Het laaghangende fruit 22 OM steekt stokje voor Zeeuwse alcoholverkeersproef brieven dinsdag 16 februari 2010 Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Carnaval Al jaren hetzelfde liedje. Raakt het rond de tijd van carnaval dan krijgt de enige vereniging de Koenkelpot van Paerehat veel publiciteit. Ik gun 's-Heerenhoek de aandacht. Maar als ik zie hoeveel wagens er van de Pikpot (Kwadendamme) en de Kraayenpikkers (Lewedorp) elk jaar naar 's-Heerenhoek gaan, denk ik: geef deze dorpen nou ook eens vooraf een keer een redactio neel stuk. Ieder dorp heeft zijn ei gen jarenlange ervaring. Het klopt dat 's-Heerenhoek het grootste ka tholieke dorp is, maar het is niet al tijd alleen maar katholiek geweest. Want tot 1988 stond er een protes tantse kerk. Kwadendamme is daar entegen wel altijd katholiek ge weest. Eric Grim Jan Campertstraat 3, Westkapelle Verkiezingen In de aanloop naar de verkiezin gen zie ik eigenlijk een gat in de verkiezingsmarkt: Ik mis een twee de Maurice de Hond, iemand die de globale uitslagen voorspelt. Beet je speculeren, en daarmee je brood verdienen. Maurice is al 62, dus het zou niet gek zijn om vast een twee de man op de reservebank te heb ben zitten, kan die zich al een beet je inwerken tegen de tijd dat Mauri ce gaat vutten. Een soort pool, zo als voor de Tour de France; een leuk spelletje. Nu weet ik niet on der welk vak opiniepeilen valt, maar mogelijk kunnen studenten van de Hogeschool Zeeland of de Roosevelt Academy een beetje stoeien met cijfers? Ze hebben nog enkele dagen te gaan, net genoeg tijd om een computerprogrammaa tje in elkaar te knutselen en wat mathematische modellen te ont wikkelen. Monique Sturm Turkeye 16, Waterlandkerkje Tolvrije tunnel Het is dezelfde wethouder Van Schaik, die zich nu (krant, 13 fe bruari) rijk rekent met onzeker di vidend van Delta, en enkele maan den geleden tot verbijstering van de Terneuzense raad, die Delta-aan delen wilde verkopen. En ook de zelfde, die eind oktober tijdens het tunneldebat in Sas van Gent als pa nellid opmerkte, 'dat een tolvrije tunnel alleen interessant is voor de Terneuzense middenstand', toen serieuze voorstellen uit de zaal kwamen. Om in verkiezingstijd met holle retoriek kiezers te trek ken, verdient geen applaus. Waar hij wel mee kan scoren is het droe ve feit dat een stel per auto voor 9,60 euro naar Goes en terug kan, maar datzelfde stel fietsend afge straft: wordt voor een bedrag van 21,60 euro (twintig strippen plus fietsen). Dat op deze manier de provincie fietsende Zeeuws-Vla mingen in het 'Jaar van de Fiets' op Walcheren weert, mag gerust schandalig genoemd worden. Maar geen partij die daar een punt van maakt. Hans Pollemans Singel 10, Biervliet VERKEERSVEILIGHEID Stoppen met roken In de krant gelezen dat hulp bij stoppen met roken in het pakket komt. Een paar dagen later las ik over een 11-jarige jongen die dyslexie heeft en een apparaat no dig heeft om naar boeken te luiste ren. Dat apparaat wordt niet ver goed. En ook het artikel in de - krant over mensen met een licha melijke beperking, waardoor ze veel hulp nodig hebben, krijgen niks vergoed. Iemand die vrijwillig gaat roken krijgt een vergoeding om er mee te stoppen en iemand die een handicap heeft, moet zelf maar betalen. Nederland op zijn kop. Dit zijn slechts twee voorbeel den uit de kromme wetgeving die dit land heeft. En wanneer gaan de dames en heren uit Den Haag dit inzien? J.A de Jonge Zuiderzeestraat 75, Oost-Souburg Commissie Davids Uit de bevindingen van de commis sie Davids komt naar voren dat het kabinet in 2003 niet de waarheid heeft verteld aan de Kamer. En dat vertegenwoordigt het Nederlandse volk. Het getuigt van minachting van de parlementaire regelgeving. Ook zeven jaar later nog steeds geen getuigenis van spijt. Wie denk dat de top van dat kabinet de eer aan zich houdt en zich terug trekt van het politieke toneel komt bedrogen uit. Balkenende sprak over de VOC-mentaliteit. Dat geldt ook voor hemzelf. Een man van eer treedt af. Dat getuigt van res pect voor het Nederlandse volk. Abko Paauwe 's-H-Hendrikskinderenstraat 63, Goes Verdieping Westerschelde Verdieping? Ook Zeeland vaart er wel bij? Zeeland zou een deel van de 400 tot 700 miljoen euro ont vangen die de verdieping oplevert. Waar blijft dat geld? Een deel wordt door de ontpoldering terug gegeven aan de zee vandaar Zee Land. Waarom geld uitgeven aan een deel van een provincie waar sprake is van krimp van de bevolking. In 1814 hadden ze Zeeuwsch-Vlaan- deren beter bij België kunnen la ten blijven, het enige wat je hier mag, is belasting betalen en je moet nog tolgeld betalen om in het land te komen waar je bij zou horen. A. de Waele H. Dunantstraat 20, Koewacht door Marcel Modde Een lijst met blackspots? Die bestaat niet meer, zeggen Henk Rhebergen en Martin Huysse van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (RO- VZ). Het ongevallenbeeld is in de prak tijk diffiiser. Rijden onder invloed en hoge snelheden zijn een min stens zo grote factor van belang en dus voert verkeersveiligheid verder dan de aanpak van gevaarlijke we gen en kruispunten. Het ROVZ zoekt het derhalve steeds nadruk kelijker in een combinatie met ge dragsbeïnvloeding. „Stel dat je de blackspots allemaal zou oplossen, wat natuurlijk nooit gebeurt, dan voorkom je daarmee maar drie tot vijf procent van het totaal aantal ongevallen", aldus Rhebergen. Deels valt dat magere effect vol gens Huysse toe te schrijven aan de inzet in de jaren tachtig en ne gentig. Toen de aanwijzing van ge vaarlijke locaties nog wél een be proefde methode was om de aan dacht van het (lokale) bestuur te vangen en infrastructurele maatre gelen af te dwingen. Sindsdien is een hoop in het voor deel van de weggebruiker veran derd, stelt Huysse vast. Kwam een weg aanvankelijk bij jaarlijks elf of meer ongevallen met slachtoffers op de zwarte lijst, later is dat bijge steld naar zes. „Nu halen we zelfs dat bijgestelde aantal niet meer, ook al blijft er infrastructureel nog genoeg te wensen over." Zo zou het ROVZ het toejuichen wanneer de voorrangsregels op ro tondes in Zeeland overal hetzelfde en dus voor iedereen een stuk dui delijker zouden zijn. Nu varieert dat nog per gemeente en soms zelfs ook per locatie. Rhebergen: „Dat soort uniformiteit is in ver- keersveiligheidsland moeilijk af te dwingen. Er bestaat geen wet die tot in detail voorschrijft hoe een lo kale overheid een weg moet aan leggen. Dat gebeurt op basis van richtlijnen." Hij heeft ook wel een verklaring waaróm dat niet bij wet wordt ge regeld: „Stel bijvoorbeeld dat het regel wordt dat fietsers binnen een rotonde overal voorrang hebben, dan moet het Rijk meebetalen aan de aanpassing van alle plekken waar dat nu nog niet zo is. Daar door zijn in het verleden al vaker plannen niet doorgegaan." Nederland geldt volgens Huysse met Zweden, Groot-Brittannië en Malta wereldwijd als één van de verkeerveiligste gebieden. Over de langere termijn vertoont het aan tal ongelukken een dalende ten dens. Ook in Zeeland. Eind 2008 ondertekenden gemeenten, water schappen, Rijkswaterstaat en ROVZ een manifest, waarin werd afgesproken alles te zullen doen om in 2020 hier het aantal 'ver mijdbare ongevallen' te hebben te ruggebracht tot nul. 'Bijna onmo gelijk', zegt Huysse eerlijk. „Het laaghangend fruit is geplukt, dus moeten we met elkaar ons uiterste best doen steeds hoger te reiken. Dat wordt dus iedere keer een beetje moeilijker." Duidelijkheid over de geldende re gels en situatie kunnen een door slaggevende rol spelen, denken Huysse en Rhebergen. „We willen niet alleen toe naar veilige snelhe den, maar vooral ook naar geloof waardige snelheidslimieten. Dat betekent goed kijken naar de in richting van een weg en of dat klopt met het gedrag van de weg gebruiker. Strookt dat niet, dan moet er ergens iets worden aange past", vertelt Huysse. „Op rechttoe rechtaan polderwegen met goed zicht in een open landschap kun je niet om de zoveel meter een drempel neerleggen. Hoe kan je door Nadia Berkelder Terroriseren De discussie-psycholoog professor Nopratski verklaart het gebruik van negatief geladen krachttermen om andersmans acties te beoorde len als het onbewust en versleutel de waarderen van eigen woorden en daden. Hij noemt dat reflectio- naire projectie. Als we deze verklaring toepassen op de reactie van een Sluise wet houder op wat verontruste Cad- zandse ondernemers naar voren brachten, dan zou dat betekenen dat de wethouder - en nu gebruik ik de betekenis van het woord ter roriseren zoals die beschreven wordt in het woordenboek van on ze overbekende Sluise schoolmees ter - haar burgers 'door geweld en bedreiging stelselmatig schrik' aan jaagt. En dat is even schrikken of toch niet? Guus Langeraert 't Schuttebocht 21, Oostburg MIDDELBURG - De voortzetting van de verkeersproef onder invloed voor jongeren in Zeeland staat op losse schroeven. Het OM heeft er bezwaar tegen. Commissaris van de koningin Kar- la Peijs zei gisteren in de Staten commissie economie en mobiliteit dat ze zich daar wel iets bij kon voorstellen. „Je gaat jongeren alco hol laten drinken. De ervaring is dat ze schrikken wanneer ze wor den geconfronteerd met hun rijge drag na die slok op, maar je kunt er toch vraagtekens bij plaatsen." De alcoholverkeersproef voor jon geren - voor alle duidelijkheid: niet op de openbare weg - is een jaar of tien geleden in Zeeland ge houden. Onderzoek van de Rijk- universiteit Groningen heeft te zien gegeven dat de alcoholver keersproef effectief is en dat jonge ren die eraan hebben deelgeno men minder vaak met drank op achter het stuur gaan zitten dan hun leeftijdsgenoten. Peijs brak in de commissievergade ring ook een lans voor de fiets- helm. GL-Statenlid Leen Harpe maakte tegenwerpingen. Hij sugge reerde dat Peijs toch ook geen fiets- helm op zet wanneer ze net naar de kapper is geweest. De commis saris nam de uitdaging aan: „Waar om niet?" MIDDELBURG - De grote Zeeuwse gemeenten scoren goed met hun sociaal beleid. De kleinere gemeen ten blijven daar duidelijk bij ach ter. Kapelle, Reimerswaal en Tho- len halen zelfs een dikke onvol doende. Dat concludeert vakbond FNV in een onderzoek. Middelburg, Terneuzen en Vlissin- gen horen bij de meest sociale ge meenten van Nederland. Vlissin- gen en Middelburg halen onder meer punten binnen met het mini mabeleid: ze geven meer geld uit aan extra steun voor mensen met een laag inkomen dan andere ge meenten. In Terneuzen houdt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 80