Kia stapt in 'Ecodynamics'
Remmen van carbon: licht en oersterk
7
vrijdag 19 februari 2010
■ju
KOREAAN Ceed en Venga hebben pakket met milieuvriendelijke eigenschappen
door Robbert Keegel
Een pakkende naam verzin
nen voor de milieuvriende
lijkere modellen die je in de
aanbieding hebt is op zich
zelf al een uitdaging voor de ge
middelde automobielfabrikant.
Het Koreaanse Kia kwam uit op
'Ecodynamics'. De Ceed en Venga
met die titel zijn al leverbaar.
In de pijplijn heeft Kia ook nog
verscheidene hybride auto's zitten,
waar momenteel van wordt onder
zocht of levering in Europa verkies
lijk is.
Het zou dan gaan om een Forte
(een model dat hier nog niet
wordt geleverd) en/of een Ceed
met een motor die op LPG loopt
en geassisteerd wordt door een
20-pk elektromotor.
De gemiddelde koolstofdioxide-uit
stoot bedraagt 94 gram per kilome
ter. Tests ermee in Europa begin
nen nog dit jaar.
Ook is er een dieselhybride Soren-
to die het brengt tot koolstofdioxi
de-uitstoot van 119 gram per kil-
ometerm.
Verder werkt Kia aan een stekker
hybride met brandstofcel. Wie
niet, trouwens.
Maar nu al hebben Ceed en Venga
hier in Europa het Ecodyna-
mics-pakket, dat niet alleen een
badge achterop omvat, maar ook
elektrische stuurbekrachtiging,
banden met lagere rolweerstand,
een krachtiger startmotor en een
verbruiksdisplay. Met dit pakket
krijgen de 90-pk Ceeds een A-la
bel, die met 136 pk en de diesels
een B-etiket. Alle Venga's dragen
ook een A-label.
Kia's ISG (Intelligent Stop&Go) is
als optie leverbaar.
De Ceed kreeg al eind vorig jaar
een lichte facelift, de midi-MPV
Venga is daar nog te jong voor.
Over twee weken komt deze Ven
ga aan bod in dit Autokatern. En
de SUV Sorento stelden we eerder
aan u voor.
Bovendien hebben alle Kia's een
garantie van zeven jaar.
Een nieuw snuitje
KORT
Mooi design
van Subaru
Subaru staat niet echt bekend
om zijn design - wél om eigen
wijze en interessante techniek -
maar op de salon van Genève to
nen zij een prototype van een hy
bride vierpersoons sportcoupé dat
veel applaus zal oogsten.
De Hybrid Tourer Concept, met
zijn turbo-boxermotor die door
twee elektromotoren wordt geas
sisteerd, is voor het eerst in Euro
pa te zien. Een wereldprimeur is
de nieuwe Impreza XV, die is geba
seerd op de vijfdeurs, maar als
SUV-achtige 'crossover' wordt be
stempeld.
Komende zomer te koop, pas in
Genève te onthullen.
Ook mooi:
Mégane CC
De komende salon van Genève
(4 tot en met 14 maart) moet
wat nieuws betreft alle records
slaan. Renault laat er onder mee
de nieuwe Renault Mégane
Coupé-Cabriolet debuteren, zo te
zien de mooiste ooit. Of liever ge
zegd de minst lelijke want nu pas
ziet hij er ook in gesloten toestand
acceptabel uit en dat is vooral te
danken aan de afwijkende kleur
van de hardtop. In zwart lijkt het
wel een traditionele stoffen kap.
Open is het ronduit een beauty ge
worden.
VRAAG VAN DE WEEK Wat voor soort remmen hebben Formule 1-auto's?
Heieen Vreugdehil uit Vlissingen
mailde ons: Wat voor soort remmen
hebben Formule t-auto's? En wat
zijn de verschillen met die van super
sportwagens, zoals een Ferrari.
We vonden het antwoord bij
remfabrikant Brembo en Au
to, Motor en Techniek.
door Lucas Boot
De remmen van Formule
i-wagens leveren ongelo
felijke prestaties. Als de
coureur bij 300 km/u vol
op de rem trapt, neemt de snel
heid in slechts 1,3 seconden af tot
100 km/u (het remmen in Formu
le i-auto vinden sommige cou
reurs dan ook spectaculairder dan
het accelereren). Er komen dus
enorme krachten en temperaturen
op de remschijven te staan. Daar
om zijn ze gemaakt van carbon,
dat naast oersterk ook nog eens
heel licht is. Het nadeel van deze
carbonremmen is dat ze na de race
linea recta in de prullenbak kun
nen, zo snel slijten ze. Bovendien
hebben de schijven pas hun opti
male remvermogen vanaf 400 °C,
daaronder presteren ze nauwelijks.
Dat 'probleem' heb je met verge
lijkbare keramische remmen (Car
bon Ceramic Brakes) die op som
mige supersportwagens zitten
niet. Deze remmen bestaan uit
koolstofvezels (carbon) en hars,
dat wordt gebakken en wordt on
dergedompeld in een silicumbad.
Dit type remschijf is gemaakt om
een autoleven mee te gaan en is
dus stukken duurzamer. Het voor
deel van deze keramische remschij
ven ten opzichte van conventione
le stalen exemplaren is de tempera-
tuurbelasting, waardoor ze bij ho
Het nadeel van carbonremmen is dat ze zeer snel slijten.
ge snelheden hun werk goed blij
ven doen. De standaard remmen
hebben de neiging om 'zacht' te
worden bij hoge temperaturen (fa
ding); keramische schijven kun
nen tot wel i6oo°C aan. Dat is
bijna twee keer zoveel als de nor
male stalen variant. Steeds meer
exotische sportwagenbouwers bie
den de keramische stoppers aan.
Bij Ferrari bijvoorbeeld zijn ze
standaard op elke auto.
Hebt u ook een vraag? Mail dan
naar de redactie van deze krant.
'Iets geweldigs'
bij Suzuki
Ook al in Genève toont Suzuki
voor het eerst zijn compleet
nieuwe vlaggenschip in Europa,
de Kizashi.
Het is een sportsedan in het D-seg-
ment, die standaard is voorzien
van een intelligent All Wheel Dri
ve systeem. Hij heeft een 2,4-iiter
viercilinder, gekoppeld aan een
CVT-transmissie, met 178 pk, 230
Nm, een acceleratie van 0 naar 100
kilometer per uur in 8,8 seconden,
een gemiddeld verbruik van 8,3 li
ter per 100 kilometer en een kool
stofdioxide-uitstoot van 191 gram
per kilometer.
Kizashi is Japans voor 'iets gewel
digs' of'hoge verwachtingen. Wel
licht maakt hij zijn naam waar.
Toyota voorziet auto's
met veiligheidssysteem
De Japanse autofabrikant Toyo
ta zal wereldwijd alle toekom
stige auto's voorzien van een sys
teem dat de motor uitschakelt, zo
dra de gas- en rempedaal tegelijker
tijd ingetrapt worden. Zo wil het
bedrijf ongelukken voorkomen.
Dat heeft Toyota-topman Akio
Toyoda gezegd.
Toyota stelt ook directeuren aan
die verantwoordelijk zijn voor de
kwaliteit in alle belangrijke geogra
fische gebieden. Om de kwaliteit
te waarborgen roept het concern,
dat al tijden geteisterd wordt door
technische problemen, een com
missie in het leven. Toyoda zelf zal
leiding geven aan de commissie.
Toyota heeft onlangs miljoenen au
to's, waaronder de Prius, naar de
garage teruggeroepen met rempro-
blemen, euvels met gaspedalen en
gevaarlijke vloermatten. Toyoda
zei dat 's werelds grootste autopro
ducent mogelijk te snel is ge
groeid. Daardoor kwam het goed
opleiden van personeel, en daar
mee de kwaliteit, in het gedrang.
MCW rOMPAHX
T SHOP COHPAHY gi
Zuinige technieken voor de Kia Ceed.