toch zie je En beloofde land op scherp zet. Er ligt een deken op de grond met een in geweven naakt, zodat er een span nende dialoog ontstaat tussen be dekken en onthullen, bescher ming en kwetsbaarheid, het hoofd thema van Berlinde de Bruyckere. Vincent Barré sneed een vorm uit een platte rubberen tegel en boog een strook om die hij op de tegel vastzette met een tekenklem: een reliëf dat overtuigt door zijn een voud. En zo heeft elk van de ruim zeventig werken wél iets wat boeit. Het is kunst die soms ver wijst naar iets buiten zichzelf, maar vaker geWoon 'is' en een plaats inneemt binnen de werke lijkheid, zoals een plant of een steen dat doet, verwondering wek kend. Dat het beeld, object of schil derij niet vanzelf is ontstaan maar voortkomt uit menselijke creativi teit biedt een extra dimensie. Het is te hopen dat iets van de toekom stige activiteiten van Nanky de De Vreeze ook Zeeland bereikt. En dan is er de 'Zeeuwse Lichting 09', de jaarlijkse presentatie van net afgestudeerde kunstenaars, vormgevers en architecten met Zeeuwse wortels, dertien in getal. Alle disciplines behalve sculptuur komen aan bod. Natuurlijk is er veel fotografie, het medium dat de laatste decennia in de beeldende kunst zo'n sterke positie heeft ver worven. Drie van de vier fotografi sche bijdragen zijn documentair, één doet verslag van een groenpro ject. Roos Terra maakte van een parkeervak een tuin die zij vulde met planten uit een sloopwijk. Fo to's vertellen de groei en verken nen de vormen, dus gaat het eigen lijk ook om een documentaire aan pak. De foto's ogen terloops en ge ven geen blijk van een oorspronke lijke visie op het medium. Dat laat ste speelt in het werk van de ande re drie fotografen ook niet de hoofdrol, hoewel Dennis Wisse de mogelijkheden van het medium zeer overtuigend benut in zijn reeksen waarin hij bewoners van een woonwagenkamp en een af- donderdag 18 februari 2010 -door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft, be zocht ik een afscheids- en een start- tentoonstelling. Binnenkort zal een van de beste galeries van Zee land verdwijnen: die van Nanky de Vreeze, als één van de weinige gespecialiseerd in eigentijdse kunst. Een term die ver wijst naar de invalshoek, niet naar het tijdstip van ontstaan. De meestal intieme kunst - beschei den van formaat, veel tekeningen - die er te zien was, wilde iets toe voegen aan de grammatica en het vocabulaire van de kunst. Daar naast kwamen allerlei thema's aan bod, van natuur tot de hedendaag se samenleving. De slotexpositie bestaat uit een deel van de om vangrijke verzameling die De Vreeze heeft opgebouwd, vooral met werk van kunstenaars die zij tentoonstelde. Wat maakt deze expositie de moei te waard? Ten eerste de voorbeeldi ge manier waarop de uiteenlopen de werken in de ruimte hun plek kregen. Geen strakke, voorspelbare verdeling, maar een ritmische com positie die werken met elkaar in verband brengt zodat ze elkaar als het ware meer laten spreken. Ver der de ingehouden kracht van de Werk van Yoshihisi Sankawa. werken. Niets schreeuwt en toch zie je de bestaansreden aan elk werk af. Er zijn monochrome, ob jectachtige schilderijen van Ber nard Quesniaux, van wie ook bla den zijn te zien met lijnen die tege lijkertijd tastend en krachtig de es sentie oproepen van menselijke ge stalten. Ik zag opbollende reliëfs met een oppervlak dat schilder kunstig boeit - schilder- en beeld houwkunst gecombineerd - van Yoshihishi Sankawa en expressieve sculpturen van stukken treinrails, gesmeed door Yves Guérin. Ma rion de Wit maakte een verfijnde driedimensionale collage waarin" zij de tegenstelling tussen immi granten en rijke bewoners van het Dennis Wisse fotografeert bewoners van een woonwagenkamp. Trinette Ledelay: zowel de kracht als de vormen van vegetatieve groei. braakwijk dicht op de huid zit. Marjolein van Pagee maakte intege re portretten van mensen met schi zofrenie en Mischa de Muynck be lichtte fraai oesterkwekers uit Yer- seke. De schilder- en tekenkunst wordt vertegenwoordigd door vier deel nemers. Knap haalt Arjan Elen- baas in een isometrische perspec tieftekening een hotdogkraam uit elkaar en biedt zo een 'andere' blik op iets waaraan je gewoonlijk voor bijgaat. Sarah Pink brengt land schap en herinnering inventief sa men in een combinatie van in pak papier uitgesneden letters met een tekening in zwartwit. lammer dat haar tekenen niet bijzonder is. Dat is de enorme tekening van Trinet te Ledelay wel, vanwege de visie en de uitvoering. Die spiegelt zo wel de kracht als de vormen van vegetatieve groei en geeft blijk van oog voor details én grote lijnen. De vraag naar mooi en lelijk die Karine Hubregtse stelt, leidde tot drie schilderijen van olie- of gas- Marcel Herms Marcel Herms is een van de mail-art kunstenaars die op ver zoek van Ko de Jonge een bijdrage maakte voor het literaire tijd schrift Ballustrada. Zijn collage maakt deel uit van een rijke verza meling Aatjes waarin een kriti sche blik de boventoon voert. T/m 27 feb. 'Haaks Op'. Zeeuwse Bibliotheek Kousteensedijk 7, Middelburg, di. t/m vr. 10.00 -21.00 uur; zo. 10.00 - 16.00 uur Jos Deenen los Deenen put uit een enorm beeldarchief en maakt collages met een kritische blik op religie en ker kelijke instituties, macht, oorlog, geweld, erotiek en consumptie drift. Eveneens komt in zijn werk ook het milieu komt aan bod. Soms ijzersterk maar ook wel eens plat. T/m 7 maort deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen, wo. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur. Annie Matthijs Annie Matthijs combineert collage met zeefdruk en maakt doorwerk te composities die soms als banie ren worden opgehangen. Herkenbare beelden, fragiele en ex pressieve tekens roepen - soms met tekst - een rijke innerlijke we reld op waarin een deel mysterie blijft. T/m 14 maart, Raadskelder, Croote Markt 1, Sluis, za. t/m wo. 14.00 - 17.00 uur Jeroen Doorenweerd Jeroen Doorenweerd maakte een boottocht van het Brabantse Drim- melen naar Burghsluis. Hij regis treerde die vaartocht met twee vi deocamera's en presenteert op twee wanden integraal de beel den. Een tijdje 'meevaren' voert je weg van de dagelijkse beslomme ringen. T/m 21 maart, Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh-Haamstede, wo. t/m zo. 14.00- 17.00 uur. Mieke de Waal Mieke de Waal gebruikt landkaar ten voor het naaien van jurken, zo dat de reis door het leven een reis wordt in ruimte en tijd. Daniëlle Orelio transformeert brons tot kwetsbare beelden van aangetaste vissen en verbeeldingen van de wind. Een reisje door het Sloege- bied waard. T/m 8 april. Covr.a, Spanjeweg 1, Nieuwdorp. Werkdagen 8.30 - 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 54