RBQMSQRS 'Gespleten dorp' iól zeeland Zaniac en GorkA27 winnen finale Helmert Woudenberg zeeland in de vorige eeuw maandag 15 februari 2010 Dit is opnieuw een foto uit de collectie van Hans Lindenbergh met het thema winterse taferelen. De vraag luidt: Weet u waar deze foto gemaakt is? Dit keer krijgt u geen hint. U kunt uiteraard uw oplossing vermelden zonder toevoeging van een leuke anekdote. We zijn echter wel benieuwd naar uw verhalen die te maken hebben met deze omgeving. De oplossing kan vóór vrijdag verstuurd worden naar de redactie van de PZC, postbus 91,4330 AB Middelburg met vermelding van Raadkaart. Of fax naar 0118-434019. Inzenden via e-mail naar redactie@pzc.nl. Drie inzenders van goede antwoorden krijgen een waardebon. Als je de verhalen leest over Overslag, dan wil je daar zelf eens een kijkje gaan ne men. Overslag is een grensdorp en bestaat zowel uit een Nederlands als Belgisch gedeelte. Links is Bel gisch grondgebied, rechts Neder lands. „Overslag dankt zijn naam aan de overslag van schepen en goederen. De oudste gegevens in de archie ven dateren van 780. Het gebied is, doordat de ruilverkaveling het landschap geen geweld heeft aan gedaan, met de kreken, vaarten dij ken en bosjes een lust voor het oog", schrijft C.J Klaasse uit Oost- burg. Peter de Rooij uit het Franse Vertheuil vult aan dat het nog ver meldenswaardig is dat de parochie kerk in het Belgische gedeelte staat en valt onder de Belgische gemeen te Wachtebeke. Op die bijzonder heid wijzen meer brievenschrij vers. Bert van de Vijver schrijft dat het de kleinste gemeente van Ne derland was met een eigen school, een gemeentehuis, maar geen ei gen kerk. Want die stond op het Belgisch gedeelte/behorend tot het Bisdom Gent. „De foto is volgens mij ongeveer 100 jaar geleden ge maakt. De douaneposten zijn er nog niet (geen slagbomen)." Hij wijst ook op de zogenoemde smokkelgangetjes. „Tussen de pan den aan de linkerkant van de weg waren drie smokkelgangetjes. Bij het witte pand (rechts) aan het einde van de straat was ooit de Bel gische douanepost gevestigd. De Nederlandse post was ter hoogte van het eerste pand aan de rechter zijde." D. Tollenaar dateert de kaart uit 1905. De waardebonnen gaan naar: U. de Cock uit Overslag, J. Ver- sijp uit Zuiddorpe en M. van Rij-van den Berge uit Overslag. Theaterrecensent Willem Nijssen geeft elke maandag zijn impressies weer van de voorstellingen die hij de voorgaande dagen heeft bezocht. Deze week: 'De Olifant en de Duif van Helmert Woudenberg en 'Son- neveld voor altijd!'. Er zijn momenten waarop ik het allemaal niet meer zo goed weet. Wat is de mens? Waar leeft hij voor? En wat is liefde eigenlijk voor een emotie? Als heel het «systeem van rustige theorieën daarover aan het schuiven wordt gebracht door een theatervoorstelling, dan is dat ze ker wel een goede voorstelling? Zelfs daar ben ik dan niet meer van overtuigd. Het gebeurde bij 'De Olifant en de Duif, over het onstuimige liefdes leven van Frida Kahlo en Diego Ri vera, gespeeld door Helmert Wou denberg en Sarah Eweg. Niet dat het er daarin zo heftig aan toeging. Eigenlijk werd er nogal 'droog' ge speeld (dat zogenaamde 'droog' spelen is sowieso zo ongeveer het handelsmerk van Helmert Wou denberg), in losse fragmenten die nauwelijks een climax hadden. Misschien is het juist daarom - als je hoort hoe twee mensen bijna roerloos onaangedaan 'onderhan delen' over overspel - dat zekerhe den kunnen beginnen schuiven. Frida Kahlo (1907-1954) is vooral bekend als schilderes, met name van een lange serie zelfportretten. Vervolgens is ze ook bekend als echtgenote van de kunstschilder Diego Rivera, en om als 'echtgeno te van' bekend te worden, is meest al een roerige relatie nodig. Die was er. Groot leeftijdsverschil, gro te passie, groot verdriet (Frida kan als gevolg van een bizar ongeluk geen kinderen krijgen) en veel overspel (ten slotte van beide kan ten). Een keer scheiden en na veel twist nog een keer hertrouwen komt daar in dit geval nog bij. De mens achter de kunstenaar, soms zoek ik hem, soms wil ik hem niet kennen. Dat wisselt met de seizoenen, maar ook naarge lang de gêne die die 'mens achter' kan losmaken. Is het eigenlijk wel gêne? Als Frida ergens opmerkt dat 'ik als echtgenote wil goedma ken dat ik als dochter heb gefaald', dan zit daar een trauma achter waar ik niet graag naar kijk. Om dat het mij machteloos maakt om te zien hoe gemakkelijk en vooral hoe zinloos een kind getraumati seerd kan raken. Dan kijk ik liever alleen maar naar die intrigerende schilderijen. Helmert Woudenberg en Sarah Eweg spelen in uiterst geserreerde en gereserveerde scènes een aantal cruciale momenten uit de biogra fie van deze roerige relatie. Van Diego Rivera weet ik niet zo veel, en desondanks kan ik mij niet voorstellen dat hij zo droog is (zo gevoelloos, zo passieloos) als Wou denberg hem heel vierkant speelt. En toch kan hij dat stugge onhan dige personage dan op zeker mo ment (wanneer Frida haar beken tenissen doet van buitenechtelijke relaties) helemaal vol laten lopen met verbijsterde verbazing. Geen gevuld personage, maar wel een ge vuld moment. Dat kan hij als geen ander, gevulde momenten schep pen. Sarah Eweg is dan weer ster ker in het één (het personage vul len) en misschien iets zwakker in het ander. Wie zekerheid verkiest, hoeft maar naar 'Son- neveld voor Altijd!' te gaan. Nostalgie ten top. Tv-perso- nalities (als Frits Sissing) en thea tervedettes (als Trudy Labij) zin gen onsterfelijke hoogtepunten uit het repertoire van Sonneveld. 'Nik kelen Nelis', 'Het Hondje van Dir- kie', 'Ome Thijs', 'Aan de Amster damse grachten', 'In een rijtuigie', 'Tearoom Tango' en uiteraard 'Het Dorp'. (Gemist: 'De kat van ome Willem') Aardig gezongen, leuk ge bracht, en vooral deksels goed be geleid. Overal waar ik zoek (ook op de officiële website) vind ik de namen van de leden van het com bo niet, en toch verdienen zij meer darr alleen maar de anonimi teit. Leunen op Sonneveld is leu nen 'in commissie'. Zelf leunde de man sterk op grote namen: Eli As ser, Annie M.G. Schmidt, Simon Carmiggelt, Michel van der Plas en Jacques van Tol voor de teksten, Harry Bannink en Ruud Bos voor de muziek. Het resultaat mocht er zijn, en het was Wim Sonneveld die het dan toch maar de onsterfe lijkheid in zong. Daar kan nie mand aan tippen, omdat Son- nevelds unieke mengeling van klas se en ordinair door niemand kan door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - De bands Zaniac en GorkA27 hebben zaterdag de Zeeuwse finale van PopSport ge wonnen. Zij gaan door naar de lan delijke finale waar zij op 9 mei een optreden weggeven in het Arse naaltheater in Vlissingen. De finale vond zaterdag plaats in Podium De Pit in Terneuzen. De zes deelnemende bands lieten aan jury en publiek laten zien welke ontwikkelingen zij de afgelopen maanden hebben doorgemaakt. Er waren optredens van GorkA27, Dread, Kerensa, Light Brigade, Scot-Free en Zaniac. PopSport is een educatieve landelijke competi tie waarin jonge bands (12-18 jaar) via workshops hun muzikale en zakelijke kant verder kunnen ont wikkelen. Iedere band kreeg profes sionele bandcoaching, werkte aan een eigen MySpace en heeft een demo opgenomen in een echte studio. De bands die de meeste De band Scot-Free aan het werk tijdens de Zeeuwse finale van PopSport in Podium De Pit in Terneuzen. foto Mark Neelemans ontwikkeling hebben doorge maakt en een fantastisch optreden weg gaven waren Zaniac, met hun vrolijke liedjes kregen ze de zaal aan het zingen, en GorkA27, met hun garagerock en fantastische zang kregen ze de zaal met gemak aan het dansen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 18