Kia stapt in 'Ecodynamics' Remmen van carbon: licht en oersterk 7 vrijdag 19 februari 2010 ■ju KOREAAN Ceed en Venga hebben pakket met milieuvriendelijke eigenschappen door Robbert Keegel Een pakkende naam verzin nen voor de milieuvriende lijkere modellen die je in de aanbieding hebt is op zich zelf al een uitdaging voor de ge middelde automobielfabrikant. Het Koreaanse Kia kwam uit op 'Ecodynamics'. De Ceed en Venga met die titel zijn al leverbaar. In de pijplijn heeft Kia ook nog verscheidene hybride auto's zitten, waar momenteel van wordt onder zocht of levering in Europa verkies lijk is. Het zou dan gaan om een Forte (een model dat hier nog niet wordt geleverd) en/of een Ceed met een motor die op LPG loopt en geassisteerd wordt door een 20-pk elektromotor. De gemiddelde koolstofdioxide-uit stoot bedraagt 94 gram per kilome ter. Tests ermee in Europa begin nen nog dit jaar. Ook is er een dieselhybride Soren- to die het brengt tot koolstofdioxi de-uitstoot van 119 gram per kil- ometerm. Verder werkt Kia aan een stekker hybride met brandstofcel. Wie niet, trouwens. Maar nu al hebben Ceed en Venga hier in Europa het Ecodyna- mics-pakket, dat niet alleen een badge achterop omvat, maar ook elektrische stuurbekrachtiging, banden met lagere rolweerstand, een krachtiger startmotor en een verbruiksdisplay. Met dit pakket krijgen de 90-pk Ceeds een A-la bel, die met 136 pk en de diesels een B-etiket. Alle Venga's dragen ook een A-label. Kia's ISG (Intelligent Stop&Go) is als optie leverbaar. De Ceed kreeg al eind vorig jaar een lichte facelift, de midi-MPV Venga is daar nog te jong voor. Over twee weken komt deze Ven ga aan bod in dit Autokatern. En de SUV Sorento stelden we eerder aan u voor. Bovendien hebben alle Kia's een garantie van zeven jaar. Een nieuw snuitje KORT Mooi design van Subaru Subaru staat niet echt bekend om zijn design - wél om eigen wijze en interessante techniek - maar op de salon van Genève to nen zij een prototype van een hy bride vierpersoons sportcoupé dat veel applaus zal oogsten. De Hybrid Tourer Concept, met zijn turbo-boxermotor die door twee elektromotoren wordt geas sisteerd, is voor het eerst in Euro pa te zien. Een wereldprimeur is de nieuwe Impreza XV, die is geba seerd op de vijfdeurs, maar als SUV-achtige 'crossover' wordt be stempeld. Komende zomer te koop, pas in Genève te onthullen. Ook mooi: Mégane CC De komende salon van Genève (4 tot en met 14 maart) moet wat nieuws betreft alle records slaan. Renault laat er onder mee de nieuwe Renault Mégane Coupé-Cabriolet debuteren, zo te zien de mooiste ooit. Of liever ge zegd de minst lelijke want nu pas ziet hij er ook in gesloten toestand acceptabel uit en dat is vooral te danken aan de afwijkende kleur van de hardtop. In zwart lijkt het wel een traditionele stoffen kap. Open is het ronduit een beauty ge worden. VRAAG VAN DE WEEK Wat voor soort remmen hebben Formule 1-auto's? Heieen Vreugdehil uit Vlissingen mailde ons: Wat voor soort remmen hebben Formule t-auto's? En wat zijn de verschillen met die van super sportwagens, zoals een Ferrari. We vonden het antwoord bij remfabrikant Brembo en Au to, Motor en Techniek. door Lucas Boot De remmen van Formule i-wagens leveren ongelo felijke prestaties. Als de coureur bij 300 km/u vol op de rem trapt, neemt de snel heid in slechts 1,3 seconden af tot 100 km/u (het remmen in Formu le i-auto vinden sommige cou reurs dan ook spectaculairder dan het accelereren). Er komen dus enorme krachten en temperaturen op de remschijven te staan. Daar om zijn ze gemaakt van carbon, dat naast oersterk ook nog eens heel licht is. Het nadeel van deze carbonremmen is dat ze na de race linea recta in de prullenbak kun nen, zo snel slijten ze. Bovendien hebben de schijven pas hun opti male remvermogen vanaf 400 °C, daaronder presteren ze nauwelijks. Dat 'probleem' heb je met verge lijkbare keramische remmen (Car bon Ceramic Brakes) die op som mige supersportwagens zitten niet. Deze remmen bestaan uit koolstofvezels (carbon) en hars, dat wordt gebakken en wordt on dergedompeld in een silicumbad. Dit type remschijf is gemaakt om een autoleven mee te gaan en is dus stukken duurzamer. Het voor deel van deze keramische remschij ven ten opzichte van conventione le stalen exemplaren is de tempera- tuurbelasting, waardoor ze bij ho Het nadeel van carbonremmen is dat ze zeer snel slijten. ge snelheden hun werk goed blij ven doen. De standaard remmen hebben de neiging om 'zacht' te worden bij hoge temperaturen (fa ding); keramische schijven kun nen tot wel i6oo°C aan. Dat is bijna twee keer zoveel als de nor male stalen variant. Steeds meer exotische sportwagenbouwers bie den de keramische stoppers aan. Bij Ferrari bijvoorbeeld zijn ze standaard op elke auto. Hebt u ook een vraag? Mail dan naar de redactie van deze krant. 'Iets geweldigs' bij Suzuki Ook al in Genève toont Suzuki voor het eerst zijn compleet nieuwe vlaggenschip in Europa, de Kizashi. Het is een sportsedan in het D-seg- ment, die standaard is voorzien van een intelligent All Wheel Dri ve systeem. Hij heeft een 2,4-iiter viercilinder, gekoppeld aan een CVT-transmissie, met 178 pk, 230 Nm, een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in 8,8 seconden, een gemiddeld verbruik van 8,3 li ter per 100 kilometer en een kool stofdioxide-uitstoot van 191 gram per kilometer. Kizashi is Japans voor 'iets gewel digs' of'hoge verwachtingen. Wel licht maakt hij zijn naam waar. Toyota voorziet auto's met veiligheidssysteem De Japanse autofabrikant Toyo ta zal wereldwijd alle toekom stige auto's voorzien van een sys teem dat de motor uitschakelt, zo dra de gas- en rempedaal tegelijker tijd ingetrapt worden. Zo wil het bedrijf ongelukken voorkomen. Dat heeft Toyota-topman Akio Toyoda gezegd. Toyota stelt ook directeuren aan die verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit in alle belangrijke geogra fische gebieden. Om de kwaliteit te waarborgen roept het concern, dat al tijden geteisterd wordt door technische problemen, een com missie in het leven. Toyoda zelf zal leiding geven aan de commissie. Toyota heeft onlangs miljoenen au to's, waaronder de Prius, naar de garage teruggeroepen met rempro- blemen, euvels met gaspedalen en gevaarlijke vloermatten. Toyoda zei dat 's werelds grootste autopro ducent mogelijk te snel is ge groeid. Daardoor kwam het goed opleiden van personeel, en daar mee de kwaliteit, in het gedrang. MCW rOMPAHX T SHOP COHPAHY gi Zuinige technieken voor de Kia Ceed.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 47