toch
zie je
En
beloofde land op scherp zet. Er ligt
een deken op de grond met een in
geweven naakt, zodat er een span
nende dialoog ontstaat tussen be
dekken en onthullen, bescher
ming en kwetsbaarheid, het hoofd
thema van Berlinde de Bruyckere.
Vincent Barré sneed een vorm uit
een platte rubberen tegel en boog
een strook om die hij op de tegel
vastzette met een tekenklem: een
reliëf dat overtuigt door zijn een
voud. En zo heeft elk van de ruim
zeventig werken wél iets wat
boeit. Het is kunst die soms ver
wijst naar iets buiten zichzelf,
maar vaker geWoon 'is' en een
plaats inneemt binnen de werke
lijkheid, zoals een plant of een
steen dat doet, verwondering wek
kend. Dat het beeld, object of schil
derij niet vanzelf is ontstaan maar
voortkomt uit menselijke creativi
teit biedt een extra dimensie. Het
is te hopen dat iets van de toekom
stige activiteiten van Nanky de De
Vreeze ook Zeeland bereikt.
En dan is er de 'Zeeuwse Lichting
09', de jaarlijkse presentatie van
net afgestudeerde kunstenaars,
vormgevers en architecten met
Zeeuwse wortels, dertien in getal.
Alle disciplines behalve sculptuur
komen aan bod. Natuurlijk is er
veel fotografie, het medium dat de
laatste decennia in de beeldende
kunst zo'n sterke positie heeft ver
worven. Drie van de vier fotografi
sche bijdragen zijn documentair,
één doet verslag van een groenpro
ject. Roos Terra maakte van een
parkeervak een tuin die zij vulde
met planten uit een sloopwijk. Fo
to's vertellen de groei en verken
nen de vormen, dus gaat het eigen
lijk ook om een documentaire aan
pak. De foto's ogen terloops en ge
ven geen blijk van een oorspronke
lijke visie op het medium. Dat laat
ste speelt in het werk van de ande
re drie fotografen ook niet de
hoofdrol, hoewel Dennis Wisse de
mogelijkheden van het medium
zeer overtuigend benut in zijn
reeksen waarin hij bewoners van
een woonwagenkamp en een af-
donderdag 18 februari 2010
-door Nico Out
Op zoek naar het beste wat Zeeland
op kunstgebied te bieden heeft, be
zocht ik een afscheids- en een start-
tentoonstelling.
Binnenkort zal een van de
beste galeries van Zee
land verdwijnen: die van
Nanky de Vreeze, als één
van de weinige gespecialiseerd in
eigentijdse kunst. Een term die ver
wijst naar de invalshoek, niet naar
het tijdstip van ontstaan. De
meestal intieme kunst - beschei
den van formaat, veel tekeningen -
die er te zien was, wilde iets toe
voegen aan de grammatica en het
vocabulaire van de kunst. Daar
naast kwamen allerlei thema's aan
bod, van natuur tot de hedendaag
se samenleving. De slotexpositie
bestaat uit een deel van de om
vangrijke verzameling die De
Vreeze heeft opgebouwd, vooral
met werk van kunstenaars die zij
tentoonstelde.
Wat maakt deze expositie de moei
te waard? Ten eerste de voorbeeldi
ge manier waarop de uiteenlopen
de werken in de ruimte hun plek
kregen. Geen strakke, voorspelbare
verdeling, maar een ritmische com
positie die werken met elkaar in
verband brengt zodat ze elkaar als
het ware meer laten spreken. Ver
der de ingehouden kracht van de
Werk van Yoshihisi Sankawa.
werken. Niets schreeuwt en toch
zie je de bestaansreden aan elk
werk af. Er zijn monochrome, ob
jectachtige schilderijen van Ber
nard Quesniaux, van wie ook bla
den zijn te zien met lijnen die tege
lijkertijd tastend en krachtig de es
sentie oproepen van menselijke ge
stalten. Ik zag opbollende reliëfs
met een oppervlak dat schilder
kunstig boeit - schilder- en beeld
houwkunst gecombineerd - van
Yoshihishi Sankawa en expressieve
sculpturen van stukken treinrails,
gesmeed door Yves Guérin. Ma
rion de Wit maakte een verfijnde
driedimensionale collage waarin"
zij de tegenstelling tussen immi
granten en rijke bewoners van het
Dennis Wisse fotografeert bewoners van een woonwagenkamp.
Trinette Ledelay: zowel de kracht als de vormen van vegetatieve groei.
braakwijk dicht op de huid zit.
Marjolein van Pagee maakte intege
re portretten van mensen met schi
zofrenie en Mischa de Muynck be
lichtte fraai oesterkwekers uit Yer-
seke.
De schilder- en tekenkunst wordt
vertegenwoordigd door vier deel
nemers. Knap haalt Arjan Elen-
baas in een isometrische perspec
tieftekening een hotdogkraam uit
elkaar en biedt zo een 'andere' blik
op iets waaraan je gewoonlijk voor
bijgaat. Sarah Pink brengt land
schap en herinnering inventief sa
men in een combinatie van in pak
papier uitgesneden letters met een
tekening in zwartwit. lammer dat
haar tekenen niet bijzonder is. Dat
is de enorme tekening van Trinet
te Ledelay wel, vanwege de visie
en de uitvoering. Die spiegelt zo
wel de kracht als de vormen van
vegetatieve groei en geeft blijk van
oog voor details én grote lijnen.
De vraag naar mooi en lelijk die
Karine Hubregtse stelt, leidde tot
drie schilderijen van olie- of gas-
Marcel Herms
Marcel Herms is een van de
mail-art kunstenaars die op ver
zoek van Ko de Jonge een bijdrage
maakte voor het literaire tijd
schrift Ballustrada. Zijn collage
maakt deel uit van een rijke verza
meling Aatjes waarin een kriti
sche blik de boventoon voert.
T/m 27 feb. 'Haaks Op'. Zeeuwse
Bibliotheek Kousteensedijk 7,
Middelburg, di. t/m vr. 10.00 -21.00
uur; zo. 10.00 - 16.00 uur
Jos Deenen
los Deenen put uit een enorm
beeldarchief en maakt collages met
een kritische blik op religie en ker
kelijke instituties, macht, oorlog,
geweld, erotiek en consumptie
drift. Eveneens komt in zijn werk
ook het milieu komt aan bod.
Soms ijzersterk maar ook wel eens
plat.
T/m 7 maort deWillem3, Oranjestraat
4, Vlissingen, wo. t/m zo. 11.00 -
17.00 uur.
Annie Matthijs
Annie Matthijs combineert collage
met zeefdruk en maakt doorwerk
te composities die soms als banie
ren worden opgehangen.
Herkenbare beelden, fragiele en ex
pressieve tekens roepen - soms
met tekst - een rijke innerlijke we
reld op waarin een deel mysterie
blijft.
T/m 14 maart, Raadskelder, Croote
Markt 1, Sluis, za. t/m wo. 14.00 -
17.00 uur
Jeroen Doorenweerd
Jeroen Doorenweerd maakte een
boottocht van het Brabantse Drim-
melen naar Burghsluis. Hij regis
treerde die vaartocht met twee vi
deocamera's en presenteert op
twee wanden integraal de beel
den. Een tijdje 'meevaren' voert je
weg van de dagelijkse beslomme
ringen.
T/m 21 maart, Bewaerschole,
Weststraat 18, Burgh-Haamstede, wo.
t/m zo. 14.00- 17.00 uur.
Mieke de Waal
Mieke de Waal gebruikt landkaar
ten voor het naaien van jurken, zo
dat de reis door het leven een reis
wordt in ruimte en tijd. Daniëlle
Orelio transformeert brons tot
kwetsbare beelden van aangetaste
vissen en verbeeldingen van de
wind. Een reisje door het Sloege-
bied waard.
T/m 8 april. Covr.a, Spanjeweg 1,
Nieuwdorp. Werkdagen 8.30 - 17.00
uur.