zeeland i 19 kleurrijke bijbels voor de armen Ambras presenteert haar nieuwste CD 'Nie jaogen' Waterstaat en gemeente Terneuzen pogen parkeerplaatsen te redden Hoekenaar (52) ontslagen van rechtsvervolging p vrijdag 19 februari 2010 door Wout Bareman TERNEUZEN - Het verlies van tien tallen parkeerplaatsen aan de Scheldedijk in Terneuzen kan mo gelijk worden beperkt. Rijkswater staat en de gemeente plegen daar over momenteel overleg. Volgend voorjaar wordt de dijk tus sen paviljoen Westbeer en de bin- nenvaartsluis verhoogd. Dat leidt tot verlies van parkeerplaatsen op het terrein voor betaald parkeren, dat aanvankelijk vooral dienst deed voor bezoekers van de cof feeshops. Simon Brasser van Rijkswater staat: „We zitten op dit moment in de planstudiefase. Volgend voor jaar gaan we de kruin van de dijk met tachtig centimeter tot een me ter verhogen. Dat betekent dat het talud aan de binnenkant van de dijk wordt verbreed. We gingen in eerste instantie uit van halvering van het aantal parkeerplaatsen - van zo'n 140 naar pakweg 70 - maar in overleg met de gemeente bekijken we nu of dat verlies zo be perkt mogelijk kan worden gehou den." Volgens Brasser kan een her inrichting van het terrein ook soe laas bieden. Ondernemers in de Nieuwstraat en omgeving zijn be zorgd over het verlies van parkeer plaatsen achter de dijk. De horeca- exploitanten en die van het Schel- detheater en de bioscoop spraken daarover al eerder hun vrees uit te genover verkeerswethouder Co van Schaik. Ze willen een studie naar de parkeerbehoefte. door Sheila van Doorsselaer AXEL - De Zeeuws-Vlaamse dia lect- en volksmuziekgroep Ambras heeft onlangs haar vijfde CD opge nomen, getiteld Nie jaogen..! Het al bum wordt zaterdag 13 maart aan het publiek gepresenteerd tijdens het Theater Chantant in De Halle in Axel. De titel van de CD staat voor 'rustig aan' en werd opgeno men in 't Podium in Zaamslag en café 't Verdronken Land in Emma- dorp. Bij de opnames was publiek aanwezig en dat geeft de nummers op het album een gezellige sfeer. Tijdens het Theater Chantant zin gen de mannen van-Ambras ()os Neve, Hans en Rob van Bellen en Piet Scheerders) veel liederen van hun nieuwste CD. Die avond tre den ook Sankiè Koster en Cyril Peeters op. De komische verhalen van het duo sluiten naadloos aan bij het thema van de avond; nie jaogen..! Ook Sankie Koster uit Overslag is aanwezig op de zestien de editie van het Theater Chan tant en zal de avond opluisteren in onvervalst Axels dialect. De Huls ter burgemeester (en vroeger van Axel) lan Frans Mulder, al jaren lang voorzitter van de fanclub van Ambras, is er ook. De voorstelling begint om 20.00 uur. Kaarten zijn vooraf te bestellen bij De Halle, MIDDELBURG - Een 52-jarige man uit Hoek tegen wie voor poging tot doodslag een celstraf van één jaar was geëist, is gisteren door de rechtbank in Middelburg ontsla gen van rechtsvervolging. De recht bank is van oordeel dat de man uit noodweer handelde. Op 25 mei vo rig jaar kwam het latere slachtoffer met een vriend bij de Hoekenaar verhaal halen over een autodeal waar hij ontevreden over was. Eén en ander ging gepaard met veel ge scheld en dreigementen. Toen de Hoekenaar werd aangevallen, haal de hij uit met een koevoet. Het slachtoffer liep een hersenkneu- zing en een bloeding plus een ge broken nekwervel op. De Vastenactie bestaat vijf tig jaar: in de Heilige Maria Hemelvaart kerk in Philippi ne wordt daarom zondag een unieke expositie met 21 hongerdoeken geopend. door Sheila van Doorsselaer De toch al bijzondere rooms-katholieke kerk in Philippine ziet er de komende weken tij dens de vastentijd nog mooier uit. In het godshuis hangen kleurige, zogenoemde hongerdoeken uit al le uithoeken van de wereld. Pastor Niek van Waterschoot is zo ge boeid door honger- of vastendoe- ken, dat hij zichzelf drie maanden de tijd gaf om zoveel mogelijk hon gerdoeken te bemachtigen en er al les over te weten te komen. Het re sultaat is de expositie 'Reis om de wereld in 40 dagen'. Het gebruik van hongerdoeken da teert uit de vroege middeleeuwen. In veel Europese landen bestond het gebruik om tijdens de veertig dagen voor Pasen (de vastentijd) de altaarruimte met een doek af te schermen van de rest van de kerk. In een periode die in het teken staat van soberheid, bezinning en boetedoening wilde men het fraaie altaar met de kostbare versie ringen aan het zicht onttrekken. Voor pracht en praal was even geen plaats. Wanneer de gelovigen het doek in de kerk zagen hangen, wisten ze dat de vastenperiode was aangebroken. Van Water schoot: „In een tijd dat de meeste vieringen in het Latijn werden ge houden en velen eigenlijk weinig notie hadden van wat er werd ge zegd, had het hongerdoek een praktische functie. Als de gelovi gen het doek zagen, wisten ze met een: het is Vasten." Was het doek in eerste instantie gewoon leeg, later begon men de doeken te versieren met symbolen en voorstellingen van de Schep ping, de Zondeval, het Lijden van jezus of van het Laatste Oordeel. Van Waterschoot: „De doeken wa ren als het ware bijbels voor de ar men en degenen die niet konden lezen." In de 18e eeuw raakten de hongerdoeken jammerlijk in on bruik. In 1976 nam Misereor, de Duitse vastenactie, de traditie van de hongerdoeken weer op. De insteek veranderde enigszins; kunstenaars uit meestal armere landen werden uitgenodigd honger-, meditatie of geloofsdoeken te maken, waarin duidelijk de verbinding wordt ge legd tussen het leven en lijden van de armen en dat van Jezus. De doe ken verwerden meer en meer tot ware kunstwerken die op spiritue le wijze de ontwikkelingsproble matiek aan de orde stellen. In Philippine zijn nu 21 vastendoe- ken samengebracht. Ze komen uit Afrika (Ethiopië, Kameroen, Gha na, Uganda, Nigeria en Zuid-Afri- ka), Azië (India, Indonesië en Chi na), Latijns-Amerika (Bolivia, Pe ru, Argentinië, Haïti en Chili) en Europa (Duitsland en Zwitser land) en zijn nooit eerder bij el kaar te zien geweest. Dat is op zich al bijzonder, maar de expositie is daarnaast een samenwerking tus sen de katholieke kerk en de PKN (Protestantse Kerk Nederland). Vier gidsen van beide gezindten geven de komende weekeinden rondleidingen door de kerk en ver tellen de verhalen achter de hon gerdoeken. Omdat de verhalen op de doeken vol symbolen staan en rijk zijn aan details, is enige uitleg zeer welkom. „Niek heeft een klap per gemaakt met driehonderd pagi na's uitleg over de hongerdoeken", vertelt PKN-gids Harry Quekel- berghe. „Lk ken het bijna uit mijn hoofd!" Volgens pastor Niek van Water schoot biedt de tentoonstel ling in Philippine een uitstekende kans voor mensen om hun vasten tijd meer inhoud te geven. Ook is de expositie interessant voor men sen die zich betrokken voelen bij ontwikkelingssamenwerking en de millenniumdoelen van de Vere nigde Naties. En voor diegenen die geïnteresseerd zijn in kunst en cultuur. Reis om de wereld in 40 dagen is vanaf zondag 21 februari tot en met 28 maart elke zaterdag en zon dag te zien van 13.30 uur tot 17.00 uur. Van 14.30 uur tot 15.30 uur zijn er rondleidingen. Grote groe pen kunnen na afspraak ook door de week de expositie bezoeken. El ke week staat een bepaald wereld deel centraal en krijgt het bijzonde re aandacht door muziek, compu terpresentaties, maaltijden en kruiswegen. De Zuid-Afrikaanse kunstenaar Azariah Mbatha schilderde in 1994 het zeer gedetailleerde en enige zwart-witte hongerdoek van de expositie, genaamd De Vreemdeling in ons Midden. Het in 1976 geschilderde vastendoek De Heer van de Dans van Jyoti Sahi uit India bevat onder meer een schedel waaruit een twijg groeit; een symbool voor de kringloop van het leven. Ook het bekende hongerdoek Levende Gerechtigheid van Broeder Klaus is te zien. Het stamt uit het Zwitserland van de late middeleeuwen. Het is in 1980 uitgebracht en in 1998 heruitgegeven. foto's Mark Neelemans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 53