houten woning wSSm zeeland 121 Stoomtrein Coes-Borsele breidt diensten uit met nieuw materieel O r e woningen liefst origineel Houten huizen herinneren aan hulp na ramp '53 Bekendmaking besluit tijdelijke werken ophoging veerplein Perkpolder donderdag 18 februari 2010 Noorwegen schonk Nederland na de watersnood ramp van 1953 totaal 325 woningen. Achtennegen tig werden op Schouwen-Duiveland geplaatst. Tij dens de renovatie komen de originele kleuren terug: bruin voor de buitenschil, wit voor de kozijnen. lijk ook wel gezellig vonden met al die werklui over de vloer. „Ik zorgde iedere ochtend voor koe ken en soep. Dat is straks natuur lijk ook over", zegt Maja. Vierendertig jaar geleden verhuis den Gilles en Maja van De Kure waar ze eveneens in een houten huis woonden - naar het Duinweg je en daar hebben ze nog nooit één seconde spijt van gehad. „Als je hier woont, hoef je helemaal niet op vakantie. Je zit hier zo bij zee en strand. Het is hier echt ge weldig wonen. Laat mij maar lek ker hier." foto Dirk-Jan Cjeltema Bij de renovatie wordt, zegt klant- en kernmanager van Zeeuwland Rob de Vlieger, zoveel mogelijk geprobeerd het zo origi neel mogelijk te houden. Binnen bepaalde grenzen. Bij sommige huizen zijn de relatief kleine ra men vervangen door grotere. Bij het vernieuwen daarvan probeert Zeeuwland door het gebruik van horizontale roeden in de raampar- tij het huis in kwestie toch een zo authentiek mogelijke uitstraling te geven. Bij de renovatie kon naar wens ook een nieuwe keuken geplaatst worden. Geen confectie, bena drukt De Vlieger. „Wie dat wil, krijgt een nieuwe Piet Swart keu ken. Die komt héél dicht bij het origineel." Bijzonder aan het reno vatieproject is de individuele aan pak. De Vlieger: „We doen het echt samen met de bewoners. En dat is bij ieder huis weer anders." De behoefte aan huizen was na de allesverwoestende wa tersnoodramp van 1953 groot op Schouwen-Duiveland. Verschillen de landen schoten te hulp met ge prefabriceerde houten woningen. Met name in de zwaar getroffen Schouwen-Duivelandse dorpen als Ouwerkerk en Nieuwerkerk zijn geschenkwoningen te vinden uit Noorwegen, Zweden, Denemar ken en Oostenrijk. Een aantal houten huizen is inmid dels vervangen door stenen wonin gen. Woningbouwvereniging Zeeuwland haalde zich eerder de woede van heemkundige kring Stad en Lande op de hals met de sloop van drie-Noorse en twee Deense woningen in Zierikzee ten behoeve van een appartementen complex. Dat lot blijft de Noorse geschenkwoningen aan onder meer het Duinwegje bespaard. door Luc Oggel GOES - De Stoomtrein Goes-Borse- le (SGB) wil nog dit jaar de trein diensten uitbreiden. Het is de be doeling om daarvoor nieuw mate rieel in te zetten. De SGB heeft het oog laten vallen op een aantal diesel-motorwagens van Duitse origine, die vandaag in Goes arriveren. Het gaat om een spoorrijtuig met eigen aandrijving. In 1927 werd de 'bus op rails' door NS geïntroduceerd als modern en economisch alternatief voor de du re stoomtreinen. De SGB wil repli ca's bouwen, maar begint voorlo pig met de Duitse exemplaren uit de jaren '50. Het materiaal is nog in optie, maar komt alvast naar Goes zodat kan worden bepaald wat er nog moet gebeuren om de treinen rijvaardig te maken. De SGB heeft subsidies aangevraagd om de treinen te kunnen kopen. Het nieuwe treintype wordt op ge selecteerde dagen ingezet en zal niet alleen stoppen op de bekende stations Goes, Kwadendamme en Hoedekenskerke, maar ook op sta tions die door de stoomtrein wor den overgeslagen: Baarland, Nisse, en 's-Gravenpolder/'s-Heer Abts- kerke. De motorwagendienst is tevens het eerste zichtbare onderdeel van het SGB-project Toeristische Hoofdas, waarin de museumtrei- nen dienst doen als verbindende schakel tussen de diverse kleine en grotere attracties in de regio. De motorwagendienst sluit ook aan op het fiets- en wandelnetwerk, waardoor ook kleinschalige attrac ties bereikbaar worden. In het ka.der van het project wordt binnenkort ook begonnen met de spoorvernieuwing bij station Hoe dekenskerke en uitbreiding en ver nieuwing van de sporen op station 's-Gravenpolder/'s-Heer Abtsker- ke. Die zijn belangrijk, omdat de motorwagens en de stoomtreinen elkaar straks daar passeren. Rijkswaterstaat Ministerie van Verkeer en Waterstaat Wet beheer rijkswaterstaatswerken De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat geeft, ter voldoening aan de Algemene wet bestuursrecht, kennis van het volgende. Inhoud besluit Op 16 juli 2009 is van Perkpolder Beheer B.V. te Kloosterzande een aanvraag ingevolge de Wet beheer rijkswaterstaatswerken ontvangen met kenmerk MDB22i-5/sipb/o72. Het betreft het tijdelijk maken, behouden en onder houden van werken ten behoeve van het ophogen van het Veerplein Perkpolder in het kader van gebiedsontwikkeling Perkpolder, in de gemeente Hulst. Bij beschikking d.d. 11 februari 2010, kenmerk Z8500199785/D0117075/ RWS/DZL-2010/785, wordt onder het stellen van voorschriften een definitieve vergunning verleend door het Waterdistrict Westerschelde teTerneuzen. Het besluit is voorbereid volgens de, in de afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht geregelde, uniforme openbare voorbereidings procedure. Op grond van deze procedure is de ontwerpbeschikking d.d. 5 oktober 2009, met de daarop betrekking hebbende stukken, vanaf 14 oktober 2009 gedurende een termijn van zes weken, ter inzage gelegd, teneinde eenieder in de gelegenheid te stellen hun zienswijze op het ontwerp naar voren te brengen. Hierop zijn 13 zienswijzen binnen gekomen., De zienswijzen hebben aanleiding gegeven om het besluit aan te passen ten opzichte van het ontwerpbesluit. Terinzagelegging Het besluit met bijbehorende stukken ligt vanaf 19 februari 2010 voor een periode van zes weken ter inzage bij: - Rijkswaterstaat dienst Zeeland, Poelendaelesingel 18,4335 JA Middelburg, op werkdagen van 9.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur; - Rijkswaterstaat Waterdistrict Westerschelde, Buitenhaven 2,4531 BX Terneuzen, op werkdagen van 9.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur; - Gemeente Hulst Gemeentewinkel, Grote Markt 24, 4561 EB Hulst, op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 9.00 uur tot 16.00 uur en dinsdag van 9.00 uur tot 12.00 uur. Beroep Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende die een zienswijze heeft ingediend tegen het ontwerpbesluit, binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, tegen dit besluit beroep instellen bij de daartoe bevoegde Arrondissementsrecht bank. Ook belanghebbenden die geen zienswijzen bij het ontwerp besluit naar voren hebben gebracht en kunnen aantonen dat zij dat in redelijkheid ook niet hadden kunnen doen, kunnen beroep instellen tegen het besluit. Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste bevatten: - de naam en het adres van de indiener; - de dagtekening; - de vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen; - een vermelding van de datum en het nummer of het kenmerk van het besluit; - de redenen waarom men zich niet met het besluit kan verenigen (motivering). Tevens dient ten behoeve van de rechtbank een afschrift van het besluit waartegen hét beroep is gericht te worden overgelegd. Voorlopige voorziening Voorts is er de gelegenheid om, gelijktijdig met of na de indiening van het beroepschrift, een verzoek te doen tot het treffen van een voorlopige voorziening. Een zodanig verzoek dient te worden gericht tot de voor- zieningenrechtervan de Arrondissementsrechtbank. Zowel in verband met de behandeling van het beroep, als in verband met het verzoek om een voorlopige voorziening, wordt griffierecht geheven. Omtrent de hoogte daarvan, de wijze waarop en de termijn waarbinnen betaald dient te worden, wordt na indiening van het beroep c.q. het verzoek om een voorlopige voorziening, mededeling gedaan door de griffie. Terneuzen, 18 februari 2010. De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, nawens deze, het hoofd van het Waterdistrict Westerschelde, mevrouw ir. A.M.J.V. van Boxtel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 77