Broze boeken worden snelle scans II Niet alle pagina's met de hand Het is een onbeschrijfelijk gevoel om een boek van meer dan driehonderd jaar oud in handen te hebben. Het heeft een ziel' De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag digitaliseert alles wat er sinds 1470 in en over Nederland is gepubliceerd. Dat zijn 720 miljoen pagina's. Wat heeft deze bieb in huis en hoe gaat dat digitaliseren in zijn werk? Angelika Templin, kunsthistorica uit Kobienz donderdag 18 februari 2010 S0!®ï8SSS83ÖBt««S door Dewi Gigengack tatig staan honderd duizenden boeken in het magazijn van de Koninklijke Biblio theek (KB) in Den Haag. Rij na rij, kast na kast. In de dool hof van twee verdie pingen onder de grond, groter dan vier voetbalvelden, is het koud en donker. Daar gedijen boeken het best bij. Alleen voor een medewerker die met een kar rondloopt om aanvragen op te halen, gaat het licht aan. De jongen kijkfvreemd op van het bezoek. Hier komt verder bijna nooit ie mand. „Wat onzichtbaar is, bestaat niet", beschrijft di recteur Bas Savenije de ontwikkeling in de boe kenwereld. „Mensen zijn ongeduldig. Als ze in formatie nodig hebben, moet dat snel te vin den zijn op het internet." Alles wat niet digi taal beschikbaar is, is non-existent of op z'n minst onbelangrijk, ervaart Savenije. Daarom moet de ito kilometer aan materiaal die de KB in huis heeft, vindbaar worden op het wereld wijde web. En dus digitaliseert de KB alle boeken, tijd schriften en kranten die sinds 1470 in of over Nederland zijn verschenen. Dat zijn 730 mil joen pagina's. Een inhaalslag die twintig jaar gaat duren, en waar voor de KB zo'n 300 mil joen euro mee is gemoeid. Maar wat heeft de KB eigenlijk in huis en voor wie is dat interessant? Een roman lenen zoals bij een 'gewone' bibliotheek, zullen mensen er niet snel doen. De KB is gespecialiseerd in de cultuur, geschiedenis en samenleving van Ne derland en heeft vooral een 'bewaarftinctie': van alle boeken is maar één exemplaar aanwe zig. Mede daarom worden bepaalde boeken niet uitgeleend. Maar wie onderzoek doet naar de eigen familiegeschiedenis of geïnteresseerd is in het koloniale verleden van Nederland, reli gie, migratie of de Oranjes kan in de 'Leeszaal van Nederland' terecht, waar boeken op onder werp zijn gesorteerd. Ook heeft de KB collec ties van kinderboeken, boeken over schaken en kookboeken. In de zaal Bijzondere Collecties zit de Duitse Angelika Templin uit Koblenz. Voor haar, op een kussentje, ligt een boek uit de zeventiende eeuw over het 'waere christendom'. Het boek is zo kwetsbaar dat het niet plat op tafel mag liggen, want dan zou het uit elkaar vallen. Voor zichtig bladert Templin het door en maakt ze foto's en aantekeningen. De 28-jarige kunsthis torica doet voor haar proefschrift onderzoek naar het Bijbelverhaal De verloren zoon. „Ik wil weten of er voor de mensen in die tijd meer be kend was over dit verhaal. Werd er ook in ande re boeken dan de Bijbel over gesproken?" De zaal Bijzondere Collecties bevat onder meer middeleeuwse handschriften (geschreven boe ken, vaak op perkament) en vijftiende-eeuwse wiegendrukken ('incunabelen', boeken uit de 'Mensen zijn ongeduldig. Als ze informatie nodig hebben, moet dat snel te vinden zijn op het internet' beginperiode van de boekdrukkunst). Deze werken worden niet uitgeleend. Voor én na het bestuderen ervan in de leeszaal, worden ze ge wogen op een heel precieze weegschaal. Er zijn wel eens pagina's uit boeken gescheurd. Het was praktischer geweest voor een weten schapper als Templin, die speciaal twee weken is overgekomen uit Duitsland, als deze broze boeken digitaal beschikbaar zouden zijn. „Maar toch, ik houd van oude boeken. Het is een on beschrijfelijk gevoel om een boek van meer dan driehonderd jaar oud in handen te heb ben. Het heeft een ziel." Directeur Bas Savenije kan dat beamen. „Veel mensen hechten nog echt aan dat fysieke ding. Het wordt misschien zoals bij grammofoonpla ten: je hebt ze niet nodig om muziek te luiste ren, maar de vorm en de emotie spelen ook een rol." Bovendien zal het zo snel als bij mu ziek, waar het downloaden de verkoop van cd's onder druk heeft gezet, niet gaan. „Anders dan bij muziek heb je een boek echt vast. En het kan ook andersom werken: als een boek di gitaal beschikbaar is, worden mensen nieuws gierig naar het origineel. Dat gebeurde bij de Encyclopedia Britannica, waarbij de verkoop van de papieren versie steeg nadat de digitale versie beschikbaar werd." Hoe dan ook zal de e-cultuur ervoor zorgen dat de boekenwereld ingrijpend gaat verande ren, denkt Savenije. „Uitgevers zullen nieuwe manieren moeten vinden om hun geld te ver dienen, zodat ze hun boeken gratis beschikbaar kunnen stellen. Net zoals bij de gratis kranten. Het wordt steeds makkelijker en goedkoper om boeken digitaal te lezen. Ik heb zelf ook een e-reader. Het is nu nog een beetje een gedoe om daar boeken op te krijgen, maar dat gaat heel snel veranderen." Kleine afbeeldingen boven vlnr: 1. Omslag van het tijdschrift Gandalf, dat tijdens de Provobeweging van eind jaren zestig werd uitgegeven. 2. Het vijftiende-eeuwse Trivulzio-getijdenboek heeft een geschatte waarde van 6 miljoen euro en is het duurste particuliere geschenk ooit aan een culturele instelling in Nederland. Een anonieme schenker gaf het lang verloren gewaande handschrift in 2002 aan de KB. Getijdenboeken waren in de late Middeleeuwen de belangrijkste gebedenboeken voor leken. 3. Prent uit de Chassidische Legenden van kunstenaar H.N. Werkman, die deel uitmaakte van kunstenaarscollectief De Ploeg uit Groningen. De illustraties bij oorspronkelijk Hebreeuwse vertellingen maakte Werkman van 1941 tot 1943. 4. Het Visboek uit 1577 van visser Adriaen Coenensz. 5. Gedicht Liberté, j'écris ton nom van Paul Éluard en geïllustreerd door Fernand Léger uit 1941. 6. Het jubileumboek ter gelegenheid van het honderdjarige bestaan van de Steenkolen Handels Vereeniging, uitgegeven in 1996, was hét icoon van modern Nederlands grafisch design. Wat het meest kwetsbaar is, wordt als eerste gedi gitaliseerd. Het is niet per se hoe ouder, hoe urgenter. Boeken uit de negentiende eeuw verzuren in rap tempo. De papier kwaliteit was veel slechter dan de eeuwen daarvoor. Met het digitali seren van kranten is al begonnen. „We bereiden het materiaal hier voor", legt hoofd digitalisering van de Koninklijke Bibliotheek As- trid Verheusen uit. „Is het com pleet, is de tekst goed leesbaar? Scheurtjes worden geplakt en ge kreukte pagina's worden gestre ken." Dan gaat het materiaal naar zeven verschillende bedrijven, die het scannen. Soms gebeurt dat hand matig, anders met een speciale ro bot die de bladzijden automatisch omslaat. Ook staat bepaald materi aal al op microfilm, waardoor het scannen sneller gaat „We letten erg op kwaliteit. Google digitali seert ook, maar die doet het 'quick and dirty'. Er staan soms vingeraf drukken op de scans, en tijdschrift reeksen zijn vaak niet compleet." Behalve de kwaliteit zijn ook de auteursrechten een moeilijk punt. „Die vervallen pas zeventig jaar na het overlijden van de maker. Al bij het maken van een scan van mate riaal waar auteursrecht op zit, ben je strafbaar." Door afspraken te ma ken met uitgevers en organisaties die belangen van auteurs beharti gen, probeert de KB vrijwaring te krijgen van die rechten. „Voor het digitaliseren van kran ten zijn we al anderhalfjaar aan het praten met dertig uitgevers. We zijn nu dichtbij een oplossing voor de auteursrechten. Als die er is, hopen we dat het met andere projecten makkelijker gaat."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11