houten woning wSSm
zeeland 121
Stoomtrein Coes-Borsele breidt
diensten uit met nieuw materieel
O r e
woningen
liefst origineel
Houten huizen
herinneren aan
hulp na ramp '53
Bekendmaking besluit
tijdelijke werken ophoging
veerplein Perkpolder
donderdag 18 februari 2010
Noorwegen schonk Nederland na de watersnood
ramp van 1953 totaal 325 woningen. Achtennegen
tig werden op Schouwen-Duiveland geplaatst. Tij
dens de renovatie komen de originele kleuren terug:
bruin voor de buitenschil, wit voor de kozijnen.
lijk ook wel gezellig vonden met
al die werklui over de vloer. „Ik
zorgde iedere ochtend voor koe
ken en soep. Dat is straks natuur
lijk ook over", zegt Maja.
Vierendertig jaar geleden verhuis
den Gilles en Maja van De Kure
waar ze eveneens in een houten
huis woonden - naar het Duinweg
je en daar hebben ze nog nooit
één seconde spijt van gehad. „Als
je hier woont, hoef je helemaal
niet op vakantie. Je zit hier zo bij
zee en strand. Het is hier echt ge
weldig wonen. Laat mij maar lek
ker hier."
foto Dirk-Jan Cjeltema
Bij de renovatie wordt, zegt
klant- en kernmanager van
Zeeuwland Rob de Vlieger, zoveel
mogelijk geprobeerd het zo origi
neel mogelijk te houden. Binnen
bepaalde grenzen. Bij sommige
huizen zijn de relatief kleine ra
men vervangen door grotere. Bij
het vernieuwen daarvan probeert
Zeeuwland door het gebruik van
horizontale roeden in de raampar-
tij het huis in kwestie toch een zo
authentiek mogelijke uitstraling te
geven.
Bij de renovatie kon naar wens
ook een nieuwe keuken geplaatst
worden. Geen confectie, bena
drukt De Vlieger. „Wie dat wil,
krijgt een nieuwe Piet Swart keu
ken. Die komt héél dicht bij het
origineel." Bijzonder aan het reno
vatieproject is de individuele aan
pak. De Vlieger: „We doen het
echt samen met de bewoners. En
dat is bij ieder huis weer anders."
De behoefte aan huizen was
na de allesverwoestende wa
tersnoodramp van 1953 groot op
Schouwen-Duiveland. Verschillen
de landen schoten te hulp met ge
prefabriceerde houten woningen.
Met name in de zwaar getroffen
Schouwen-Duivelandse dorpen als
Ouwerkerk en Nieuwerkerk zijn
geschenkwoningen te vinden uit
Noorwegen, Zweden, Denemar
ken en Oostenrijk.
Een aantal houten huizen is inmid
dels vervangen door stenen wonin
gen. Woningbouwvereniging
Zeeuwland haalde zich eerder de
woede van heemkundige kring
Stad en Lande op de hals met de
sloop van drie-Noorse en twee
Deense woningen in Zierikzee ten
behoeve van een appartementen
complex. Dat lot blijft de Noorse
geschenkwoningen aan onder
meer het Duinwegje bespaard.
door Luc Oggel
GOES - De Stoomtrein Goes-Borse-
le (SGB) wil nog dit jaar de trein
diensten uitbreiden. Het is de be
doeling om daarvoor nieuw mate
rieel in te zetten.
De SGB heeft het oog laten vallen
op een aantal diesel-motorwagens
van Duitse origine, die vandaag in
Goes arriveren. Het gaat om een
spoorrijtuig met eigen aandrijving.
In 1927 werd de 'bus op rails' door
NS geïntroduceerd als modern en
economisch alternatief voor de du
re stoomtreinen. De SGB wil repli
ca's bouwen, maar begint voorlo
pig met de Duitse exemplaren uit
de jaren '50. Het materiaal is nog
in optie, maar komt alvast naar
Goes zodat kan worden bepaald
wat er nog moet gebeuren om de
treinen rijvaardig te maken. De
SGB heeft subsidies aangevraagd
om de treinen te kunnen kopen.
Het nieuwe treintype wordt op ge
selecteerde dagen ingezet en zal
niet alleen stoppen op de bekende
stations Goes, Kwadendamme en
Hoedekenskerke, maar ook op sta
tions die door de stoomtrein wor
den overgeslagen: Baarland, Nisse,
en 's-Gravenpolder/'s-Heer Abts-
kerke.
De motorwagendienst is tevens
het eerste zichtbare onderdeel van
het SGB-project Toeristische
Hoofdas, waarin de museumtrei-
nen dienst doen als verbindende
schakel tussen de diverse kleine en
grotere attracties in de regio. De
motorwagendienst sluit ook aan
op het fiets- en wandelnetwerk,
waardoor ook kleinschalige attrac
ties bereikbaar worden.
In het ka.der van het project wordt
binnenkort ook begonnen met de
spoorvernieuwing bij station Hoe
dekenskerke en uitbreiding en ver
nieuwing van de sporen op station
's-Gravenpolder/'s-Heer Abtsker-
ke. Die zijn belangrijk, omdat de
motorwagens en de stoomtreinen
elkaar straks daar passeren.
Rijkswaterstaat
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Wet beheer rijkswaterstaatswerken
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat geeft, ter voldoening
aan de Algemene wet bestuursrecht, kennis van het volgende.
Inhoud besluit
Op 16 juli 2009 is van Perkpolder Beheer B.V. te Kloosterzande een aanvraag
ingevolge de Wet beheer rijkswaterstaatswerken ontvangen met kenmerk
MDB22i-5/sipb/o72. Het betreft het tijdelijk maken, behouden en onder
houden van werken ten behoeve van het ophogen van het Veerplein
Perkpolder in het kader van gebiedsontwikkeling Perkpolder, in de
gemeente Hulst.
Bij beschikking d.d. 11 februari 2010, kenmerk Z8500199785/D0117075/
RWS/DZL-2010/785, wordt onder het stellen van voorschriften een
definitieve vergunning verleend door het Waterdistrict Westerschelde
teTerneuzen.
Het besluit is voorbereid volgens de, in de afdeling 3.4 van de Algemene
wet bestuursrecht geregelde, uniforme openbare voorbereidings
procedure. Op grond van deze procedure is de ontwerpbeschikking
d.d. 5 oktober 2009, met de daarop betrekking hebbende stukken, vanaf
14 oktober 2009 gedurende een termijn van zes weken, ter inzage gelegd,
teneinde eenieder in de gelegenheid te stellen hun zienswijze op het
ontwerp naar voren te brengen. Hierop zijn 13 zienswijzen binnen
gekomen., De zienswijzen hebben aanleiding gegeven om het besluit
aan te passen ten opzichte van het ontwerpbesluit.
Terinzagelegging
Het besluit met bijbehorende stukken ligt vanaf 19 februari 2010 voor
een periode van zes weken ter inzage bij:
- Rijkswaterstaat dienst Zeeland, Poelendaelesingel 18,4335 JA Middelburg,
op werkdagen van 9.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur;
- Rijkswaterstaat Waterdistrict Westerschelde, Buitenhaven 2,4531 BX
Terneuzen, op werkdagen van 9.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur
tot 16.00 uur;
- Gemeente Hulst Gemeentewinkel, Grote Markt 24, 4561 EB Hulst,
op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 9.00 uur tot
16.00 uur en dinsdag van 9.00 uur tot 12.00 uur.
Beroep
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende
die een zienswijze heeft ingediend tegen het ontwerpbesluit, binnen
zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, tegen dit
besluit beroep instellen bij de daartoe bevoegde Arrondissementsrecht
bank. Ook belanghebbenden die geen zienswijzen bij het ontwerp
besluit naar voren hebben gebracht en kunnen aantonen dat zij dat in
redelijkheid ook niet hadden kunnen doen, kunnen beroep instellen
tegen het besluit.
Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste bevatten:
- de naam en het adres van de indiener;
- de dagtekening;
- de vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen;
- een vermelding van de datum en het nummer of het kenmerk van
het besluit;
- de redenen waarom men zich niet met het besluit kan verenigen
(motivering).
Tevens dient ten behoeve van de rechtbank een afschrift van het besluit
waartegen hét beroep is gericht te worden overgelegd.
Voorlopige voorziening
Voorts is er de gelegenheid om, gelijktijdig met of na de indiening van
het beroepschrift, een verzoek te doen tot het treffen van een voorlopige
voorziening. Een zodanig verzoek dient te worden gericht tot de voor-
zieningenrechtervan de Arrondissementsrechtbank. Zowel in verband
met de behandeling van het beroep, als in verband met het verzoek om
een voorlopige voorziening, wordt griffierecht geheven. Omtrent de
hoogte daarvan, de wijze waarop en de termijn waarbinnen betaald dient
te worden, wordt na indiening van het beroep c.q. het verzoek om een
voorlopige voorziening, mededeling gedaan door de griffie.
Terneuzen, 18 februari 2010.
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
nawens deze,
het hoofd van het Waterdistrict Westerschelde,
mevrouw ir. A.M.J.V. van Boxtel