Het laaghangende fruit
22
OM steekt stokje voor Zeeuwse
alcoholverkeersproef
brieven
dinsdag 16 februari 2010
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Carnaval
Al jaren hetzelfde liedje. Raakt het
rond de tijd van carnaval dan krijgt
de enige vereniging de Koenkelpot
van Paerehat veel publiciteit. Ik
gun 's-Heerenhoek de aandacht.
Maar als ik zie hoeveel wagens er
van de Pikpot (Kwadendamme) en
de Kraayenpikkers (Lewedorp) elk
jaar naar 's-Heerenhoek gaan,
denk ik: geef deze dorpen nou ook
eens vooraf een keer een redactio
neel stuk. Ieder dorp heeft zijn ei
gen jarenlange ervaring. Het klopt
dat 's-Heerenhoek het grootste ka
tholieke dorp is, maar het is niet al
tijd alleen maar katholiek geweest.
Want tot 1988 stond er een protes
tantse kerk. Kwadendamme is daar
entegen wel altijd katholiek ge
weest.
Eric Grim
Jan Campertstraat 3, Westkapelle
Verkiezingen
In de aanloop naar de verkiezin
gen zie ik eigenlijk een gat in de
verkiezingsmarkt: Ik mis een twee
de Maurice de Hond, iemand die
de globale uitslagen voorspelt. Beet
je speculeren, en daarmee je brood
verdienen. Maurice is al 62, dus het
zou niet gek zijn om vast een twee
de man op de reservebank te heb
ben zitten, kan die zich al een beet
je inwerken tegen de tijd dat Mauri
ce gaat vutten. Een soort pool, zo
als voor de Tour de France; een
leuk spelletje. Nu weet ik niet on
der welk vak opiniepeilen valt,
maar mogelijk kunnen studenten
van de Hogeschool Zeeland of de
Roosevelt Academy een beetje
stoeien met cijfers? Ze hebben nog
enkele dagen te gaan, net genoeg
tijd om een computerprogrammaa
tje in elkaar te knutselen en wat
mathematische modellen te ont
wikkelen.
Monique Sturm
Turkeye 16, Waterlandkerkje
Tolvrije tunnel
Het is dezelfde wethouder Van
Schaik, die zich nu (krant, 13 fe
bruari) rijk rekent met onzeker di
vidend van Delta, en enkele maan
den geleden tot verbijstering van
de Terneuzense raad, die Delta-aan
delen wilde verkopen. En ook de
zelfde, die eind oktober tijdens het
tunneldebat in Sas van Gent als pa
nellid opmerkte, 'dat een tolvrije
tunnel alleen interessant is voor de
Terneuzense middenstand', toen
serieuze voorstellen uit de zaal
kwamen. Om in verkiezingstijd
met holle retoriek kiezers te trek
ken, verdient geen applaus. Waar
hij wel mee kan scoren is het droe
ve feit dat een stel per auto voor
9,60 euro naar Goes en terug kan,
maar datzelfde stel fietsend afge
straft: wordt voor een bedrag van
21,60 euro (twintig strippen plus
fietsen). Dat op deze manier de
provincie fietsende Zeeuws-Vla
mingen in het 'Jaar van de Fiets'
op Walcheren weert, mag gerust
schandalig genoemd worden. Maar
geen partij die daar een punt van
maakt.
Hans Pollemans
Singel 10, Biervliet
VERKEERSVEILIGHEID
Stoppen met roken
In de krant gelezen dat hulp bij
stoppen met roken in het pakket
komt. Een paar dagen later las ik
over een 11-jarige jongen die
dyslexie heeft en een apparaat no
dig heeft om naar boeken te luiste
ren. Dat apparaat wordt niet ver
goed. En ook het artikel in de -
krant over mensen met een licha
melijke beperking, waardoor ze
veel hulp nodig hebben, krijgen
niks vergoed. Iemand die vrijwillig
gaat roken krijgt een vergoeding
om er mee te stoppen en iemand
die een handicap heeft, moet zelf
maar betalen. Nederland op zijn
kop. Dit zijn slechts twee voorbeel
den uit de kromme wetgeving die
dit land heeft. En wanneer gaan de
dames en heren uit Den Haag dit
inzien?
J.A de Jonge
Zuiderzeestraat 75, Oost-Souburg
Commissie Davids
Uit de bevindingen van de commis
sie Davids komt naar voren dat het
kabinet in 2003 niet de waarheid
heeft verteld aan de Kamer. En dat
vertegenwoordigt het Nederlandse
volk. Het getuigt van minachting
van de parlementaire regelgeving.
Ook zeven jaar later nog steeds
geen getuigenis van spijt. Wie
denk dat de top van dat kabinet de
eer aan zich houdt en zich terug
trekt van het politieke toneel komt
bedrogen uit. Balkenende sprak
over de VOC-mentaliteit. Dat geldt
ook voor hemzelf. Een man van
eer treedt af. Dat getuigt van res
pect voor het Nederlandse volk.
Abko Paauwe
's-H-Hendrikskinderenstraat 63, Goes
Verdieping Westerschelde
Verdieping? Ook Zeeland vaart er
wel bij? Zeeland zou een deel van
de 400 tot 700 miljoen euro ont
vangen die de verdieping oplevert.
Waar blijft dat geld? Een deel
wordt door de ontpoldering terug
gegeven aan de zee vandaar Zee
Land.
Waarom geld uitgeven aan een
deel van een provincie waar sprake
is van krimp van de bevolking.
In 1814 hadden ze Zeeuwsch-Vlaan-
deren beter bij België kunnen la
ten blijven, het enige wat je hier
mag, is belasting betalen en je
moet nog tolgeld betalen om in
het land te komen waar je bij zou
horen.
A. de Waele
H. Dunantstraat 20, Koewacht
door Marcel Modde
Een lijst met blackspots?
Die bestaat niet meer,
zeggen Henk Rhebergen
en Martin Huysse van
het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Zeeland (RO-
VZ).
Het ongevallenbeeld is in de prak
tijk diffiiser. Rijden onder invloed
en hoge snelheden zijn een min
stens zo grote factor van belang en
dus voert verkeersveiligheid verder
dan de aanpak van gevaarlijke we
gen en kruispunten. Het ROVZ
zoekt het derhalve steeds nadruk
kelijker in een combinatie met ge
dragsbeïnvloeding. „Stel dat je de
blackspots allemaal zou oplossen,
wat natuurlijk nooit gebeurt, dan
voorkom je daarmee maar drie tot
vijf procent van het totaal aantal
ongevallen", aldus Rhebergen.
Deels valt dat magere effect vol
gens Huysse toe te schrijven aan
de inzet in de jaren tachtig en ne
gentig. Toen de aanwijzing van ge
vaarlijke locaties nog wél een be
proefde methode was om de aan
dacht van het (lokale) bestuur te
vangen en infrastructurele maatre
gelen af te dwingen.
Sindsdien is een hoop in het voor
deel van de weggebruiker veran
derd, stelt Huysse vast. Kwam een
weg aanvankelijk bij jaarlijks elf of
meer ongevallen met slachtoffers
op de zwarte lijst, later is dat bijge
steld naar zes. „Nu halen we zelfs
dat bijgestelde aantal niet meer,
ook al blijft er infrastructureel nog
genoeg te wensen over."
Zo zou het ROVZ het toejuichen
wanneer de voorrangsregels op ro
tondes in Zeeland overal hetzelfde
en dus voor iedereen een stuk dui
delijker zouden zijn. Nu varieert
dat nog per gemeente en soms
zelfs ook per locatie. Rhebergen:
„Dat soort uniformiteit is in ver-
keersveiligheidsland moeilijk af te
dwingen. Er bestaat geen wet die
tot in detail voorschrijft hoe een lo
kale overheid een weg moet aan
leggen. Dat gebeurt op basis van
richtlijnen."
Hij heeft ook wel een verklaring
waaróm dat niet bij wet wordt ge
regeld: „Stel bijvoorbeeld dat het
regel wordt dat fietsers binnen een
rotonde overal voorrang hebben,
dan moet het Rijk meebetalen aan
de aanpassing van alle plekken
waar dat nu nog niet zo is. Daar
door zijn in het verleden al vaker
plannen niet doorgegaan."
Nederland geldt volgens Huysse
met Zweden, Groot-Brittannië en
Malta wereldwijd als één van de
verkeerveiligste gebieden. Over de
langere termijn vertoont het aan
tal ongelukken een dalende ten
dens. Ook in Zeeland. Eind 2008
ondertekenden gemeenten, water
schappen, Rijkswaterstaat en
ROVZ een manifest, waarin werd
afgesproken alles te zullen doen
om in 2020 hier het aantal 'ver
mijdbare ongevallen' te hebben te
ruggebracht tot nul. 'Bijna onmo
gelijk', zegt Huysse eerlijk. „Het
laaghangend fruit is geplukt, dus
moeten we met elkaar ons uiterste
best doen steeds hoger te reiken.
Dat wordt dus iedere keer een
beetje moeilijker."
Duidelijkheid over de geldende re
gels en situatie kunnen een door
slaggevende rol spelen, denken
Huysse en Rhebergen. „We willen
niet alleen toe naar veilige snelhe
den, maar vooral ook naar geloof
waardige snelheidslimieten. Dat
betekent goed kijken naar de in
richting van een weg en of dat
klopt met het gedrag van de weg
gebruiker. Strookt dat niet, dan
moet er ergens iets worden aange
past", vertelt Huysse. „Op rechttoe
rechtaan polderwegen met goed
zicht in een open landschap kun
je niet om de zoveel meter een
drempel neerleggen. Hoe kan je
door Nadia Berkelder
Terroriseren
De discussie-psycholoog professor
Nopratski verklaart het gebruik
van negatief geladen krachttermen
om andersmans acties te beoorde
len als het onbewust en versleutel
de waarderen van eigen woorden
en daden. Hij noemt dat reflectio-
naire projectie.
Als we deze verklaring toepassen
op de reactie van een Sluise wet
houder op wat verontruste Cad-
zandse ondernemers naar voren
brachten, dan zou dat betekenen
dat de wethouder - en nu gebruik
ik de betekenis van het woord ter
roriseren zoals die beschreven
wordt in het woordenboek van on
ze overbekende Sluise schoolmees
ter - haar burgers 'door geweld en
bedreiging stelselmatig schrik' aan
jaagt. En dat is even schrikken of
toch niet?
Guus Langeraert
't Schuttebocht 21, Oostburg
MIDDELBURG - De voortzetting van
de verkeersproef onder invloed
voor jongeren in Zeeland staat op
losse schroeven. Het OM heeft er
bezwaar tegen.
Commissaris van de koningin Kar-
la Peijs zei gisteren in de Staten
commissie economie en mobiliteit
dat ze zich daar wel iets bij kon
voorstellen. „Je gaat jongeren alco
hol laten drinken. De ervaring is
dat ze schrikken wanneer ze wor
den geconfronteerd met hun rijge
drag na die slok op, maar je kunt
er toch vraagtekens bij plaatsen."
De alcoholverkeersproef voor jon
geren - voor alle duidelijkheid:
niet op de openbare weg - is een
jaar of tien geleden in Zeeland ge
houden. Onderzoek van de Rijk-
universiteit Groningen heeft te
zien gegeven dat de alcoholver
keersproef effectief is en dat jonge
ren die eraan hebben deelgeno
men minder vaak met drank op
achter het stuur gaan zitten dan
hun leeftijdsgenoten.
Peijs brak in de commissievergade
ring ook een lans voor de fiets-
helm. GL-Statenlid Leen Harpe
maakte tegenwerpingen. Hij sugge
reerde dat Peijs toch ook geen fiets-
helm op zet wanneer ze net naar
de kapper is geweest. De commis
saris nam de uitdaging aan: „Waar
om niet?"
MIDDELBURG - De grote Zeeuwse
gemeenten scoren goed met hun
sociaal beleid. De kleinere gemeen
ten blijven daar duidelijk bij ach
ter. Kapelle, Reimerswaal en Tho-
len halen zelfs een dikke onvol
doende. Dat concludeert vakbond
FNV in een onderzoek.
Middelburg, Terneuzen en Vlissin-
gen horen bij de meest sociale ge
meenten van Nederland. Vlissin-
gen en Middelburg halen onder
meer punten binnen met het mini
mabeleid: ze geven meer geld uit
aan extra steun voor mensen met
een laag inkomen dan andere ge
meenten. In Terneuzen houdt