81 uit
De film is zo absurd dat
de gehaktballen smaken
Musical ontbeert een muze
filmrecensies
donderdag 18 februari 2010
W
Het regent gehaktballen van Sony Picture Animation.
door Bregtje Schudel
Het valt niet mee een be
woner van het eiland
Kauwenburg te zijn - ver
scholen onder de eerste 'a' van At
lantische Oceaan. Ooit was het
het epicentrum van een bloeien
de sardientjesindustrie, totdat al
le exportlanden er plotseling ach
ter kwamen dat sardientjes toch
echt niet te vreten waren. Resul
taat: de Kauwenburgers moesten
hun dieet voortaan beperken tot
deze minder smakelijke neefjes
van de haring.
Dan ontwikkelt jonge uitvinder
Flint Lockwood een machine die
water in eten verandert. Zijn uit
vinding blijkt, wonder boven
wonder, een groot succes en Flint
trekt al snel de aandacht van
weermeisje Sam Sparks, en van
burgemeester Shelbourne. Maar
wat gebeurt er als iedereen maar
alles kan eten wat hij wil?
Concurreren met Disney/Pixar
Wall-EUp) en - op gepaste af
stand - Dreamworks Animation
(Shrek, Madagascar) is een onbe
gonnen zaak, toch lijkt Sony Pic
ture Animation zo langzamer
hand een niche voor zichzelf te
hebben gevonden. Categorie: hoe
gekker de plot, hoe beter. Van
een echt bezeten huis in Monster
house, surfende pinguïns in
Surf s up, tot - inderdaad - een ge-
hakballenregen. Het regent gehakt
ballen (naar het kinderboek Clou
dy with a chance of meatballs van
Judi Barrett) is te absurd voor
woorden, maar daardoor wel erg
fijn.
Regisseursduo Phil Lord en Chris
Miller gaan zich helepiaal te bui
ten aan de meest vreemde weers-
verschijnselen, van sorbetsneeuw
tot spaghettitornado's, maar ko
men pas echt los wanneer de
weermachine zich tegen de mens
heid keert.
Het regent gehaktballen (3D)
Regie: Phil Lord, Chris Miller. Met
stemmen van: Peter Van de Veire, Do,
Thorn Hoffman
Te zien in Vlissingen
door Bart van der Put
Net als Stanley Kubrick
gebruikt Martin Scor
sese bij voorkeur be
staande muziek in
zijn films. In Shutter Island benut
hij verontrustende stukken van
Krzysztof Penderecki en György
Ligeti, die eerder met succes
door Kubrick in The Shining wer
den ingezet.
Wanneer grootmeesters met een
horrorthema aan de haal gaan,
wordt er van hen verwacht dat ze
het genre naar een hoger plan til
len, en dan kan het geen kwaad
om op de schouders van Pende
recki en Ligeti te klimmen.
Het onderstreept de connectie tus
sen beide films. In zowel Shutter Is
land als The Shining vormt een van
de buitenwereld afgesloten laby
rint het decor voor een afdaling in
escalerende waanzin, en verwoes
tend natuurgeweld wordt een me
tafoor voor de vertroebelde geest.
Shutter Island opent net als The Shi
ning met de aankomst van de held
op de plek des onheils, en op
nieuw maken regisseur en sterac
teur snel duidelijk dat we naar een
man met een troebel geweten kij
ken.
Op de boot naar het oude vesting
eiland, dat anno 1954 als psychiatri
sche inrichting dienst doet, wordt
Leonardo DiCaprio als een ziekelij
ke, ongeschoren en sjofel geklede
inspecteur geïntroduceerd. De for
mele plot van de film draait om
zijn onderzoek naar een verdwe
nen patiënte, maar flashbacks en
dromen benadrukken dat de speur
neus zelf minstens zo belangrijk is.
De man wordt geplaagd door gru
welijke visisoenen van de bevrij
ding van Dachau, waar hij als sol
daat bij betrokken was, en de
dood van zijn vrouw, die later bij
een brand het leven liet.
Shutter Island is gebaseerd op de
gelijknamige roman van Dennis
Lehane, waarin genrespecifieke ele
menten rond een ondoorgronde
lijk mysterie aan verwijzingen
naar de Koude Oorlog,
complottheoriën en ontwikkelin
gen in de psychiatrie worden ver
bonden. Al die zaken komen ook
in het filmscenario aan bod, in ge
sprekken tussen de onderzoeker
en een bonte stoet mogelijk onbe
trouwbare bijfiguren. Het levert
fraaie losse scènes op, waarin alle
acteurs uit het sterrenensemble
CINECITY
Alvin en de Chipmunks: za t/m wo
11.00 en 14.00 uur; Avatar: do, vr 13.30,
16.00 en 20.15 uur, za 13.15, 15.30,
18.45 en 22.15 uur, zo, ma, di 13.15,
16.00 en 20.15 uur, wo 13.15, 16.00 en
21.30 uur; Dear John: wo 19.30, 19.45
en 20.00 uur; Edge of darkness: do t/m
di 19.15 uur; Cangsterboys: do, vr
16.30 en 19.15 uur, za 16.15, 19.15 en
00.15 uur, zo, ma, wo 16.15 en 19.15
uur, di 16.30 en 19.15 uur; Het regent
gehaktballen: do, vr 13.45 en 16.45uur,
za 11.0, 13.30 en 16.30 uur, zo t/m wo
11.00, 13.45 en 16.30 uur; lep!: do t/m
wo 16.15 uur; Kabouter Plop en de ka-
bouterababy: zo, di 11.00 uur; Komt
een vrouw bij de dokter: za t/m wo
11.00 uur; Last Station: di 14.00 en
19.30 uur; Millennium 2: do, vr 13.45
uur; Nine: do t/m di 19.00 en 21.45 uur,
wo 19.00 uur; Percy Jackson the
Olympians: do t/m zo en di 13.30,
16.15, 19.00 en 21.45 uur, ma 13.30,
16.15 en 19.00 uur, wo 13.30, 16.15 en
door Bregtje Schudel
Hoe het ontstaan van Nine
te verklaren? Het begon
allemaal in 1962 met 8?
van Federico Fellini, over alter
ego Guido (Marcello Mastroian-
ni), een bejubeld filmregisseur
met regieblokkade. Schrijver Art
hur L. Kopit en componist Mau
ry Yeston raakten geïnspireerd
door deze klassieker en maakten
er in 1982 de Broadwaymusical
Nine van, met onder anderen wij
len Raul Julia en Antonio Bande
ras in de rol van Guido. En toen
was er regisseur Rob Marshall die
Guido weer terugbracht naar het
witte doek. Eén vraag beant
woordt deze beknopte chronolo
gie helaas niet: waarom? Guido
Contini (Daniel Day-Lewis, met
treurig Italiaanse accent) heeft
een probleem. Zijn laatste twee
films waren flops en nu kampt
de arme man met director's
block. Zelfs zijn favoriete vrou
wen - trouwe echtgenote Luisa
(Marion Cotillard), gepassioneer
de minnares Carla (Penélope
Cruz), muze Claudia Jenssen (Ni
cole Kidman) en de geest van
zijn overleden moeder (Sophia
Loren) - zorgen dit keer niet voor
inspiratie.
Director's block. Het werkte ge
weldig in 8 1/2. Maar Marshall
lijkt het hier duidelijk zelf aan
een muze te ontbreken, ondanks
de aanwezigheid Van Daniel
Day-Lewis en een handvol sterke
actrices - met zijn allen goed
voor zeven Oscars, en een flinke
emmer botox. Tergend langzaam
sleept het verhaal zich voort. De
liedjes hadden wat goed kunnen
maken, maar worden niet opti
maal benut. Soms ligt het aan de
liedjes zelf, maar vaak is het Mars
halls regiestijl die ze vakkundig
de nek omdraait, zo vastberaden
wordt er bij ieder muzikaal inter
mezzo tussen musicalnummer
en dramatische scène heen en
weer gesprongen.
Nine
Regie: Rob Marshall. Met: Daniel
Day-Lewis, Marion Cotillard, Judi
Dench
Te zien in Vlissingen
Mark Ruffalo (links) en Leonardo DiCaprio in Shutter Island.
Foto inzet: Leonardo DiCaprio.
sterk uitpakken, maar het geeft de
film ook een gekunsteld en frag
mentarisch karakter.
Als gebruikelijk pakt Scorsese als
stilist en cinefiel echter bijzonder
fraai uit, waarbij invloeden uit een
kleine eeuw aan genrefilmgeschie
denis de revue paseren. De regis
seur verbindt Shutter Island na
drukkelijk met de Duitse klassie
ker Das Cabinet des dr. Caligari,
Sam Fullers Shock Corridor en de
films waarin Alfred Hitchcock
waanzin en psychiatrie centraal
stelde (Spellbound, Vertigo, Psy
cho). Het labyrint van Caligari, de
paranoia van Fuller en de symbo
liek van Hitchcock krijgen bij Scor
sese een imposant monumentale
weerslag, die benadrukt dat de
Cangsterboys
22.00 uur; De prinses en de kikker: do,
vr 13.45 en 16.15 uur, za t/m wo 11.00
13.45 en 16.15 uur; Sherlock Holmes:
do, vr, zo t/m wo 21.45 uur, za 22.00
uur; Shutter Island: do, vr 18.45 en
21.45 uur, za 11.00,18.45 en 22.00 uur,
zo t/m wö 11.00, 18.45 en 21.45 uur;
The Box: za 00.15 uur; The spy next
door: do t/m ma en wo 14.00 uur; The
wolfman: do t/m di 22.00 uur, za ook
om 00.15 uur, wo alleen om 22.15 uur;
Valentine's day: do, vr, zo, di 16.15,
19.00 en 21.45 uur, za, wo 11.00, 16.15,
19.00 en 22.00 uur, ma 11.00,16.15,
19.00 en 21.45 uur; Sneak: 22.00 uur.
MERRAL
Anubis: za t/m wo 15.30 uur; Edge of
darkness: do t/m wo 21.30 uur; It's com
plicated: do t/m wo 21.30 ur; Komt een
vrouw bij de dokter: do t/m wo 19.00
uur; Percy Jackson the Olympians:
do t/m wo 19.15 en 21.45 uur; Sherlock
Holmes: do t/m wo 18.45 uur; Valenti
ne's day: do t/m wo 19.00 en 21.15 uur;
Alvin en de Chipmunks: za t/m wo
13.00 en 15.30 uur; De prinses en de
kikker: za t/m wo 13.00 en 15.30 uur;
lep!: za t/m wo 13.00 en 15.30 uur; Plop
en de kabouterbaby: za t/m wo 13.00 u.
't BEEST
Micmacs a Tire-Larigot: do, vr, di, wo
20.30 uur.
VIEW
Percy Jackson the Olympians: do