auto 13
Twingo RS leuk Frans bommetje
Marco Bal, Renault Bal, Tholen
vrijdag 19 februari 2010
TIEN AUTOVRAGEN AAN:
Voor Gemma van der Hoogte uit Middelburg, advi
seur bij Scoop, heeft een auto vooral praktisch nut.
door Ondine van der Vleuten
In wat voor auto rijdt u?
Een Peugeot 406. De auto die we
overhielden toen we er één weg
moesten doen. Niet mijn keus.
In wat voor auto zou u willen
rijden?
In een auto waar een plank in
past. Dat is altijd mijn criterium.
Een auto moet gewoon praktisch
zijn. Ik ontleen er geen status aan.
Wat vindt u een lelijke auto?
Al die hoge koekblikken.
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Aan alle andere weggebruikers. Ie
dereen zit mij in de weg. Ik heb al
tijd haast.
Hebt u ook een onhebbelijkheid
in het verkeer?
Ik wil vaak te snel, denk ik. Ik ben
ongeduldig.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit heeft gereden en waar was
dat?
In Duitsland, 190 kilometer per
uur. Ik vind het geweldig om heel
hard te rijden. Ik had altijd het
idee: heel hard rijden en dan de
lucht in. Toen ben ik mijn vliegbre
vet gaan halen. Zeeland lijkt mij ge
weldig om hard te rijden, vanwege
de leegte, waarin je het gevoel
krijgt dat je zó van de A58 de
lucht in kan rijden. En dan harde
muziek erbij, dat is wel een voor
waarde. Iets opzwepends, waar
door de-adrenaline door je
lichaam giert. Heerlijk.
Wanneer heeft u voor het laatst
een bekeuring gehad, en waar
voor?
Ik herinner me alleen mijn eerste:
ik was 18 en ik reed te hard. Mijn
moeder zat ernaast en heeft niets
meebetaald. Dat was mijn strafj
een rib uit mijn lijf Eigen schuld,
dikke bult.
Hoe zou u zichzelf als autorijder
omschrijven?
Inmiddels: aangepast aan het ver
keer.
In hoeveel keer slaagde u voor
het rijbewijs?
In één keer.
Welke verkeersregel zou u wil
len veranderen?
De snelheidslimieten. Lekker hard
rijden, waar het kan.
AU" UT; S' Met leuke prestaties maakt nieuwe Renault zijn vrolijker uiterlijk helemaal waar.
'Downsizing' mag dan het motto van de
moderne automobielindustrie zijn, echt
kleine steegracertjes zijn er vrijwel niet
meer. De Renault Twingo RS gelukkig wél
Razendsnel en piepklein.
Ook het interieur van de Twingo RS is prettig én sportief. foto's CPD
RS tot een heerlijk vlot autootje,
waar je in het dagelijkse verkeer
speels mee naar je werk komt,
maar waarmee je ook heerlijk spor
tieve toertochten kunt maken. En
zelfs voor een dagje op het circuit
spelen is-ie te porren. Een topsnel
heid van 201 kilometer per uur en
een honderdsprint in 8,7 secon
den. Kan Peer Mascini wel roepen
'geen bommetje', van zo'n bom
metje lust ik wel pap - al dan niet
van de Melkunie.
Dat kost dan wel wat, 16.695 euro,
terwijl er al een basis-Twingo te
koop is voor de helft, nog géén
acht mille. Een Twingo dus voor
de prijs van twee. Tegenover de
vermelde concurrentie is de Twin
go RS daarentegen weer spotgoed
koop. En je krijgt er een boel voor.
Afgezien van de krijgstooi aan de
buitenkant, zit er ook een heel
mooi sportief interieur in. Met bij
voorbeeld mooie rode stikselna
den in de bekleding en een hier
wél zinvolle toerenteller op de
stuurkolom; het standaard-instru
mentarium zit centraal in het dash
board.
Standaard is de RS al heel com
pleet, maar airco ontbreekt. Dat is
ook een keuze die mensen die er
mee willen gaan racen toch niet
maken. Verder zijn er nóg betere
stoelen te koop en een paar pakket
ten die het onderstel nog straffer
en de hele TWingo nog wat rapper
maken.
Bij dat alles blijft het een praktisch
uitermate bruikbare mini.
Op zijn wielbasis van 2,37 meter
heeft hij nog een bagageruimte
van 165/959 liter, terwijl de achter
bank net als bij het oermodel in
de lengterichting verplaatsbaar is.
Die zal meestal zo ver mogelijk
naar voren staan, want erg veel
ruimte achterin is er nu eenmaal
niet. Dan kan je beter het ruim zo
groot mogelijk laten.
Wie deze RS trouwens nog wat te
tam vindt om te zien, moet even
wachten op de Gordini-versie. Die
is al van verre herkenbaar aan zijn
traditionele blauwe livrei, met bre
de witte 'rallystreep' en overheen.
Voor de meer extraverte berijder
of berijdster, waarom ook niet,
van dit erg leuke Franse bomme
tje.
Petit bombe.
door Robbert Keegel
De Seat Ibiza Cupra die wij
hier onlangs onder het
mes namen, noemden
wij en passant ook even
'steegracer', maar eigenlijk zit die
Spanjaard een segment te hoog
voor die benaming, die we ooit als
primeur toekenden aan een ra
zendsnelle, maar piepkleine Dai
hatsu. Maar de nieuwe Twingo RS
is een rasechte vertegenwoordiger
van het genre, die echter bijna
geen concurrentie meer heeft.
Met wat moeite konden we nog
een drietal vinden, waarbij de Dai
hatsu D Copen, dat leuke kleinste
cabrioletje op de markt (dat van
Smart is gesneuveld, de énige
Smart waarvan we dat niet had
den gewild), als erfgenaam van de
oorspronkelijke steegracer die titel
volledig verdient. Maar ook de
Abarth 500 mag hem met trots en
reden dragen, overigens als enige
Europese concurrent van de TWin
go. In Japan wemelt het er van,
maar alleen de Suzuki Swift Sport
wordt uit dat massale aanbod
waardig gekeurd om naar Europa
te mogen reizen; het is ook maar
ongeveer de halve afstand, want
hij wordt in India gebouwd. Bij Su
zuki Maruti, de grootste produ
cent in dat land.
Van de huidige TWingo, die na
bijna twintig jaar de oorspronkelij
ke (in beide betekenissen) opvolg
de, ben ik niet zo erg verrukt. Hij
ziet er helemaal niet origineel
meer uit, maar lijkt ontworpen te
zijn door een commissie. Een com
missie met een kennelijke voorlief
de voor Japanse automobielen nog
wel.
Maar de RS kreeg een iets ander
neusje, leuke 'uitgeklopte' wielkas
ten en een kek, maar niet te op
zichtig spoilertje boven de achter
ruit. En dan ziet-ie er opeens héél
anders uit.
Leuk namelijk - en dan krijg je er
als koper ook nog eens alleraardig
ste prestaties bij.
„De verhouding prijs-kwaliteit-prestaties
is bij de Twingo RS goed uitgebalanceerd.
Dat vind je nergens anders. Het optionele
Cup-chassis is samen met de 17-inch
lichtmetalen wielen bovendien een must
have voor de Twingo RS."
Er zit een 1,6-liter motor in met
133 pk en een maximumkoppel
van 160 Nm, allemaal aan de voor
wieltjes. Gossie, denk je dan.
Maar hij heeft een goed werkend
ESP dat vooral het schaatsen en
het te verwachten onderstuur in
toom houdt. Het maakt de T\vingo