en zon
dag te zien van 13.30 uur tot 17.00
uur. Van 14.30 uur tot 15.30 uur
zijn er rondleidingen. Grote groe
pen kunnen na afspraak ook door
de week de expositie bezoeken. El
ke week staat een bepaald wereld
deel centraal en krijgt het bijzonde
re aandacht door muziek, compu
terpresentaties, maaltijden en
kruiswegen.
De Zuid-Afrikaanse kunstenaar Azariah Mbatha schilderde in 1994 het zeer
gedetailleerde en enige zwart-witte hongerdoek van de expositie, genaamd
De Vreemdeling in ons Midden.
Het in 1976 geschilderde vastendoek De Heer van de Dans van Jyoti Sahi uit
India bevat onder meer een schedel waaruit een twijg groeit; een symbool
voor de kringloop van het leven.
Ook het bekende hongerdoek Levende Gerechtigheid van Broeder Klaus is te
zien. Het stamt uit het Zwitserland van de late middeleeuwen. Het is in
1980 uitgebracht en in 1998 heruitgegeven.
foto's Mark Neelemans