81 uit De film is zo absurd dat de gehaktballen smaken Musical ontbeert een muze filmrecensies donderdag 18 februari 2010 W Het regent gehaktballen van Sony Picture Animation. door Bregtje Schudel Het valt niet mee een be woner van het eiland Kauwenburg te zijn - ver scholen onder de eerste 'a' van At lantische Oceaan. Ooit was het het epicentrum van een bloeien de sardientjesindustrie, totdat al le exportlanden er plotseling ach ter kwamen dat sardientjes toch echt niet te vreten waren. Resul taat: de Kauwenburgers moesten hun dieet voortaan beperken tot deze minder smakelijke neefjes van de haring. Dan ontwikkelt jonge uitvinder Flint Lockwood een machine die water in eten verandert. Zijn uit vinding blijkt, wonder boven wonder, een groot succes en Flint trekt al snel de aandacht van weermeisje Sam Sparks, en van burgemeester Shelbourne. Maar wat gebeurt er als iedereen maar alles kan eten wat hij wil? Concurreren met Disney/Pixar Wall-EUp) en - op gepaste af stand - Dreamworks Animation (Shrek, Madagascar) is een onbe gonnen zaak, toch lijkt Sony Pic ture Animation zo langzamer hand een niche voor zichzelf te hebben gevonden. Categorie: hoe gekker de plot, hoe beter. Van een echt bezeten huis in Monster house, surfende pinguïns in Surf s up, tot - inderdaad - een ge- hakballenregen. Het regent gehakt ballen (naar het kinderboek Clou dy with a chance of meatballs van Judi Barrett) is te absurd voor woorden, maar daardoor wel erg fijn. Regisseursduo Phil Lord en Chris Miller gaan zich helepiaal te bui ten aan de meest vreemde weers- verschijnselen, van sorbetsneeuw tot spaghettitornado's, maar ko men pas echt los wanneer de weermachine zich tegen de mens heid keert. Het regent gehaktballen (3D) Regie: Phil Lord, Chris Miller. Met stemmen van: Peter Van de Veire, Do, Thorn Hoffman Te zien in Vlissingen door Bart van der Put Net als Stanley Kubrick gebruikt Martin Scor sese bij voorkeur be staande muziek in zijn films. In Shutter Island benut hij verontrustende stukken van Krzysztof Penderecki en György Ligeti, die eerder met succes door Kubrick in The Shining wer den ingezet. Wanneer grootmeesters met een horrorthema aan de haal gaan, wordt er van hen verwacht dat ze het genre naar een hoger plan til len, en dan kan het geen kwaad om op de schouders van Pende recki en Ligeti te klimmen. Het onderstreept de connectie tus sen beide films. In zowel Shutter Is land als The Shining vormt een van de buitenwereld afgesloten laby rint het decor voor een afdaling in escalerende waanzin, en verwoes tend natuurgeweld wordt een me tafoor voor de vertroebelde geest. Shutter Island opent net als The Shi ning met de aankomst van de held op de plek des onheils, en op nieuw maken regisseur en sterac teur snel duidelijk dat we naar een man met een troebel geweten kij ken. Op de boot naar het oude vesting eiland, dat anno 1954 als psychiatri sche inrichting dienst doet, wordt Leonardo DiCaprio als een ziekelij ke, ongeschoren en sjofel geklede inspecteur geïntroduceerd. De for mele plot van de film draait om zijn onderzoek naar een verdwe nen patiënte, maar flashbacks en dromen benadrukken dat de speur neus zelf minstens zo belangrijk is. De man wordt geplaagd door gru welijke visisoenen van de bevrij ding van Dachau, waar hij als sol daat bij betrokken was, en de dood van zijn vrouw, die later bij een brand het leven liet. Shutter Island is gebaseerd op de gelijknamige roman van Dennis Lehane, waarin genrespecifieke ele menten rond een ondoorgronde lijk mysterie aan verwijzingen naar de Koude Oorlog, complottheoriën en ontwikkelin gen in de psychiatrie worden ver bonden. Al die zaken komen ook in het filmscenario aan bod, in ge sprekken tussen de onderzoeker en een bonte stoet mogelijk onbe trouwbare bijfiguren. Het levert fraaie losse scènes op, waarin alle acteurs uit het sterrenensemble CINECITY Alvin en de Chipmunks: za t/m wo 11.00 en 14.00 uur; Avatar: do, vr 13.30, 16.00 en 20.15 uur, za 13.15, 15.30, 18.45 en 22.15 uur, zo, ma, di 13.15, 16.00 en 20.15 uur, wo 13.15, 16.00 en 21.30 uur; Dear John: wo 19.30, 19.45 en 20.00 uur; Edge of darkness: do t/m di 19.15 uur; Cangsterboys: do, vr 16.30 en 19.15 uur, za 16.15, 19.15 en 00.15 uur, zo, ma, wo 16.15 en 19.15 uur, di 16.30 en 19.15 uur; Het regent gehaktballen: do, vr 13.45 en 16.45uur, za 11.0, 13.30 en 16.30 uur, zo t/m wo 11.00, 13.45 en 16.30 uur; lep!: do t/m wo 16.15 uur; Kabouter Plop en de ka- bouterababy: zo, di 11.00 uur; Komt een vrouw bij de dokter: za t/m wo 11.00 uur; Last Station: di 14.00 en 19.30 uur; Millennium 2: do, vr 13.45 uur; Nine: do t/m di 19.00 en 21.45 uur, wo 19.00 uur; Percy Jackson the Olympians: do t/m zo en di 13.30, 16.15, 19.00 en 21.45 uur, ma 13.30, 16.15 en 19.00 uur, wo 13.30, 16.15 en door Bregtje Schudel Hoe het ontstaan van Nine te verklaren? Het begon allemaal in 1962 met 8? van Federico Fellini, over alter ego Guido (Marcello Mastroian- ni), een bejubeld filmregisseur met regieblokkade. Schrijver Art hur L. Kopit en componist Mau ry Yeston raakten geïnspireerd door deze klassieker en maakten er in 1982 de Broadwaymusical Nine van, met onder anderen wij len Raul Julia en Antonio Bande ras in de rol van Guido. En toen was er regisseur Rob Marshall die Guido weer terugbracht naar het witte doek. Eén vraag beant woordt deze beknopte chronolo gie helaas niet: waarom? Guido Contini (Daniel Day-Lewis, met treurig Italiaanse accent) heeft een probleem. Zijn laatste twee films waren flops en nu kampt de arme man met director's block. Zelfs zijn favoriete vrou wen - trouwe echtgenote Luisa (Marion Cotillard), gepassioneer de minnares Carla (Penélope Cruz), muze Claudia Jenssen (Ni cole Kidman) en de geest van zijn overleden moeder (Sophia Loren) - zorgen dit keer niet voor inspiratie. Director's block. Het werkte ge weldig in 8 1/2. Maar Marshall lijkt het hier duidelijk zelf aan een muze te ontbreken, ondanks de aanwezigheid Van Daniel Day-Lewis en een handvol sterke actrices - met zijn allen goed voor zeven Oscars, en een flinke emmer botox. Tergend langzaam sleept het verhaal zich voort. De liedjes hadden wat goed kunnen maken, maar worden niet opti maal benut. Soms ligt het aan de liedjes zelf, maar vaak is het Mars halls regiestijl die ze vakkundig de nek omdraait, zo vastberaden wordt er bij ieder muzikaal inter mezzo tussen musicalnummer en dramatische scène heen en weer gesprongen. Nine Regie: Rob Marshall. Met: Daniel Day-Lewis, Marion Cotillard, Judi Dench Te zien in Vlissingen Mark Ruffalo (links) en Leonardo DiCaprio in Shutter Island. Foto inzet: Leonardo DiCaprio. sterk uitpakken, maar het geeft de film ook een gekunsteld en frag mentarisch karakter. Als gebruikelijk pakt Scorsese als stilist en cinefiel echter bijzonder fraai uit, waarbij invloeden uit een kleine eeuw aan genrefilmgeschie denis de revue paseren. De regis seur verbindt Shutter Island na drukkelijk met de Duitse klassie ker Das Cabinet des dr. Caligari, Sam Fullers Shock Corridor en de films waarin Alfred Hitchcock waanzin en psychiatrie centraal stelde (Spellbound, Vertigo, Psy cho). Het labyrint van Caligari, de paranoia van Fuller en de symbo liek van Hitchcock krijgen bij Scor sese een imposant monumentale weerslag, die benadrukt dat de Cangsterboys 22.00 uur; De prinses en de kikker: do, vr 13.45 en 16.15 uur, za t/m wo 11.00 13.45 en 16.15 uur; Sherlock Holmes: do, vr, zo t/m wo 21.45 uur, za 22.00 uur; Shutter Island: do, vr 18.45 en 21.45 uur, za 11.00,18.45 en 22.00 uur, zo t/m wö 11.00, 18.45 en 21.45 uur; The Box: za 00.15 uur; The spy next door: do t/m ma en wo 14.00 uur; The wolfman: do t/m di 22.00 uur, za ook om 00.15 uur, wo alleen om 22.15 uur; Valentine's day: do, vr, zo, di 16.15, 19.00 en 21.45 uur, za, wo 11.00, 16.15, 19.00 en 22.00 uur, ma 11.00,16.15, 19.00 en 21.45 uur; Sneak: 22.00 uur. MERRAL Anubis: za t/m wo 15.30 uur; Edge of darkness: do t/m wo 21.30 uur; It's com plicated: do t/m wo 21.30 ur; Komt een vrouw bij de dokter: do t/m wo 19.00 uur; Percy Jackson the Olympians: do t/m wo 19.15 en 21.45 uur; Sherlock Holmes: do t/m wo 18.45 uur; Valenti ne's day: do t/m wo 19.00 en 21.15 uur; Alvin en de Chipmunks: za t/m wo 13.00 en 15.30 uur; De prinses en de kikker: za t/m wo 13.00 en 15.30 uur; lep!: za t/m wo 13.00 en 15.30 uur; Plop en de kabouterbaby: za t/m wo 13.00 u. 't BEEST Micmacs a Tire-Larigot: do, vr, di, wo 20.30 uur. VIEW Percy Jackson the Olympians: do

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 52