auto 13 Twingo RS leuk Frans bommetje Marco Bal, Renault Bal, Tholen vrijdag 19 februari 2010 TIEN AUTOVRAGEN AAN: Voor Gemma van der Hoogte uit Middelburg, advi seur bij Scoop, heeft een auto vooral praktisch nut. door Ondine van der Vleuten In wat voor auto rijdt u? Een Peugeot 406. De auto die we overhielden toen we er één weg moesten doen. Niet mijn keus. In wat voor auto zou u willen rijden? In een auto waar een plank in past. Dat is altijd mijn criterium. Een auto moet gewoon praktisch zijn. Ik ontleen er geen status aan. Wat vindt u een lelijke auto? Al die hoge koekblikken. Waaraan ergert u zich in het ver keer? Aan alle andere weggebruikers. Ie dereen zit mij in de weg. Ik heb al tijd haast. Hebt u ook een onhebbelijkheid in het verkeer? Ik wil vaak te snel, denk ik. Ik ben ongeduldig. Wat is de hoogste snelheid die u ooit heeft gereden en waar was dat? In Duitsland, 190 kilometer per uur. Ik vind het geweldig om heel hard te rijden. Ik had altijd het idee: heel hard rijden en dan de lucht in. Toen ben ik mijn vliegbre vet gaan halen. Zeeland lijkt mij ge weldig om hard te rijden, vanwege de leegte, waarin je het gevoel krijgt dat je zó van de A58 de lucht in kan rijden. En dan harde muziek erbij, dat is wel een voor waarde. Iets opzwepends, waar door de-adrenaline door je lichaam giert. Heerlijk. Wanneer heeft u voor het laatst een bekeuring gehad, en waar voor? Ik herinner me alleen mijn eerste: ik was 18 en ik reed te hard. Mijn moeder zat ernaast en heeft niets meebetaald. Dat was mijn strafj een rib uit mijn lijf Eigen schuld, dikke bult. Hoe zou u zichzelf als autorijder omschrijven? Inmiddels: aangepast aan het ver keer. In hoeveel keer slaagde u voor het rijbewijs? In één keer. Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? De snelheidslimieten. Lekker hard rijden, waar het kan. AU" UT; S' Met leuke prestaties maakt nieuwe Renault zijn vrolijker uiterlijk helemaal waar. 'Downsizing' mag dan het motto van de moderne automobielindustrie zijn, echt kleine steegracertjes zijn er vrijwel niet meer. De Renault Twingo RS gelukkig wél Razendsnel en piepklein. Ook het interieur van de Twingo RS is prettig én sportief. foto's CPD RS tot een heerlijk vlot autootje, waar je in het dagelijkse verkeer speels mee naar je werk komt, maar waarmee je ook heerlijk spor tieve toertochten kunt maken. En zelfs voor een dagje op het circuit spelen is-ie te porren. Een topsnel heid van 201 kilometer per uur en een honderdsprint in 8,7 secon den. Kan Peer Mascini wel roepen 'geen bommetje', van zo'n bom metje lust ik wel pap - al dan niet van de Melkunie. Dat kost dan wel wat, 16.695 euro, terwijl er al een basis-Twingo te koop is voor de helft, nog géén acht mille. Een Twingo dus voor de prijs van twee. Tegenover de vermelde concurrentie is de Twin go RS daarentegen weer spotgoed koop. En je krijgt er een boel voor. Afgezien van de krijgstooi aan de buitenkant, zit er ook een heel mooi sportief interieur in. Met bij voorbeeld mooie rode stikselna den in de bekleding en een hier wél zinvolle toerenteller op de stuurkolom; het standaard-instru mentarium zit centraal in het dash board. Standaard is de RS al heel com pleet, maar airco ontbreekt. Dat is ook een keuze die mensen die er mee willen gaan racen toch niet maken. Verder zijn er nóg betere stoelen te koop en een paar pakket ten die het onderstel nog straffer en de hele TWingo nog wat rapper maken. Bij dat alles blijft het een praktisch uitermate bruikbare mini. Op zijn wielbasis van 2,37 meter heeft hij nog een bagageruimte van 165/959 liter, terwijl de achter bank net als bij het oermodel in de lengterichting verplaatsbaar is. Die zal meestal zo ver mogelijk naar voren staan, want erg veel ruimte achterin is er nu eenmaal niet. Dan kan je beter het ruim zo groot mogelijk laten. Wie deze RS trouwens nog wat te tam vindt om te zien, moet even wachten op de Gordini-versie. Die is al van verre herkenbaar aan zijn traditionele blauwe livrei, met bre de witte 'rallystreep' en overheen. Voor de meer extraverte berijder of berijdster, waarom ook niet, van dit erg leuke Franse bomme tje. Petit bombe. door Robbert Keegel De Seat Ibiza Cupra die wij hier onlangs onder het mes namen, noemden wij en passant ook even 'steegracer', maar eigenlijk zit die Spanjaard een segment te hoog voor die benaming, die we ooit als primeur toekenden aan een ra zendsnelle, maar piepkleine Dai hatsu. Maar de nieuwe Twingo RS is een rasechte vertegenwoordiger van het genre, die echter bijna geen concurrentie meer heeft. Met wat moeite konden we nog een drietal vinden, waarbij de Dai hatsu D Copen, dat leuke kleinste cabrioletje op de markt (dat van Smart is gesneuveld, de énige Smart waarvan we dat niet had den gewild), als erfgenaam van de oorspronkelijke steegracer die titel volledig verdient. Maar ook de Abarth 500 mag hem met trots en reden dragen, overigens als enige Europese concurrent van de TWin go. In Japan wemelt het er van, maar alleen de Suzuki Swift Sport wordt uit dat massale aanbod waardig gekeurd om naar Europa te mogen reizen; het is ook maar ongeveer de halve afstand, want hij wordt in India gebouwd. Bij Su zuki Maruti, de grootste produ cent in dat land. Van de huidige TWingo, die na bijna twintig jaar de oorspronkelij ke (in beide betekenissen) opvolg de, ben ik niet zo erg verrukt. Hij ziet er helemaal niet origineel meer uit, maar lijkt ontworpen te zijn door een commissie. Een com missie met een kennelijke voorlief de voor Japanse automobielen nog wel. Maar de RS kreeg een iets ander neusje, leuke 'uitgeklopte' wielkas ten en een kek, maar niet te op zichtig spoilertje boven de achter ruit. En dan ziet-ie er opeens héél anders uit. Leuk namelijk - en dan krijg je er als koper ook nog eens alleraardig ste prestaties bij. „De verhouding prijs-kwaliteit-prestaties is bij de Twingo RS goed uitgebalanceerd. Dat vind je nergens anders. Het optionele Cup-chassis is samen met de 17-inch lichtmetalen wielen bovendien een must have voor de Twingo RS." Er zit een 1,6-liter motor in met 133 pk en een maximumkoppel van 160 Nm, allemaal aan de voor wieltjes. Gossie, denk je dan. Maar hij heeft een goed werkend ESP dat vooral het schaatsen en het te verwachten onderstuur in toom houdt. Het maakt de T\vingo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 43